|
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
| Tommy is gaan plukken!! |
|
|
Wanneer wij veel visite hebben, zetten we de vogelkooi altijd in een andere kamer. Tommy kan niet zo goed tegen drukte en Aiko gaat anders alleen maar schreeuwen.
Toen we de kooi terug wilden zetten in de woonkamer, zagen we dat Tommy z'n hele buik en rug heeft zitten plukken. Nu trekt hij de veertjes er niet echt uit, hij bijt ze af.
We hebben al contact gehad met de dierenarts en deze zegt dat we het tot maandag aan moeten kijken.
Tommy is verder helemaal zichzelf. Hij eet voldoende, drinkt voldoende, wil bij ons zijn en heeft verder geen vreemd gedrag. Hij blijft keurig op gewicht.
Wij denken zelf dat het puur komt door de voetbalwedstrijd, de toeters e.d. die bij ons in huis waren.
Nu onze vragen:
1 Wel meenemen of niet meenemen onder de douche? (hij wil nooit onder de douche, vindt het echt verschrikkelijk)
2 Over 2 weken gaan wij op vakantie, nu hebben wij vrienden die iedere dag langs wilden komen voor wat te eten, drinken en wat aandacht. Weet iemand een plekje waar ze heen zouden kunnen, waar ze meer aandacht zullen krijgen en zich thuis kunnen voelen?
3 Wel of geen kraag? We lezen verschillende dingen over kragen. Het afbijten van de veren is gisteren pas begonnen, maar hij gaat er wel mee door.
De stappen die we al hebben genomen:
We zijn nu bezig met het veranderen van de kooi.
Negeren wanneer hij plukt/af bijt
Veel afleiden en positief blijven.
Wie kan ons helpen?
http://img508.imageshack.us/im.....werktj.jpg |
Zondag 20 Juni 2010 1:47 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Heeft hij dit tijdens een voetbalwedstrijd gedaan? Jeetje!!
Iig heel veel sterkte, het moet erg moeilijk zijn om dit aan te zien...
Hoe gaat het tussen Tommy en Aiko onderling? Goed? Hebben ze last van broedsheid? Ik zou toch even een bezoekje aan de VA brengen om een medisch probleem uit te sluiten, je kunt nooit weten...
Als hij douchen echt vreselijk vindt, dan zou ik m nu niet dwingen, wellicht dat de stress daarvan de boel alleen verergert. Je zou m ook mee kunnen nemen als je zelf gaat douchen en m gewoon naast de douche laten staan, zo maak je er een gezellig uitje van en de stoom is ook fijn voor huid en slijmvliezen. Sproeien gaat ook niet?
Wat betreft vakantie, als het gaat dan gaan de gaaien hier mee. Zo niet, dan breng ik ze liever ergens anders onder. Kunnen die vrienden ze niet zolang mee nemen? Maar niet alle vogels gedijen in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen, je zou ze ook thuis kunnen laten als er elke dag iemand een poosje langs komt.
Tsjaa, een kraag....erg moeilijk....Guus plukte zich tot bloedens toe omdat de nieuw doorkomende veren en de bestaande korstjes enorm irriteerde...hij heeft daarom een poosje een kraagje gehad, maar dat plukken had een duidelijke lichamelijke oorzaak. Een psychische oorzaak los je er denk ik niet mee op. Ik vind het meer iets voor een VA om je daar in te adviseren... |
Zondag 20 Juni 2010 2:12 pm |
|
|
irene
Vlieger
Jeetje heeft ie dat op 1 dag gedaan?
Een afspraak bij de VA lijkt me wel noodzakelijk, kijken of het iets medisch is. Met douchen, wat hier boven als staat: mee nemen! Het stoom is ook al goed voor ze. Om de huid wat te verzachten van jeuk, kan je hem sproeien met aloë vera. Heeft aiko nergens last van?
Wat laura al zegt, broedsheid?
Moeilijk zeg
Succes!
|
Zondag 20 Juni 2010 2:20 pm |
|
|
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
|
|
|
Bedankt voor je snelle reactie.
Die vrienden hebben een kat en daarom kunnen Tommy en Aiko daar niet terecht.
Ze hebben nooit last gehad van andere omgevingen e.d. daarom is het allemaal zo vreemd. Ze krijgen regelmatig nieuwe speeltjes, als wij thuis zijn, mogen ze uit de kooi.
Ik had dit nooit verwacht!! Het ziet er echt vreselijk uit.
Morgen nemen we contact op met onze eigen dierenarts. Deze heeft altijd heel erg goed en veel contact met een VA in Utrecht (dacht ik).
Tommy en Aiko onderling... is nooit echt een succes geweest! Ze kunnen niet met elkaar en niet zonder elkaar. Als ze te dicht bij elkaar komen, is Tommy altijd duidelijk de baas. Aiko heeft hierdoor al twee keer een gekneusd pootje gehad.
Wat wij nu ook heel erg moeilijk vinden, is het beoordelen van poetsen en/of plukken. Tommy zit normaal heel erg veel te poetsen. Maar nu zien we het verschil niet goed tussen het poetsen en het plukken.
Hij zit heel lief op mijn schouder de hele tijd is hij bezig. Maar ik zie niet dat er echt iets vanaf komt. Toch maar door laten gaan?
Nogmaals bedankt voor je snelle reactie. |
Zondag 20 Juni 2010 2:24 pm |
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
Aiko heeft nergens last van.
Het is echt alleen Tommy.
Tommy heeft gisteren tijdens de wedstrijd heel erg zitten schreeuwen vanuit de andere kamer. Maar dit doet hij wel meer en wij besteden er geen aandacht aan.
Achteraf gezien was het misschien schreeuwen door de stress.
We waren toch met een aantal mensen en toeters e.d.
Wellicht kon hij deze herrie niet aan.
Wat ik heb gelezen en wat het meest kloppend is (naar mijn mening)
is dat vogels zich poetsen om zich rustig te houden en ze doen het alleen als ze zich op hun gemak voelen.
Wanneer vogeltjes dus stress ervaren gaan ze zichzelf poetsen om rustig te worden. Wanneer er veel stress is, kan dit zich uitten tot plukken om maar rustig te worden.
Dit klopt helemaal met het verhaal van Tommy. Hij heeft heel de tijd op 1 plek achterin zijn kooi gezeten.
Wat vinden jullie er van?
We hopen zo dat het over gaat!! |
Zondag 20 Juni 2010 2:28 pm |
|
|
irene
Vlieger
Je theorie zou kunnen kloppen. Misschien toch te luidruchtig geweest, en kom Tommy de geluiden niet plaatsen die hij hoorde ( toetsers) en bracht dat hem stress op.
Als de nieuwe veertjes doorkomen, zou dat erg kunnen jeuken en is aloë vera erg goed.
Hopelijk kom je er snel achter wat het is & goed dat je contact op neemt met een arts.
|
Zondag 20 Juni 2010 2:33 pm |
|
|
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
Bedankt Irene.
We gaan morgen even bij De Tuinen o.i.d. kijken voor aloë vera.
Hij zit nu heel de tijd op mijn schouder en lijkt zich te poetsen.
Er komt bijna niets van hem af.
Ik hoop van harte dat hij het alweer af heeft geleerd. |
Zondag 20 Juni 2010 2:35 pm |
|
|
esjo
Moderator

Jeetje, de arme schat. Het is heel goed mogelijk dat dit van de stress is gekomen door de toeters en bellen.
aloe Vera verzacht inderdaad maar wanneer hij enorm strest weet ik niet of dat wat uithaalt voor hem.
Baddert hij zelf? Dan zou je een badje met aloe vera voor hem klaar kunnen maken.
Een kraagje - wanneer de vogel zichzelf zover door plukt/bijt dat er wondjes komen is het zeker raadzaam om een kraagje te gebruiken. Bij psychische oorzaak heeft het weinig zin omdat zodra je de kraag afdoet, het plukken weer verder gaat.
Heel veel sterkte  |
Zondag 20 Juni 2010 2:47 pm |
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
Bedankt Esjo.
Hij baddert zelf maar zelden. Alleen als hij het heel erg warm heeft. En dan mogen wij ons er absoluut niet mee bemoeien, want dan wil hij niet meer.
Ik merk wel dat hij nu veel vaker bij ons wil zitten. Misschien toch wat banger geworden door gisteren?!
Weten jullie een goed vogeltjes pension o.i.d. voor de vakantie?
Ze zijn namelijk gek op aandacht! |
Zondag 20 Juni 2010 3:18 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Arm kleintje.....
Hoe moeilijk ook, doe zo normaal als mogelijk en geef het poetsen/plukken geen enkele aandacht. Heel waarschijnlijk dat acute stress de oorzaak was en nu moet je verder op oude voet. Ik zou zelf nooit een pension opzoeken, dat geeft mijn inziens teveel risico op ziektes. Een familie-lid, goede buur, vrienden??? |
Zondag 20 Juni 2010 4:09 pm |
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
Wij willen ze ook liever ook niet in een pension.
Maar een echte andere goede oplossing hebben we niet.
Niemand kan/wil oppassen. Echt heel erg frustrerend.
 |
Zondag 20 Juni 2010 4:23 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ow ow ow, wat vreselijk wat hij op die korte tijd gedaan heeft. Kan me voorstellen dat je je een ongeluk schrok. Veel sterkte bij de VA in elk geval. Ik kan bij bovenstaande tips niets toevoegen, helaas want je zou niets liever willen dan kunnen helpen.  |
Zondag 20 Juni 2010 7:41 pm |
|
|
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
We vinden het echt heel erg lief van jullie, dat jullie zo snel reageren.
Morgen naar de dierenarts en vragen of hij wil overleggen met een VA.
Bij ons in de buurt heb je helaas geen VA's.
Nogmaals BEDANKT!!
Sjoerd & Nancy
Tommy & Aiko |
Zondag 20 Juni 2010 7:54 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Graag gedaan hoor, al zouden we natuurlijk meer willen kunnen. Hopelijk weet je morgen iets meer. Sterkte in elk geval, we denken aan jullie  |
Zondag 20 Juni 2010 8:07 pm |
|
|
sweeth
Vlieger
Oohh wat een naar toestand zeg, hopelijk komt alles weer goed met je Tommy. Ik duim met je mee!, en kan iemand mij vertellen waar je Aloë Vera kunt kopen?  |
Zondag 20 Juni 2010 8:11 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:28 pm
|
|
|
|
|