|
|
|
laboheme
Eitje
| tv |
|
|
is het licht van een tv slecht voor een vogel |
Zaterdag 5 Maart 2011 4:08 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Lijkt me niet, tenzij ze er dicht op staan...het volume vinden ze hier vaak storender, dat houd ik na vogeltjesbedtijd zachtjes.... |
Zaterdag 5 Maart 2011 7:39 pm |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
Ik heb ooit ergens gelezen dan een tv-scherm die aanstaat niet goed is voor vogels. Kan het uiteraard niet terugvinden maar ik weet zeker dat het eerder op een ander forum een discussiestuk is geweest en iemand anders ook elders had gelezen dat het niet goed is voor vogels om constant die (onrustige) beelden te zien. |
Maandag 7 Maart 2011 12:10 pm |
|
|
Laura B
Moderator

ik heb niet constant de tv aan....jij wel?? Cleo komt graag 's avonds op mn schouder zitten als we tv kijken om lekker te knarsen. Dus onrustig wordt ze er zeker niet van. Wij zijn relaxt, dus zij ook. Pipo gaat gewoon met de kop tussen de veren en slaapt met zn kont naar de tv.....Zoudenze lekkerder slapen als wij de hele avond niet van de plaats kwamen en boeken zouden lezen: misschien wel, maar schadelijk??? Zou daar wel wetenschappelijk bewijs voor willen zien...  |
Maandag 7 Maart 2011 12:31 pm |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
Het woord 'schadelijk' heb ik niet gebruikt
Hetgeen ik hierboven schrijf is iets wat ik ooit heb gelezen (staat er ook bij).
Het is net als met alles: de ene vogel heeft er niets van, de andere wel. Net als bij mensen.
Mijn vogels staan in een vogelkamer, daar staat ook een tv, maar die staat zo dat zij hem niet kunnen zien. Daarbij komt dat om 20.00 uur het licht uit gaat tot de volgende ochtend 08.00 uur zodat ze aan hun 12 uur slaap komen
Maar ............. niet iedereen heeft die luxe, dat besef ik wel hoor.
Wat wel heel belangrijk is, is dat je je vogel nooit naast een tv moet plaatsen. Jij kijkt tv en de vogel denkt dat je hem aanstaart, waar ze weer nerveus van kunnen worden. Zo is er ooit een plukker ontstaan. Na verplaatsen van de kooi stopte het plukken.
Iedereen kan zijn eigen vogel 'lezen' en weet dan wat het beste voor hem of haar is. En dan nog is het vaak puzzelen hoor.  |
Maandag 7 Maart 2011 12:52 pm |
|
|
laboheme
Eitje
| RE TV |
|
|
HE BEDANKT VOOR ALLE REACTIES
ik heb nl ook ergens ooit gelezen dat t niet goed was die tv
ik wil zo graag weten waarom
inderdaad is t t beste om ze 12 uren te laten slapen
helaas kan dat niet bij mij
mijn kaketoe coco legt iedere maand wel een ei
met langer slaap zou dit voorkomen kunnen worden?
weet iemand misschien nog n andere oplossing
 |
Maandag 7 Maart 2011 5:40 pm |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
t'Is weer een ander onderwerp, maar het volgende zou kunnen helpen:
minder lichturen
niet aaien
'arm' eten geven, oftewel net zoveel/weinig dat ze er zelf net genoeg aan heeft (wel gewicht in de gaten houden).
Ik had een valkparkiet die bleef eitjes leggen. Een injectie bij een vogelarts gehaald tegen het leggen, ook dit hielp niet. Bovengenoemde maatregelen hielpen ook niet.
Succes, Nel |
Maandag 7 Maart 2011 5:43 pm |
|
|
Laura B
Moderator

quote:
Originally posted by Nel
Het woord 'schadelijk' heb ik niet gebruikt
:
Pardon, je hebt gelijk...het is 'niet goed'. Idd, mijn vraag ook, wat is er precies niet goed aan? Ik vind het zo vaag.....
Ik ben iemand die graag een (wetenschappelijke) onderbouwing ziet voor een stelling voor ik aannames doe....  |
Maandag 7 Maart 2011 6:43 pm |
|
|
|
|
laboheme
Eitje
| tv |
|
|
nou ja misschien heeft in die zin met elkaar te maken
dat t om dag en nacht ritme gaat
omdat de tv kunstlicht afgeeft komen vogels in een ander ritme
waardoor ze ,,,eieren gaan leggen,,,?????
dierenarts geeft ook geen uitsluitsel
dus lastig |
Maandag 7 Maart 2011 8:56 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Tja, maar dat heb je dan sowieso wel...ik neem aan dat je nu rond zes uur de lampen aandoet omdat het donker wordt. Dat is ook al kunstmatig en zou dus ook het ritme verstoren. De tv is dan niet anders dan nog een kunstmatig licht. Het origenele 'ritme' van vogels zou dan ook verschillen per herkomst gebied. Rond de evenaar waar mijn vogels oorspronkelijk vandaan komen heb je geen zomerse schemering zoals hier in de zomer, het wordt snel donker en snel weer licht.... En er is het hele jaar door minder verschil in lichtduur dan hier...Helaas is dat allemaal niet na te bootsen, maar gelukkig zijn ze in NL geboren en opgegroeid en dus wel wat gewend. Het ei-leggen zou ermee samen kunnen hangen, heb je dat idee zelf? Heb je het idee dat ze eieren is gaan leggen omdat er iets in jouw tv-ritme is veranderd? Dus meer tv, dus wellicht eitjes? Je zou daarmee kunnen experimenteren, maarja dat betekent wel dat je geen tv meer kan kijken in de ruimte waar ze staat of je zou kunnen proberen de kooi heel goed af te dekken. Niet alle vogels voelen zich daar prettig bij.... |
Dinsdag 8 Maart 2011 5:44 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:29 pm
|
|
|
|
|
|