Verschil tussen plezier en angst
We beginnen karel steeds beter te leren kennen. maar wat ik soms moeilijk vind bij haar is dat haar gedrag bij angst en plezier heel veel op elkaar lijkt.
Als ze iets eng vindt schreeuwt ze opbijna dezelfde manier als dat ze aan het spelen is of plezier heeft. Ik moet heel erg op de rest van haar lichaamstaal letten wil ik het verschil zien.
Om een voorbeeld te geven had ik vandaag het idee opgevat ze eens goed te besproeien. Karel zette het gelijk op het gillen en ik dacht even datze bang was maar ik deed heel enthousiast en blij erbij roepen en ineens zag ik dat ze juist opde straal afkwam en haar vleugeltjs ervoor spreidde...ze vond het dus blijkbaar leuk.
Ook bij niueuwe speeltjes schreeuwt ze eerst en wijkt ze weg..maar na een dag gaat ze ermee spelen en schreeuwt ze juist weer van plezier
Bij mijn andere gaaien zit er een veel groter verschil tussen plezier en angstgedrag.
Komt dat kleine verschil vaker voor??
Zondag 8 Maart 2009 12:35 pm
Sue Moderator
Re: Verschil tussen plezier en angst
Ehmmm ik denk dat dit inderdaad een kwestie is van lichaamstaal. Als ik naar Zazu kijk (luister!) dan lijkt paniek en plezier ook veel op elkaar. Vooral als hij zijn speeltjes aanvalt. Ik kijk dan ook altijd uit een ooghoek of er niet iets is, of hij niet vastzit.
Is het bij Peppie en Kokkie duidelijker?
Maandag 9 Maart 2009 6:51 am
Jolanda Vlieger
Peppie en kokkie zijn niet zo vanak bang maar als ze dat zijn gaan ze paniekerig rondfladderen en maken niet echt geluid.
Gijsje maakt een heel hoog zielig geluidje als hij bang is .
Dat uit mijn ooghoeken kijken doe ik tegenwoordig ook... even kijken of die lol of paniek heeft
maar lastig en moeilijk vind ik dat kleine verschil wel
Maandag 9 Maart 2009 9:25 am
alexandraatje Kamikaze piloot
bij ons met angst krijgen ze hele kleine pupillen en spreiden ze de staart. bij plezier zijn de pupillen groot en wordt de staart niet gespreid.
Maandag 9 Maart 2009 9:35 am
Jolanda Vlieger
hee bedankt...op de staart had ik nog niet gelet maar dat kan ik met een snelle blik zien.
Maandag 9 Maart 2009 9:49 am
Sue Moderator
Een gespreide staart kan toch ook duiden op agressie? Ik meende zoiets gelezen te hebben. Dat ziet er trouwens wel indrukwekkend uit.
Maandag 16 Maart 2009 7:22 am
alexandraatje Kamikaze piloot
ja daar heb je ook gelijk in. onze jacob M doet dat vooral bij mij. maar dan pinpoint hij ook met zijn ogen.
bij angst zie ik ook dat de staart gespreid is. maar dan pinpointen ze niet. dan zijn de pupillen heel klein
Maandag 16 Maart 2009 7:48 am
Jolanda Vlieger
Bij Karel is het ook meer angst..ze schreeuwt wel maar echt bijten doet ze bijna nooit.
Voor haar is alles wat ze hier ziet nieuw en alles wat nieuw is vindt ze eng. En inderdaad spreidt ze haar staart als ze iets engs vindt...en bij spelen niet.
Maandag 16 Maart 2009 12:59 pm
Sue Moderator
Grappig dat ze dat bij spelen niet doet. Zazu zet vaak alles in. Wijde staart, kuif, nekveren, vleugels. Het speeltje moet dan echt dood.
Woensdag 18 Maart 2009 7:17 am
Cosch Ervaren vlieger
Als het angst is, gaan ze het uit de weg.
Dus als je dat speeltje naar em toe houd en hij deinst terug of rent weg dan is het angst. Als hij ondanks het schreeuwen het aanraakt en er lekker mee gaat spelen.... dan zou ik me geen zorgen maken.
Woensdag 18 Maart 2009 7:43 am
Fladder naar forum:
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:34 pm