Voorbeelden van de stapjes.. Hier posten aub.. :)

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Rocky heeft altijd problemen gehad met iets nieuws, bv de tafelstandaard,daar kreeg ik haar niet op,zij sprong er meteen brommend vanaf.Met de 5 stapjes kan ik haar er zo opzetten en blijft ze braaf zitten.

1- aandacht naar mezelf trekken(verzetten van een stoel bv)
2- hé hallo lieve Rocky,wat ben je weer mooi vandaag (ik prijs haar de hemel in)
3-wat heb jij toch een mooi rood staartje, en een leuke teentjes, en dit is je linker pootje en dat is je rechter pootje(ik leer haar iets)
4- Stap maar eens op,GOEDZOOOO, Dat is knap (Ik beloon haar voor haar gewenst gedrag)
5-Ik laat haar afstappen op de tafelstandaard,Goedzoo, wat ben jij toch geweldig( zij accepteerd iets wat ze niet leuk vind en ik beloon haar weer uitbundig)
De kracht van de 5 stapjes? Ze heeft gehoord hoe lief en mooi ze is en is 2 x beloont voor gewenst gedrag en dat allemaal in 30 seconden.Je kunt allerlei variaties bedenken om je gaai iets te leren.Bij het noemen van de pootjes kun je vragen om met het linker pootje op te stappen enz.Denk eens aan een peuter van 3 tot 5 jaar.....Hoe meer je ze prijst voor de dingen die ze goed doen, hoe meer ze hun best gaan doen om nog meer geprezen te worden.
Bericht Maandag 9 Mei 2005 12:14 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ha ha ha, jij doet alles al uit jezelf..
Wat doe jij nog meer? (Als stap vijf?) Zonder dat je het weet?
Bericht Maandag 9 Mei 2005 8:57 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Tja, wat voor cursus heb jij gedaan met je honden? Ik heb de Martin Gaus cursus gedaan en die was vrij gemakkelijk omdat ik al bij Hooimeijer was geweest.. Smile
Het negeren ging me redelijk goed af, mede omdat een hondje niet zo slim is als een gaai.. Tenminste, mijn hondje niet!
Bericht Maandag 9 Mei 2005 8:58 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hé Heijtje! Jij noemt dus haar eigenschappen als stap drie..
Dat is nieuw voor mij.. Hmmm.. Misschien handig voor mijn gaaitjes?
Ik gebruik bij stap vier ook wel eens opstappen..

Moeten stap 3 en 4 iets met elkaar te maken hebben?
Ik bedoel, je leert ze iets bij stap 3, maar moet stap 4 een opdracht zijn die hieraan gerelateerd is?
Bericht Maandag 9 Mei 2005 9:00 am
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

De cursus die ik met mn honden doe is ook helemaal gebasseerd op positief belonen en negatief gedrag negeren. Geen martin gaus ,maar wel ERG effectief en leuk en ik denk ook met dezelfde ideeen Very Happy

Bij mij paardje ben ik ook vooral aan het belonen en aan het afleiden. Verder probeer ik ook daar weer negatief gedrag te negeren. Als zij bijv. bang is laat ik haar iets doen, een klein dingetje, waardoor ze ineens alleen nog maar daar mee bezig is. En dat gaat altijd goed, dus kan ik haar flink belonen! Dat was heeeel moeilijk in het begin en ik ben mezelf behoorlijk tegengekomen Confused
Ik weigerde namelijk om haar hard aan te pakken of te slaan, terwijl ze echt soms levensgevaarlijk was. Het is een paardje met een vreemde achtergrond. In mijn ogen moest er een andere manier zijn en nu na een jaar gaan we heel snel vooruit. Er ontstaat echt vertrouwen , in haar zelf en in mij. Geen extreme conflicten, maar erg met mezelf en mijn uitstraling ,lichaamstaal en gevoel bezig zijn, omdat dat zoveel invloed heeft .Haar wel verplichten dingen te doen, maar met zachte dwang. En ieder piepklein stapje is grandioos. Net als Heijtje ergens zei...belonen tot je er zelf raar van wordt Wink

Hier heb ik me natuurlijk ook heel erg in verdiept en gezocht en gezocht naar tips en het is met vallen en opstaan gegaan, maar achteraf ben ik heel blij dat ik op deze manier heb doorgezet. Ik heb er veel van geleerd en dat gebruik ik nu bij mn honden en mn gaaitjes...en bij mijzelf Razz . Nog steeds leer ik bij en ik zal vast fouten maken of dingen anders doen dan een ander zou doen....maar dit past bij mij Wink
Bericht Maandag 9 Mei 2005 9:19 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Administrator
Hé Heijtje! Jij noemt dus haar eigenschappen als stap drie..
Dat is nieuw voor mij.. Hmmm.. Misschien handig voor mijn gaaitjes?
Ik gebruik bij stap vier ook wel eens opstappen..

Moeten stap 3 en 4 iets met elkaar te maken hebben?
Ik bedoel, je leert ze iets bij stap 3, maar moet stap 4 een opdracht zijn die hieraan gerelateerd is?

In principe hoeven 3 en 4 niks met elkaar te maken te hebben. De ene keer gebruik ik haar eigenschappen en de andere keer gebruik ik een voorwerp.Het gaat erom dat je ze iets leert.Soms steken ze al een pootje uit om op te stappen en dan zeg ik; Dat is je linker pootje, stap nu eens op met je rechter pootje.Je kunt echt vanalles verzinnen.Je kunt 2 pennen laten zien en vragen de blauwe pen te pakken.In het voorbeeld gebruikt ik opstappen als punt 4 om haar ergens neer te kunnen zetten waar ze niet wilt zitten Wink
Bericht Maandag 9 Mei 2005 10:57 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He bedankt voor die uitleg.. Ik wist eerst niet zeker of stap drie en vier op één lijn moesten zitten. Niet dus, niet noodzakelijk!
Dat maakt alles alweer veel gemakkelijker! Dus ik kan ze hier uitleggen dat dat een zwarte box is, en dan laten opstappen met rechts? (Bij wijze van?)
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 9:36 am
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Ja dat kan, het hoeft dan niet specifiek met een bepaald pootje want ze hebben al geleerd dat de box zwart is.Het mag natuurlijk wel.
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 9:42 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Lijkt op Martin Gaus! Of moet ik zeggen? Martin Gaus lijkt daarop? Smile

Wat gaaf dat je zo met je paardje omgaat..
Ik heb totaal geen ervaring met paarden, dus vandaar dat ik het met verbazing zat te lezen. (Niet dat ik denk dat paarden achterlijk zijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar vind het gewoon mooi om te lezen!)

Als je naar jezelf kijkt, en je krijgt constant straf, heb je toch ook geen zin meer? Maarre, als iemand je een schouderklopje geeft, heb je vaak al veel meer zin! Smile
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 9:46 am
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja zo denk ik dus ook, maar tsjong wat kom je jezelf dan soms tegen Shocked Onbewuste stress enzo heeft zoveel invloed. En dat je de verwachting dat het vast WEER misgaat moet uitzetten...heel moeilijk, maar wel belangrijk Smile

Ik vind dit een erg leerzaam topic zo met die verschillende voorbeelden Wink
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 9:49 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Yeah, I know! Stomme stress.. Bij mij gooit die ook vaak roet in het eten, argh!
Ik moet echt goed spelen, anders kan ik de stappen wel vergeten. Zeker als ik nerveus ben, dan hebben die stappen dus echt geen zin. Het is net alsof ze dan gefocussed zijn op mijn stress! Sad
Of ik doe het gewoon verkeerd?

Ik vind het ook een fijne topic.. Zo leer ik weer meer voorbeelden, en doe ik veel ideetjes op! Leuk hoor!
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 10:01 am
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja extra vervelend als je zelf een stress kikker bent Sad Dat ben ik dus ook en ik ontdekte er dan ook een complete therapie voor mezelf in Razz

Met mn paardje ben ik dus ook heel erg daar mee bezig gegaan. Ademhaling en rust en consentratie. Man wat een klus Shocked
Ik heb veel gejankt omdat ik niet verder kwam en geen rem meer had op Mana (paardje) half in de sloot belande of onder een viaduct of mn vingers bijna kwijt was Embarassed , maar ja, zoiets gaat niet in een paar dagen he? Laughing Dus het plezier was extra groot toen het eindelijk vooruit ging. Ik heb me toen regelmatig (en nog) gevoeld alsof ik een enorme wedstrijd had gewonnen. Terwijl het voor een ander misschien niks leek. Ik kan haar nu echt afleiden met kleine trucjes en bijna op gedachte beinvloeden. Zonder getrek of gemep Smile

Met gaaitjes is het net zo volgens mij. Je kunt wel net doen alsof je niet gestresst bent, maar ze zijn niet gek. Al snel denk je steeds..ik ben niet gestresst! Nou, dat werkt hoor Rolling Eyes Ik kan me nu redelijk focussen op iets anders, bv mn ademhaling, dan vergeet ik de rest en is het goed.

Ik ben eerlijk gezegd zelf al in therapie geweest voor dit stress gedrag Embarassed , maar dit ...werken met de dieren...werkt veel beter voor mij Wink
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 10:50 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pffft zou wat voor mij zijn zeg.. Want volgens mij hebben ze je ademhaling prima in de gaten.. Sad

Jeetje, je hebt wel wat meegemaakt met Mana. (Wat een aparte naam?)
Echt knap dat je alsnog hebt doorgezet. En iets hebt bereikt! Smile
Ik weet niet wat ik zou hebben gedaan?
Petje af!
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 2:43 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Oh ja Mana betekend Maan. ze is een bonte ijslander met een maan op haar voorhoofd Very Happy Eigenlijk heet ze Manadis..maan godin
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 3:49 pm
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Leuk Tommy om over Mana te lezen, ik herken heel wat -ook paardemien- en begin mede door jouw vergelijkingen steeds meer te zien dat het bij vogies inderdaad vergelijkbaar werkt. Wat jij schrijft over 'op gedachte beïnvloeden' ken ik wel bij een paard als je heel geconcentreerd en harmonieus samenwerkt. Gaaf is dat hé? Razz Maar jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat gaaitjes dat ook zo merken! Hoe blond kan een mens zijn dat ik me dat nu pas realiseer. Embarassed
Dit is absoluut een leuk topic! Top om anderen/jullie er over te horen en daarvan te leren.
Bericht Dinsdag 10 Mei 2005 5:59 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 4:49 pm
  Berichten van afgelopen: