Voorbeelden van de stapjes.. Hier posten aub.. :)

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Voorbeelden van de stapjes.. Hier posten aub.. :)  Reageer met quote  

Als ik weg ben, en bijna niets bij de hand heb gebruik ik dingen van mezelf..

1) Ik begin met m'n haar te spelen ofzo, totdat ik de aandacht van de vogel heb..
2) Oh Zazu wat heb jij mooie donkere nageltjes, en een gaaf hoornkleurig snaveltje etc
3) Dit is mijn haar, ik heb ... haar.. (Details)
4) Wil jij ook eens voelen? Voel maar! (Zazu voelt) Goedzo Zazu! Wat een knappe kerel! Etc etc
5) Ga nu maar eventjes op dit hek zitten. (Zet Zazu neer) Goedzo! Wat een knappe kerel! Knap hoor!

Doe ik het zo goed? He he he!
Bericht Zondag 8 Mei 2005 10:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He wat goed dat je dit hier zet! Very Happy
Ik ben nog nooit bij Hooimeijer geweest en vind dat er vaak ERG geheimzinnig gedaan wordt over de 5 stapjes Rolling Eyes

Maar zo doe ik het volgens mij ook.

Bijv. 1 ik ben aan het afwassen...Tommy staat op zn stok in de buurt en automatisch trekt dit zn aandacht Razz
2 Hallo Tommy wat heb jij mooie teentjes Laughing en wat ben jij een prachtige lieve vogel...oid
3 Dit is een kopje/bord/vork kijk hij is van steen of ijzer en hard of nat of zacht. Of ik vertel de kleur...details dus Razz
4Wil jij eens zachtjes voelen? of wil jij hem vasthouden? (bij een lepeltje dan he....geen borden tuurlijk Rolling Eyes ) Goedzo Tommy flinke vogel ben jij hoor!
5 Kom stap maar op, dan mag je nu even op het afwasrek zitten. Goedzoooooo Tommy!

Vaak ben ik dan alweer met het volgende bezig, zodat we als vanzelf weer bij stap 1 uitkomen. Wink

Ben benieuwd of jullie vinden dat het zo goed is . Ooit wil ik nog eens naar Hooimeijer, niet omdat het niet goed gaat, maar omdat ik gewoon veel bewondering heb voor deze man en wat hij bereikt in de gaaien wereld! (en nieuwschierig ben ik ook hoor Embarassed ) Maar wat denken jullie ...kunnen mensen de 5 stapjes uitvoeren zonder er naar toe te gaan?

Ik denk de 1 wel, maar de ander misschien niet. Ik vind het hoe dan ook geweldig dat die man bestaat!
Bericht Zondag 8 Mei 2005 10:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ik denk dat er zo 'geheimzinnig' wordt gedaan omdat je het eigenlijk een keertje moet zien. Anders is het echt moeilijk.
Ik kan die stapjes in een halve minuut doen, en het heeft een ontzettend groot effect!
Zazu, altijd paniekerig (Argh!) gaat dan wel op een hek of iets zitten.
Doe ik het niet, dan komt hij er vaak vanaf.. (Gillend en fladderend)
Lekker he?

Volgens mij doe jij het precies hetzelfde.. Wel een goed idee.. Smile
Wat doe jij als 'ie geen zin heeft om te voelen? Volgens H moet ik dan zelf voelen en hem verder negeren.
Maar na vijf keer niet voelen heb ik wel zoiets van: Ehm, doe ik het niet voor niets? Het ondermijnt dan toch de stappen?

Ik denk wel dat je de stappen kan uitvoeren zonder naar H te gaan, maar ik denk ook dat hij een heel handig steuntje in de rug is.
En vaak gaan de stapjes toch niet helemaal goed. Of doe je iets toch niet goed.
Hij wijst je daar dan perfect op en leert je ook weer dingen bij.

Je kan altijd nog besluiten (Als je bij 'm bent geweest) om op de oude voet verder te gaan. Of er de dingen uit te halen die je zelf denkt nodig te hebben. 't Is allemaal vrijblijvend hoor.. Smile
Bericht Zondag 8 Mei 2005 10:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als Tommy het niet wil aanraken (wat eigenlijk nooit gebeurt) negeer ik hem eerst en ga verder waar ik mee bezig ben...zet het bord dus bijv. weg en dan beginnen we weer opnieuw en vaak met iets anders Razz

Het zit bij mij zo ingebakken in de dingen die ik doe en ze zijn ook erg veel in mn buurt als ik bezig ben, misschien maakt dat het ook makkelijker hoor. Dan gaat het bijna vanzelf.
En ik heb veel gehad aan de uitleg op jouw site, ...al een hele poos geleden Wink Super goed van jou!!

Verder kijk ik naar de reactie van Guano en Tommy. Ze reageren erg goed op nieuwe dingen ,dus lijkt me dat het wel goed zit. Wat ik wel ontdek bij mezelf is dat Guano gewoon al veel tammer was en ik daar wat slordigger /makkelijker mee om ben gegaan. Nu merk ik dus dat Tommy bepaalde dingen veel relaxter vindt dan Guano Rolling Eyes
Bericht Zondag 8 Mei 2005 10:52 am
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Owh ja nog iets!

Ik vind het wel lastig om uit te leggen aan sommige mensen.
Bijv mn man en mn zoon van 11 hebben er minder gevoel voor (of willen het niet altijd serieus nemen?), maar mn dochtertje van 7 lijkt het ook bijna vanzelf goed te doen Smile
Bericht Zondag 8 Mei 2005 10:57 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ohhh, dan doe je het volgens mij gewoon perfect.. Smile

Ehm, welke uitleg bedoel je eigenlijk?
Ik weet wel dat H een beetje van mening is veranderd. Eerst zei hij dat ik Zazu dingen moest gaan uitleggen waarvoor hij bang was. Dus: Dit is het klimrek bla bla bla.. Ga maar zitten..
Toen ik dit later tegen hem vertelde zei hij dat ik ook tegen een kind niet ging uitleggen dat hij ergens niet bang voor moest zijn..
Ik moest als Zazu bang was voor een fiets, gewoon iets anders gaan doen in de schuur, alsof er niets aan de hand was. Dus geen aandacht voor de fiets.
Ik weet dus niet wat ik nu moet doen, want ik hoor van andere mensen wél dat ze dingen uitleggen die 'eng' worden gevonden!
Bericht Zondag 8 Mei 2005 11:02 am
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Tommy, wat zou jij dan doen bij een vogel (mijn Teuntje) die territoriaal lijkt in haar kooi -maar alleen naar anderen dan mijzelf-. Ik ben er momenteel maar bij en laat mijn moppie haar er uit halen en dan laat hij haar wat zonnebloempitjes zien, laat haar opstappen en krauwt haar ff en zet haar in haar boompje. Dan wordt het dus ook:
1. Aandacht op jou richten (jij bent de baas)
2. Aandacht op je vogel richten (jij bent de leider die aandacht vanuit zichzelf geeft)
3. Vertellen wat je gaat doen (opstappen)
4. en 5. zou ik dan al niet meer uit elkaar kunnen houden.

Ik kan me wel voorstellen wat Admin zegt, dat je zoiets eerst es echt moet zien, want als we allemaal gewoon maar wat doen en het gaat mis dan geeft dat verkeerde ideën natuurlijk. Maar ben toch benieuwd naar wat jij/jullie denken. Shocked
Bericht Zondag 8 Mei 2005 11:35 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Owhjee...ik weet niet meer precies waar en welke uitleg Confused
Het is ook al zon poos geleden. Ik heb het wel ergens opgeschreven

Ik ga ook niet vertellen dat het niet eng is. Is het eng, nou, dan pech voor hun. Of als ik ergens mee bezig ben en t is eng, dan ga ik gewoon door...zoals grasmaaien Razz Vinden ze t vanzelf ineens ook gewoon en toen de fiets nog eng was, zette ik die bij de klimboom in de tuin en af en toe zette ik ze er op. Als er 1 af springt...nou dan zoekt ie t maar ff uit.
Ik zet hem een tijdje later gewoon terug Laughing

als speelgoedjes ofzo eng zijn, dan speel ik er wel zelf mee en bied het met tussenpozen aan. Tommy vond echt eerst ALLES eng Shocked Gewoon lekker doorgezet en net gedaan of ik doof was... Razz Steeds weer opnieuw dingen aanbieden en angst negeren. Maar niet extreem opdringen ook. Hij sprong overal af, dan liet ik m gewoon rondcrossen en pakte hem later weer op.

Tsja...hoe leg je dat precies uit he!

En Marjet..hoe ik het in jullie situatie zou doen...hmm..ik ben ook geen expert hoor, maar ik denk zo.

1 laat je man iets in de zelfde ruimte doen wat aandacht trekt...Negeer beide op dit moment jullie gaai. Misschien kan hij met iets gaan gooien? of gek dansen? of erg aanwezig opruimen?
2laat hem iets zeggen tegen de vogel, iets over zn uiterlijk of hoe lief hij is
3 vertel iets nieuws! Bijvoorbeeld iets over de kleren die hij aan heeft, over de kleur enzo. Of over een dingetje uit huis, bijv. een pen? Lat zien hoe die kan klikken en vertel er iets over.
4Vraag of de vogel het wil voelen en beloon hevig als hij dit doet.

Ik zou persoonlijk geloof ik vooral deze stappen eerst doen, zodat Teuntje bewondering voor hem krijgt en bij hem WIL zijn en dan stap 5, nml laten opstappen of iets anders

Tsja, dit denk ik dus, maar als er andere ideeen zijn ...voeg ze toe, of verbeter mij, ik leer graag! Very Happy

OH ja! Stap 4 en 5...dat vind ik ook vrij vaag. Ik had begrepen dat stap 4 voelen, proeven en opstappen is...en stap 5 is iets dat hij niet wil, maar moet, zoals nagelsknippen, onder de douche etc. Maar dat doe je natuurlijk niet altijd. Confused Ik doe dus En laten voelen En opstappen, dat zijn bij mij dan 4 en 5. Hoe doen jullie dat?
Bericht Zondag 8 Mei 2005 12:01 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

4. en 5. zou ik dan al niet meer uit elkaar kunnen houden.

Stap vijf is iets doen wat ze eigenlijk niet willen, toch? Dus ergens neerzetten wat een beetje ongemakkelijk zit (rand van een schaal werd mij als voorbeeld gegeven) en dan weer belonen..
Stap vier is een opdracht geven.. (Nav stap drie)
Dus voelen aan het pennetje wat je bij stap drie hebt beschreven??

Als Heijtje terug is kan ze mij misschien ook even aanvullen/ verbeteren?

Helpt het als je haar leert opstappen op een stok/touw en dit later door vreemden in haar kooi laat doen? Of mag dat niet?
In een kooi gedragen vogels zich vaak heel anders.. Kooigedrag noemde Hooi dat geloof ik!
Bericht Zondag 8 Mei 2005 12:17 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Stap vijf..

Hey Tommy.. Ik had jouw vraag al beantwoord geloof ik.. Maar dan als antwoord voor Marjet.

Stap vijf kan ook zijn dat je zegt: We gaan hier naar links (Volgens Hooimeijer) en dan belonen.
Als ik dit heb gedaan:

1) Aandacht getrokken van Iago, met een kraaltje
2) Hoi Iago, wat heb jij mooie gele oogjes, een mooi knaloranje buikje met zachte veertjes
3) Kijk dit is mijn kraaltje, die is blauw, hard en doorzichtig (bla bla)
4) Voel maar eventjes aan mijn kraal..
5) Dan gaan we nu de kamer uit, naar links, naar rechts, goedzooo!

Ik vind stap vijf op deze manier ook erg raar, maar het schijnt iets te zijn (Als ik H goed begrijp) waarover de vogel geen controle heeft?
Hij heeft het zo aan mij uitgelegd. Ik vond het een beetje raar, maar leg nu zo uit dat ik de trap af ga, of dat ik ze op de boom zet, en zeg dat ik weg ga. (Dan beloon ik ze)
Bericht Zondag 8 Mei 2005 12:23 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Dus jij doet het zo, zoals H het mij de laatste keer uitlegde.. Grappig.. Heb je dat van jezelf dan? Of uit een andere cursus?
Bericht Zondag 8 Mei 2005 12:26 pm
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

En dat doe je ALTIJD of alleen als iets problemen oplevert? En zou je de situatie juist moeten opzoeken -in de kooi dus in ons geval- of moet je een andere situatie creëren? Shocked Het speelt nl. hoofdzakelijk bij het uit de kooi halen door anderen dan ik -zei de gek-
Wel leuk hoor om te lezen hoe jullie het in de praktijk allemaal doen. Smile
Bericht Zondag 8 Mei 2005 1:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ehm, je zou het eigenlijk altijd moeten toepassen.. Maar, ik doe het niet altijd.. Shhhht! Niet doorvertellen hoor, ha ha ha!
Bericht Zondag 8 Mei 2005 1:45 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Administrator
Dus jij doet het zo, zoals H het mij de laatste keer uitlegde.. Grappig.. Heb je dat van jezelf dan? Of uit een andere cursus?

Vroeg je dit aan mij? Ik doe dit uit mezelf ja...ik lees veel dingen, maar volg daarnaast mn eigen gevoel. Ik werk ook veel met mn trauma paardje en mn honden, misschien heeft het geholpen Razz

Haha en nee ik doe dit ook niet altijd, maar als je erop let zul je merken dat het heel vaak vanzelf gaat...bij mij tenminste. Dus ist een kleine moeite Wink
Bericht Zondag 8 Mei 2005 9:49 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je uitleg over stap 5 is ook duidelijk
Voor zover iets duidelijk kan zijn dan Razz

Dat links en rechts doe ik wel, maar niet als een bewuste stap ofzo Wink
Zal het onthouden dat dat dus ook kan.
Bericht Zondag 8 Mei 2005 10:18 pm