|
|
|
LindaG
Eitje
|
| Vraag over bijtende/eenkennige Bonte Boer van 6 jaar oud |
|
|
Hallo allemaal!
Ik ben sinds vorige week zaterdag in het bezit van een Bonte Boer van 6 jaar oud, hij heet Ralph.
Ralph is een aantal jaren geleden verkeerd gewiekt waardoor hij dus nooit meer goed kan vliegen, wel iets maar hij vliegt in rondjes zeg maar omdat de veren aan z'n linkervleugel nooit meer aangegroeid zijn, echt heel triest.
Ik heb 'm overgenomen van z'n vorige eigenaar omdat hij bijna nooit thuis was en dus Ralph geen/niet genoeg aandacht kon geven.
Maar nu het probleem..
Ralph is vanaf dag 1 al gek op m'n vader en trekt dus heel erg naar hem toe. Mijn vader blijft sinds die dag al bewust op de achtergrond zodat Ralph meer naar mij zou trekken maar helaas..
Ik kan Ralph wel eten geven door de tralies van z'n kooi maar daar blijft het bij als ik hem wil aaien dan bijt hij, ook soms als ik hem wat lekkers geef en hij is niet "in the mood" zeg maar...
Dit zelfde gedrag vertoont hij ook als hij uit de kooi is.
Ralph heeft nooit geleerd om op te stappen dus zet ik maar de deur van z'n kooi open zodat hij er zelf uit kan. Maar dan begint de ellende..
Ralph gaat bovenop z'n kooi zitten en gaat dan driftig heen en weer lopen net of hij van z'n kooi af wil, als ik dan voorzichtig naar hem toeloop zodat hij op m'n arm kan gaan zitten dan neemt hij een dreigende houding aan en bijt me.
Soms na heel lang gaat hij ineens wel op m'n arm zitten maar dat is dan pas na zeker dik een uur, ik denk dat ie dan door heeft dat ie alleen via mij naar een andere bestemming komt, en dan nog wil hij zo snel mogelijk weer bij mij weg lijkt het.
De vorige eigenaar van Ralph is, nadat Ralph hem een keer gebeten heeft omdat hij schrok van iets, bang geworden voor Ralph en nu denk ik dat Ralph hierdoor een dominante houding heeft aangenomen.
Wat kan ik doen om het gedrag van Ralph te veranderen? is het sowieso nog mogelijk om een Bonte Boer van 6 jaar oud nog iets af te leren? en als een BB eenmaal eenkennig is is daar nog wat aan te doen? Hij heeft namelijk ook een tijdje in de dierenwinkel in ons winkelcentrum gelogeerd en daar kon ook maar 1 meisje alles met hem doen, hij heeft dus blijkbaar geen voorkeur voor het mannelijk of vrouwelijk geslacht.
We hebben Ralph in principe 2 weken op proef maar ik wil het niet zomaar opgeven, al raak ik zelf ook een beetje het vertrouwen in hem kwijt als hij steeds bijt.
Wie kan mij helpen? alvast hartelijk dank voor de reacties..
groetjes
Linda |
Dinsdag 24 Maart 2009 6:12 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
BBtjes zijn heel slim, dus in dat opzicht kun je hem nog wel dingen leren (of, in dit geval, afleren). Het hangt echter af van de tijd die je erin kunt/wil stoppen.
Er zijn een aantal mensen met BBtjes op dit forum, zij zullen je straks nog wel gerichte tips geven.
Ik zou Ralph alvast wat lager zetten als dat mogelijk is. Als hij inderdaad dominant is, en daar klinkt het wel naar, is het belangrijk dat hij fysiek niet hoger dan jou komt. Bij vogels is de hoogste zitplek namelijk voor de sterkste, meest dominante vogel. Dus als Ralph bovenop zijn kooi hoger is dan jou, zal dat zijn ego alleen maar versterken. Als hij zich leert gedragen kun je hem gerust weer hoger zetten. Maar tot die tijd zou ik zijn kooi op een kastje zetten dat iets lager is, als dat kan.
Ik zou ook proberen hem te leren opstappen, maar omdat hij bijt zou ik nu eerst beginnen met een opstapstok of opstaptouw. Daar kan hij in bijten zoveel hij wil, zonder dat jij daar last van hebt. |
Dinsdag 24 Maart 2009 6:30 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Welkom hier!
Het is zeker mogelijk om hem nog dingen te leren hoor. Bonte boertjes zijn echt megaslim.
Ik heb geen ervaring met niet-tamme bonte boertjes maar ik denk dat je het beste kan beginnen met opstap oefeningen waarbij je niet bang hoeft te zijn om gebeten te worden. (Op laten stappen op een opstaptouw -zoals Whisper al aanhaalde-, handschoen etc) Hij heeft dan door dat intimideren totaal geen zin heeft. Dit verandert ook je eigen houding. Je straalt dan meer zelfverzekerdheid uit. (Bonte boertjes kunnen vies bijten, Iago bijt mij eens in de zoveel tijd. Ik denk dat de laatste keer twee jaar geleden was?? Hij doet dit vooral als ik heel erg gestrest ben)
Pakt hij iets aan van je? Vindt hij iets heel erg lekker? Dat kan je gebruiken als hij goed opstapt zonder te bijten. |
Dinsdag 24 Maart 2009 8:13 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hallo,
Van harte welkom hier op het forum.
Ik ga mee met de gegeven info tot nu toe. Ik heb ook een BB, die moet nog een jaar worden en die is qua gedrag hetzelfde naar mijn man toe. Dit hebben we met ons grijsje ook gehad maar onze BB is heviger dan ons grijsje maar dan nog, mijn man kon ook bij ons grijsje niet voorbij de kooi of die viel mijn man aan. Nu, ons grijsje gaat 2 jaar worden, kan mijn man hem laten opstappen, pootje krijgen, kusje krijgen, iets in de kooi doen wat nodig is, een heel verschil maar met enorm veel werken eraan. wat was de reden? De enorme onzekerheid van mijn man, de schrik na een beet en vooral er te weinig tijd in kunnen steken na zijn werk, doodmoe thuiskomen en dan niet meer zien zitten om er nog aan te beginnen dus ik was elke dag altijd met de dieren bezig met de nodige gevolgen als resultaat. Oké, het is gelukt bij ons grijsje, al kan het nog altijd beter, maar nu onze BB nog. Die bij nog harder als ons grijsje, gaat mijn man echt na als hij op de grond zit gaat hij mijn man echt in zijn voeten bijten en jaagt hem als het ware weg. Nu, met trainen kan hij hem eindelijk al een snoepje geven, door de tralies maar ook als hij vrij is. Een kleine aai kan ook maar nog heel klein allemaal. Fluf laat ook al toe dat mijn man bij me staat terwijl Fluf bij me zit. Ik neem Fluf bij ons op de bank en kijk wat hij doet, ik zet hem letterlijk tussen mij en mijn man in, hij moet gewoon aanvaarden dat mijn man er is.
Kleine stapjes zonder bedreigend over te komen naar het gaaitje is altijd het beste, vooral met lekkers werken, positief belonen en zien dat hij het leuk gaat vinden om dingen te leren, dat is waar je nu eerst kan naar streven. Het kan lukken hoor maar het zal veel tijd en geduld vragen. Zelfzekerheid uitstralen is o zo belangrijk. Dat zien ze meteen als je bang bent of niet zeker bent, daar profiteren ze van. Dat moet je proberen te verbergen.
Maar, het kan echt wel lukken, maar geduld hebben en zeker zijn.
Succes |
Woensdag 25 Maart 2009 9:28 am |
|
|
esjo
Moderator

Hoi, ook hier een Bb-tje die een periode heel eenkennig was. Ik kon alles met hem doen en mijn man niets.
Eerst is hij bezig gegaan met het laten opstappen op een opstaptouw - belonen en weer af laten stappen.
Toen dat goed ging en stukje door de kamer lopen - al pratend tegen hem - en weer terug op de kooi.
Op een geegeven moment kon hij hem over de snavel aaien en vandaaruit steeds hele kleine stapjes verder. Nu kan hij ook heel veel met hem, op laten stappen op de hand, kroelen etc.
Probeer rustig te blijven (stress,spanning voelen ze aan) en probeer te voorkomen dat hij je gaat bijten door een opstaptouw te gebruiken. Zij zien dat als een verlengde van je had, wanneer ze daarin bijten, bijten ze eingenlijk in je hand. doordat je daar niet op reageerd zullen ze al snel door hebben dat het geen resultaat geeft.
Beloon hem wanneer hij iets goed doet, met stem of iets lekkers en ga vooral niet te snel. Rustig aan - stapje voor stapje.
Heel veel succes !!!!!! |
Woensdag 25 Maart 2009 10:21 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je hebt hem nog maar kort en jullie moeten ook naar elkaar toe wennen. soms is het allemaal een beetje teveel voor de vogel. dan kan bijten er dus ook bij komen.
ook al is hij 6 jaar oud, tijd om hem te leren met mensen om te gaan en niet meer zo eenkennig te zijn is altijd aan te leren. ze zijn inteligent en nieuwsgierig, dus moet je ook zorgen dat het leuk en spannend voor hem blijft. probeer gewoon de dingen eens uit die je al voorgesteld zijn en geef de moed niet op. 2 weken proef zijn lang en kort. niet lang genoeg eigenlijk om de echte aard van het beestje te leren kennen. geef het de tijd. komt wel goed. heb gewoon wat meer geduld.
je kan al naast de kooi gaan zitten en een leuk verhaal gaan lezen. hard op, of samen liedjes gaan zingen. maar neem hem nog niet op je arm. laat hem ook aan jou wennen. |
Woensdag 25 Maart 2009 11:26 am |
|
|
|
|
LindaG
Eitje
|
Onwijs bedankt voor jullie tips!
Ik ga er zeker mee aan het werk, heb ik nog een vraagje hoe kom ik aan een opstaptouw? ik heb geen idee hoe dat eruit ziet en waar je dat kan kopen?
groetjes
Linda |
Woensdag 25 Maart 2009 5:29 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
| Re: Vraag over bijtende/eenkennige Bonte Boer van 6 jaar oud |
|
|
Misschien heb je wat aan dit artikeltje?
KLIK HIER
 |
Woensdag 25 Maart 2009 9:38 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
hoi,ik heb gelukkig geen opstap touw nodig, maar heb dit in huis
KLIK HIER
omdat als ik naar buiten ga, mijn grijze roodstaart daar graag opzit, dit kan je bij de dierenzaken kopen bij de hondenspullen  |
Woensdag 25 Maart 2009 9:42 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Daar moet je niet zo moeilijk bij denken hoor. Een stok of stevige tak of een stok met wat touw erom heen gebonden zodat hij wat minder glad is. |
Woensdag 25 Maart 2009 9:42 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Originally posted by LindaG
Onwijs bedankt voor jullie tips!
Ik ga er zeker mee aan het werk, heb ik nog een vraagje hoe kom ik aan een opstaptouw? ik heb geen idee hoe dat eruit ziet en waar je dat kan kopen?
groetjes
Linda
Gevonden! je kunt ze bij Astrid van Villa Filou kopen!
KLIK HIER
Deze moet je dan hebben:
Plaatje
|
Woensdag 25 Maart 2009 9:43 pm |
|
|
LindaG
Eitje
|
Ben ik weer, het oefenen met een stok gaat op zich goed in zoverre dat Ralph er sneller op stapt dan op mijn hand, maar hij lijkt er wel een beetje bang voor.
Hij neemt nog steeds een dreigende houding aan en bijt naar en in de stok.
Hoe moet ik daarop reageren? negeren of afstraffen door hard NEE te zeggen?
Groetjes
Linda
ps. Ellenparrot dank je wel voor het artikel!  |
Vrijdag 27 Maart 2009 12:25 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Daar zijn twee theorieen over:
Als hij in de stok bijt, bijt hij eigenlijk in je hand. Dus probeer hem af te leidden voordat hij in de stok bijt. Bv. met een speeltje of een geluidje maken.
Theorie twee: zolang je niet terug trekt zal Ralph erachter komen dat in de stok bijten geen enkele zin heeft en zal dit gedrag waarschijnlijk na verloop van tijd verdwijnen.
Zodra hij op de stok stapt zou je hem kunnen belonen met wat lekkers (niet te groot, iets wat hij zo op heeft, een pijnboompitje bijvoorbeeld), op die manier kan hij ook niet in de stok bijten. Wanneer hij het op heeft weer snel weer af laten stappen. Zo voorkom je dat hij in de stok bijt.
2 of drie keer achter elkaar oefenen en dat een paar keer op een dag.
Als het echt angst is voor de stok dan is het zaak om hem die stok niet meer eng te laten vinden. door er bv, iets lekkers op te leggen wat hij kan pakken. Of probeer het met een stok van ander materiaal of wat anders oogt.
Succes !!!! |
Vrijdag 27 Maart 2009 12:30 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Het is een stap in de goede richting dat Ralph op de stok stapt!
Straffen zou ik in principe niet doen, dan heb je kans dat hij de stok met iets negatiefs gaat associeren. Zoals Esjo zei, je kunt hem het beste afleiden voor hij bijt, of negeren nadat hij bijt.
Verder denk ik ook dat 2-3 keer opstappen, en dat een paar keer per dag, het beste is. Dan loop je niet het risico dat Ralph zich gaat vervelen met het opstappen.
Wat betreft het bang zijn: Als Ralph opstapt, kun je proberen de stok iets van hem af te houden. Zo moet hij naar de stok toekomen i.p.v. dat de stok naar hem komt, wellicht krijgt hij daardoor wat meer vertrouwen erin. Dus wel zo dichtbij dat Ralph doorheeft dat hij moet opstappen en het ook makkelijk is, maar dat hij nog even een stapje moet zetten om het te doen. |
Vrijdag 27 Maart 2009 12:40 pm |
|
|
LindaG
Eitje
|
Hallo allemaal,
Het opstappen gaat nu goed al blijft Ralph soms nog een beetje bang of hij heeft gewoon geen zin om op te stappen
Het enige probleem is nu nog dat hij bijt als we bij z'n kooi komen, ook als ik z'n voerbakjes en water wil wisselen komt hij naar mij toe en begint te hakken, wat is hieraan te doen?
groetjes
Linda |
Zondag 12 April 2009 6:36 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:38 pm
|
|
|