|
|
|
jootje
Eitje
quote:
Originally posted by alexandraatje
kun je het valkje niet naast het raam bij hem zetten. dan blijft hij op zijn plek en verhuisd het valkje.
ik denk dat hij jou een beetje imiteert. maar je zou eventueel bij de arts na kunnen vragen. het uit de kamer lopen heeft succes op den duur. zodra je weer binnen komt schreeuwt hij weer. ik denk dat hij even de conectie moet leggen dat bij schreeuwen niks bereikt wordt en jij weggaat. maar dat is meestal na een paar dagen voorbij. de link leggen ze snel en dan gaat het ook beter. even doorzetten meid dan lukt het wel.
Ik denk ook dat het meer het imiteren van mij is wat die doet,, hij hoest namelijk bijna nooit zomaar..maar ik ga zeker ff voor de zekerheid langs bij de dierenarts al zal dat pas in de loop van de volgende week kunnen.
En we gaan het vol proberen te houden om de kamer uit te gaan zodra hij begint te gillen..  |
Woensdag 11 Februari 2009 3:37 pm |
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by jootje
quote:
Originally posted by alexandraatje
kun je het valkje niet naast het raam bij hem zetten. dan blijft hij op zijn plek en verhuisd het valkje.
ik denk dat hij jou een beetje imiteert. maar je zou eventueel bij de arts na kunnen vragen. het uit de kamer lopen heeft succes op den duur. zodra je weer binnen komt schreeuwt hij weer. ik denk dat hij even de conectie moet leggen dat bij schreeuwen niks bereikt wordt en jij weggaat. maar dat is meestal na een paar dagen voorbij. de link leggen ze snel en dan gaat het ook beter. even doorzetten meid dan lukt het wel.
Ik denk ook dat het meer het imiteren van mij is wat die doet,, hij hoest namelijk bijna nooit zomaar..maar ik ga zeker ff voor de zekerheid langs bij de dierenarts al zal dat pas in de loop van de volgende week kunnen.
En we gaan het vol proberen te houden om de kamer uit te gaan zodra hij begint te gillen..
vergat nog een stukje ..de muur waar clever nu aan staat is niet zo heel erg breed en als we hem uit zijn kooi laten dan halen we de kooi iets naar voren en zetten hem dan in de breedte neer..maar we gaan eens uitproberen of het lukt om de twee kooien naast elkaar te zetten..  |
Woensdag 11 Februari 2009 3:38 pm |
|
|
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by Tommy
Hoi hoi, ik kopieer even een stuk uit t topic " gogo gilt " dat uit t boek van Bonny Talsma komt en aansluit op Pluisje haar reactie.
quote:
Originally posted by Tommy
Oke..
Er staat dat schreeuwen in de genen zit bij amazones...maar dat wisten we al
Er is echter verschil tussen schreeuwen omdat het in de genen zit en schreeuwen om aandacht. sochtends en savonds mogen ze best even gillen. Gilt je vogel en kijkt hij daarbij of jij hem wel ziet...dan gilt hij om aandacht.
Bonny heeft t volgende toegepast bij een molukken kaketoe die 4 manieren van gillen had. Schreeuwen, hard schreeuwen , heel hard schreeuwen en ultra hard schreeuwen.
Als ze het gedrag negeerde ging het van "gewoon" schreeuwen steeds luider tot het uiteindelijk ultra hard werd.
Dat was een aanwijzing dat het om aandacht ging. Als het gedrag uit de genen voortkomt, blijft het het zelfde volume en heeft negeren daar geen invloed op.
De kaketoe had ook een fluitrepetoir en het einddoel was dat dat overbleef. Het is belangrijk van te voren te bepalen wat je einddoel is en de weg ernaar toe dan in stukjes te delen. Bonny is eerst het ultra harde geschreeuw gaan negeren. Dus alle andere vormen van schreeuwen kregen aandacht. Wel kreeg hij meer aandacht hoe zachter hij schreeuwde. Al snel hield het ultra gegil op. Daarna negeerde ze het hele harde schreeuwen...tot dat op hield. En zo ging ze door tot hij uiteindelijk met fluiten aandacht trok.
Zij schrijft ook dat gedrag alleen blijft bestaan als het beloond wordt (en dat kan al zijn door te kijken! helaas kan ik dat mijn man niet goed bijbrengen...arghhhhh )
Als er geen beloning komt verergert het gedrag. Dat is een goed teken!!!!! Komt er dan wel een beloning, dan blijft het gedrag in verergerde vorm bestaan.maar..
volgt er dan nog steeds geen beloning dan sterft het gedrag ui! (denk echt in het klein hoor!!! Vogels vinden een korte blik genoeg om door te gaan )
Nou ja, dat klopt dus inderdaad met mijn vergelijking met een snoepautomaat waar iemand altijd met succes tegen aanschopt, dat gedrag eerst verergert als er ineens geen beloning is..of er ineens geen snoep valt. T is alleen best lastig als je met meerdere mensen bent
Dank je was der nog niet aan toe gekomen om dat stuk te gaan lezen.
Wat ik wel weet is dat hij puur schreeuwt om aandacht te krijgen..hij heeft drie soorten schreeuwen ben ik wel in die korte tijd dat we hem hebben achter gekomen..
Dat snap ik ja dat je dat met moeite kan bij brengen aan je man..ik heb dat met mijn dochter dus..ze wil wel dat dat geschreeuw ophoudt maar aan de andere kant om daar steeds de kamer voor uit te moeten vindt ze maar moeilijk logisch aan 1 kant omdat ze graag als ze uit school komt ff wil ontspannen achter haar pc die dus ook in onze huiskamer staat..maar wat we hem nu gegeven hebben is een papiertje in zijn pootjes waar die zich op dit moment prima mee vermaakt zolang als het duurt
Maar ook hier gaan we uiteraard weer lekker mee aan de slag.
En nu ga ik ff naar het topic toe om te lezen wat daar allemaal geschreven staat wat ons nog verder op weg kan helpen..een schat van informatie echt toppie van jullie allemaal dank daarvoor  |
Woensdag 11 Februari 2009 3:48 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Het boek `Good Bird´ heb ik besteld bij de gewone boekwinkel. Binnen 5 werkdagen had ik hem in huis. |
Woensdag 11 Februari 2009 8:02 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
Hoi Jolanda
Hoe gaat het nu met Clever?
Wat Tommy aanhaalt is ook een goeie. Kies het meest aangename geluid die Clever maakt en reageer erop bvb door hem aan te kijken en iets tegen hem te zeggen. Papegaaien hebben natuurlijke behoefte aan "contact calls". In het wild roepen ze voortdurend naar elkaar (een soort "Ben je er nog? Alles goed?"). Die behoefte oa ligt ook aan de basis van schreeuwgedraag. Wat je kan doen is geschreeuw vervangen door een aangenaam geluid. Dat doe je door op een bepaald (meest prettige) geluid van je vogel wel te reageren.
Bij ons is het bvb "koe-koe" geworden (stom woordje , maar het is zo ontwikkeld). Als ze koe-koe roepen roep ik ook terug en dan is er weer rust in de tent. Zelfs roepen mijn amazone en kaketoe ook koe-koe met elkaar als ze elkaar niet in zicht hebben. Ook zeg ik altijd "dag" als ik wegga, dat begrijpen ze ook dat ik dan even niet in de buurt ben.
Dat kan je tegelijkertijd doen met het uit zijn zicht gaan tijdens echt hard geschreeuw.
Goed dat je het hebt geprobeerd, even doorzetten, gun hem de tijd om je huisregels te begrijpen. Belangrijkste is heel consequent te zijn. Dat zijn net kinderen, en zeker kaketoes zullen je huisregels altijd blijven op testen of ze nog steeds gelden .
Net als mensen hebben vogels gebieden van het lichaam die bij aanraking seksuele gevoelens kan opwekken. Met op zijn rug en onder vleugels aaien/drukken stimuleer je paring/partner gedrag. Dat zal tot frustraties leiden en (zeker op de lange termijn) voor probleemgedrag zorgen (bijten, schreeuwen, plukken). Dat geldt voor alle vogels maar vooral voor kaketoes, dat zijn zeg maar sexbommetjes , ze laten dat graag toe.
Wat goed dat hij met zijn speeltjes speelt, veel afleiding (variabele speeltjes aanbieden en ze vaak afwisselen) zal ook helpen. Clever heeft ook elke dag directe contact met je/je gezin nodig. Kies een uurtje en ga met hem spelen, praten. Bvb als je veel leest, sommige vogels vinden het geweldig als je ze voorleest, betrek hem bij je andere gezinsactiviteiten. Tegelijkertijd met ongewenst gedrag negeren zal het zeker leiden tot een mooi relatie met je nieuw huisgenootje.
Succes, laat ons weten hoe het vordert. Groetjes. |
Vrijdag 13 Februari 2009 11:33 am |
|
|
|
|
jootje
Eitje
quote:
Originally posted by Egwene
Het boek `Good Bird´ heb ik besteld bij de gewone boekwinkel. Binnen 5 werkdagen had ik hem in huis.
jammer heb dit niet eerder gelezen ga dat as dinsdag ff bestellen gelijk en hopelijk heb ik hem ook snel in huis..thanx |
Zaterdag 14 Februari 2009 4:43 pm |
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by Pluisje
Hoi Jolanda
Hoe gaat het nu met Clever?
Wat Tommy aanhaalt is ook een goeie. Kies het meest aangename geluid die Clever maakt en reageer erop bvb door hem aan te kijken en iets tegen hem te zeggen. Papegaaien hebben natuurlijke behoefte aan "contact calls". In het wild roepen ze voortdurend naar elkaar (een soort "Ben je er nog? Alles goed?"). Die behoefte oa ligt ook aan de basis van schreeuwgedraag. Wat je kan doen is geschreeuw vervangen door een aangenaam geluid. Dat doe je door op een bepaald (meest prettige) geluid van je vogel wel te reageren.
Bij ons is het bvb "koe-koe" geworden (stom woordje , maar het is zo ontwikkeld). Als ze koe-koe roepen roep ik ook terug en dan is er weer rust in de tent. Zelfs roepen mijn amazone en kaketoe ook koe-koe met elkaar als ze elkaar niet in zicht hebben. Ook zeg ik altijd "dag" als ik wegga, dat begrijpen ze ook dat ik dan even niet in de buurt ben.
Dat kan je tegelijkertijd doen met het uit zijn zicht gaan tijdens echt hard geschreeuw.
Goed dat je het hebt geprobeerd, even doorzetten, gun hem de tijd om je huisregels te begrijpen. Belangrijkste is heel consequent te zijn. Dat zijn net kinderen, en zeker kaketoes zullen je huisregels altijd blijven op testen of ze nog steeds gelden .
Net als mensen hebben vogels gebieden van het lichaam die bij aanraking seksuele gevoelens kan opwekken. Met op zijn rug en onder vleugels aaien/drukken stimuleer je paring/partner gedrag. Dat zal tot frustraties leiden en (zeker op de lange termijn) voor probleemgedrag zorgen (bijten, schreeuwen, plukken). Dat geldt voor alle vogels maar vooral voor kaketoes, dat zijn zeg maar sexbommetjes , ze laten dat graag toe.
Wat goed dat hij met zijn speeltjes speelt, veel afleiding (variabele speeltjes aanbieden en ze vaak afwisselen) zal ook helpen. Clever heeft ook elke dag directe contact met je/je gezin nodig. Kies een uurtje en ga met hem spelen, praten. Bvb als je veel leest, sommige vogels vinden het geweldig als je ze voorleest, betrek hem bij je andere gezinsactiviteiten. Tegelijkertijd met ongewenst gedrag negeren zal het zeker leiden tot een mooi relatie met je nieuw huisgenootje.
Succes, laat ons weten hoe het vordert. Groetjes.
Hoi pluisje
Het gaat wat het schreeuwen betreft al stukken beter gelukkig..alleen was het geen doen om steeds de kamer uit te lopen omdat ik drie x in de week ook drie hulpen tegelijkertijd heb rond lopen dus we zijn hem gaan negeren als die schreeuwde..en dat heeft die al heel goed door..heel af en toe probeert die het uiteraard nog wel vooal idd als ik heel ff de kamer uit ga dan begint het ..maar tot nu toe ben ik niet ontevreden.
Hij zit harstikke gezellig in zijn uppie te kletsen van kom maar en koppie krauw ed..en ik laat hem als het kan 2x pr dag bij mezelf zitten en speel en klets dan ff met hem..probleem is dan alleen dat ik hem bijna niet meer terug krijg op zijn kooi als ik alleen thuis ben..dus wacht daar meestal mee tot dat mijn dochter ook thuis is.
Het is bij ons zowieso al de gewoonte om al onze dieren te zeggen dat we ff weg gaan en zo weer terug zijn en zeggen dan ook gedag en hallo of hoi als we binnen komen..en ook clever heeft dat al vrij snel door en legt zich daar bij neer..
Alleen vanochtend zijn we ontzettend geschrokken..hij had papagaai goed gekeurde speelgoed van die ringetjes onder elkaar met daaronder een belletje speelt die harstikke leuk mee maar wat doet meneer of mevrouw haha hou het maar bij meneer doet die zijn kop der doorheen gevolg zat die vast een geschreeuw ..dus wij der naar toe als een gek..maar gelukkig wist die zichzelf eruit te bevrijden.
ow oke dan weet ik dat ook weer..dat ik hem daar zeker niet moet gaan aaien..weer iets geleerd toch
Gun hem ook op zeker alle tijd om aan onze regels te wennen maar hij doet zijn naam echt wel eer aan en is heel clever en het leuke is dat als die bij mij zit en hij wil nu aan mijn sieraden knabbelen geef ik hem een tuitje van een flesje (wat we hadden voor onze ratjes) en gaat die daar heel leuk mee spelen. en ook als ik zeg foei reageert die daar al goed op..en soms als ik in de keuken sta is die bij mij op mijn schouder en leg ik hem uit wat ik aan het doen ben daar reageert die ook al harstikke leuk op..en zo gaan we langzaam iets verder proberen te gaan kijken wat die leuk vindt en met die speeltjes is die echt gek mee als die in zijn kooi zit en volgende week gaan we op zeker voor nog meer speeltjes die geschikt zijn voor hem op zoek..
Hoe krijgen jullie je papagaaien weer in hun kooi zonder dat het een gevecht wordt..want clever is zo verschrikkelijk slim zodra ik richting kooi loop dan rent die van de ene kant naar de andere kant van mijn schouder en krijg ik hem haast niet te pakken..dus een tip hierover meer dan welkom .
wens jullie allemaal een fijn weekend
groetjes Jolanda |
Zaterdag 14 Februari 2009 5:06 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
quote:
quote:
Het boek `Good Bird´ heb ik besteld bij de gewone boekwinkel. Binnen 5 werkdagen had ik hem in huis.
jammer heb dit niet eerder gelezen ga dat as dinsdag ff bestellen gelijk en hopelijk heb ik hem ook snel in huis..thanx
Hopelijk heb je er net zoveel aan als mij!!  |
Zondag 15 Februari 2009 9:34 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ook het boek "The parrot problem solver"is een goed boek van haar.
Is zeker handig bij de wat agressievere gaaitjes |
Zondag 15 Februari 2009 10:26 am |
|
|
jootje
Eitje
quote:
Originally posted by MariekevC
Ook het boek "The parrot problem solver"is een goed boek van haar.
Is zeker handig bij de wat agressievere gaaitjes
sorry lukte me al dagen niet om op de site te komen om een of andere reden kreeg ik steeds melding website niet weer geven.
Dank je ga daar ook zeker naar kijken op den duur voor dat boek..hij is op zich niet agressief alleen venijnig als die in zijn kooi moet haha.
heb het genoteerd hou jullie zo nu en dan van zijn vorderingen op de hoogte maar het gaat tot nu toe heel goed. |
Donderdag 19 Februari 2009 6:24 am |
|
|
jootje
Eitje
quote:
quote:
quote:
jammer heb dit niet eerder gelezen ga dat as dinsdag ff bestellen gelijk en hopelijk heb ik hem ook snel in huis..thanx
Hopelijk heb je er net zoveel aan als mij!!
heb het nog niet kunnen bestellen,.kan haast niet naar buiten met dit weer maar zodra het ff kan ga ik het natuurlijk bestellen en hoop het ook ja hou jullie op de hoogte..maar op dit moment mogen we zeker niet mopperen en hebben we een hele gezellige kakatoe..met af en toe zijn gil momenten maar goed dat hoort erbij..
sorry voor mijn late reaktie trouwens kon niet op de site komen helaas. |
Donderdag 19 Februari 2009 6:26 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Wat fijn dat het goed gaat zeg.
Er zijn inderdaad wat bereikbaarheids probleem (geweest?)
http://www.fluffies.org/nl/aan.....12626.html |
Donderdag 19 Februari 2009 10:46 am |
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
quote:
Hoi pluisje
Het gaat wat het schreeuwen betreft al stukken beter gelukkig..
Wat fijn te horen dat het een stuk beter gaat. Super! Dat negeren al helpt! Ben altijd zo blij met dit soort berichten. Het zou ook kunnen dat zijn schreeuw wat met verhuizing stress te makken had, of/en dat lente in opkomst is (een beetje broeds?). Opvallend, er zijn nu heel veel klachten op het forum over geschreeuw dat doet me toch denken aan meer algemene oorzaak (?). Maar dat zegt niet dat je niks moet doen, meteen juiste aanpak van het probleem helpt in de toekomst.
Jullie zijn goed bezig! Leuk om dit te lezen!
Als ik nog één puntje mag aanhalen is dat papegaai op schouder wel of niet toelaten Dat is een onderwerp waarover veel gediscussieerd wordt. Wat zeker is is dat het (voor jouw) niet (100%) veilig is. Schrikken of van je schouder afglijden kan oorzaak zijn van in je gezicht bijten, en een kaketoe bijt is echt niet niks. Dat moet je weten. Ik laat mijn vogels wel incidenteel op schouder, het is zo makkelijk soms, je handen vrij . Maar met één van mijn vogels zal ik het sneller doen dan met een andere. En zeker niet met kaketoe die ik nu 2 maanden pas heb (Tokkie). Ken zijn reacties op verschillende dingen nog niet goed genoeg.
Heb je al iets gevonden (nootjes? zonnebloempitjes? fruit?) wat hij erg lekker vindt? Het makkelijkste is om hem in zijn kooi te lokken met iets wat hij lekker vindt. Dat geef je niet in zijn voerbak maar gebruik je alleen als beloning. Het makkelijkste als je met z'n tweeën aan de slag gaat. Eén houdt Clever en de andere beloning, maar zo dat hij dat alleen kan bereiken als hij in de kooi stapt. Als hij een stapje richting kooi doet geef je ene kommando (bvb “kooi” of die je ervoor wilt gebruiken). Als hij richting de kooi gaat – krijgt hij een beloning (PLUS beloning met woord “goed zo!”). Als je dat consequent doet gaat hij over een tijd vanzelf op commando naar de kooi.
Prettig weekend! Sorry voor mijn trage reactie.
Groetjes, hou ons op de hoogte! |
Vrijdag 20 Februari 2009 11:03 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:59 pm
|
|
|
|