|
|
|
jootje
Eitje
| vraag over schreeuwen van mijn naaktoogkakatoe |
|
|
Hallo
Ik ben nieuw hier en heb deze site gevonden via internet..mijn naam is Jolanda en wij hebben sinds 29 januari jl.. een naaktoogkakatoe van 2 en half jaar..tis echt een schatje..maar zolang die bij me mag schreeuwt die niet maar zodra ik hem terug zet op zijn kooi of in zijn kooi .breekt het schreeuwen van hem los niet om aan te horen...heb de dierenzaak waar die vandaan komt gebeld en die zeiden zodra die begint te schreeuwen moet je hem in een doos doen en dit consequent vol blijven houden...dus dat geprobeerd maar hij is slim uiteraard want zodra die mij nu aan ziet komen als die zit te schreeuwen gaat die zijn kooi in en krijg ik hem haast niet meer te pakken..en bijt die in mijn vingers soms tot bloedens toe, vindt het voor hem uiteraard niet leuk..om dit steeds te moeten doen maar voor onszelf ook niet....krijg hem ook wel redelijk stil als ik een doek over hem heen doe..dan gaat die zitten van kom op kom maar enz enz..heel leuk maar ik kan hem moeilijk een hele dag onder een doek doen of in een doos dat is onze bedoeling niet van een papagaai in huis hebben..
Ook accepteert die dus niet dat ik weg ga naar buiten of de kamer uit loop dan zet die het ook op een gillen.
Kan iemand mij hierzo advies over geven hoe ik dit hem/haar het beste kan afleren...we hebben hem clever genoemd omdat die echt ontzettend kien is en dat het eerste was wat bij ons op kwam.
alvast bedankt voor eventuele suggesties
groetjes Jootje |
Zondag 8 Februari 2009 3:00 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Probeer het gedrag te negeren (niet de vogel)
Als hij stil is beloon je hem.
Ik weet niet of je bekend bent met de 5 stapjes?
Daarbij is het erg belangrijk dat je consequent bent.
dus niet denken van ohw hij schreeuwt ik pak hem wel even, want dan gaat het fout. papegaaien zijn een ster in manipuleren.
Dat in een doos dtoppen vind ik maar een raar iets. Heel apart van die dierenzaak om dat te adviseren.
Dat is negative reinforcement. Oftewel. Als ik iets doe gebeurd er iets wat ik niet leuk vindt. Het moet juist omgedraaid worden.
Belonen voor goed gedrag en slecht gedrag negeren en goed gedrag uitlokken dmv afleiden |
Zondag 8 Februari 2009 3:11 pm |
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by MariekevC
Probeer het gedrag te negeren (niet de vogel)
Als hij stil is beloon je hem.
Ik weet niet of je bekend bent met de 5 stapjes?
Daarbij is het erg belangrijk dat je consequent bent.
dus niet denken van ohw hij schreeuwt ik pak hem wel even, want dan gaat het fout. papegaaien zijn een ster in manipuleren.
Dat in een doos dtoppen vind ik maar een raar iets. Heel apart van die dierenzaak om dat te adviseren.
Dat is negative reinforcement. Oftewel. Als ik iets doe gebeurd er iets wat ik niet leuk vindt. Het moet juist omgedraaid worden.
Belonen voor goed gedrag en slecht gedrag negeren en goed gedrag uitlokken dmv afleiden
Dank je voor je snelle reaktie hierop
ik heb toevallig net die regels zitten te lezen hierover.
Maar hoe beloon ik hem want iets lekkers pakt die wel aan
maar laat die gelijk vallen en kijkt er dan niet meer naar om.
Fruit wil die ook niet..komkommer ook niet..we hebben hem
een knaagstokje gegeven maar daar kijkt die dus ook niet naar om.
Belonen kan ik dus alleen maar door hem een aai over zijn bolletje te geven of zo maar dan zit die wel gelijk bij me zo snel als die is.
Als die schreeuwt pak ik hem beslist niet bij me maar zodra ik bij zijn
kooi kom als die erop zit wil die gelijk bij me springen ook als ik hem
ergens mee probeer af te leiden..merk heel duidelijk aan deze slimmie
dat het heel moeilijk is om zijn aandacht ergens anders op te vestigen.
Het is ook geheel tegen mijn principe in om hem continu in die doos
te stoppen om dat af te leren..heb het wel geprobeerd en ja het helpt
dan wel heel eventjes maar dan begint die weer vrolijk van voor af aan
en ik ben dan ook niet van plan om daarmee door te gaan..waar die vandaan komt fokken ze papagaaien dus ik had zoiets die zullen wel
weten toch waar ze over praten..en ook de hele dag onder die doek vindt
ik maar niets...
Maar heb nog een vraag gelijk...wat is het slimste hij stond eerst naast onze valkparkiet..en nu staat die voor het raam apart..
Ook is hij gek op alles wat glinstert dus sieraden ed wat ik om heb doe ik maar liever af voordat die het kapot bijt..maar als die bij me zit en hij probeert bv aan mijn horloge te knabbelen en ik zeg pas op foei dat mag niet is het voor heel ff wel afgelopen maar zodra die het weer in vizier krijg doet die het dus weer..
Zo heeft die dus al een armband van mij door midden gebeten.
ik ga op zekers aan de slag met die regels.. |
Zondag 8 Februari 2009 3:48 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Belonen kan ok al met je stem. Vertel hem maar hoe mooi hij is en wat knap die is. Je ziet ze groeien
Als hij sieraden wilt pakken, probeer hem dan af te leiden. Als hij er dan niet meer naar kijkt geef je hem een kroeltej op zijn kop.
Gebruik dat kroelen echt als beloning.
kaketoes zijn knuffelkonten, maar miscbruiken dat heel erg. Nu is het nog leuk, maar in de pubertijd kan dit problemen geven.
ga lekker aan de slag met die 5 stapjes en laat die doos lekker voor wat het is. Straffen werk alleen maar aafrechts. En je neemt een dier niet om hem weg te stoppen. ook weten fokkers trouwens vaak erg weinig van gedrag.
Oja, misschien zijn rvs speeltjes wel wat voor hem, omdat hij van glim dingen houd. rvs prikkeld tevens op de tong. |
Zondag 8 Februari 2009 3:55 pm |
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Belonen kan ok al met je stem. Vertel hem maar hoe mooi hij is en wat knap die is. Je ziet ze groeien
Als hij sieraden wilt pakken, probeer hem dan af te leiden. Als hij er dan niet meer naar kijkt geef je hem een kroeltej op zijn kop.
Gebruik dat kroelen echt als beloning.
kaketoes zijn knuffelkonten, maar miscbruiken dat heel erg. Nu is het nog leuk, maar in de pubertijd kan dit problemen geven.
ga lekker aan de slag met die 5 stapjes en laat die doos lekker voor wat het is. Straffen werk alleen maar aafrechts. En je neemt een dier niet om hem weg te stoppen. ook weten fokkers trouwens vaak erg weinig van gedrag.
Oja, misschien zijn rvs speeltjes wel wat voor hem, omdat hij van glim dingen houd. rvs prikkeld tevens op de tong.
Hij zit nu bv in zijn kooi..en mijn dochter is net naar hem toe gelopen toen die zat te gillen en heb hem vertelt hoe mooi die is ed. en wat er buiten te zien is..en ja we zagen hem idd groeien van trots...maar nu is ze weer achter de pc gaan zitten en meneer zet het weer op een gillen en roept dan alleen maar he he maar echt zo verschrikkelijk hard en steeds harder dat het door berg en been gaat...
moeten we dit continu blijven herhalen dan??
Want dit doet die ook als we de kamer uit lopen of naar buiten gaan of als 1 van mijn honden langs hem loopt.
Wat raadt je trouwens aan om hem in zijn kooi of gewoon bovenop zijn kooi te laten zitten wat ik zelf het liefst heb eigenlijk..maar dan blijft die zeer zeker gillen..
Dat afleiden van mijn sieraden is nog niet echt gelukt..hij houdt namelijk echt vast of ik iets anders voor zijn neus houdt of niet het helpt dan alleen als ik hem een tik op zijn snavel geef en ik kroel hem direkt daarna ook echt niet..maar zet hem meestal dan gelijk op de kooi terug.
hij is nu 2 en half jaar oud met welke leeftijd komen ze dan in de pubertijd??
idd vindt het ook niks om hem in die doos of onder een doek te houden continu ..wil genieten van hem en op zich is het echt een schatje toen we gingen kijken was het echt liefde op het eerste gezicht wederzijds
Ga morgen gelijk op pad om te kijken of we wat leuke speeltjes voor hem kunnen vinden van dat materiaal. |
Zondag 8 Februari 2009 4:18 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Je moet niet naar hem toe gaan als hij schreeuwt. Je beloont hem dan om het schreeuwen en zal het daarna weer proberen. Leid hem met iets af. SWchuif bv de stoelen aan de eetkamer tafel aan. Of verplaats dingen op tafel. Zonder hem aan te kijken
Als hij stil is, kan je heel enthousiast zeggen he ben jij er ook nog en vertel hem dan hoe mooi hij is. Dus alleen belonen als hij stil is en niet als hij stil wordt omdat hij al aandacht kreeg.
Het kost tijd.
Pubertijd begint tussen de 4 en de 7 jaar |
Zondag 8 Februari 2009 6:50 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
denk er aan dat dit een langdurig proces gaat worden. wij hebben ook kaetoes en een daar van was ook zo. had nog echt babygedrag en heeft anderhalf jaar gehuild en geschreeuwd. wij hebben ook moeten leren hoe hem te negeren en te belonen.
probeer hem leuke speeltjes te geven. beloon als hij stil is maar als hij schreeuwt negeer je hem. zelfs niet aankijken. dit kan heel lang gaan duren en zal ook jullie geduld op de proef gaan stellen.
misschien het valkje dichterbij zetten zodat hij gezelschap heeft, is een optie.
een kaketoe wil graag manipuleren en mensen op de proef stellen. ze zijn een beetje hardleers. kijken wie het langste vol kan houden. als hij eenmaal weet hoe de regels zijn zal hij zich daar naar schikken maar telkens weer proberen of de regels ondertussen veranderd zijn. je moet ze opvoeden alsof het een klein kind is. dus goede regels maken cvonsecuent zijn en daar niet van af wijken. niemand.
het komt wel goed, hij nis nog maar kort bij jullie en dan krijg je dit. je zal er ongetwijfeld heel veel plezier mee gaan krijgen maar moet nu door de zure appel heenbijten. |
Maandag 9 Februari 2009 8:26 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
|
|
|
In het topic "Gogo gilt.....de oplossing" schrijf ik het één en ander over het gilgedrag van mijn amazone. Ik probeer iedereen op het forum mee te laten kijken in het proces waar ik met hem in zit. Ik heb al een flinke vooruitgang geboekt, maar ik ben er nog niet!!! Misschien heb je wat aan dat topic qua ideeën e.d.
Wat Marieke al zegt...die methode die werkt. Ik werk zelf nu vanuit het boekje "Good Bird" van Barbara Heidenreich. Ik ben erg over die methode te spreken. Hij lijkt erg sterkt ook op wat Marieke al omschrijft. Heidenreich heeft daarbij nog verdere uitbreidingen op het hoe en waarom en zij beschrijft ook veel over de lichaamstaal van gaaien die je veel kunnen vertellen over waarom ze schreeuwen.
Het zal net als wat Alexandraatje zegt een lange weg zijn voor je daar bent waar je wil zijn, maar het moet je lukken! Mijn amazone heeft 2 weken lang van 's morgens vroeg tot 's avonds laat gegild met korte pauzes, omdat meneertje toch even wat moest eten. Van daaruit ben ik met al mijn gepuzzel in 2 weken tijd al héél ver gekomen. Juist door de goede "technieken" toe te passen.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips. |
Maandag 9 Februari 2009 9:23 am |
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
Hoi Jolanda, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Ja, in de doos stoppen (echt een raar advies! ) of kooi afdekken zal je niet helpen.
Verzamel je geduld en ga aan de slag met ongewenst gedrag negeren en inderdaad belonen als hij niet schreeuwt.
Hij wilt bij je zijn, dus als je bij hem komt is het al een beloning, je kan ook zijn koppie kroelen (als hij dat leuk vindt).
(Denk ook aan dat je met een kaketoe niet uitgebreid moet knuffelen – ze vinden het erg lekker,
maar dat kan later veel prroblemen geven. Je moet niet op zijn rug en niet onder vleugels aaien.)
Negeren (niet aankijken), en erg consequent zijn zal je het beste helpen. Wat ook (erbij)
goed werkt is als je uit zijn zicht verdwijnt (je loopt de kamer uit elke keer dat hij schreeuwt)
en als hij stil wordt kom je terug (dat is al beloning). Het kan zijn dat hij eerste keren
heel lang aanhoudt met schreeuwen, maar ze zijn erg slim, erg consequent zijn kan snel helpen.
Dat kamer uit lopen als hij gesloten in de kooi zit is natuurlijk OK, maar als hij op de kooi
zit moet je uitkijken dat hij er niet afspringt en zijn eigen gang in de kamer gaat (denk
aan alle huishoudelijke gevaren – planten, elektrische draden etc…). Als hij dat wel doet
kunnen we samen verder denken. |
Maandag 9 Februari 2009 2:18 pm |
|
|
|
|
jootje
Eitje
quote:
Je moet niet naar hem toe gaan als hij schreeuwt. Je beloont hem dan om het schreeuwen en zal het daarna weer proberen. Leid hem met iets af. SWchuif bv de stoelen aan de eetkamer tafel aan. Of verplaats dingen op tafel. Zonder hem aan te kijken
Als hij stil is, kan je heel enthousiast zeggen he ben jij er ook nog en vertel hem dan hoe mooi hij is. Dus alleen belonen als hij stil is en niet als hij stil wordt omdat hij al aandacht kreeg.
Het kost tijd.
Pubertijd begint tussen de 4 en de 7 jaar
oke dank je en sorry voor mijn late reaktie maar was der ff niet..we gaan dit op zeker toe passen..oke dan weten we dat ook weer dat de pubertijd dus nog moet gaan beginnen...we gaan op zeker met alle adviezen aan de slag.
fijne dag
groetjes Jolanda |
Woensdag 11 Februari 2009 12:10 pm |
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by alexandraatje
denk er aan dat dit een langdurig proces gaat worden. wij hebben ook kaetoes en een daar van was ook zo. had nog echt babygedrag en heeft anderhalf jaar gehuild en geschreeuwd. wij hebben ook moeten leren hoe hem te negeren en te belonen.
probeer hem leuke speeltjes te geven. beloon als hij stil is maar als hij schreeuwt negeer je hem. zelfs niet aankijken. dit kan heel lang gaan duren en zal ook jullie geduld op de proef gaan stellen.
misschien het valkje dichterbij zetten zodat hij gezelschap heeft, is een optie.
een kaketoe wil graag manipuleren en mensen op de proef stellen. ze zijn een beetje hardleers. kijken wie het langste vol kan houden. als hij eenmaal weet hoe de regels zijn zal hij zich daar naar schikken maar telkens weer proberen of de regels ondertussen veranderd zijn. je moet ze opvoeden alsof het een klein kind is. dus goede regels maken cvonsecuent zijn en daar niet van af wijken. niemand.
het komt wel goed, hij nis nog maar kort bij jullie en dan krijg je dit. je zal er ongetwijfeld heel veel plezier mee gaan krijgen maar moet nu door de zure appel heenbijten.
Dank je voor al je adviezen..en sorry voor mijn late reakties hierop
oke dat gaan we ook op zeker opvolgen al jullie adviezen..en ja dat kun je wel zeggen dat het ons geduld op de proef stelt..maar ook voor onze honden die soms heel erg erop reageren valt dit natuurlijk niet mee..maar zij luisteren wel goed naar ons dus dat komt op zich wel goed.
In eerste instantie hadden we hem dus direkt naast het valkje gezet maar toen die bleef schreeuwen dachten we dus dat het juist daaraan lag..dus nu staat die er een stuk vanaf maar ga hem opnieuw er naast zetten wie weet helpt het idd als ze aan elkaar gezelschap hebben op den duur.
Dat blijkt wel idd dat die een kei is het manupileren en nu zit die dus ook te schreeuwen maar ik zit met mijn rug nu naar hem toe en geef hem dus geen aandacht..soms houdt die heel ff op en zegt dan kom maar en koppie krauw ed dan heb ik wel de neiging om te zeggen wat lief maar krijg daar niet eens de kans voor want direkt daarna zet die het al weer op een gillen..maar soms is het best wel lachwekkend om te zien hoe die je uit probeerd ..en ja het zijn idd net kleine kinderen maar we zijn al vrij consequent geworden door al jullie adviezen nu nog alleen het vol houden daarvan pfffff zal wel last gaan krijgen met een aantal buren hierdoor maar goed dat zijn ook geen echte dierenliefhebbers die hebben al problemen als mijn honden aanslaan..gelukkig zijn mijn wederzijdse buren anders die maken der geen punt van en snappen gelukkig dat we hem moeten opvoeden.
wens je een fijne dag verder
groetjes Jolanda |
Woensdag 11 Februari 2009 12:25 pm |
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by Egwene
In het topic "Gogo gilt.....de oplossing" schrijf ik het één en ander over het gilgedrag van mijn amazone. Ik probeer iedereen op het forum mee te laten kijken in het proces waar ik met hem in zit. Ik heb al een flinke vooruitgang geboekt, maar ik ben er nog niet!!! Misschien heb je wat aan dat topic qua ideeën e.d.
Wat Marieke al zegt...die methode die werkt. Ik werk zelf nu vanuit het boekje "Good Bird" van Barbara Heidenreich. Ik ben erg over die methode te spreken. Hij lijkt erg sterkt ook op wat Marieke al omschrijft. Heidenreich heeft daarbij nog verdere uitbreidingen op het hoe en waarom en zij beschrijft ook veel over de lichaamstaal van gaaien die je veel kunnen vertellen over waarom ze schreeuwen.
Het zal net als wat Alexandraatje zegt een lange weg zijn voor je daar bent waar je wil zijn, maar het moet je lukken! Mijn amazone heeft 2 weken lang van 's morgens vroeg tot 's avonds laat gegild met korte pauzes, omdat meneertje toch even wat moest eten. Van daaruit ben ik met al mijn gepuzzel in 2 weken tijd al héél ver gekomen. Juist door de goede "technieken" toe te passen.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips.
oke ik zal later op de dag zeker je vooruit gang gaan lezen wat jou amazone betreft..
Verkopen alle dierenzaken dat boekje of je weet of moet je die ergens bestellen..wil dat wel graag hebben en daar vanuit met hem aan de slag gaan.
we gaan het gillen op zeker nog meer negeren dan we nu al proberen te doen ..en we gaan met al jullie adviezen aan de slag bedankt voor alle adviezen die we gekregen hebben hierzo
wens jou ook een fijne dag verder
groetjes jolanda |
Woensdag 11 Februari 2009 12:38 pm |
|
|
|
|
jootje
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by Pluisje
Hoi Jolanda, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Ja, in de doos stoppen (echt een raar advies! ) of kooi afdekken zal je niet helpen.
Verzamel je geduld en ga aan de slag met ongewenst gedrag negeren en inderdaad belonen als hij niet schreeuwt.
Hij wilt bij je zijn, dus als je bij hem komt is het al een beloning, je kan ook zijn koppie kroelen (als hij dat leuk vindt).
(Denk ook aan dat je met een kaketoe niet uitgebreid moet knuffelen – ze vinden het erg lekker,
maar dat kan later veel prroblemen geven. Je moet niet op zijn rug en niet onder vleugels aaien.)
Negeren (niet aankijken), en erg consequent zijn zal je het beste helpen. Wat ook (erbij)
goed werkt is als je uit zijn zicht verdwijnt (je loopt de kamer uit elke keer dat hij schreeuwt)
en als hij stil wordt kom je terug (dat is al beloning). Het kan zijn dat hij eerste keren
heel lang aanhoudt met schreeuwen, maar ze zijn erg slim, erg consequent zijn kan snel helpen.
Dat kamer uit lopen als hij gesloten in de kooi zit is natuurlijk OK, maar als hij op de kooi
zit moet je uitkijken dat hij er niet afspringt en zijn eigen gang in de kamer gaat (denk
aan alle huishoudelijke gevaren – planten, elektrische draden etc…). Als hij dat wel doet
kunnen we samen verder denken.
Hoi pluisje
Dank je wel voor je felicitatie wbt onze laatste nieuwe aanwinst.
Idd het helpt totaal niets in een doos of onder een doek hij is dan wel ff stil maar begint snel daarna toch weer buiten dat dat die die doos binnen een mum van tijd kapot heeft gemaakt
idd als die bij me zit heeft die het naar zijn zin..maar vraagje waarom is het beter om hem niet over zijn rug te aaien of niet onder zijn vluegels
Als die namelijk bij mij zit gaat die idd op zijn rug liggen en tot nu toe heb ik dat dus wel gedaan niet goed dus..maar waarom niet geen idee?
Wij hadden vroeger namelijk een papagaai thuis die stond er al toen ik geboren werdt en mijn vader deed dat dus wel altijd dus ik ging er natuurlijk vanuit dat dit goed was??
Dat stukje van de kamer uit lopen hebben we net gelijk even uitgeprobeerd hij houdt het idd heel erg lang vol..toen die stil was en wij de kamer weer inkwamen begon die gelijk weer dus wij weer der uit en een paar keer herhaald maar tot nu heeft dat weinig effect op hem dus..maar dan krijg ik dus het volgende probleem dat mijn honden daar dus heel erg onrustig van worden en niet meer op hun plaats blijven liggen omdat zij niet goed weten waar ze aan toe zijn nu we dit doen.
Nu zit ik dit dus te typen en op dit moment zit ik nog steeds met mijn rug naar hem toe en is hij gaan spelen met zijn nieuwe speeltjes.
Wat me ook opgevallen is aan hem dat die hoest..nu kom ik der alleen niet achter of die dat zelf doet of dat die mij na doet omdat ik nogal erg veel hoest op dit moment en steeds als ik nu hoest doet hij het ook dus??
Dat heeft hij dus al een keer geprobeerd op de plek waar die eerst stond naast het valkje zat die op zijn kooi een keertje en ik had niet in de gaten dat die er vanaf was geklommen en hij had zonder dat ik der erg in had mijn draad bijna door geknabbeld van mijn draadloze toetsenbord en muis.
Gelukkig reageerde ik direkt moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
Waar die nu staat voor het raam staat die wat dat betreft iets veiliger als die uit zijn kooi is..maar het advies was om het valkje weer bij hem te zetten maar dan ziet die mij dus continu zitten omdat ik lichamelijk veel beperkingen heb zit ik vaak achter de pc..en wil die continu naar mij toe als die op zijn kooi zit en loop voordat ik het in de gaten heb dus parmantig in de rondte..
En ik heb dus helaas geen andere plek in huis waar ik die twee dus naast elkaar kan zetten dan die ene plek..
ook jou wens ik uiteraard een fijne dag verder toe
groetjes jolanda |
Woensdag 11 Februari 2009 12:56 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
kun je het valkje niet naast het raam bij hem zetten. dan blijft hij op zijn plek en verhuisd het valkje.
ik denk dat hij jou een beetje imiteert. maar je zou eventueel bij de arts na kunnen vragen. het uit de kamer lopen heeft succes op den duur. zodra je weer binnen komt schreeuwt hij weer. ik denk dat hij even de conectie moet leggen dat bij schreeuwen niks bereikt wordt en jij weggaat. maar dat is meestal na een paar dagen voorbij. de link leggen ze snel en dan gaat het ook beter. even doorzetten meid dan lukt het wel. |
Woensdag 11 Februari 2009 1:30 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Hoi hoi, ik kopieer even een stuk uit t topic " gogo gilt " dat uit t boek van Bonny Talsma komt en aansluit op Pluisje haar reactie.
quote:
Originally posted by Tommy
Oke..
Er staat dat schreeuwen in de genen zit bij amazones...maar dat wisten we al
Er is echter verschil tussen schreeuwen omdat het in de genen zit en schreeuwen om aandacht. sochtends en savonds mogen ze best even gillen. Gilt je vogel en kijkt hij daarbij of jij hem wel ziet...dan gilt hij om aandacht.
Bonny heeft t volgende toegepast bij een molukken kaketoe die 4 manieren van gillen had. Schreeuwen, hard schreeuwen , heel hard schreeuwen en ultra hard schreeuwen.
Als ze het gedrag negeerde ging het van "gewoon" schreeuwen steeds luider tot het uiteindelijk ultra hard werd.
Dat was een aanwijzing dat het om aandacht ging. Als het gedrag uit de genen voortkomt, blijft het het zelfde volume en heeft negeren daar geen invloed op.
De kaketoe had ook een fluitrepetoir en het einddoel was dat dat overbleef. Het is belangrijk van te voren te bepalen wat je einddoel is en de weg ernaar toe dan in stukjes te delen. Bonny is eerst het ultra harde geschreeuw gaan negeren. Dus alle andere vormen van schreeuwen kregen aandacht. Wel kreeg hij meer aandacht hoe zachter hij schreeuwde. Al snel hield het ultra gegil op. Daarna negeerde ze het hele harde schreeuwen...tot dat op hield. En zo ging ze door tot hij uiteindelijk met fluiten aandacht trok.
Zij schrijft ook dat gedrag alleen blijft bestaan als het beloond wordt (en dat kan al zijn door te kijken! helaas kan ik dat mijn man niet goed bijbrengen...arghhhhh )
Als er geen beloning komt verergert het gedrag. Dat is een goed teken!!!!! Komt er dan wel een beloning, dan blijft het gedrag in verergerde vorm bestaan.maar..
volgt er dan nog steeds geen beloning dan sterft het gedrag ui! (denk echt in het klein hoor!!! Vogels vinden een korte blik genoeg om door te gaan )
Nou ja, dat klopt dus inderdaad met mijn vergelijking met een snoepautomaat waar iemand altijd met succes tegen aanschopt, dat gedrag eerst verergert als er ineens geen beloning is..of er ineens geen snoep valt. T is alleen best lastig als je met meerdere mensen bent
|
Woensdag 11 Februari 2009 2:08 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:59 pm
|
|
|
|