|
|
|
Laura B
Moderator

| vraagjes over de teach box... |
|
|
Ik heb net wat nieuwe speeltjes voor Cleo gelocht waaronder een teach box, voor degenen die niet weten wat dat is: het is een acryl doosje met vormpjes in verschillende kleuren. Het is de bedoeling dat Cleo een vormpje aanraakt, pakt en aan mij geeft (in meerdere stappen natuurlijk)...anyway, meerdere mensen hebben zo'n ding hier.
Nu de vragen: kun je ook een stap overslaan? Ik ben begonnen bij 'Pak' aangezien Cleo niets liever wilde dan de vormpjes aanraken.
Hoe geef je de vormpjes? vanuit je vingers of de platte hand of leg je het op tafel?
En wat nou als Cleo de hele tijd het vormpje vast houdt? Ik moet dus nu elke keer het vormpje uit haar pootje trekken en dat hoort eigenlijk bij het volgende commando "geef"...Hopelijk weten jullie hier antwoord op...
Ik vind het trouwens een leuk ding, Cleo zit nu (na een keer oefenen met een geel vormpje) op de tafel met het doosje...heel apart, ze haalde er eerst alle gele uit....toeval ?? Mogen ze er eigenlijk zonder trainen mee spelen?? |
Dinsdag 9 Januari 2007 1:53 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: vraagjes over de teach box... |
|
|
Hoi Laura.. Ik neem aan dat je die kubus bedoelt die Iago ook heeft?
Ik heb ook stappen overgeslagen hoor. Ik vond het zo stom om te beginnen bij stap één terwijl Iago al graag dingetjes onderzoekt.
Je kan dus gerust een stapje overslaan, maar als het niet lukt, snel weer terug hoor want anders verliezen ze vrij snel hun interesse. (In het begin vooral)
Ik was begonnen Iago naar het vormpje te laten lopen. (Ik legde het tien cm van me vandaan) Als hij het dan oppakte hield ik snel mijn hand eronder totdat hij het liet vallen. Ik gaf de vormpjes nooit aan.
Misschien kan je Cleo het vormpje laten vallen door een ander vormpje te laten zien? (Niet geven!) Als ze het laat vallen kan je clicken. (Gebruik je de clicker? Hiermee kan je dingen heel nauwkeurig aangeven)
Hoe heb je haar de kleurtjes geleerd? Echt knap van Cleo dat ze alle gele vormpjes eruit haalt zeg!!
Ik liet Iago er niet mee spelen. Nog steeds niet. Die speeltjes zijn voor ons samen. Hij heeft andere speeltjes die hij mag slopen/ etc. |
Dinsdag 9 Januari 2007 4:10 pm |
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Ik laat onze gaaien nooit zelf met iets spelen wat ik gebruik tijdens het "trainen". Dat is alleen maar verwarrend en zoals Sue zegt, het is iets wat bij samen spelen hoort.
Ik heb ook stapjes overgeslagen. Elise pakte meteen de vormpjes op en gooide ze meteen door de kamer, dus dat kunstje kende ze meteen al
Ik geef haar nu nog een vorm aan en die laat ze dan vallen in het bakje. Ik train dit met de clicker, dat werkt toch het beste vind ik. Ik geef de vormpjes aan Elise in de buurt van het bakje ze zit op haar standaard en het bakje staat lager. Ze laat het vanzelf een keer vallen. Het komt dan vaak wel in het bakje terecht, dan klik ik en krijgt ze een beloning. Als het ernaast valt dan geef ik het vormpje terug. Dit had Elise in een paar minuten door. Hopelijk weet ze dit vanavond ook nog  |
Dinsdag 9 Januari 2007 4:31 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Bedankt voor de tips, ik heb nog geen clicker dus die ga ik snel halen... geven jullie een click en iets lekkers of alleen de click? Het doosje is dus voor ons samen, ik zal het haar verder niet geven... Ik ga ook proberen om haar het vorpje te laten vallen door en andere te laten zien. Clickeren of belonen jullie dan ook als ze het vormpje laten vallen?? want dat is eigenlijk de volgende stap, dus zeggen jullie dan ook 'geef' ofzoiets om ze het vormpje te laten vallen of is dat te verwarrend...
pfff het is toch allemaal ingewikkelder dan het lijkt hahaha
En sue, ik denk dat Cleo zoiets had van hee als ik die gele dingen oppak dan krijg ik toch iets lekkers???, toen ze daarna doorhad dat het lekkers opwas haalde ze de andere vormpjes ook uit het doosje, ik liet haar dr mee spelen zodat ze alles goed kon bekijken. Nu staat ie in de kast..  |
Dinsdag 9 Januari 2007 7:11 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
|
Oei, heb je nog nooit de clicker gebruikt? (Omdat je vraagt 'of alleen de click'?) De click is eigenlijk een soort momentopname, een 'foto' en tegelijkertijd een belofte aan je gaai: Straks krijg je je beloning.
Eerst moet je de clicker conditioneren, daarna ga je ermee aan de slag.
ALTIJD na het clicken (ook als je verkeerd hebt geclickt, wat hier nogal eens gebeurt) iets lekkers geven, anders verliest de clicker z'n betekenis.
Als ze het trucje kennen, laat ik de clicker weg. Het is ook verstandig één oefening per clickersessie te doen. Anders kunnen ze in de war raken.
Meestal begin ik héél snel met dingen herhalen, zonder clicker, en daarna gebruik ik de clicker voor het aanleren van iets nieuws.
Ik heb je commando's gevolgd van het lijstje wat erbij zit. Anders wordt het zó ingewikkeld. Ik vergeet dan welk commando ik heb gegeven de vorige keer. Niet echt slim!
Als Cleo het meteen laat vallen in je hand (als je een ander vormpje laat zien) dan zou ik daar beginnen. Anders zou ik beginnen voor het oppakken. Je moet natuurlijk wel kunnen clicken: Dat houdt ze enthousiast!
Ze zijn ontzettend slim he? Ik ga het ook eens proberen met Iago.. (Met dat gele etc) |
Dinsdag 9 Januari 2007 11:04 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Nou ik heb vanmorgen meteen een clicker gehaald (in de vorm van een hondenbotje, de man van de dierenwinkel keek gek toen ik zei dat het voor een vogel was )....Ik heb vervolgens 10x ofzo geclickt en lekkers gegeven en toen ben ik met het vormpje pakken verder gegaan. Het ging eigenlijk heel goed, maar ik doe het niet lang, ik stop zolang ze het nog leuk vindt. Ik deed het pakken voor en zei 'pak' tegen Cleo. In eerste instantie kreeg ze de click met de beloning en goed zooooo zodra ze het pakte. Omdat ze hem toch bleef vasthouden hielp ik haar door een ander vormpje te laten zien en dat hielp, ik clickte en beloonde zodra ze m liet vallen...De laatste paar keren deed ze het feilloos en toen ben ik gestopt, morgen weer verder...
Ik vind het al grappig om dr over de tafel te zien hollen om het vormpje te pakken Ik ben ook een gemenerd want ik legde m telkens ergens anders neer, hahaha |
Woensdag 10 Januari 2007 3:30 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hahaha, ja die man dacht waarschijnlijk dat vogels te stom zijn voor de clicker.
Wat ontzettend knap dat ze het zo snel oppikt zeg! Leuk is dat he, als ze het snappen? En ze zijn ook zó trots op zichzelf!
Gaat Cleo dan ook zitten 'smekken'?
Ik vind het helemaal niet gemeen hoor om ze flink over tafel te laten rennen. Daar blijven ze fit van!  |
Woensdag 10 Januari 2007 8:28 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Weer een keer geoefend en hoera, het gaat nog steeds heel goed. Ik blijf het pakken nog wel een aantal keer oefenen totdat ze het echt helemaal zonder twijfel kan voor ik overga op het commando geef. Soms twijfelt ze nog of ze het vormpje moet pakken en gister kroop die muts op mn schoot en onder de tafel omdat ze doorhad dat daar het lekkers vandaan kwam (hahahah , slimme kip, ik kon haar geen ongelijk geven, waarom vormpjes oppakken als je weet dat het lekkers DAAR ergens is??) Maar goed, ze vindt het leuk, dat is het belangrijkste!!!! |
Vrijdag 12 Januari 2007 10:56 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat goed!! Als ze het eenmaal doorhebben dan gaat het meestal wel oké..
Na een tijdje krijgen ze echt wel door dat ze eerst iets moeten doen.
Iago rent soms héél sneaky over tafel naar het bolletje juvenile.  |
Vrijdag 12 Januari 2007 3:18 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Vandaag ben ik een stapje verder gegaan naar 'geef'.....Dat vond ze heel wat moeilijker...Ik moest elke keer snel mn hand eronder duwen om te voorkomen dat ze het vormpje te snel op de tafel liet vallen, maar een paar keer ging het, ik denk per ongeluk, goed...
wordt vervolgd...  |
Vrijdag 12 Januari 2007 4:17 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ahhh! Per ongeluk wordt al snel standaard, let maar op! Het is wel belangrijk dat je stopt bij een goede uitvoering. Tenminste, dat vind ik.. Dan hebben ze het de vlg keer vaak ook nog door. |
Vrijdag 12 Januari 2007 11:10 pm |
|
|
Caros
Kuikentje
|
Mijn BB kan sinds vandaag de vormpjes pakken en brengt ze vervolgens naar je toe om ze in je hand te leggen. De enige stap wat eigenlijk nog zou moeten is dat die het in de "box" legt. Helaas snapt die er niets van als ik de "box" in mijn hand leg. Hij is gewent om het in een lege hand neer te leggen. Zodra ik geen lege hand heb, rent die naar de andere waar de beloning in zit! Mag ik vragen hoe jij dat hebt gedaan Sue? |
Maandag 28 Mei 2007 5:07 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik hield de box in mn hand aan de rand van de tafel.....dan hoeft je gaai m alleen nog maar te laten vallen.....moet jij m opvangen en heel hard goed zo roepen...
Pas later de box op tafel zetten.... |
Maandag 28 Mei 2007 5:47 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hey wat leuk dat je ook bezig bent! Iago deed het eigenlijk vrij snel, het vormpje in de box gooien. Beweeg jij de box naar het vormpje toe? Dat deed ik nl wel de eerste keren. Ik heb het ook voorgedaan meen ik? Zo van, hier moet het in. Iago kijkt altijd heel aandachtig. Hij let ook echt op. Kan je het anders niet andersom proberen? Hand boven de box houden? (Met je vingers klaar om te spreiden zodat het vormpje tóch in de box valt?) |
Maandag 28 Mei 2007 8:06 pm |
|
|
Caros
Kuikentje
|
Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb de afgelopen 2 dagen geprobeerd te trainen. Maar er was ineens geen interesse. Ik denk dat de meyer toch nog iets te interessant is. Er wordt momenteel niet meer omgekeken naar het speeltje, dus trainen heeft even weinig zin helaas. |
Woensdag 30 Mei 2007 6:03 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:59 pm
|
|
|
|
|