|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
| Waarom kunstjes?? |
|
|
Ik vraag me elke keer af waarom mensen hun gaaien kunstjes leren. In eerste instantie dacht ik dat het gewoon iets is, omdat mensen het leuk vinden.
Nu dacht ik zo, maar het is misschien (buiten het feit dat mensen dat zo leuk vinden) juist goed, omdat je dan eigenlijk constant je papegaai aan het trainen bent. Een week geen of weinig aandacht en je hebt een hele andere papegaai. Dus ook dmv kunstjes train je hem constant op zijn tamheid en gehoorzaamheid.
Heb ik dit goed gedacht mensen?
Zo ja: Ik vind 'kunstjes doen' een beetje onzin. Is er geen andere manier om je vogel continue te trainen op zijn gehoorzaamheid? |
Woensdag 24 Oktober 2007 8:55 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
het is niet zo zeer voor de gehoorzaamheid maar meer voor de afleiding en de leergierigheid van een gaai,
ze zijn super slim en vervelen zich gauw dus dit is dan een mooie bezigheid voor ze en een stimulans
buiten dat is het natuurlijk ook wel leuk om te zien  |
Woensdag 24 Oktober 2007 8:59 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Waarom kunstjes?? |
|
|
Ehmmm goede vraag! En tijdens de cursus voor de hond hoorde ik een goed argument: Zitten op commando is nét zo onnatuurlijk als doggydancen. In de natuur gaan honden niet zitten op commando.. (Ik heb het niet over héle belastende dingen) Ik vond doggydancen nl een beetje ehm stom.
Ik denk dat kunstjes leren meer een manier is om met je gaai bezig te zijn, hem wat te geven om over na te denken want volgens mij moeten ze in de natuur hun hersentjes ook gebruiken. Je moet natuurlijk geen dingen gaan leren die ze écht niet leuk vinden, probeer iets te vinden wat je gaai leuk vindt. |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:01 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Nu je het zegt, dat klinkt erg logisch. Maar tsjonge jonge, hoe pak je dat aan...
Ik ben Raja aan het leren bij mij in/op bed te liggen (eigenlijk ben ik hem aan het leren wat meer relaxed te zijn). In principe geldt elke vorm van training toch als afleiding? |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:04 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
ik denk dat je het beste kunt in gaan op het gedrag van je gaai
voorbeeldje:coco deed regelmatig zn vleugels omhoog toen ie het weer deed ging ik roepen wat ie mooi was zo en mooie vleugels had nu als ik vraag waar zn mooie vleugels zijn doet ie zn vleugels omhoog  |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:08 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
| Re: Waarom kunstjes?? |
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Ehmmm goede vraag! En tijdens de cursus voor de hond hoorde ik een goed argument: Zitten op commando is nét zo onnatuurlijk als doggydancen. In de natuur gaan honden niet zitten op commando.. (Ik heb het niet over héle belastende dingen) Ik vond doggydancen nl een beetje ehm stom.
Ik denk dat kunstjes leren meer een manier is om met je gaai bezig te zijn, hem wat te geven om over na te denken want volgens mij moeten ze in de natuur hun hersentjes ook gebruiken. Je moet natuurlijk geen dingen gaan leren die ze écht niet leuk vinden, probeer iets te vinden wat je gaai leuk vindt.
Leren zitten op commando onnatuurlijk...Doggydancen onnatuurlijk, pootje geven onnatuurlijk. Leren wachten bij het oversteken=zinvol.
Ik denk dat je de gulden middenweg moet nemen.
En dat datzelfde geldt voor een papegaai. En inderdaad, in de natuur hebben ze het de hele dag druk bezig met dingen die ze in gevangenschap (rotwoord) toegeworpen krijgen, dus moeten ze hun tijd op een andere manier vol maken. En wij moeten bedenken hoe, aangezien wij ze willen domesticeren (schrijf ik dat goed....). |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:11 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by coco&gompie
ik denk dat je het beste kunt in gaan op het gedrag van je gaai
voorbeeldje:coco deed regelmatig zn vleugels omhoog toen ie het weer deed ging ik roepen wat ie mooi was zo en mooie vleugels had nu als ik vraag waar zn mooie vleugels zijn doet ie zn vleugels omhoog
Haha. Wat heerlijk om te zien dan zeker. Hoe trots hij dan is. Of het nou om z'n mooie vleugels is of om dat ie dat zo goed kan. Het gaat om wat voor gevoel hij erbij krijgt. Wat voor enegrie je hem geeft. In de natuur hebben ze daar geen tijd voor, nu hebben ze er tijd voor over.  |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:15 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
ja is echt leuk om te zien je ziet hm blij zijn hij heeft er echt lol in en dat vind ik het belangrijkste  |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:18 pm |
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Het kunstjes leren is natuurlijk ook een beetje de intelligentie van je papegaai uitdagen. Hier gaat het in principe niet om het kunstje zelf. (ookal benik net zo trots als het lukt haha) maar het is ook bezig zijn met je papegaai. En Kaya begon op een spelende wijze naar me te luisteren. En er kwam een soort van band door het bezig zijn met elkaar en het belonen. Waardoor zijn bijtgedrag erg verminderde!
Dus hier alleen maar positief! |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:20 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Ja zie je, dat bedoelde ik dus. Het trainen van je papegaai (en jezelf) in welke vorm dan ook. Met alle positieve gevolgen vandien, waarvan het belangrijkste: Het versterkt de band! |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:32 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by coco&gompie
ja is echt leuk om te zien je ziet hm blij zijn hij heeft er echt lol in en dat vind ik het belangrijkste
Laat eens zien op film hoe jij dat commando geeft. Of heb je daar al een filmpje van?  |
Woensdag 24 Oktober 2007 9:33 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
heb ik wel ja hier eentje!
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=2776
en hier ook nog een het is de onderste
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=3135
het eerste filmpje beloonde ik hm nog met wat lekkers nu hoeft dat niet meer want hij vind het geweldig om te doen hij weet nu dat ie dan daarna een lekkere knuffel krijgt en dat vind ie net zo lekker als een pitje  |
Donderdag 25 Oktober 2007 5:44 am |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
|
|
|
Buiten het bezighouden (en het leuke van junnen laten zien ) om vind ik het opstappen belangrijk omdat je daaraan kan zien hoe het met het vertrouwen zit.
Ik eis geen onmiddelijke gehoorzaamheid (daarvoor heb ik mijn man en kinderen ) maar vind het wel fijn om te weten hoe het met onze relatie staat. Vogeltje is nou gewiekt, maar de veren komen langzamerhand terug. Nou heeft hij zijn speelboom waarmee ik hem ook in andere kamers mee kan nemen. En dan is het belangrijk dat hij opstapt en niet tegen een lamp aanvliegt. En dat hij het fijn vindt om bij mij in de buurt te zijn.
Dingen zoals van de vleugels op het filmpje vind ik ontzettend leuk om te zien want het is gewoon natuurlijk gedrag en toen hij er genoeg van had liep hij weg om wat anders te doen. En dat is voor mij precies hoe het moet. Leuk samen dingen doen, maar de vogel in z'n waarde laten.
Doggydancen vind ik er erg debiel uitzien maar er zijn honden die dat heel leuk vinden, dus als het niet geforceerd is vind ik dat ook prima. Agility is lekkere bezigheidstherapy. Volgens mij ook echt een feest voor veel honden. |
Donderdag 25 Oktober 2007 2:36 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Hilarisch Coco. Zo trots als dat ie is.
En jij zegt "Let niet op m'n stem". Nou, Raja werd er helemaal enthousiast van.
Vlindertje, misschien een stomme vraag, maar wat is agility?
Maar wat jij zegt ben ik het mee eens, het moet wel een beetje natuurlijk blijven, maar als ik meer positieve dingen voor mijn vogel uit kunstjes kan halen, ben ik bereid dat te doen.
En met kunstjes bedoel ik niet opstappen enzo, maar echt bakje in bakje doen, dat soort dingen. |
Donderdag 25 Oktober 2007 5:35 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by esc_f_ny
Hilarisch Coco. Zo trots als dat ie is.
En jij zegt "Let niet op m'n stem". Nou, Raja werd er helemaal enthousiast van
ja mooi he gek kippie
wat leuk zeg dat Raja zo enthousiast reageerde  |
Donderdag 25 Oktober 2007 6:40 pm |