|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
| Wat is eenkennigheid in feite? |
|
|
Toen wij op een markt met onze Picou wandelden , werden we aangesproken door iemand, die ook een Jardine heeft ( maar blijkbaar een eenkennige).
Hij vroeg ons hoe we dat deden om Picou zo bij iedereen lief , speels en zacht te laten overstappen.
Wij hadden nog nooit gehoord van echt eenkennige Jardines.(We dachten dat het soortgebonden was.)
Maar nog geen 5' later kregen we weer diezelfde vraag van iemand anders.
Vandaar mijn vraag : wat is nu echt eenkennigheid, de oorzaak en kan daar iets mee gedaan worden? Of is dit blijvend? Kan onze Picou nog eenkennig worden ? |
Woensdag 8 Juli 2009 10:48 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
onder eenkennig wordt verstaan dat de vogel alleen maar naar 1 persoon trekt en van anderen niks wil weten, zelfs agressief kan zijn. het is verschillend per vogel. de een is het wel, de ander niet. ik heb enkele gaaien die heel eenkennig zijn en andere die heel graag bij mensen zitten. maakt niet uit wie.
ik denk niet dat jullie picou nog eenkennig zal worden. als hij al ieders vriend is, hoef je je daar geen zorgen om te maken. misschien tijdens de pubertijd dat het even wat anders kan worden, maar daarna is hij weer de oude.
de oorzaak? kan aan het karakter van het beestje liggen. ook al heb je allemaal vogels van hetzelfde ras, er kan er altijd een tussen zitten die alleen maar naar 1 persoon trekt. dat is neit te voorspellen. je kan proberen met training ze aan meerdere mensen te laten wennen maar er is geen garantie dat het lukken zal. je kan een beestje niet dwingen. |
Donderdag 9 Juli 2009 6:52 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik sluit me aan bij bovenstaande reactie. Hier zijn mijn kleine monstertjes beide héééééél eenkennig, niet normaal joh. Met Jos zijn we gelukkig al zover dat mijn man er al meer en meer mee kan maar dat heeft al bloed, zweet en tranen gekost, mag je best weten. Maar Fluf, die is nog een ander paar mouwen, dat zal nog meer werk kosten.  |
Donderdag 9 Juli 2009 7:35 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Daarnaast moet je inderdaad wel uitkijken of dat het om eenkennigheid gaat of onzekerheid. Joris (grijsje) is echt eenkennig. Alleen ik ben ok en anderen eigenlijk niet. Mijn moeder accepteerd hij nog redelijk, maar als hij de kans heeft, haalt hij wel uit. Otto (bb) daarentegen kan ik alles mee en verder niemand. Maar hij is enorm bang en onzeker als er anderen in de buurt komen. Hij is niet agressief maar vertoond echt vluchtgedrag gepaard met de nodige angstkreten. Ik vind Otto daarom niet eenkennig, maar bang en onzeker. Joris is wel echt eenkennig, want die gromt, blaast, krijst en bijt anderen waar hij kan.
Toch denk ik wel dat met de nodige rust, tijd en geduld het mogelijk is om bij een gaai het voor mekaar te krijgen dat hij bepaalde andere personen, bv. binnen het gezin, wel accepteerd. Misschien kunnen die mensen dan niet echt alles met de gaai zoals de 'baas' wel kan, maar tot acceptabele hoogte als gewoon opstappen zonder bijten bijvoorbeeld moet kunnen in mijn ogen. |
Donderdag 9 Juli 2009 10:32 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Eenkennigheid hangt eerder samen met partnergedrag en onzekerheid.
Hier was Jojo ook eenkennig. Nou onzin dus he. Pure partnergedrag, na veel oefenen en gedudl van zowel mijn vriend zijn kant als die van Jojo, zijn beide nu vrienden.
Sterker nog Jojo stapt zo bij hem op de hand en bij mij verd*md hij dat gewoon.
ook bij andere kan ik hem gewoon neerzetten.
Waar hij vroeger mannen aanviel. laat hij ze nu met rust.
Hiervoor hebben we wel intensief gewekt met jojo. Vooral de 5 stapjes en het leren herkennen van de karaktereigenschapen van Jojo hebben bij ons veel baad gedaan.
ook onze eigen houding was erg belangrijk.
Voor mij bv was kroelen uit den boze. ook uit de mond eten dat mocht niet meer. allemaal dinegn die partnergedrag stimuleren
Op deze manier hebben we ook een grijsje weer goed in de veren gekregen. Die was ook "eenkennig" en onzeker.
Nou mevrouw zag haar baasje gewoon als partner en deed alles maar dan ook alles om zijn aandacht te krijgen. en veren plukken was daar 1 van. De aandacht kreeg hij en zijn vriendin werd vaak door haar gebeten als ze ook maar iets wilde ondernemen. Zij werd bang en dat vond het grijsje geweldig. Als haar baasje met haar bezig was, dan kwam de vriendin in ieder geval niet in de buurt. |
Donderdag 9 Juli 2009 11:21 am |
|
|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Het lijkt me inderdaad heel erg , als je in een gezin met een gaaitje , helemaal geen vriendschap kan delen, en één gezinslid alles ermee kan!(om jaloers te worden!)
Dan hebben wij , op dat gebied héél veel geluk tot nu toe.Want zowel mijn zoon,dochter, als echtgenoot zouden dat erg vinden .Picou knuffelt echt bij iedereen,ook bij goede vrienden, die vaak komen.(Hij vindt het geweldig om baby te spelen en op zijn rug plots te liggen en op een vinger met zijn tong en bek zachtjes te bijten.Ook bij het schoonmaken van zijn veren , laat hij goed merken dat hij wil geknuffeld worden door ierereen.)
Maar ondanks het me héél logisch lijkt dat eenkennigheid te maken heeft met partnergedrag en onzekerheid , vind ik het wel eigenaardig dat ook jonge gaaitjes soms al eenkennigheid vertonen.
Zou het kunnen dat als gaaitjes terecht komen in een gezin met héél veel kinderen , die allemaal met hun bezig zijn , en die allemaal knuffelen, de kans kleiner is ? |
Vrijdag 10 Juli 2009 12:57 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het hoeft niet perse onzekerheid of partnergedrag te zijn hoor. de amazone die ik van mijn ma heb meegenomen is heel eenkennig. trekt alleen naar mijn man toe. hij heeft echt eenhekel aan me en valt me aan zodra hij kan. achtervolgt me op de grond etc. al zit ik maar op de bank 3 meter verder weg, hij duikt echt op me. heeft genoeg vriendjes om mee te spelen etc maar ials ik langs de kooi ga staan dan springt hij er tegen aan om een stuk uit me te bijten. is geen onzekere vogel en ziet ook niet een partner in mijn man. doet dit al jaren |
Vrijdag 10 Juli 2009 1:03 pm |
|
|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Vreselijk!
Picou valt onze blote tenen aan.(en al is hij véél kleiner dan zo'n amazone,wij vinden dat allemaal héél eng.) |
Vrijdag 10 Juli 2009 7:35 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hahahaha, ik zie het helemaal voor me. het zijn een soort speeltjes voor hem. probeer hem af te leiden met wat anders. een hard geluid of een balletje dat je gooit en laat hem niet op de grond lopen, dan is het zo voorbij |
Maandag 13 Juli 2009 7:13 am |
|
|
esjo
Moderator

Oh Floranne, hoe herkenbaar. Ook Herman hier heeft het voorzien op blote tenen.  |
Maandag 13 Juli 2009 9:15 am |
|
|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Picou laat zich niet afleiden;tenenjacht is "supercool"! (zoals mijn tieners zeggen).
Wel gek dat er nog gaaitjes zijn met zo'n "afwijking"!
I.v.m.eenkennigheid heb ik zojuist nog iets héél passend gelezen uit het allerlaatste "papegaaien-journaal":"Wanneer uw kromsnavel teveel van u houdt" door Barbara Heidenreich.
(een klein citaat)
"... Het is vleiend wanneer uw papegaai u als uitverkorene heeft gekozen.Voordat je het weet braakt het dier dan zijn voedsel voor u op of toont het u de geweldige nestplek onder de bank.Vervolgens probeert uw papegaai op agressieve manier iedereen bij die nestplek vandaan te jagen..."'...de volgende vraag is wat 'de anderen' samen met de vogel kunnen doen..."' |
Maandag 27 Juli 2009 8:27 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ze kunnen zoveel met de vogel doen. fluiten, liedjes zingen, voor de kooi op en neer dansen, kroelen op zijn koppie, zwaaien leren etc., alles wat jij doet kunnen zij ook met hem doen. overal met iedereen bij betrekken |
Woensdag 29 Juli 2009 6:50 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:03 pm
|
|
|
|
|
|