|
|
|
lindserke
Kuikentje
| water morsen |
|
|
hallo iedereen,
nu heb ik toch wel een merkwaardig gesprek gehad met een collega van mij. door mijn enthousiasme over mijn grijze roodstaart heb ik haar en haar gezin ook "aangezet" om voor een grijze roodstaart te zorgen. sinds een paar weken wisselen we dan ook wat ervaringen en suggesties uit (ik heb mijn vogel al een tiental jaar, zij maar een paar weken). ik probeer haar dan ook zoveel mogelijk tips te geven.
onlangs waren we het gedrag van haar vogel aan het analyseren. Ze vertelde me dat iedere keer ze stofzuigt of met nat kuist, haar vogel in zijn drinkbak kruipt, en zichzelf begint te "wassen". nu wat blijkt, de mijne doet dit ook al jaren. alleen dacht ik dat hij ons gewoon een beetje wou pesten, want als ik de stofzuiger afzet, en hem een grote wasbak voorschotel, dan wil hij zich niet meer wassen.
maar nu vraag ik me toch af, waarom hij dit enkel doet als we aan het kuisen zijn...?
iemand een idee? werkt het geluid stimulerend ofzo?
vele groetjes, Linds |
Maandag 8 Februari 2010 9:03 pm |
|
|
Assie
Vlieger
Wat is kuisen  |
Dinsdag 9 Februari 2010 8:14 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
schijnbaar is het een stimulerend geluid want ook mijn gaaien doen dit. en telkens als ik aan het stofzuigen ben. als ik dan zie dat ze gaan badderen, pak ik de plantenspuit erbij en geef ze dan een hele uitgebreide douche. dan zijn ze weer helemaal gelukkig. |
Dinsdag 9 Februari 2010 8:23 am |
|
|
Sarah
Moderator

Kuisen is schoonmaken, poetsen Assie, hihihi.
Blijkt dus wel meer voor te komen als ik het zo lees. Hier doen ze het niet, geen van beide gaaitjes eigenlijk. |
Dinsdag 9 Februari 2010 8:38 am |
|
|
|
|
Assie
Vlieger
Binkie en Bengel doen het ook niet
Binkie gaat hard fluiten als de stofzuiger aan staat en roept heel de tijd..JOEHOEEEEEE..
leuk he die Belgische taal,zo leer je nog s iets |
Dinsdag 9 Februari 2010 8:42 am |
|
|
Sarah
Moderator

Om een voorbeeld te geven over de taal;
Toen we Jos zijn RVS kooi gingen halen bij villa filou zei ik" schoon hé" waarmee ik bedoelde dus "mooi hé", Astrid die wist maar al te goed wat ik wou zeggen maar kon het niet laten me toch ff te plagen en zij zei: "tuurlijk is ze schoon, we hebben ze helemaal in orde gezet en gepoetst"  |
Dinsdag 9 Februari 2010 8:45 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Jacko gaat ook in de voliere hangen en fladderen met z'n vleugels alsof het regent zodra ik de stof zuiger aan zet. Herman soms en Aurora ook soms.
Jacko reageert het meest op de stofzuiger  |
Dinsdag 9 Februari 2010 11:02 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Spetter wil de boventoon voeren als ik stofzuig. Mijn doen en laten activeert hem in gedragsuiting en ook omgekeerd. Alhoewel het gaan stofzuigen niet omgekeerd kan worden
Ongeacht welke herrie in huis gemaakt wordt.........Spetter wordt super actief en doet mee op zijn eigen wijze  |
Woensdag 10 Februari 2010 1:34 pm |
|
|
|
|
lindserke
Kuikentje
quote:
Originally posted by alexandraatje
schijnbaar is het een stimulerend geluid want ook mijn gaaien doen dit. en telkens als ik aan het stofzuigen ben. als ik dan zie dat ze gaan badderen, pak ik de plantenspuit erbij en geef ze dan een hele uitgebreide douche. dan zijn ze weer helemaal gelukkig.
spijtig genoeg stopt hij als ik de plantenspuit bovenhaal. dan staat hij daar zo stijf als een hark te wezen...
maar als de stofzuiger weer opstaat, en de plantenspuit weggezet is, dan doet hij weer luchtig verder.
het hoeft zelfs niet de stofzuiger te zijn. vandaag was ik aan het dweilen. had nog maar net gedaan, of mijnheer (met een air van ) ging in zijn bak zitten spetteren...
maar het lucht op te horen dat hij niet de enige is met dit eigenwijze trekje  |
Woensdag 10 Februari 2010 1:55 pm |
|
|
pascallo
Waarschuwingen: 1
Cocootje van mij (grijsje) gaat ook altijd in de waterbak staan (met 2 poten) als ik de stofzuiger aan heb en dan lekker badderen.
Het is een stimulerend geluid voor ze waarvan men denkt dat het met regen geassocieerd kan worden door ze. Wanneer het in de natuur regent, dan zijn dat voor hen de momenten om te badderen (met waterdruppels die van bladeren af komen bijvoorbeeld).
Wat wel raar is is dat niet iedere vogel het doet. Japie (ook grijsje) doet het bijv. niet. Hoewel je zou verwachten dat het instictief zou moeten zijn.  |
Woensdag 10 Februari 2010 2:38 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:05 pm
|
|
|
|
|
|