|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
| wegfladderen |
|
|
Onze Gijs is nu sinds mnaandag gekortwiekt en op zich ben ik heel blij met de veranderingen.
Ze stapt nu op en wat het fijnst is, mijn vriend is niet meer bang voor haar. ze viel hem het meeste aan en hij liep op z'n tenen als ze los was.
Toch wil ik graag jullie advies.
We laten haar nu niet meer zelf uit haar kooi klimmen maar opstappen op een opstaptouw en we zetten haar dan op haar speelboom.
Ze blijft in eerste instantie het touw ontlopen, daar trekken we ons niets van aan.
Maar als je haar dan op haar boom wil zetten fladdert ze toch even gauw van het touw af. het liefst richting peppie en Kokkie. maar ze heeft ook al een keer in de caviakooi een landing gemaakt, en zelfs een keer op de rug van onze 20 jarige kat Boris (het arme beestje zit nu nog bij te komen )
Ook als ze al op haar boom zit wil ze wel eens weg proberen te fladderen met als gevolg datz e dan over de grond loopt te stappen
Waarom doet ze dit? Wil ze bewijzen dat ze nog steeds laten zien dat ze toch doet wat ze wil. Of kan ze niet accepteren dat ze niet meer zo goed kan vliegen??
We zetten haar steevast terug op haar boom, maar is dat de goede manier? of moeten we het anders benaderen?? (het gemiddelde is 5 pogingen daarna blijft ze rustig zitten op de boom)
Overigens weigert ze van mijn vriend elke beloning terwijl ze ze van mij wel accepteert. Wat moeten we daar mee??
Vragen vragen vragen  |
Woensdag 2 Juli 2008 5:42 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: wegfladderen |
|
|
Heeey wat fijn om te horen dat je vriend niet meer bang van haar is!
Ik weet niet waarom ze het wegfladderen doet eerlijk gezegd. Ik denk niet dat ze het doet omdat ze niet wil accepteren dat ze niet goed kan vliegen. Wellicht krijgt ze er reactie mee? Ik heb niet het idee dat ze de boom eng vindt ofzo, en ik denk jullie ook niet.
Kan je haar evt mbv de vijf stappen op laten stappen? Dus niet meteen opstappen maar eerst die stapjes uitvoeren?
Kan je de kooi afdekken? (Zoals ik eerst had gedaan bij jullie?) Ik denk niet dat de kooi van Peppie & Kokkie afgedekt kan worden om haar fladderpogingen te ontmoedigen.
Hier werd het van de boom afspringen na verloop van tijd minder. Wheezy & Scuttle sprongen eerst te pas en onpas van de boom. Pas bij mijn moeder bleven ze KEURIG zitten!
Ik denk trouwens dat belonen met de stem óók belonen is. Als ze meer vertrouwen krijgt in je vriend zal ze vanzelf dingen gaan aannemen.  |
Woensdag 2 Juli 2008 8:43 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
De reactie die ze krijgt is dat we haar rustig weer terug op de boom zetten. maarja we kunnen haar moeilijk op de grond (of op de kat zijn rug ) laten zitten
Ik denk inderdaad niet dat ze de boom echt eng vind, want ze zit zich te poetsen en vandaag heeft ze er voor het eeerst ook zitten eten. Wel lijkt ze blij te zijn als ze haar kooi weer in gaat, dan gaat ze even helemaal uit haar dak en dan stapt ze ook gelijk op zodra ze door heeft dat ze terug mag  |
Woensdag 2 Juli 2008 8:51 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik denk dat ze dat nog wel een tijdje zal houden: Blij zijn als ze haar kooi weer in mag. Da's vertrouwd, en als je eerst niet echt tam was is het natuurlijk wel weer erg prettig om in een vertrouwde omgeving te zitten.  |
Donderdag 3 Juli 2008 9:24 am |
|
|
vlindertje
Vlieger
Verder kan het ook een test zijn om te kijken hoe ver ze kan komen. Als nooit of weinig gewiekt was voorheen is vleugels gebruiken een normale manier van verplaatsen. Dan kan het voor haar fijn zijn om te weten wat ze nog kan. |
Donderdag 3 Juli 2008 9:40 am |
|
|
Sarah
Moderator

Na de eerste wiekbeurt van onze Jos was het ook zo hoor, dat wegfladderen, nog niet echt helemaal beseffen zeg maar dat hij niet meer kon vliegen maar dat is nu wel voorbij. Probeer wel om niet onmiddellijk op te springen om ze terug op te laten stappen en terug te zetten (tenzij natuurlijk bij een landing op de kat of zo) maar als ze gewoon op de grond zit eventjes laten doen dat het geen spelletje wordt. Jos doet het nu nog eens als hij zijn zin niet krijgt en hij heeft een hekel aan het over de grond lopen dus, dat is voor hem pas een straf, daarom net dat ik hem dan even laat lopen. Hij komt dan op me af rennen en dan is mams weer helemaal lief genoeg hoor en hetgeen hij eerst wou is ineens niet meer belangrijk voor hem, enkel nog van die grond afgeraken telt dan voor hem.  |
Donderdag 3 Juli 2008 2:24 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Vandaag hadden we voor de verandering de speelboom naast de kooi van Peppie en Kokkie gezet ipv voor het raam.
Gijsje werd helemaal gek toen ze dat merkte...ze danste erop los en leek helemaal blij! Zo leuk om te zien
het is niet de bedoeling om de boom daar permanent te zetten want echt handig is het daar voor ons niet. maar zo af en toe moet het wel kunnen . En dan blijft het misschien ook speciaal als ze daar mag staan  |
Donderdag 3 Juli 2008 8:01 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Waarom ze het doet. Hm, even denken ... misschien omdat ze gewend is te vliegen en dat niet zo snel wil opgeven ?
In het eerste geval denk ik dat ze wat angstig is voor de opstaptouw, en als je haar in de kooi zodanig ge'corned' hebt dat ze niet anders kan dan opstappen, springt ze er weer snel vanaf zodra ze de kans krijgt.
En van de boom wegfladderen ? Je hebt toch niet serieus gedacht dat je haar ergens neerzet en ze daar blijft zitten papegaaitjes hebben vaak wel andere (eigen) plannen en om haar helemaal imobiel te krijgen zou je niet alleen haar vleugels, maar ook de pootjes eraf moeten hakken. En waarschijnlijk ook de snavel, of meteen een pluche papegaai aanschaffen
Wat daaruit volgt is dat je nu ze gewiekt is nog extra veel op moet letten. Lijkt een contradictie van termen, maar dat is het niet - want doordat ze niet kan vliegen, kan ze ook niet zichzelf redden. Dan ontstaan er gevaarlijke situaties, zoals dat landen op de kat --- papegaaien zijn er meesters er in; laat ze een halve minuut zonder toezicht, en ze hebben zich in de problemen gewerkt . Als het een situatie met een predator betreft zoals een kat, die onder bepaalde omstandigheden instinctief kan reageren, wordt het een beetje gevaarlijk (te meer dat katten en honden een soort van bacterieen met zich meedragen die hen nix doet, maar voor vogels uiterst gevaarlijk is).
Ik denk dat we meer baasjes nodig hebben zoals jullie, Jolanda, die begrijpen dat het niet enkel gaat om wat handig is voor het baasje zelf, maar om een compromis tussen wat handig is voor het baasje EN wat handig is voor de papegaai (bvb. de vogelboom die nu zo staat dat het voor jullie zelf niet het meeste handig is, maar waar Gijsje heel blij mee lijkt te zijn). Helaas zijn er nog steeds te veel mensen die een papegaai aanschaffen zonder te begrijpen dat het een soort (wilde, dan nog) dieren is die zich niet aanpast aan onze levens, maar waar wij onze levens aan moeten passen. |
Zondag 6 Juli 2008 4:12 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Ik wil geen gaai die niets kan of mag. Zo was mijn vraag totaal niet bedoelt. Ik wil alleen graag weten hoe we het beste kunnen aanpakken en of we iets fout doen. We willen graag dat gijsje alles op een prettige manier leert en dat ze niet meer zo angstig is. vandaar mijn vragen.
Inmiddels is ze al veel meer gewend aan haar boom en is het wegfladderen van de boom nog maar incidenteel en van het opstaptouw fladdert ze ook niet meer zo weg.
We laten geen enkele vogel hier zonder toezicht uit de kooi, de gulden regel hier in huis is dat er altijd iemand in de ruimte moet zijn als ze niet in hun kooi zitten.
overigens is Gijs hier minimaal zo gevaarlijk voor de katten ...Dopey heeft al een zere staart van haar en Banjer heeft geleerd geen pootje naar haar uit te steken  |
Zondag 6 Juli 2008 4:24 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Ik bedoelde toch ook niet dat jullie een pluche beest moesten aanschaffen
Zo'n grote papegaai kan best schade aanrichten bij een kat, maar dan nog altijd is de kat de predator. Gijsje is beslist niet zo gevaarlijk voor de kat als het andersom het geval is. Een papegaai van zo'n grootte kan de kat nooit zo verwonden als een kat een vogel kan verwonden. Papegaaienspeeksel/nageltjes zijn niet giftig voor de kat, andersom wel. En feit is dat je het gewoon niet kan weten wanneer het zodanig zeer doet of de kat een slechte stemming heeft of wat niet, en ze de vogel aanvalt. En in dat geval is de winnaar wel bekend, daarom kan je er simpelweg niet op rekenen. En een enkel krasje of beet van de kat kan al genoeg zijn om de vogel doodziek te maken; zelfs zo ziek dat hij doodgaat. Als dat gebeurt bij zo'n botsing tussen de vogel en de kat, moet je onmiddelijk naar de vogelarts en een antibioticakuur halen - maar probeer een krasje te vinden tussen al die veren dat is gewoon iets om serieus mee uit te kijken
(Wij hebben ook een kat, btw, en die leeft in perfecte vrede met onze Grijze) |
Zondag 6 Juli 2008 4:42 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Dat doen we ook hoor. De katten weten dat ze de vogels niets moegen doen we zijn er altijd bij.
Banjer heeft die keer even willen voelen maarterwijl ik al waarschuwde dat dat niet mocht haalde gijsje al uit. dat doet hij niet meer Dopey liep alleen maar langs met een zwaaiende staart en dat vond Gijsje wel leuk zo'n bewegende staart
maar zoals ik al zei...de katten en de vogels zijn nooit alleen in 1 ruimte zonder tralies ertussen. Dat hebben we vanaf dag 1 met peppie en kokkie aangeleerd en dat zit er ingebakken.
mocht er ondanks alles toch ooit iets gebeuren zit ik gelijk bij een arts...dat beloof ik  |
Zondag 6 Juli 2008 4:49 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Het is een heel mooi meisje (?) trouwens heb een zwakje voor de Blauwvoorhoofdjes. |
Zondag 6 Juli 2008 5:03 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
En van de boom wegfladderen ? Je hebt toch niet serieus gedacht dat je haar ergens neerzet en ze daar blijft zitten papegaaitjes hebben vaak wel andere (eigen) plannen en om haar helemaal imobiel te krijgen zou je niet alleen haar vleugels, maar ook de pootjes eraf moeten hakken. En waarschijnlijk ook de snavel, of meteen een pluche papegaai aanschaffen
Shi, ik krijg als ik jouw berichtje lees een soort slager idee van mezelf. Ik heb die vleugels er namelijk afgehakt.
Misschien (hopelijk) begrijp ik je verkeerd en respecteren we elkaars waarden gewoon.
Overigens denk ik dat je vogels best kan trainen om een tijd op de boom te blijven zitten. Scuttle zeilde er eerst te pas en onpas af. Nu blijft hij gewoon op de boom. Natuurlijk komen ze er wel eens af, maar da's weer een ander verhaal.  |
Zondag 6 Juli 2008 7:15 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Jolanda, misschien is het handig om antibiotica aan de dierenarts te vragen alsmede de dosis die je nodig hebt voor bepaalde vogels?
Bij een beet moeten ze nl een bepaalde hoeveelheid antibiotica hebben. (ik weet niet welke soort) Die antibiotica kan je dan in uiterste noodzaak gebruiken, als er geen dierenarts dienst heeft waar je naartoe kan. |
Zondag 6 Juli 2008 7:17 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Ik vind je geen slager hoor Sue, ik ben je erg dankbaar voor het wieken. Als je ziet hoe Gijs mensen wantrouwde en hoe erg ze nu vooruit gaat. Zodra ze nu iets eng vindt zoekt ze steun bij ons ipv aan te vallen. Zelfs bij mijn vriend terwijl hij altijd het middelpunt van haar aanvallen was.. Ik ben er 100% van overtuigd dat we geen betere beslissing voor haar hadden kunnen nemen
En wat die tip voor antibiotica...goed idee.ga ik regelen!! |
Zondag 6 Juli 2008 7:34 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 5 September 2008 5:31 pm
|
|
|
|