weglopen bij oefenen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Jolanda
Vlieger

weglopen bij oefenen  Reageer met quote  

je zou af en toe denken dat we niks meer doen met Gijsje. maar dat is niet zo hoor.

Ik loop bij het oefenen van wat dan ook bij Gijsje wel tegen een probleempje aan.

hij lijkt iets leren niet leuk te vinden. We zijn wel een stapje verder gekomen hoor. hij pakt nu ook Kleine hapjes aan (pijnboompitjes) . ik hoop dat dat inhoudt dat hij meer vertrouwen heeft gekregen in ons. En dat maakt het makkelijker hem te belonen naast natuurlijk enthousiast zijn. En we zijn zover dat hij als we hem bij ons op de bank nemen hij ook op onze hand opstapt (in de kooi of op de boom weigert hij dat nog wel en gebruiken we het opstaptouw)

Bovendien probeert hij...waar we ook gaan zitten (badkamer, huiskamer, keuken) altijd van ons weg te lopen of fladderen als we met hem aan het oefenen zijn. Dat maakt hem iets leren lastig want we zijn meer bezig hem terug te halen dan werkelijk aan het oefenen. Gisteren lanndde hij pardoes op de rug van onze 20 jarige kater die zich een ongeluk schrok Shocked

Iemand tips over hoe we moeten omgaan met dat ontwijkgedrag?
Bericht Zondag 1 Februari 2009 3:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou heel kort, maar dan ook heel kort oefenen. Vraag in het begin heel eenvoudige dingen als op en afstappen in verschillende ruimtes...belonen en klaar. Dit heel langzaam uitbreidden.
Voordat ze de kans heeft weg te fladderen zelf al de sessie afbreken. zodat het initiatief bij jou ligt en niet bij Gijsje.
Succes !!!!
Bericht Zondag 1 Februari 2009 9:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik volg Esjo in haar advies. Hier heb ik 2 verschillende gaaien, Jos wil bezig blijven en Fluf wil er niks van hebben maar Jos was vroeger net zo en het is een kwestie geweest van echt minimaal te beginnen en zo op te bouwen. Wat voor ons amper iets doen is, is voor een gaaitje vaak al veel, omdat je die concentratie dan hebt, en het is beter zelf te stoppen, na een beloning dan dat je gaaitje je ineens je de rug toekeert omdat de interesse in waar jullie mee bezig zijn weg is. Dus, echt heel minimaal beginnen.
Bericht Zondag 1 Februari 2009 10:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Sluit ik me ook bij aan Laughing t beste zou zijn t korter te houden dan hij wil. Dus stop als hij t nog wel leuk vindt. Dit kun je trouwens wel heel vaak doen en zo toch vrij snel uitbreiden
Bericht Zondag 1 Februari 2009 11:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

We doen het eigen,lijk al nooit lang achter elkaar . maar dat ontwijkgedrag heeft hij eigenlijk al vanaf de eerste inuut al Confused
Bericht Maandag 2 Februari 2009 6:41 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Misschien moet je iets zoeken wat hem enorm boeit. Gogo is vaak ook liever lui als moe. Maar kleuren leren vindt hij bijvoorbeeld helemaal het einde en daar kan hij lang mee bezig zijn. Ook op en afstappen kan hij denk ik wel 5 minuten volhouden in een hoog tempo. Gogo is ook kieskeurig met wat hij leuk vindt, dus misschien is het even zoeken naar een juiste "oefening" om met hem te doen.
Bericht Maandag 2 Februari 2009 4:02 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik sluit me aan bij Esjo. Probeer de sessies heel kort te houden en héél eenvoudig zodat het bijna altijd prijs is. Als hij eenmaal de smaak te pakken krijgt zal het gemakkelijker worden om zijn aandacht vast te houden.
Ik zou in het begin ook van te voren het lekkers laten zien. (En verder eigenlijk nooit zomaar wat lekkers geven zodat het lekkers iets speciaals blijft)
Bericht Maandag 2 Februari 2009 7:58 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Je kunt ook een standaard proberen, maar als hij echt weg fladdert?
Ga anders zo veel mogelijk met hem door huis lopen en vertel over dingen. Niet belonen met iets lekkers, maar gewoon met je stem. Dan gaat hij dingen mss minder spannend vinden en fladdert hij minder snel weg Smile
Bericht Maandag 2 Februari 2009 8:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Ik sluit me bij de rest aan. Hou het kort en heel erg simpel in het begin.
Leia wou dr in het begin ook helemaal niks van hebben en nu vind ze het geweldig. Werk je met de clicker of niet? Met Leia ben ik als volgt begonnen:
Een paar keer de clicker laten horen en wat lekkers geven.
Dit een paar keer herhalen zodat ze het clicker geluid herkent.
Daarna ben ik met de target-stick begonnen.
Leia wou toen steeds weglopen maar iedere keer de stick gewoon voor dr snavel gepropt en iedere keer als ze hem aanraakte clicken en belonen.
Dit kort heb ik heel kort gehouden (3 keer Leia terugzetten maximaal)
De 4de keer liep ze zelf op de target-stick af.
Vanaf hier gewoon gaan opbouwen (afstand groter maken, rondje draaien enz)

Na afloop geef ik Leia altijd het restant van de macadamia (de kruimels die tijdens het in stukjes snijden vallen) en de lege dop zodat ze na het trainen altijd een beloning krijgt voor het trainen.
Bericht Woensdag 4 Februari 2009 2:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Remco
Na afloop geef ik Leia altijd het restant van de macadamia (de kruimels die tijdens het in stukjes snijden vallen) en de lege dop zodat ze na het trainen altijd een beloning krijgt voor het trainen.

Probeer ook af te sluiten bij een héle goede performance. Zelfs als dat na één keer is. (Soms baal ik daar wel van, maar ik haal ze dan na een kwartier weer uit de kooi)
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 7:29 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:05 pm
  Berichten van afgelopen: