Weinig spelen/angstig voor nieuwe speeltjes.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Ruben1
Kuikentje

Weinig spelen/angstig voor nieuwe speeltjes.  Reageer met quote  

Mijn pyrrhura is bijna 11 jaar oud.
Zijn hele leven is hij schuchtig/bang voor nieuwe voorwerpen.
Bv.als ik een nieuw speeltje in zn kooi hang blijft hij er een tijdje uit de beurt,pas als hij zeker weet dat er niks aan de hand is gaat hij/zij mee aan de gang.Ik heb sinds vanmorgen zelf een speelboom van wilg gebouwd,ook daar moet hij niks van hebben.Ik heb hem er twee keer zelf ingezet en dan gaat hij aan de takken knagen,maar zelf klimt hij er niet in.
Morgen komen er allerlei speeltjes in de boom,kijken hoe dat gaat.

Mijn vogel is gezond,echter speelt hij vrij weinig van zichzelf en hangt dan wat bij me op de schouder of ligt tegen mijn handen aan te slapen.Als ik hem op tafel zet gaat hij wel op onderzoek uit,maar echt lang duurt dit niet en gaat dan op de rand van de tafel zitten met opgezette veren en kijkt dan een beetje de kat uit de boom.Dus niet echt een actief vogeltje.
Ligt dit aan de leeftijd?
Of zou er wat anders kunnen zijn?

Wie weet van deze twee dingen wat meer af,vind het sneu voor het beestje.

Mvg Ruben
Bericht Zondag 17 Januari 2010 10:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat ze nieuwe dingen vaak eng vinden is niet abnormaal hoor. Hier is mijn grijsje ook zo en ook zijn speelboom was zooooooooo eng, nee daar wou hij niets van hebben. Ik kon hem er niet eens opzetten in het begin. Daarna ben ik zelf met de boom gaan spelen (hahahhaa, stel je dat nu maar eens voor) en op een bepaald moment schrok hij van iets wat onze Bonte boer deed en vloog hij gewoon zijn speelboom in. sindsdien vind hij zijn boom super en wil hij hem niet meer kwijt.

Vaak vinden de gaaitjes het gewoon leuk als je ze laat zien hoe leuk iets is, meespelen dus eigenlijk.
Bericht Zondag 17 Januari 2010 10:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

Zal er morgen avond eens mee aan de slag gaan,zal door de boom slingeren net tarzan. Mr. Green

En dat hij weinig speelt kan ik ook wat aan doen?
Bericht Zondag 17 Januari 2010 10:47 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hahahaha, wil je dat ook eens filmen? Bidden Bidden Bidden Laughing Laughing Laughing

Het zou goed kunnen dat hij zelf mee komt spelen als jij heel uitbundig gaat doen over de boom, het speelgoed. vertel over het speelgoed en hoe leuk het is, ondertussen speel je ermee maar probeer niet teveel rechtstreeks met hem bezig te zijn, lok zijn nieuwsgierigheid.

Indien hij komt en het speelgoed dat jij hebt wil onderzoeken, onmiddellijk belonen, elke kleine goede stap belonen, heel belangrijk.

Een gaaitje moet vaak leren spelen.
Bericht Zondag 17 Januari 2010 11:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

Hij zit nog steeds niet in zn klimboom,kijkt er al wel soms na en loert naar zn speeltje.Moet ik nog ff geduld hebben?

mvg
Bericht Woensdag 20 Januari 2010 7:50 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

als hij al het loeren is, is zijn nieuwsgierigheid geprikkeld. zet de boom wat dichter bij de kooi zodat hij hem misschien door de tralies eens kan proeven, aanraken met de tong, snap je. laat hem dan gewoon zo staan een hele dag en in de avond maak je het deurtje open. misschien dat hij dan vanzelf verder op onderzoek uit gaat. heb geduld, ht komt wel Very Happy
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 7:54 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je bent in elk geval op goede weg. Het voelt bij mij ook aan alsof de nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Elke positieve stap is er eentje, een gaaitje heeft tijd nodig, vergeet dat niet maar je bent goed bezig. Veertje
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 8:55 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

De 5 stapjes is een goede manier om dat mee te doen

Eigenlijk het principe van belonen voor goed gedrag

1.) Ga is rustig naast de kooi zitten en ga met een klein leuk gekleurd speeltje zelf spelen. Maak hem maar nieuwsgierig. (gewoon hardop over dat speeltjes tegen jezelf of je vriend praten.
Zet het deurtje open zodat hij naar je toe kan komen.

2) Als hij interesse toont, begroet je rustig met een zachte stem.

3)ga wat vertellen aan hem over dat speeltje.
De kleur, wat het is etc etc. gebruik zijn intelligentie.

4) Vraag hem rustig of hij wil proeven en bied rustig het speeltje aan.

5) Als hij dit doet prijs hem de lucht. (goedzo knappert etc) en geef hem een pijnboom pitje bv

dit kan je als het goed gaat, daarna gaan proberen met een pollepel en vraag als laatste stap of hij wilt opstappen. Je kan het object door alles vervangen wat je wilt. Zo leer je hem steeds nieuwe dingen

probeer ook op deze manier de speelboom te benaderen en ja gaai te verleiden om er op te gaan staan. Iedere poging tot is een pijnboompitje waard
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 11:14 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

Als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf nog niet naast zn kooi zitten en de vogel iets over de klimboom vertellen,ik voel me daar apart bij.

D speelboom staat pal tegen zn kooi aan,als hij los is en op zn kooi zit hoeft ie maar te hupsen en hij zou in zn speelboom zitten.

Vanavond begon hij trouwens aan 1 van die blauwe touwtjes te knabbelen die zowat boven hem hingen van zn speeltje.

Echt veel intresse toont ie nog niet echt.
Dit is trouwens zn eerste speelboom in 11 jaar,ik weet het schandalig Rolling Eyes

mvg
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 7:32 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

het is raar, maar het werkt wel. zelfs mijn gaaien die over de 40 zijn leven tegenwoordig op een speelboom. Keko had dat bijna 4 jaar geleden ook niet durven dromen
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 7:55 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Ruben1
Als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf nog niet naast zn kooi zitten en de vogel iets over de klimboom vertellen,ik voel me daar apart bij.

D speelboom staat pal tegen zn kooi aan,als hij los is en op zn kooi zit hoeft ie maar te hupsen en hij zou in zn speelboom zitten.

Vanavond begon hij trouwens aan 1 van die blauwe touwtjes te knabbelen die zowat boven hem hingen van zn speeltje.

Echt veel intresse toont ie nog niet echt.
Dit is trouwens zn eerste speelboom in 11 jaar,ik weet het schandalig Rolling Eyes

mvg

Je moet je daar echt niet raar bij voelen hoor, weet je dat we zelfs verhaaltjes lezen aan onze gaaien, hahahaha, klinkt gek maar het werkt echt wel. Veel mensen denken "het is maar een vogel" maar die vogel heeft wel een enorme intelligentie die we dan ook moeten bespelen zoals het hoort. Het is eigenlijk een vogel met het verstand van een kind, dus die moeten we dan ook zo aanpakken. Probeer het eens als je helemaal alleen thuis bent, het is echt wel plezant hoor. Je leert het wel om je er gemakkelijk bij te voelen.
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 9:41 pm
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

Zal hem voorlezen uit een boek van piet piraat hahaha Mr. Green

Zal het eens gaan proberen,maar wel als mn vrouw en kinderen er niet zijn.
Staat zo apart zn grote brede kerel die zn pyrrhura ene verhaal over zn klimboom vertelt. Mr. Green
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:05 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Ruben1
Staat zo apart zn grote brede kerel die zn pyrrhura ene verhaal over zn klimboom vertelt. Mr. Green

Misschien vinden je vrouw en kinderen dat wel leuk. Zou ik in ieder geval wel vinden.

Maar ik zou het inderdaad eens proberen. Je vogel kijkt naar jou voor advies, zo je wil, over wat te doen. Dus als jij dat speeltje of die klimboom helemaal geweeeeldig vindt, komt hij er vanzelf ook wel naar kijken. Gewoon geduld hebben en dan zul je echt wel resultaat zien.
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:13 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Doe maar, Piet Piraat is zoooooo leuk. Veertje Veertje

Kan me voorstellen dat je het wat raar vindt hoor in het begin maar eens je merkt dat je gaaitje er echt wel anders door gaat worden, interesse gaat tonen en zo, dan ben ik zeker dat je je niet meer zo ongemakkelijk gaat voelen.

Mijn man kon vroeger helemaal over niets vertellen tegen onze gaai, hihi, je moest hem nu eens bezig horen. Hij verteld meer tegen onze gaaien als tegen mij Laughing Laughing , hij heeft het ook geleerd, het lukt jou ook wel hoor.
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:34 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

mijn vriend 1.91m staat hele gesprekken te voeren met die gaaien en hij schaamt zich er echt niet voor hoor.

bedenk dat een papegaai de intelligentie van een kind van +/- 4 jaar heeft. gebruik die intelligentie en je zult zien dat je veel verder komt, dan dat je nu bent en het versterkt je band nog meer
Bericht Donderdag 21 Januari 2010 10:53 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:06 pm
  Berichten van afgelopen: