Onze grijze roodstaart is nu 5 maanden. Altijd heel erg tam en lief geweest niets aan de hand.
Nu hebben we hem de laatste paar weken bovenop zijn kooi gezet (daar hangen ook speeltjes en zitten twee trappetjes plus eet-drink bakjes we hebben een penthouse van dierenvilla). We merken nu dat Chico ons begint te bijten en de 'baas probeert te spelen' (bijten, schreeuwen niet meer opstappen). Zou dit kunnen komen omdat hij zich bovenop de kooi 'hoger'voelt dan dat wij zijn (de baas probeert te spelen?) We laten hem nu niet meer bovenop maar dit is nu ook het enige waar hij aandacht voor heeft....hoe hij daar weer komt.
Een beetje lang verhaal maar hoop dat jullie weten waardoor het misschien zou kunnen komen.
groetjes!
Zondag 5 Augustus 2007 7:29 pm
Sue Moderator
Re: weten jullie misschien......
Hoi Serden, dat klinkt naar..
Ik denk niet dat het komt omdat hij de baas wil spelen. Ik meen dat papegaaien geen hoogte-dominantie kennen. Wel kunnen ze zich anders gaan gedragen.
Zou je 'm niet ergens anders kunnen zetten, ergens waar hij niet zo hoog kan komen?
Zazu had hier eerst ook last van.. Die wilde ook niet meer opstappen (nu 5-6 jaar geleden, toen hij nog z'n oude kooi had)
Ja vreemd he...hij heeft het ineens...hij is gewoon niet meer aardig
We hebben hem nu gewoon op de grond. daar heeft hij ook een klimboom etc. alleen hij wil perse bovenop die kooi....
Hij doet ook raar naar andere mensen terwijl dit eerst helemaal niet was....die kunnen nu niet bij de kooi anders gaat tie schreeuwen
wat ook raar is...hij brabbelt aan één stuk door bovenop die kooi...op de grond is helemaal stil...
Wat raden jullie aan? Hem van de kooi (bovenop) weg houden (hij is nu weer bezig met een klimtocht naar boven) of hem zijn gang laten gaan....
Zondag 5 Augustus 2007 7:58 pm
Sue Moderator
Ehmmm ik zou hem sowieso uit z'n kooi halen en op een lage (!) klimboom zetten als er mensen op bezoek zijn. In of bij de kooi gedragen ze zich vaak anders.
Laat 'm niet meer op z'n kooi totdat hij weer een beetje normaal doet..
Zondag 5 Augustus 2007 8:30 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
kan ook zijn dat je gaaitje nu wat meer praatjes gaat krijgen en wil testen tot hoe ver hij kan gaan.
je mag hem rustig streng toespreken als hij iets doet wat niet mag. je zou hem eventueel kunnen "straffen" door hem even ergens alleen te zetten en hem 10 minuten te negeren. daarna weer proberen totdat het kwartje valt. doet hij lief en aardig, dan belonen is hij stout, even straffen.
vaak vinden ze het niet leuk als ze weggezet worden en niemand naar ze kijkt. ze zijn heel slim en hebben meteen door wat wel en niet mag. het is te proberen.
Ik sluit me aan bij Alexandraatje.
Ik denk ook dat ie je uit aan het proberen is.
Op zich denk ik dat boven op de kooi zitten niet erg is,je zal ff door moeten zetten met het laten opstappen.
Coco heeft dat hier ook gehad,en daar heb ik op een gegeven mioment gewoon door gezet.