Wieken?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Wieken?  Reageer met quote  

De mensen die mijn Sol verhalen volgen weten dat ik al een tijd probeer Sol handtam te maken en dat het niet helemaal lukt. Hij komt snoepjes uit mijn hand halen, maar blijft wegduiken voor mijn vingers als ik hem probeer aan te raken. Dat ligt trouwens niet aan Sol, ik heb er zelf gewoon niet genoeg tijd (en geduld Embarassed) voor om er consequent aan te werken.

Ik heb gehoord dat vogeltjes aanhankelijker worden als je ze wiekt en vraag me af of dat het iets makkelijker zou maken.

Om even wat extra achtergrond te geven:

Sol is nu zo'n 10 jaar bij mij. Ik ben pas begonnen met tam maken toen ik op dit forum kwam, daarvoor dacht ik dat vogels alleen het handopfok tam gemaakt konden worden en ik vond het niet erg dat hij niet tam was (zo lang hij maar gelukkig is toch).
Voor mij had hij ook een baasje. Die heeft hem niet zo lang gehad en bij haar was hij ook niet handtam. Hij kwam wel uit zijn kooi om eten van haar bord te pikken maar daar bleef het bij.

Mijn belangrijkste vraag is: zou Sol gelukkiger zijn als hij tammer is?
Ik bedoel, natuurlijk zou ik graag een handtamme vogel hebben. Sol is zo lief en mooi, ik zou het geweldig vinden als hij zich laat aaien. Maar belangrijker vind ik dat Sol gelukkig is. Dus als het voor hem niet uitmaakt, dan so be it.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 1:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het zal voor Sol heel erg wennen zijn maar je kunt het wel degelijk proberen. Veren groeien weer aan. Zijn jullie er beiden niet gelukkig mee dan kun je ze terug laten groeien en het dan zo laten.
Er zijn vogels die echt niet tammer worden door het wieken maar heel veel andere vogels weer wel. Alsje dit echt wilt, probeer het dan. Niet laten merken dat je het zo sneu voor Sol vindt, maar dat het de gewoonste zaak van de wereld is. Ik denk wel dat het je gaat lukken hem helemaal tam e krijgen, vooral omdat hij je dan moet vertrouwen. vliegen kan dan niet meer en samen buiten de wereld te kunnen ontdekken zonder in een kooi te moeten zitten is vaak heel spannend voor ze.
Ik zou er voor gaan.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 1:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Whisper,

Wieken is niet altijd een teken dat je gaaitje tammer gaat worden, wel aanhankelijker. Dat is natuurlijk nog een verschil. Onze Jos bijvoorbeeld is ook gewiekt. Wat is nu het voordeel bij hem? Wel, dat hij niet meer tegen de muur opvliegt want vliegen kon hij wel maar landen niet en bij hem werd het TE gevaarlijk. Wat tamheid betreft heeft het bij Jos niet echt veel veranderd in die zin dat hij éénkennig blijft. Daar hebben we veel op getraind en dat is beter geworden maar dat is volgens mij niet aan het wieken te danken maar aan de training. Jos kan nu nog evenmin genieten van aaien als hij uit zijn kooi is als ervoor, enkel 's avonds als hij in mijn arm ligt, anders niet en dat is voor het wieken zo geweest en na het wieken. Ligt hij te suffen in mijn arm dan wel maar zit hij ergens op of op mijn schouder, dan heeft hij dat niet graag. In zijn kooi wel, dan steek ik mijn hand in de kooi en dan mag ik voor zijn part uren doorgaan. Is al altijd zo geweest en hoe hard ik er ook op oefen, hij wil het niet als hij op zijn playtop zit of waar dan ook, dan gaat hij lopen.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 2:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Wieken?  Reageer met quote  

Hoi Whisper..

Het is niet zo dat ze door het wieken echt tammer worden. Het wieken is meer en hulpmiddel, geen wondermiddel. Wink

Ik weet niet of Sol gelukkiger zou worden van wieken. Het is zó moeilijk om te bepalen wat geluk is. Heb jij het idee dat hij nu ongelukkig is?

Aanraken vinden sommige vogels echt niet leuk. Scuttle houdt bijvoorbeeld ook niet zo van aaien. (Dat vind ik eigenlijk wel best) Opstappen doet hij wel goed. (Wat ik wel belangrijk vind)
Aaien kan je denk ik niet met kortwieken bereiken.. Waarschijnlijk wél als jullie band wat beter wordt na een tijdje en hij vertrouwt raakt met je handen. (Als hij eenmaal heeft leren opstappen)

Ik meen dat je niet zo heel erg voor wieken was? Ik weet eerlijk gezegd niet of ik met jouw mening zou kiezen voor kortwieken.. Embarassed Maar aan de andere kant, kortwieken is niet irreversible.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 3:01 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik ben inderdaad niet zo'n fan van wieken. Ik zou eigenlijk alleen wieken als ik denk dat Sol daar beter van wordt. Dus bv zodat hij makkelijker in de kamer los kan.

Ik denk niet dat Sol ongelukkig is. Volgens mij vindt hij het wel best zo. Z'n kooi staat vaak open maar behalve z'n rondje om de kooi heen heb ik niet het idee dat hij het nodig vindt verder eruit te komen.

Ik denk dat ik het wieken maar laat. Smile Hoe graag ik ook een knuffel zou willen, hij heeft contact met me (dat blijkt heel duidelijk op hoe hij reageert) zelfs als hij niet bij durft te zitten. En met gewoon trainen zijn we al heel ver gekomen.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 3:40 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nog even:

Tja, beter.. Dat is zo lastig.. Ik denk dat het wel beter gaat met hem als je hem een keer mee moet nemen naar bijvoorbeeld de vogelarts. Het levert dan wat minder stress op omdat je hem waarschijnlijk goed kan laten opstappen dan.
Vaak vinden ze het buiten ook geweldig. De vraag is dan of je 'm mee naar buiten zou nemen? (In de tuin?)

Een knuffelvogel zal je denk ik van het wieken niet krijgen.. Sad
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 4:26 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik moet eigenlijk bevestigen wat Sue zegt. Als je Sol wil wieken om hem tammer te maken dan denk ik dat je ontgoocheld gaat worden, een knuffelgaai wordt hij niet door het wieken maar hij kan dan wel misschien makkelijker leren om op te stappen om ergens te geraken, al zal ook dit terug een andere training vragen om het vertrouwen op te bouwen. Onze Jos is vooral gewiekt voor zijn eigen veiligheid. Na iets meer dan 6 maanden knalde hij nog steeds tegen de muur op en was al meer in de problemen gekomen dan dat het goed voor hem was. Maar aaibaarder is hij er zeker niet op geworden voor mijn man, dat is meer door trainen gekomen, het wieken kan ik hiervoor echt uitsluiten. Wink
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 7:25 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

We hebben geen tuin. We hebben we een weilandje in de buurt maar dat is een hondenuitlaatplek. Niet echt geschikt om Sol te laten rondstappen dus. Dat vind ik wel jammer, ik zou hem graag in het gras laten spelen (er even van uitgaande dat hij daar tam genoeg voor was). Misschien moet ik gewoon zelf van dat kattengras kopen en op z'n kooi zetten. Nee serieus, op z'n kooi zit hij de laatste tijd graag. Ik heb al overwogen er een speelplankje op te zetten, maar gras kan ook.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 7:26 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey, dat is nog eens een goed idee. Ben je ook gelijk zeker dat er geen andere vogelpoep ligt in zijn gras. Veertje Veertje Veertje
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 7:37 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ja he. Smile Ik heb van mijn vader wilgetakken gekregen. Ze zijn heel mooi recht, dus ik ga er zitstokken van maken. Daarna gaat mijn vriend kijken of hij met de restjes een speelplaatsje voor op de kooi kan maken. En volgens mij is dat kattengras dat je bij de DW koopt onbespoten, dus dat kan er ook bij.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 8:06 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey wat een leuk idee zeg! Veertje Dat klinkt super! Zou het gras blijven groeien?
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 8:12 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Dunno. Maar zo duur zal het niet zijn om af en toe bij te kopen.

Ik bedenk me trouwens net wel een praktisch voordeel van Sol wieken: dan kan z'n kooi ook open als het raam openstaat. Nu moet ik steeds kiezen tussen raam of kooi open, en vooral in de zomer zou ik het raam vaker open willen. Maar goed, als het wat afkoelt maakt het weer niet uit.

Ik hoop trouwens dat het mijn vriend lukt om een speelplaatsje te maken. Hij is wel lief, maar niet altijd heel erg handig Embarassed. Anders hebben we er wel een op het oog om te kopen ( klik hier ), maar inclusief verzendkosten is dat toch zo'n 25 euro.
Bericht Donderdag 26 Juni 2008 8:21 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

een speelp[laatsje maken is niet zo moeilijk hoor en zo kun je je creativiteit uitproberen. Je kunt het altijd eerst zelf proberen van takken die je in het bos vindt dan gelijk kopen. Je bent wat goedkoper uit. Of loop de Xenos eens binnen. daar vind je vaak kant en klare dingen die heel geschikt zijn voor een gaai om op te spelen. Wat sisaltouw omheen draaien, prullen eraan hangen en klaar. makkelijk en ook goedkoper.
Bericht Vrijdag 27 Juni 2008 7:28 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is inderdaad een voordeel. Ik weet niet hoe snel je huis afkoelt? Voor Sol is het natuurlijk ook lekker als het geen 35 graden wordt in je huis. Maar, ook daarvoor is een oplossing te bedenken: Een hor! (Die zijn soms wel prijzig, vooral als je raam naar binnen draait)

Kan je zelf zo'n speelplaatsje maken? Very Happy Het is een leuke bezigheidstherapie en misschien kan je Sol er in z'n kooi naast zetten. Kan je zijn goede aanwijzingen opvolgen. Mr. Green
Bericht Vrijdag 27 Juni 2008 9:59 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Op warme dagen hou ik overdag de lamellen dicht, dat helpt ook wel wat. Vorig jaar zomer was het echt erg warm, daar had Sol wel last van (hij werd heel duf, is natuurlijk ook al ouder). Deze zomer hebben we nog niet veel van die superwarme dagen gehad.

Bij Xenos gaan kijken is een goed idee! Misschien kan ik daar een houten dienblad kopen om het speelplaatsje op te maken. Maar zou dat hout veilig zijn voor Sol (hij knaagt graag aan hout).

Ik heb Sol gevraagd wat hij wilt: stokken om op te zitten, manieren om speeltjes eraan te hangen en een schommel (die ga ik dus gewoon kopen bij de DW en dan proberen erin te verwerken).
Bericht Vrijdag 27 Juni 2008 10:47 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:09 pm
  Berichten van afgelopen: