|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Zithoogte beinvloedt gedrag? |
|
|
Solace is gisteren weer gevallen. De laatste keer heeft de vogelarts ieder mogelijke test gedaan en geen reden ervoor kunnen vinden. Ze vermoedde reuma en heeft een pijnstillertje meegegeven.
Ik heb natuurlijk al gebeld of hij die pijnstiller nu weer mag, maar ik heb ook al zijn zitstokken en speeltjes lager gehangen. Als hij dan valt, valt hij tenminste niet hard.
Maar nu is mijn vraag - maakt het uit dat Shallsea's stokken nog hoog hangen (ze hebben aparte kooien)? Zal dat hun onderlinge gedrag beinvloeden? |
Zaterdag 5 September 2009 10:15 am |
|
|
esjo
Moderator

Ach jee, Whisper. Solace wordt oud
Ik denk dat ze onderling de rangen al wel duidelijk hebben en verwacht niet dat het wat uit zal maken.
Mocht je nu na verloop vna tijd wel merken dat het de boel ontregelt, zou je altijd de kooi van Solace wat hoger kunnen zetten door onder alle hoeken een blokje hout te leggen ofzo  |
Zondag 6 September 2009 8:46 am |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
ik weet het eigenlijk niet, het kan zijn dat als ze elkaar graag hebben dat het ze niet uitmaakt hoe hoog de stokken staan maar ik heb wel al gemerkt dat hier in de volére de collies hoger zitten dan de fischeries en Wietje en Speedy hoger zitten dan Kennocha en Arden en zij ook eerder uit de weg gaan dus het kan ook zijn dat het wel kan. ik zou inderdaad ook kijken hoe ze reageren en dan ook bv een blokje hout eronder leggen om terug de hoogte te bekomen |
Zondag 6 September 2009 11:18 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ow, arme Sol. , gaat het nu weer met Sol?
Hmm, kan niet met zekerheid zeggen of het veel uitmaakt eigenlijk. Maar, mocht je merken dat hun gedrag veranderd kan je, zoals Esjo en Stephen al aangeven met een blokje hout de kooi van Sol in zijn geheel hoger plaatsen. |
Zondag 6 September 2009 12:36 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
We zijn zaterdag medicijnen gaan halen. Dezelfde als vorige keer, dus een pijnstiller met een kleine antibioticum erin. Lijkt nu weer goed te gaan, hoewel Sol erg mokkig is dat z'n stokje lager hangen. Ik moet hem echt overhalen iets te doen, anders blijft hij in z'n kooi zitten. Maar dat zal wel bijtrekken. Hij eet verder wel nog normaal en is net to alert wanneer ik zijn aandacht trek.
Tussen Sol en Shall lijkt niet veel veranderd te zijn - Shall was de baas en dat is ze nog steeds. Shall lijkt zefs sneller aan Sol's nieuwe zithoogte gewend te zijn dan Sol zelfs, ze rent in zijn kooi rond alsof er niets veranderd is.
Ik denk dat het een vorm van reuma is. Vorige jaar had hij er last van in oktober en nu in september, dus als het kouder wordt. We proberen nu op de temperatuur in de woonkamer te letten en het raam meer dicht te houden als het buiten koud is.
Het is wel erg kut om hem te zien nadat hij gevallen is. Z'n rechterpootje is helemaal gestrekt en verkrampt, hij kan er echt niets mee. Bovendien heeft Sol wel door dat er iets mis is en dat hij pijn heeft, maar volgens mij niet waarom. Dus hij struikelt dan op de bodem van z'n kooi rond, gillend en in paniek. Ondertussen kan ik alleen kijken tot het over gaat. Ik hoop echt dat de medicijnen weer aanslaan, want het breekt mijn hart hem zo te zien. Maar goed, het is de afgelopen nacht in ieder geval niet weer gebeurd. |
Zondag 6 September 2009 5:01 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wat heb je op de bodem van de kooi liggen? probeer er wat zachts te leggen zodat als hij valt het een beetje meedeind en zo de harde klap opvangt. hij moet er veel last van hebben, arm ding. wat als je een infrarode lamp er boven hangt om zo wat extra warmte te geven. kan heel goed helpen bij reuma. en zet de kooi hoger zodat hij toch op gelijke hoogte zit met de ander. schijnbaar vindt hij dat toch frustrerend.
ouderdom komt met gebreken wordt gezegd, maar als je het wat verzachten kan is het altijd meegenomen.
je zou bijv. van dat plastic met luchtbelletjes onder in de kooi kunnen doen, kranten er op en dan de houtsnipprs of zo er overheen. daardoor is de val wat zachter en kan hij zich minder snel bezeren. is maar een idee hoor. |
Dinsdag 8 September 2009 7:41 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ach arme Sol. Hoe is hij deze nacht doorgekomen?
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het iets uit zou maken voor Shall & Sol. Maar Sol lijkt er nog de meeste problemen mee te hebben. Houdt hij er van om op een plateau te zitten? Anders kan je een plateau hoog in de kooi maken waar hij 'veilig' kan zitten 's nachts. |
Dinsdag 8 September 2009 8:37 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Hij heeft nu een dikke laag beukensnippers in de kooi - grote maat zodat ze iets meeveren. Bubbeltjesplastic is geen optie: ik heb ooit papier onder het schelpenzand gelegd en dat heeft hij toen opgegraven en aan stukken gescheurd. Dat risico durf ik met plastic niet te nemen.
Laag zitten gaat al veel beter. 's Avonds is het nog even zoeken naar een slaapplek, maar overdag gaat het goed. Hij gaat zelfs weer de kooi uit - dat weigerde hij de eerste twee dagen te doen. Hij heeft ook geen kramp meer gehad sinds zaterdagnacht, misschien was hij daar gewoon nog moe door.
Een lamp is een goed idee. Overdag gaat het prima, het probleem is 's nachts als het afkoelt. Dat proberen we nu op te vangen door de ramen 's avonds te sluiten zodat de warmte binnen blijft voor de nacht, en de nachtthermosstaat hoger te zetten. Maar als dat niet voldoende is, gaan we waarschijnlijk zo'n lamp kopen. |
Dinsdag 8 September 2009 8:38 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik denk dat je met een lamp al heel ver komt. dat scheelt echt een hoop.
bij dat graven had ik niet er aan gedacht dat dat gebeuren kon, daar heb je ook gelijk in. met de extra beukenlaag moet het ook lukken en anders heel veel zaagsel wat je ook voor konijnen gebruikt. dat veert ook mee en is ook van hout. en dan daar de snippers bovenop. dat is ook nog een optie. |
Dinsdag 8 September 2009 9:01 am |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
inderdaad een plateau'tje zou handig zijn, daar kan je een nestje op leggen om echt in te slapen of gewoon een duivennestje of hoe heet het, hier vinden ze het leuk er een dutje in te doen en het is ook handig dat hij er niet kan uitvallen op deze manier |
Dinsdag 8 September 2009 8:09 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoe gaat het nu met solace. Is hij gewend aan z'n lagere zitstokken? |
Zaterdag 12 September 2009 8:34 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Alexandraatje en Stephen, een plateau is een goed idee. Ik had mijn vader (de handige in de familie) willen vragen of hij kon nadenken over hoe het in de kooi te bevestigen, maar ik ben het vergeten .
Esjo, hij is er al helemaal aan gewend. Ik overweeg ze maar permanent op dit niveau te laten, voor het geval Sol nog eens valt. |
Maandag 14 September 2009 10:25 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Is misschien niet onverstandig. Sol wordt toch wat ouder en wanneer hij van zo hoog valt bezeert ie misschien ook nog wat.
Maar met zo'n plateua kan hij wel weer hoger natuurlijk. Als ie daar op wil Maar de stokken - kan me heel goed voorstellen dat je die nu wat lager houdt  |
Maandag 14 September 2009 10:52 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Behalve z'n schommel, die aan de bovenkant van de kooi vastgemaakt wordt, heb ik al z'n spulletjes op de nieuwe hoogte kunnen hangen. Dus hij mist (bijna) niets.
Ik zie het nog even aan voordat ik beslis of ik ze terug omhoog hang of hier laat. |
Maandag 14 September 2009 11:09 am |
|
|
esjo
Moderator

Hoe gaat het met Solace ? |
Zaterdag 7 November 2009 9:37 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende