meer op z'n gemak

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Pionus forum

Auteur Onderwerp
Siem
Kuikentje

meer op z'n gemak  Reageer met quote  

Hai,

Sinds dit weekend heb ik een Pionus Maximiliani.
Hij/zij is 6 weken oud. En dus ouder dan toen ik de Caiques kreeg die ik op aan het voeden ben. Deze vogel zit al geheel in de veren. En is ook al erg fors!
Dit is de eerste keer dat ik een vogel zo "laat" uit het blok haal.

Pap krijg ik er redelijk goed in. Maar de vogel is wel erg bang.
'T Schreeuwen word nu iets minder als het bakje open gaat waar ie in zit.

Hoe laat ik hem/haar meer op z'n gemak voelen?

Tips zijn welkom! Mr. Green
Bericht Dinsdag 28 Juli 2009 6:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wat leuk dat je hem zelf op wilt voeden. ik denk dat het een kwestie van gewenning is om hem op zijn gemak te laten zijn. probeer wat vaker overdag hem even in je handen te nemen. dan kkan hij aan je wennen. tot nu toe waren het de ouders die hem voedden maar nu doe jij het en dat is vreemd. dus om hem goed aan je te laten wennen kun je hem een paar keer per dag even in je handen nemen. een paar minuutjes, dan komt het wel goed.
heel veel succes er mee en hou ons op de hoogte
Bericht Dinsdag 28 Juli 2009 7:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: meer op z'n gemak  Reageer met quote  

Hoe laat ik hem/haar meer op z'n gemak voelen?
Gefeliciteerd met je pionus. Heeft hij al een naam? Smile Het schreeuwen, doet hij dat alleen als je het bakje open doet? En wordt hij daarna snel rustiger? Ik neem aan dat het ondoorzichtige wanden zijn?
Bericht Dinsdag 28 Juli 2009 7:31 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Nee nog geen naam. Sneu he Wink komt er snel aan.
De vogel zit in een ondoorzichtig bakje. Met doorzichtige deksel en een doek erover.
Het schreeuwen is gestopt, maar hij/zij zit wel te hijgen?
Dit schijnen Pionussen vaak te doen bij stress.

Het gaat wel met kleine stapjes vooruit Smile
Eten gaat nogsteeds prima.
Foto's plaats ik morgen.
Bericht Dinsdag 28 Juli 2009 10:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

als hij zit te hijgen heeft hij het of te warm en zal je meer ventilatie moeten geven of hij heeft hele erge stress.
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 6:41 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Hij doet het alleen als hij mensen ziet of soms als hij ze hoort.
Verder niet.. daarom denk ik dat het stress is.
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 5:35 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

dat zou heel goed kunnen. je zou kunnen proberen wat klassieke muziek op te zetten overdag of de radio op de achtergrond. dan kan ze wennen aan de geluiden en merken dat er niks gebeurt. kan heel goed zijn dat ze daardoor rustiger wordt.
ook zou je een kooi kunnen nemen waar ze alleen op de grond kan zitten maar zo wel haar omgeving kan zien. nu zit ze in een doosje waar ze niet door naar buiten kan kijken.
Bericht Donderdag 30 Juli 2009 6:44 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou ook een doorzichtig hokje/kooitje nemen voor overdag. Ze zitten al behoorlijk in de veren.
Ze zeggen wel vaak bij handopfok alles donker laten omdat het in het blok ook donker is maar de omstandigheden izjn al zo verandert door ze uit het blok te nemen dat het vast fijn is als ze dat ook kunnen zien.

Zelf gebruik ik een cavia bak, de onderkant is dicht, de bovenkant doorzichtig. Wanneer ze gaan slapen leg ik er een doek over, maar wanneer ze wakker zijn kunnen ze lekker rondkijken en wennen Wink
Bericht Donderdag 30 Juli 2009 9:12 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Oke, dat ga ik proberen.
Heb nog wel een Duna bak staan.

Bedankt voor de tip. Hoop dat het gaat helpen.
Bericht Donderdag 30 Juli 2009 11:23 am
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Hai,

We zijn alweer een aantal dagen verder.
Het gedrag van de Pionussen is helaas niet verbeterd.
De ene (Lex) Met rood op z'n koppie is enorm wild.
Bijna niet hanteerbaar. Ik probeer 'm te voeden maar na 1 spuitje word hij helemaal wild, gaat bijten en klapperen met zijn vleugels. Ook krabt hij mijn handen, om weg te komen. De deuren en ramen doe ik altijd dicht als ik vogels ga voeren, maar hij vloog tegen een deur aan. Toen ik hem probeerde te pakken werd ie erg boos.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, z'n nestgenoot is een stuk hanteerbaarder.
Neemt goed voer aan, is alleen nog wat bang.

Ik hoop dat ik Lex aan een kweker of liefhebber met voliere kan verkopen. Dus ik ga hem nog maar niet kortwieken. Ik heb niet het idee dat ik hem gelukkig kan maken hier.
Bericht Zondag 2 Augustus 2009 9:12 pm
margreet
Fladderaar

Reageer met quote  

Als die ene al kan vliegen, dan wordt het wellicht tijd om hem zelf uit een klein bakje te laten eten. Het is niet vergelijkbaar wellicht, maar mijn dochter heeft een parkiet die ook vrij laat uit het blok kwam. Deze was ook niet hanteerbaar als je het wilde voeren. Dikkere pap in een bakje bracht uitkomst, want dat wilde het kietje wel eten. Daarna over op eivoer en zaadjes. Nu een paar weken verder eet het helemaal zelfstandig.
Bericht Zondag 2 Augustus 2009 9:32 pm
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Hai,

Heb hem/haar al in een grotere kooi gezet.
Er staat ook pellets en eivoer in de kooi. Kan niet echt zien of ie hier wat van eet.
Het ligt de hele kooi door.. en hij fladdert meteen weg als ie mij ziet.
Bericht Zondag 2 Augustus 2009 9:35 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoe reageert hij op je stem? Dus dat hij jou niet ziet maar wel je stem hoort?
Bericht Maandag 3 Augustus 2009 10:06 am
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Hij reageerd niet echt op je stem. Hij schrikt vooral als hij je ziet (lopen).
Of als ik hem voer en er loopt iemand langs.
Ik krijg amper meer pap bij hem naar binnen. Hij is zo wild!
Bericht Maandag 3 Augustus 2009 1:32 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

en als je probeert de pap in een bakje te doen zodat hij het zelf kan pakken?
Bericht Maandag 3 Augustus 2009 1:51 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:13 pm
  Berichten van afgelopen: