BB valt af?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Poicephalus forum (bonte boer, meijer papegaai en Jardine)

Auteur Onderwerp
Junai
Eitje

BB valt af?  Reageer met quote  

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Petra, 30 jaar en moeder van 4 kids, sinds 17 januari hebben wij Junai in ons gezin opgenomen, een bonte boer van 4 weken. Wij zijn helemaal gelukkig met de kleine gaai en proberen er alles aan te doen hem gezond en gelukkig te laten zijn.

Nu is het zo dat hij afvalt ipv bij komt, ik realiseer me dat hij natuurlijk ook even moet acclimatiseren en dat de hele verhuizing en alle nieuwe indrukken best veel energie kosten voor onze kleine Junai.. maar maak me dan toch een beetje zorgen en zou graag wat informatie willen van de al meer ervaren gaaienliefhebbers! Ik heb al eerder een valkparkiet en een bb met de hand opgefokt, dat is super gegaan destijds, maar al best lang geleden en ik kan me niet herinneren dat ze afvielen..Ik voed in principe om de 4 uur, als ik merk dat zijn kropje eerder leeg is dan voed ik hem eerder. Hij zou als ik het goed heb tussen de 10 en 12 % van zijn lichaamsgewicht aan pap moeten binnen krijgen per keer.. hij woog bij binnenkomst 148 gram, nu 2 dagen later is dat nog maar 131 gram..ik voed totdat zijn kropje vol zit of totdat hij niet meer wil, maar dit is echt geen 10% van zijn gewicht, ik kom uit op minimaal 8 mg tot max 12 mg voeding per keer.. maar hij zit dan echt vol, zijn kropje staat goed bol en strak en hij laat de voeding dan ook gewoon uit zijn snaveltje lopen en slikt niets meer in..
verder oogt hij gewoon gezond, hij slaapt lekker, en van tijd tot tijd rommelt hij wat door het terrarium heen, van de een naar de andere kant en speelt met de houtsnippers..
hebben jullie een idee, misschien tips, doe ik iets verkeerd of is het gewoon het acclimatiseren nog?

alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes Petra en Junai
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 8:43 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Junai
Eitje

Reageer met quote  

Niemand?? Crying or Very sad
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 11:08 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Wat zegt de kweker waar hij vandaan komt?

Meer als 10% afvallen is niet goed. Ik zou contact opnemen met de kweker. hoe at hij daar en hoeveel en hoe vaak.
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 11:50 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

jou BB is nog erg jong. hij leert nog vliegen etc. dat kost meer inspanning en daardoor vallen ze dan ook wat meer af. als ze eenmaal alles goed door hebben komen ze weer bij hoor.
geef eens een keer per week een hard gekookt eitje dat helpt hen weer op krachten te komen.
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 11:51 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Junai
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor de reacties.

Marieke, hij komt van een hobbykweker, zat daar gewoon bij de ouders in het blok.

Alexandraatje, dank je voor je geruststellende antwoord Laughing heel druk is hij nog niet, maar denk dan idd dat het even komt door alle indrukken. Dat eitje, prak ik dat gewoon door de pap heen?
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 2:29 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

je kan dat eitje ook apart geven. dan kan hij daar zelf van nemen als hij dat wil. ik weet niet of hij al vast voedsel echt eet. aanbieden kan je het in elk geval en dan zien of hij er van eet.
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 4:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Junai
Eitje

Reageer met quote  

Nee hij eet alleen nog maar pap. Heb het eitje al wel fijn geprakt en vanaf een lepeltje geprobeerd te geven maar dat pakt hij niet, pap overigens ook niet van een lepel, hij wil alleen uit een spuitje eten en daar krijg ik het ei niet doorheen. Maar goed, we blijven het gewoon aanbieden, hij heeft net wel voor het eerst echt goed van zijn pap gegeten, ongeveer 15 gram, dus dat is meer dan hij nodig heeft, hoop dat hij nu begint aan te sterken Hartje
Bericht Woensdag 19 Januari 2011 4:36 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

in dat geval is hij gewoon nog te klein om vast voedsel te eten. blijf dan nog even bij de pap./ misschien moet je wat meer pap aanbieden. dat hij nu meer gegeten heeft is een goed teken. misschien moest hij ook even wennen aan alles. nieuwe omgeving etc.
hou ons op de hoogte.
zodra je merkt dat hij geen pap meer wil of minder pap wil gaan eten (over een paar weken) kan je ook fruit en zo aan gaan bieden ewaar hij dan zelf mee kan gaan experimenteren
Bericht Donderdag 20 Januari 2011 8:45 am
Junai
Eitje

Reageer met quote  

Hij eet nu heel goed, zijn kropje is als hij klaar is nu echt een stuk groter dan de eerste dagen. Wel valt hij nog steeds wat af. Heb inmiddels een eigenaar van een dierenwinkel die zelf ook papegaaien kweekt op bezoek gehad en hij zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken, de kleine ziet er goed uit, is actief en hij zegt ook dat de vogels bij de ouders veel vaker voedsel krijgen en qua gewicht op een bepaald moment zwaarder zijn dan de ouders, als dat zo is dan gaan de ouders minder voeden, zodat de vogel gaat uitvliegen. Junai was als ik het zo lees overal ook al best zwaar, als je kijkt dat de gemiddelde bb tussen de 120 en 150 gram weegt op volwassen leeftijd. Junai was 148 gram bij binnenkomst. Hij krijgt nu ineens een stuk minder vaak voeding en moet dus nog wennen aan grotere hoeveelheden en langere tussenpauzes.. hierdoor was het logisch dat hij ook wat zou afvallen. Heb m gisteren even om de 2 uur gevoed en sinds gisteren middag neemt hij nu zelf grotere hoeveelheden pap tot zich en zit ik op de 4 a 5 uur ertussen voordat zijn kropje weer leeg is.. gaat de goede kant op dus Laughing

Bedankt voor je hulp en meedenken!
Bericht Donderdag 20 Januari 2011 9:38 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

graag gedaan hoor. ben blij dit te lezen. gaat de goede kant op
Bericht Donderdag 20 Januari 2011 11:37 am
Junai
Eitje

Reageer met quote  

Wilde nog even updaten hoe het met onze kleine Junai gaat Laughing

Na 5 dagen onzekerheid en afvallen ondanks toch redelijk goed eten was hij vanochtend eindelijk weer wat aangekomen Hartje hij was de afgelopen 2 dagen toch steeds minder alert, en lag alleen nog maar te slapen in een hoekje..we hielden al rekening met het ergste en hebben hem zoveel mogelijk bij ons genomen lekker vertroeteld en het lijkt geholpen te hebben! sinds gisterenavond is hij weer een beetje in de weer, aan zijn veertjes knabbelen, met zijn vleugeltjes slaan, geluidjes terug maken en nog beter aan het eten. Ook herkend hij "etenstijd" nu en maakt zodra hij het spuitje ziet van die lieve geluidjes, doet zijn bekje open en loopt naar het spuitje toe, zo schattig en heerlijk om te zien hoe hij vooruitgang boekt! We hebben weer goede hoop!
Bericht Zaterdag 22 Januari 2011 3:22 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik blijf met je meehopen dat het allemaal goed gaat komen nu. misschien is hij over de berg heen zoals ze dat zeggen.
ga zo door. veel succes
Bericht Maandag 24 Januari 2011 7:59 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:14 pm
  Berichten van afgelopen: