Bonte boer - Veren bijten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Poicephalus forum (bonte boer, meijer papegaai en Jardine)

Auteur Onderwerp
Caros
Kuikentje

Bonte boer - Veren bijten  Reageer met quote  

Hallo,

Het is een tijd geleden dat ik wat geplaatst heb... Dit komt omdat ik naar het buitenland geweest ben en het erg druk heb gehad. Om een update van de situatie te geven komt er nu een verhaaltje:

Mijn vogels (toendertijd een bonte boer en een meyer) hebben bij mijn tante gestaan aangezien ik een half jaar naar afrika ging. De myer moest weg, omdat deze absoluut niet tam te maken was en de bonte boer altijd zou verdedigen terwijl de bb op mensen gericht was en niet naar de meyer toe trok.

Sindsdien heb ik een nieuwe bonte boer erbij. Deze is ongeveer even oud en SUPER actief/tam. Het is waarschijnlijk een mannetje(Jocko) en ongeveer anderhalf keer zo groot als mijn oude bb(Chicky). Ook verbaasde ik mij erover dat een bonte boer kon springen:) Echt heel grappig om te zien als deze ergens heen springt!
De vogels zitten nu samen en moeten niet echt veel van elkaar hebben, daarentegen maken ze nauwelijks geen ruzie en hebben ze beiden hun plek in de kooi.

Nu het probleem:
Toen Chicky bij mijn meyer inzat was me al eens opgevallen dat er een staartveer helemaal foutzat. Uiteraard ga je hier niet direct vreemde dingen bij denken. Totdat, de meyer was ondertussen al weg, ik er twee week geleden achter gekomen was dat dit vaker gebeurd / gebeurd was.. Elke dag was er weer een veer afgebeten of hing er vaag bij.... Nu lijkt het alleen maar erger te worden. Het is zo snel gegaan dat die nog maar 3 veren over heeft op zijn staart en zijn vleugels is die ook al aan begonnen. Ik weet echt niet meer wat ik moet beginnen. Het probleem zit hem erin dat Chikcy absoluut niets durft! Het is een HELE bange vogels en absoluut niet proactief. Als ik haar op een standaard zet zit ze er een HELE dag zonder eraf te komen. Daar waar Jocko (of mijn oude meyer) er vaak afkomen om bij je te zitten of rond te lopen en dingen uit te zoeken.
Ook is ze erg op mij gefocust. Ze is SUPER tam, kan haar altijd vastpakken en ze zal mij NOOIT bijten. Ze is alleen bang voor alles wat nieuw is of beweegt en heeft absoluut geen zelfinitiatief. Dit maakt het mij ook zo moeilijk. Afleiding kun je niet voor haar verzinnen omdat ze niets met speeltjes doet. Ze komen er elke dag ongeveer 2 uur uit en ook daar doet ze niets... Als ze bij je zit, zal ze een uur op dezelfde plek op je arm gaan zitten als je bijvoorbeeld achter de computer zit. Jocko zal direct alles onderzoeken, op je schouder gaan zitten, naar je andere arm springen.. Je rits kapot bijten... Precies wat een papegaai zou doen...

Ik weet echt niet meer wat ik hiermee aanmoet.. Ik vind het erg zielig, maar ik kan gewoon niets verzinnen waardoor ze de aandacht zou krijgen dat ze het bijten afleert...

Sorry voor het lange bericht maar ik weet het momenteel echt niet meer Stom! Stom!
Bericht Maandag 24 November 2008 10:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Bonte boer - Veren bijten  Reageer met quote  

Hoi Caros, ik snap je wanhoop.. Sad Heb je Chicky al eens laten onderzoeken door een vogelarts? Ik zou eerst proberen de medische oorzaken uit te sluiten, en je daarna evt op gedrag richten. (Ik denk dat het aan het laatste ligt?)
In welke provincie woon je? Mocht je een keer tijd en energie hebben: Hooimeijer is heel erg goed. (alleen wel wat bot af en toe..)

Hoe bied je nieuwe dingen aan? Doe je er eerst iets zelf mee of steek je het meteen onder Chicky z'n snavel? Als je het laatste doet, probeer er dan eerst zélf mee te spelen. Net zolang totdat hij heel erg nieuwsgierig wordt. Je kan evt ook een ander persoon mee laten spelen.
Bericht Dinsdag 25 November 2008 9:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Caros
Kuikentje

Reageer met quote  

Vandaag is echt het dieptepunt.... Er is geen staart meer over en zijn tweede vleugel is ook ineens erg toegetakeld. Onder de stok waar die altijd zit (doet ook in de kooi bijna niets) ligt er een stapel veren, terwijl de kooi net eergister is schoongemaakt....

Wat betreft gezondheid, ik zou persoonlijk geen reden kunnen verzinnen waarom een vogel veren zou afbijten omdat die niet gezond is.. Zo ziet die de verder ook niet uit. Alleen erg raar door die staart.

Speeltjes heb ik ook altijd andere vogels bij betrokken... Deze deden er wel wat mee, bijv de meyer, en Chicky liet het dan ook altijd afweten. Heb haar zelfs nog nooit met een speeltje in de kooi bezig gezien.. Het enige wat ze sinds kort leuk vind is om houten stokken/ringen van touw te slopen.. Meer kan ik qua afleiding niet verzinnen waar ze zich bezig mee zou houden....
Bericht Dinsdag 25 November 2008 9:43 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah ships zeg.. Sad Ik kan me voorstellen hoe je je voelt! Ik zou toch voor de zekerheid z'n gezondheid even laten checken. Dat kan ook bij Hooimeijer maar soms ziet hij dat wel eens over het hoofd heb ik begrepen.

Wat vindt hij van droge dunne takjes? Vaak vinden ze dat het einde!
Bericht Woensdag 26 November 2008 10:19 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Weet je absoluut zeker dat je andere bb niet de veroorzaker is van de schade?? Doet ze het echt zelf?? Misschien is ze erg geintimideerd door de andere bb. Misschien een poosje apart houden?? Ik zou idd ook bezoekje brengen aan Hooi, of een andere gedragsdeskundige, dit soort problemen zijn zelf heel lastig te veranderen... Troosten
Bericht Woensdag 26 November 2008 7:41 pm
Caros
Kuikentje

Reageer met quote  

Ik ben er 100% van overtuigd dat de nieuwe bonte boer niet de aanstichter is. Hier heb ik 2 redenen voor:
- Toen de meyer er nog was, is me het al weles opgevallen dat er veren bij de staart verkeerd zitten, maar heb toen helaas nooit de link kunnen leggen....
- Ze doet het zelfs als ze alleen op de standaard staat en Jocko in de kooi zit...

Ik ben zit er inderdaad over te denken om naar hooi te gaan. Maar ben voorlopig eerst nog even wat literatuur aan het doorspitten. In het boek over de Poicephalus familie staat ook dat bonte boeren zelden problemen geven (hierdoor heb ik 2 jaar terug bewust voor twee vogels gekozen) en als ze plukken, plukken ze vaak niet kaal maar de staart en vleugels bijten ze veren af... Het probleem is echter dat alle oplossingen zo moeilijk na te streven zijn omdat ze ook uit de kooi niets onderneemt/durft..... Stom! Stom!
Bericht Woensdag 26 November 2008 7:48 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Toch kan ik me best indenken dat ze zich misschien meer op haar gemak voelt als ze een eigen plekje heeft?? En misschien kan Hooi je wat handvatten geven om haar wat zekerder te maken...heel veel sterkte!!
Bericht Woensdag 26 November 2008 7:56 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm misschien heeft ze op de boom meer tijd om zich te uiten?
Bericht Donderdag 27 November 2008 9:04 am
Caros
Kuikentje

Reageer met quote  

Toch maar weer even een berichtje! Ik heb het heel druk gehad, maar nu even de tijd om wat te plaatsen!

De 'nieuwe' bonte boer is kort na mijn laatste bericht in een aparte kooi geplaatst. Deze werd van de een op de andere dag de baas in de kooi. Hierdoor ging Chicky de hele dag onder het voorbakje op de grond zitten. Meteen diezelfde avond heb ik een nieuwe kooi gehaald en zitten ze apart.
Wat betreft tamheid, het kan niet beter met deze vogels! Daar waar Chiky altijd erg op mij gesteld was, is het nu een allemans vriend geworden! De 'nieuwe bb' is erg aanhankelijk naar mij toe, ik kan er echt alles mee. Net als bij Chiky kan ik deze gewoon op zijn rug in mijn handpalm leggen. Maar naar sommige mensen is het echt een pitbull en kan die erop af rennen.

Wat betreft het grootste dilemma, het plukken van Chiky, lijkt er een doorbraak. Nadat er weer drie staartveren terug waren gekomen en ik in de veronderstelling was dat ze niet meer plukte kwam het dieptepunt. Binnen een week was de staart weg, veren op de rug, vleugelpennen en zelfs onder de vleugels. Omdat ik full-time werk kon ik niet direct de tijd vinden om er mee langs te gaan, dus ben ik zelf gaan denken wat ik eraan kon doen.

Het was ooit begonnen in de tijd met de meyer papegaai. In die tijd ben ik overgegaan op pellets. Ik heb toen een tijd om de dag pellets gegeven. Af en toe zag ik toen 1 veer per dag ofzo geplukt worden. Nooit een link gelegd. Nadat de meyer weg was, deed ik het om de week (een week pellets en dan zaden). Het plukken ging toen inderdaad met vlagen.
Vervolgens ben ik pellets gaan voeren totdat de bak leeg was, zaden totdat de bak leeg was enz. Het tijdsbestek werd dus veel langer. Op dat moment viel het me op. Zodra ik pellets gaf was Chicky minder levendig en leek ze meer te plukken.

Sinds een maand krijgt ze alleen zaden.
Het gevolg: Een levendigere vogel! Welke al een groot deel (complete staart) van de veren terug heeft! Stom dat ik er nooit eerder op ben gekomen!
Ik durf het nog niet met 100% zekerheid te zeggen, er gaat nu misschien nog 1 veertje per twee dagen af maar dit kan ook gewoonte zijn! Wel ben ik bang dat het ineens terug kan komen! Echter ik verwacht dat de oorzak gevonden is! Klappen
Bericht Zondag 19 Juli 2009 9:27 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Voeding is zeker erg belangrijk. FIjn om te horen dat het nu beter gaat weer!
Wat ook erg gezond voor ze is als ze plukken is om ze kiemzaad te geven. Je moet dan wel goed opletten dat het vers en zonder schimmels is. Maar er zijn met het geven van kiemzaden al enorme verbeteringen bij plukkers bewezen!
Onze meyer heeft een half jaar terug geplukt. Ik ben toen met haar naar Hedwig gegaan. Ze hebben haar onder narcose alle aangetaste veren verwijderd, kreeg pijnstillers me die ze een tijd lang dagelijks kreeg en ik douchte haar 2 keer per dag. Deze behandeling resulteerde erin dat ze nu weer schitterend in de veren zit en je niet kan zien dat ze ooit geplukt heeft en ze laat nu haar veren netjes met rust.
Bericht Maandag 20 Juli 2009 9:09 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey,

Blij dat je terug bent. Veertje
Wat een verhaal zeg.
Mag ik vragen welke pellets je gaf? ik geef bijvoorbeeld elke dag pellets van 's morgens tot 's avonds, daarbij krijgen ze hun vers voer (groenten, birdy bread,...) en elke avond krijgen ze hun beetje zaadjes.
Bericht Maandag 20 Juli 2009 10:22 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vreemd maar beslist niet onmogelijk dat hij het op zaad beter doet. Het bewijs heb je in huis Wink
Ben wel net als Sarah erg nieuwsgierig welke pellets je gaf.
Al met al, super fijn dat het zoveel beter gaat Veertje
Bericht Vrijdag 24 Juli 2009 2:58 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:15 pm
  Berichten van afgelopen: