|
|
|
Renate1979
Eitje
| ideeen gevraagd |
|
|
Hallo,
Ik had een vraagje en misschien hebben jullie nog tips.
Sinds vrijdag 22 juli hebben wij een bonte boertje genaamd Milo, ze woog toen zo,n 96 gram maar door de stress en het verhuizen woog ze zaterdag ochtend nog maar 90/91 gram.
Vanaf het begin kwam ze al niet hard aan.
Zondag 7 augustus had ze het hoogte punt in haar gewicht bereikt, ze woog toen 110 gram en was dus in zo,n 2 weken 19 gram aangekomen.
Echter is ze hierna gaan afvallen, at haast geen pap meer en liet ook haar zaadjes enz staan.
Ben woensdag 10 augustus met d,r naar de dierenarts gegaan, die vermoedde een ontsteking in de krop, deze was wat verdikt terwijl die leeg was. Ze woog voor de dierenarts zo,n 103/104 gram, na de dierenarts woog ze zo,n 99 gram, logisch na de stress.
Inmiddels zijn we over gestapt naar ander pap (van harrisson), gaat de dwangvoeding beter, krijgt ze 4 x daags 8 tot 10cc pap binnen. Ze is duidelijk gegroeid, ziet er volgens iedereen en de dierenarts goed uit (waar we vrijdags nog een keer heen zijn gegaan omdat ze maar bleef afvallen en ze inmiddels 94 gram nog maar woog), ze kan vliegen, zit 1 a 2 uur per dag in de grote kooi waar ze meestal bovenin op de stok of touw blijft zitten. Verder zit ze alleen maar in de plastic bak.
Ze is wel veel wakker, uit het poep onderzoek was niks gekomen en ze heeft een kuurtje voor de krop gekregen waar ze woensdagavond mee is begonnen.
Toch weegt mw elke ochtend nog maar 93 gram.
Wat oh wat doe ik dan toch verkeerd?
Eten en drinken doet ze sinds 1,5 week niet meer zelf, de pap krijgt ze binnen, na een pap ronde weegt ze 10 gram zwaarder, ze zit maar minimaal in de grote kooi, krijgt een hoop rust, maar ze wordt maar niet zwaarder......
Ze zit niet bol, ze maakt zich alleen na de dwangvoeding heel kort even bol om zich uit te schudden, groeit goed, zit goed in de veren, is wakker en allert, poept goed, klimt af en toe op het gaas wat over de bak heen zit, kortom ik weet niet meer hoe ik d,r zwaarder moet krijgen...... ben ook gewoon bang om iets af te bouwen, ze moet eigenlijk af gaan bouwen met pap, maar door het afvallen laat ik dat niet toe, nu blijft ze nog een beetje schommelen op 93/94 gram. Ook langer in de kooi mag ze daardoor van mij nog niet, want meer inspanning is meer afvallen :S
Kortom wie kan mij een goed advies geven??
Oja groente en fruit wil ze vaak niet, ja die kant en klare stukjes speciaal voor papegaaien uit de dierenwinkel (avonturia) wel (minimaal). |
Maandag 15 Augustus 2011 3:04 pm |
|
|
tom 47
Fladderaar
hoi Renate,
wat een verhaal zeg! Moeilijk allemaal, begrijp dat je je zorgen maakt.
En dat dwangvoederen lijkt me ook niet echt leuk om te doen. Maar je moet toch wat.
ik vroeg me af wat voor voeding je Milo geeft in zijn bak. Of je in zijn kooi of plekje eten hebt staan? pellets of zaden enz.
Je zou kunnen proberen om Milo wat trosgierst aan te bieden, doe ik bij de jonge vogels altijd, je kunt het op meerdere plaatsen neerleggen of ophangen. ik weet dat het geen komplete voeding is, maar denk altijd als er maar een begin is.
Mijn jonge rose kaketoe eet nu sinds ongeveer 5 weken zelfstandig, maar is begonnen met gierst eten in combinatie met de papvoeding...
hij is nu ongeveer 15 weken.
Kiki de senegal gaai( nu bijna 12) ging ook in eerste instantie gierst eten, is later gewoon pellets gaan eten.
ik hoop dat je er wat aan hebt, wil wel mee denken hoor!  |
Maandag 15 Augustus 2011 9:28 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Misschien toch even verder laten onderzoeken, een bloedonderzoek lijkt me niet overbodig want de schommeling in gewicht is wel vrij veel. Al is het natuurlijk wel zo dat ze automatisch tijdelijk gaan afvallen als ze gaan vliegen maar het feit dat je lieverd niet zelf gaat proberen te eten is toch niet goed. Ik zou er verder mee gaan om eerlijk te zijn. |
Dinsdag 16 Augustus 2011 10:36 am |
|
|
|
|
Renate1979
Eitje
|
|
|
Update Milo,
We gaan zo weer een afspraak maken met een andere dierenarts die ook vogels behandeld en er volgens bekenden er veel vanaf weet.
Milo weegt nog steeds 94 gram, gelukkig niet aan het afvallen. Heb inmiddels echt heel veel voer hier
Heb papegaaien voer, pellets, babyvoer wat ze had meegekregen, 2 soorten pap waarvan we nu alleen nog maar die van harrisson gebruiken, pellets van harrisson, trosgierst, grof parkietenzaad in de hoop dat ze dat misschien wel gaat eten (was ons aangeraden, dus net maar gekocht).
Nu dus alleen trosgierst en grofparkietenzaad vermengd met pellets van harrisson. Hopelijk gaat ze dit eten.
oja en dan nog 3 verschillende bakjes met gedroogd fruit en kook zo zodat ze dat ook mag proeven, vd week wortels gegeten, maar ze had maar 3 kleine hapjes gegeten ervan.
Maar blijf het gek vinden, ze doet echt alles goed, op eten na dan. Maar hoop dat deze arts wel iets simpels en oplosbaars gaat vinden, want het is ongelooflijk hoe erg je je aan zo'n beestje kan hechten (had nooit echt wat met papegaaien, mijn man wel, vandaar deze kleine bonte boer, daar kon ik dan nog wel mee leven.....maar nu, tis echt mijn beestje geworden, ben er dag en nacht mee bezig, naast de kids en m'n werk).
Thanks in ieder geval voor het reageren, ik hoop dat we snel terecht kunnen, hopelijk vandaag of morgen....
oja en de trosgierst daar is ze wel mee bezig, maar of ze het eet, zie ook van die stukjes los in de bak liggen.....
Tom - ze heeft vanaf dat ze bij ons was elke dag vers bakje met voer staan, 1 trosgierst in de bak erbij en een paar keer per dag schoon water daar ze door het fladderen soms ondergrond in haar water had zitten.
Vanaf een halve week zit ze op harrisson pap. |
Dinsdag 16 Augustus 2011 12:23 pm |
|
|
Renate1979
Eitje
Nou we kunnen vrijdag terecht, dan zit de vogelarts en is er een plekje. Kortom tot die tijd doen we ons best om d'r goed op gewicht te houden, eventueel nog aan te laten komen. |
Dinsdag 16 Augustus 2011 1:00 pm |
|
|
tom 47
Fladderaar
hoi Renate,
misschien toch wel een verstandig idee om nog een andere arts te raadplegen..
Heb ook wel eens een vogel gehad die niet zelfstandig leek te willen eten, maar die bedelde wel om zijn pap!
begrijp uit jou verhaal dat Milo dit niet doet, dat is vreemd! |
Dinsdag 16 Augustus 2011 1:38 pm |
|
|
|
|
jeroen234
Fladderaar
probeer eens wat hassion pellets tot een paperig iets temaken
en kijk of ze dat wel dan zelfstandig eet
als dat goed gaat maak het dan steeds vanaf bv een zondag met steeds minder water
dan kan ze langzaam wennen aan vast voedsel |
Woensdag 17 Augustus 2011 10:25 pm |
|
|
tom 47
Fladderaar
hoi Renate,
hoe is het afgelopen bij de vogelarts!
hopenlijk gaat het nu weer een beetje beter met Milo...? |
Maandag 22 Augustus 2011 9:10 pm |
|
|
Nel
Vlieger
|
Misschien lees ik er overheen hoor, maar hoe oud is Milo? |
Dinsdag 23 Augustus 2011 8:01 am |
|
|
|
|
Renate1979
Eitje
|
|
|
Update Milo,
Ze wil nog steeds niet echt eten.
Ben bij een vogelarts geweest, trosgierst wordt afgeraden door haar (is te vet), maar ik heb zo iets van ja dag...als dat ook nog eens weggaat dan valt ze echt af.
Ze zit nu op een gewicht van 93/94 gram, al een aantal dagen inmiddels.
ze krijgt 3 x daags pap van me.
Papegaaienvoer wordt ook afgeraden, maar ook daar blijf ik mee proberen om te kijken of ze wat wil eten...
Pellets van Harrison worden aangeraden, maar deze wil ze ook niet eten.
Ze heeft gisteren voor het eerst een kaakje op, nou ja een stukje van 1 x 1 cm denk ik....dus het begin is er wel.....
er zaten teveel schimmels in de poep, arts denkt dat ze dat al had voordat ze bij ons kwam omdat we al zo snel bij de andere dierenarts waren.
Kortom een hoop adviezen en tips gekregen, sommige goed en sommige sta ik niet achter.
Nieuw medicijn voor de schimmel tegen te gaan. En a.s. vrijdag weer met d'r terug.
Ze groeit goed, is redelijk actief (probeer dit tegen te gaan anders zou ze heel actief zijn maar afvallen), wederom weer nieuwe veren ontdekt , super lief, etc. Dus nog steeds het eet probleem maar verder gaat het nog steeds goed...
Milo moet nu ongeveer 10 weekjes zijn, sinds afgelopen vrijdag
En nee ze bedelt niet om pap, wel om aandacht beetje jammer dat ze er niet in trapt om dit te combineren, ik geef haar aandacht zij eet voor mij, vind dat toch een eerlijke deal  |
Dinsdag 23 Augustus 2011 8:18 am |
|
|
Nel
Vlieger
|
Is het een papvogel? Is Milo van jiongsafaan met pap groot gebracht? Niet door de ouders? Papvogels doen er vaak langer over om zelfstandig te worden.
Trosgierst zit totaal geen voedingsstoffen in, geen vitamientjes, niets. Is eigenlijk alleen een lekkernij voor de vogels.
Welke Harrison's geef je? Is het met het groene etiket? Die lusten ze bij mij ook niet. Die met het oranje etiket eten ze heel graag. De groene is goedkoper maar uiteindelijk duurkoop omdat ze daar hier de neus voor ophalen. In de pellets met het oranje etiket zitten ook veel meer vitamines/mineralen etc. Is eigenlijk voor herstellende vogels, maar lijkt mij in dit geval de aangewezen pellet voor Milo.
Wat ook wel eens helpt: net doen of je er zelf van eet (mmmmm lekker), vaak gaan ze dan met je meedoen.
Succes, Nel |
Dinsdag 23 Augustus 2011 8:31 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ow, ik hoop zo dat ze het door gaat krijgen dat eten. Wel goed dat ze verder is onderzocht geweest. Nu zijn die schimmels in der poep ontdekt dus eerst dat maar eens aanpakken. |
Dinsdag 23 Augustus 2011 11:36 am |
|
|
|
|
Renate1979
Eitje
|
|
|
update milo
Allereerst bedankt voor de reactie's Het is altijd fijn als iemand meedenkt als iets niet loopt zoals je gehoopt had, in mijn geval met Milo.
Vanavond hebben we Milo tijdens het eten erbij gehaald. Dacht als je geen voer wilt eten dan proberen we maar avondeten, gekookte aardappel.
En.....ze heeft er wat van op, oke....het was maar een klein stukje, maar toch. Ze was er een hoop mee aan het spelen, pakte het aan, gooide het weer weg, pakte het weer aan etc etc...maar uiteindelijk had ze wel een stukje van 1 bij 2 cm op. Daarna de korrels van Harrisson door een stukje aardappel, je hoorde gewoon dat ze een paar (stuk of 6/7 korrels) heeft aangepakt en ze kapot kauwde, oke grotendeels belande op de tafel, maar toch
Ben helemaal happy!! Nu hopen dat ze de smaak te pakken gaat krijgen....muizestapjes vooruit, maar toch, vooruitgang is goed
Nu hopen dat de schimmel snel weg is
We hebben van harrison een zak met een oranje en een zak met roze etiket, maar welke nou bij welke hoort, heb minikorrels en pap.
die voor herstellende vogels is de pap, die heb ik bewust gekocht.
Oja en dat zelf eten, daar trapt ze niet in ik zie meer in mijn man gaan dan dat Milo er maar naar wil kijken
Milo is van dag 1 (zei ze, lijkt me sterk dat is wel heel klein vind ik) met pap opgevoed (vind ik btw wel erg zielig voor d'r, gelijk bij d'r mama vogel weg.....)
Nou, ik ga nog maar ff wat tv kijken in afwachting tot het weer tijd is om Milo pap te geven...
Gr Renate |
Dinsdag 23 Augustus 2011 9:13 pm |
|
|
tom 47
Fladderaar
Hoi Renate,
een hele zorg zo te lezen, begrijp dat je ook je eigen plan maakt met de voeding.. Ik denk dan ook als ze die gierst eet is dat mooi meegenomen!
Een goed idee om mini pellets aan te bieden. (je hebt ze ook van optibird en nutribird) Maar je hebt al genoeg merken zo te lezen
ik hoop voor jullie dat die kleine toch over een poosje zelf meer gaat eten!
Vroeg me af wanneer je minder pap zou voeren of ze dan niet vanzelf meer zelfstandig zou gaan eten... Het blijft toch vreemd dat ze zelfs niet bedeld om de pap.. begrijp dat je je nog steeds zorgen maakt.
wel goed van je dat je een andere vogelarts hebt bezocht. |
Dinsdag 23 Augustus 2011 10:20 pm |
|
|
Nel
Vlieger
|
O, een papvogel vanaf dag 1. Vaak geven die gedragsproblemen, hebben geen voorbeeld gehad van ouders. Jammer. En het kan wel hoor Renate, het gebeurt nogal eens helaas. Jongen worden weggehaald, ouders beginnen direct weer aan een nieuw nest, loopt lekker binnen.
Gelukkig is tie bij jou in goede handen. Wat betreft de schimmel hoop ik ook dat dit heel snel over is. Zelf verzuur ik het water met biologische appelazijn (15 ml op 1 liter water). In een verzuurd lichaam kunnen geen schimmels groeien.
Als je dat ook wilt gaan doen zou ik wel even met de vogelarts overleggen. Misschien kan dit pas als je klaar bent met de kuur medicijnen. |
Woensdag 24 Augustus 2011 8:43 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:16 pm
|
|
|
|
|