jardines te kort aan vitamine A eerste doodsoorzaak?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Poicephalus forum (bonte boer, meijer papegaai en Jardine)

Auteur Onderwerp
floranne
Beginnende vlieger

jardines te kort aan vitamine A eerste doodsoorzaak?  Reageer met quote  

Als een Jardine Harrison's Bird foods of NutriBird of andere pellets ,samen met een afwisseling van eivoer(wekelijks?),Prestige premium zaden,kalk in het water(dagelijks?) ,een beetje vers fruit en verse groeten ter beschikking krijgt , was ik van mening dat er voldoende vitamines zouden zijn.

Nu ben ik tijdens een wandeling met Picou door iemand aangesproken dat Jardines véél meer vitamines A zouden moeten krijgen dan andere soorten?

Kan iemand me zeggen of dat echt zo is?

En zit deze vit.A echt in mango,tomaat,wortel,tuinkers,passievruchten rauwe bio-spinazie (en kaas =niet echt aan te raden voor de lever)?

Hoeveel heeft een Jardine dan nodig,want te veel is eveneens gevaarlijk?
Bericht Vrijdag 17 April 2009 6:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: jardines te kort aan vitamine A eerste doodsoorzaak?  Reageer met quote  

Dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor!

Ten eerste, vitamine A is niet te vinden in gewoon eten. Wel provitamine A. Smile Het zit veel in wortel maar ik vraag me af of tomaat een rijke bron van provitamine A is. Palmolie is het in ieder geval wel. Smile (Boerenkool ook!)
Bericht Zaterdag 18 April 2009 6:37 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
floranne
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Very Happy Dank voor antwoord.

Klonk me ook gek,maarja,wij kennen hier nog maar weinig.We leren dankzij uw forum,Kea,de vogelarts,Picou zelf, en boeken steeds bij!

(Die man bleek zo overtuigd?!)

Voor ik de vraag stelde hier,heb ik in " Jardine FAQ Home Page" proberen antwoorden te zoeken,maar gezien alles in het Engels is,twijfelde ik ,100% alles begrepen te hebben.
Bericht Zaterdag 18 April 2009 7:26 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

vitamine A heb ik nooit gehoord.

Wel weet ik dat Afrikaanse langvleugels (jardine, meyer, boertje, grijze roodstaart) meer kalk nodig hebben.

Mijn vogels krijgen ook harrison's. Ik heb het er met mijn vogelarts over gehad, maar in dat voer zit genoeg voor deze Afrikaners. Uiteraard moeten ze elke dag een stukje fruit, nootje etc krijgen, maar extra kalk (of vitamine A?) is niet nodig.

groetjes, Nel

PS koolsoorten zou ik je vogel(s) niet geven, dat is niet goed voor ze. Wink
Bericht Zaterdag 18 April 2009 8:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Harrisons raadt 'kale' (boerenkool?) aan als groenten. Smile
Bericht Zaterdag 18 April 2009 9:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Harrisons raadt 'kale' (boerenkool?) aan als groenten. Smile

Dat is nieuw voor me. Shocked Embarassed Ik weet niet beter dan dat het niet goed is voor de darmen en dat er een teveel aan bepaalde stof in zit.

Ik zal eens gaan google (mag ook wel weer eens na een aantal jaren over dit onderwerp Embarassed )
Nu niet, ik heb zwaar de griep dus duik na het douchen van de vogels weer snel mijn bedje in.
Bericht Zaterdag 18 April 2009 9:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
floranne
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

De griep en dan nog informatie geven,heel lief!Dank u en spoedig herstel!

Calci- lux doe ik wel elke dag in zijn drinken,is dat te veel?En eivoer hoeveel moet dit?
Bericht Zaterdag 18 April 2009 1:26 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Floranne, elke dag calci-lux lijkt me echt te veel hoor. 1 keertje per week volstaat echt wel, ik geef het zelf minder dan dat maar ik heb ze ook elke dag op groenten staan dus zouden ze daar hoe dan ook genoeg moeten uithalen. Ik geef het 1 keertje op 10 dagen hier.
Bericht Zaterdag 18 April 2009 5:23 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pas aub op met dit soort supplementen! Calcium heeft vitamine D3 nodig om opgenomen te kunnen worden. Beter is het dingen te kiezen met een hoog calciumgehalte. Een overdosis is heel erg slecht. (Iedere dag calcium is wel erg veel)
Bericht Zaterdag 18 April 2009 7:07 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Nel
Dat is nieuw voor me. Shocked Embarassed Ik weet niet beter dan dat het niet goed is voor de darmen en dat er een teveel aan bepaalde stof in zit.

Kijk maar op de verpakking van Harrisons. Wink Het staat er echt op.
Ook Shi gebruikt het vaak in haar groentenmix.
Bericht Dinsdag 21 April 2009 10:25 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Shi zweert bij het boerenkool-broccoli-worteldieet Laughing

&Even als tip; kalktekort is een probleem, maar kalkoverschot kan nog veel lelijker uitpakken. Beter dan strooien met toevoegingen is gewoon een dieet aanbieden dat van groente barst; het is gezond, overdoseren kan bijna niet (ook omdat veel in de vorm van provitamines te vinden is, en die kan het organisme wel gewoon kwijtraken als het nodig is) en ook voor de papegaai zelf is het veel stimulerender en interessanter, EN regelmatig het bloed laten nakijken bij de vogelarts. Dan weet je meteen hoe het zit Wink

P.S. Ik heb nog nooit iets gehoord over de Jardines en vit. A, maar a) er is veel onzin in de wereld en b) vit. A tekort is een notorisch bekend probleem onder papegaaien in de gevangenis, uit de tijden dat hun dieet voornamelijk uit zaad bestond, omdat zaad heel heel laag is in vitamine A.
Bericht Dinsdag 28 April 2009 3:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
floranne
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Dank voor al deze raad.

Heb al veel calcium in het verleden bij gegeven Embarassed ,als dit maar geen gevolgen gaat hebben ! Sad

Wortelen,broccoli geven we zeer geregeld,maar echt opeten doet hij dat niet(verknoeien en spelen,maar weinig of niks gaat echt zijn maagje binnen,want alles ligt later op de grond...)

en zijn pellets eet hij soms zeer goed,maar soms ook niet.

Wat hij echt héél graag eet = maïs,passievrucht en granaatappel.Al de andere dingen wisselen ,de ene keer eet hij graag iets en de andere keer ,schreeuwt hij van de honger met een bak vol pellets om toch maar iets anders te krijgen.
Bericht Dinsdag 28 April 2009 8:29 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Dat zou ik er echt werk van maken om hem op een gezonder en vooral gevarieerder dieet over te zetten, bestaand uit met name groente (broccoli, bladgroente, wortel...) en pellets. Ik weet dat het moeilijk is soms en het vraagt zeker om doorzettingsvermogen en creativiteit (gekookt, rauw, hoe grote stukjes, in de voedingsbakjes of zo dat ze ervoor moeten werken? Etc), maar op de lange termijn kan het alleen maar baten, geloof mij. Goede gezondheid EN een tevreden huishouding komt vanzelf met een goed dieet Smile
Bericht Woensdag 6 Mei 2009 7:43 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

shi, nu je hier toch bent, mogen ze een aubergine rauw krijgen?
Bericht Woensdag 6 Mei 2009 7:44 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Hai Smile

Bij mijn weten wel. En in ieder geval ik heb in het verleden aubergine gegeven en altijd rauw... ze zijn nog levendig genoeg Laughing
Bericht Woensdag 6 Mei 2009 7:48 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:19 pm
  Berichten van afgelopen: