|
|
|
dennis.l
Kuikentje
| Misschien een Jardine papegaai |
|
|
Hallo allemaal,
Het is nu een paar weken geleden dat mijn pyrrhura is overleden, en mis toch wel heel erg een gaai om me heen. Ik zou dit jaar sowieso al een grotere gaai aanschaffen, alleen nu blijkt het toch vrij moeilijk te zijn om een met de hand gevoerde pionus te krijgen. (heb er dit jr zelf geen tijd voor om zelf handopfok te doen)
Daarom wil ik graag een soort gelijke grote vogel. Nu heb ik al wat verhaaltjes gelezen natuurlijk hier
Ik heb bij lorre&co geinformeerd en hoor goede verhalen daarover.
Heb al een grotere kooi en allemaal nieuwe speeltjes aangeschaft, maaaaaaaaarrrr ik moet nog even geduld hebben ze zijn nog niet over gegaan tot broeden hahaha.
Eigenaren van jardines hoe is jullie ervaring met deze leuke vogel ?
Ik lees veel dat ze een bijt priode hebben (dat hebben ze allemaal wel denk ik dan) maar is het bij deze soort erger ?
Alvast bedant voor de reacties |
Maandag 1 Maart 2010 10:42 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Laat ik even beginnen met je veel sterkte te wensen met het verlies van je vorige gaai! Dat is heel naar....
Om op je vragen terug te komen: de jardine staat bekend als een sociale, speelse en vrij rustige vogel. Ik denk echter dat de mate waarin die beschrijving klopt, per vogel weer totaal verschillend is.... Eigenlijk net zoals mensen... Ook opvoeding is natuurlijk een cruciaal punt, net zoals dat geldt voor alle gaaien..Dus idd ook een jardine zal bijten, de vraag is, kun je daarmee omgaan?
Wat vind jij belangrijke eigenschappen? |
Dinsdag 2 Maart 2010 2:33 pm |
|
|
dennis.l
Kuikentje
Elke papegaai geeft wel eens een knauw... dus daar ben ik niet zo bang voor. Alhoewel een jardine een flinke snavel heeft hahaha.
Nee, ik schrik daar niet zo van af. Ligt eraan hoe je er mee om gaat idd.
De eigenschappen, ik hou van speelse vogels, en dat ze af en toe lekker gekriebeld willen worden op hun koppie. Niet te luidruchtig. Maar ook die dingen hangen weer van het karakter van de vogel af.
Ze zijn ook wel wat gevoelig voor calcium tekort geloof ik he ? Net als een grijsje.
Ik gaf mijn pyrrhura ook altijd allerei soort ongebrande noten.(hazelnoot,pecannoot,paranoot,macadamia) Zijn ook rijk aan bouwstoffen.
Ik weet niet of dat het voldoende is of dat er echt 1x in de week calcium toegevoegd moet worden.
Het is nu zo stil en rustig kan bijna niet wachten op de jardine. Dat dat zo moeilijk kan zijn haha. |
Dinsdag 2 Maart 2010 2:56 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

het klopt idd dat ze een wat grotere calciumbehoefte hebben dan andere gaaien. Dit kun je opvangen door te zorgen dat ze genoeg groentes eten en idd noten (vooral walnoot schijnt veel calcium te bevatten... ) als extraatje. Als je genoeg groentes en pellets voert hoef je denk ik niet zo snel bang te zijn voor een tekort.
Heb je er ook aan gedacht om eventueel bij een kweker naar een jardine te kijken? Dan hoef je niet perse te wachten?? Kea009 hier op het forum kweekt ook met jardines, maar weet niet of hij nu wat heeft zitten? |
Dinsdag 2 Maart 2010 4:19 pm |
|
|
dennis.l
Kuikentje
Ja daar heb ik ook al gekeken, maar meestal doen ze geen handopfok.
Lorre&co is wel wat duurder, maar hoor toch wel goede verhalen dus dan vind ik het niet erg. Ik vind het belangrijk dat de vogel goed en gezond is.
Doet Kea009 ook aan handopfok dat je weet ?
Ik zou het niet erg vinden als er eerder een gaai beschikbaar is natuurlijk !
Kan je me anders in contact brengen ? mailadres bijv.
Hij/zij gaat sowieso harrison's krijgen high potency, en elke dag groente en fruit. Al vind ik harrison's wel duur, maar andere pellets heb ik geen ervaring mee. Zitten wel eens kleurstoffen in geloof ik. |
Dinsdag 2 Maart 2010 6:31 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Harrison's is idd aan de prijs, maar op zich valt het mee wat ze per dag eten, nl. zo'n twee eetlepels per dag. Ik zal Sue vragen of ze het email-adres van kea naar jou toestuurt. Hij doet aan handopfok, meerdere mensen hier hebben hun vogels bij hem vandaan, hij heeft een goede naam. Je kunt ook even zn gebruikerspagina, die is erg leuk!!!.  |
Dinsdag 2 Maart 2010 6:50 pm |
|
|
|
|
dennis.l
Kuikentje
Heb het net gezien ! Hij heeft hele mooie vogels zitten idd !
Mooi ook de kaapse papegaai.
Als je me in contact kan brengen met kea009 graag.
Ben wel bij een paar kwekers geweest maar geen van allen wilde aan handopfok beginnen. Maar goed enigzins te begrijpen natuurlijk kost ontzettend veel tijd ! |
Dinsdag 2 Maart 2010 7:00 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik heb Sue gevraagd om het adres naar jou te sturen, even afwachten wanneer ze het leest...  |
Dinsdag 2 Maart 2010 7:28 pm |
|
|
dennis.l
Kuikentje
Dank je !!  |
Dinsdag 2 Maart 2010 7:34 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Wat leuk dat je ook voor een Kea-gaaitje gaat. Hij is super met zijn gaaitjes. Heb er zelf mijn grijsje vandaan.  |
Woensdag 3 Maart 2010 8:24 am |
|
|
dennis.l
Kuikentje
Nu nog het adres hahaha... Hij/zij heeft geen internetpagina denk ik he ?
Heb nog gezocht maar kon niks vinden.
Is het ver in Belgie ? |
Woensdag 3 Maart 2010 8:41 am |
|
|
Sarah
Moderator

Je krijgt het mailadres wel hoor, ff geduld hebben.
Ik kan hier op het internet niet zeggen waar het in België is, wacht gewoon ff rustig af tot je het mailadres hebt gekregen.  |
Woensdag 3 Maart 2010 8:44 am |
|
|
|
|
dennis.l
Kuikentje
oohhh sorry dat mag je ook niet zeggen dus....
Geduld is een schone zaak hahaha Hoe moeilijk kan het zijn soms.
Ik wacht geduldig af
Het is dus een goede kweker ?
Er zit veel verschil in kwekers zeg, sommige doen het echt puur voor het geld en geven niets om de vogels.... jammer is dat !
Had ook al op kea009´s gebruikerspagina gekeken ziet er leuk uit. |
Woensdag 3 Maart 2010 8:52 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ik snap het wel hoor dat je ongeduldig bent, dat is ook heel normaal.
We proberen zoveel mogelijk het privé van de kwekers, de mensen hier te beschermen, tenzij ze zelf in een persoonlijke mail hun adres geven natuurlijk maar verder doen wij het niet op het forum. Vandaar dus. |
Woensdag 3 Maart 2010 8:55 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Emailadres = verstuurd. Bedankt Sarah! |
Woensdag 3 Maart 2010 10:26 am |
|
|
|
|