Nico de Jardine papegaai..

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Poicephalus forum (bonte boer, meijer papegaai en Jardine)

Auteur Onderwerp
boompie
Eitje

Nico de Jardine papegaai..  Reageer met quote  

Hoi,

Nico is nu ongeveer een 1 jaar oud. Nico zegt al aardig wat woordjes zoals : Kusje, Ja..ok (heeft ie overgenomen als ik met me moeder aan de telefoon zit), fluiten nadoen, etc...

Ik heb 3 vraagjes:

1) Nico is aardig dominant maar dat heb ik aardig onder controle... Toch wil ik hier iets aan doen. Toen ik nico kocht heb ik een aardige luxe kooi voor hem gekocht (Las Vegas II). Nu wil ik een andere kooi kopen om nico minder dominant te maken. Zal het veranderen van kooi helpen?

2) Tijdens visite valt nico vanuit z'n kooi mensen aan, gaat gillen en tralies bijten.. Hoe kan ik dit tegengaan? Mijn vriendin durft hem nu ook niet meer beet te pakken aangezien hij nu soms bijt.

3) Nico is ook eens een keer gaan logeren en daar heeft ie helaas een vervelend geluidje geleerd. Als nico het geluidje maakt, gooi ik constant een doek over z'n kooi en na 10 min haal ik de doek er weer af. Is dit een goede manier om het geluidje af te leren?

Nico is voor de rest heel lief en soms lig je dubbel van het lachen als je aan de telefoon zit en nico zegt : Ja ... ok!.

Grtz
Boompie
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 3:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hallo en welkom,

ik denk dat nico in de pubertijd zit en dan zijn de hormomen aan het razen. dan kunnen gaaien rare dingen doen zoals nico. ik denk dat je de kleinere kooi als strafkooi zou kunnen gebruiken. telkens als er iets stouts gedaan wordt wordt nico daar in. na 10 minuten negeren kan nico er weer uit. net zo lang tot het weer fout gaat
ook met bijten. je vriendin zal even moedig moeten zijn en nico toch weer proberen aan te raken. bij een bijt, meteen in de strafkooi en negeren. als nico lief is belonen mt een pitje of zo.
je kan ook het vijfstappen plan volgen. zo kun je alles aan en afleren. een goed systeem. het kan even duren eer het werkt. dit gaat niet van de een op andere dag maar met veel geduld en oefenen kom je er wel.
een doek over de koooi is een manier, maar je kan de kooi bijv. in een andere kamer zetten om te straffen. dit moet je even aankijken.
is nico gewiekt? kan ook helpen bij het domineren over nico. en laat nico niet tot op je schouder of hoofd klimmen want dan is hij de baas.
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 4:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
boompie
Eitje

Reageer met quote  

Hoi,

Nico stapt altijd op me hand. Hij mag nooit op me schouder zitten, ook al wil ie er naar toe lopen. Nico is ook gewiekt Smile Ik zal even kijken naar die 5 stappen.. + mijn vriendin overhalen om nico te aaien.. Smile
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 4:57 pm
boompie
Eitje

Reageer met quote  

Wat is eigenlijk de ervaring van andere eigenaren van een jardine papegaai qau gedrag? Ik weet dat elke gaai anders is, maar wil het graag weten.
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 4:59 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: Nico de Jardine papegaai..  Reageer met quote  

Hoihoi welkom hier! Very Happy

Mag ik vragen op wat voor manier Nico dominant is? Is hij dat vooral op zijn kooi? Is zijn kooi hoog? If so, dan zou ik voor een kooi gaan die laag is. OF een krukje erbij kopen. (Veel goedkoper!)

Mag ik vragen hoe het bezoek reageert op Nico? Vaak reageren mensen verkeerd op aanvallende vogels, waardoor de vogel zich alleen maar meer genoodzaakt ziet om aan te vallen.
Loopt visite rechtstreeks op Nico af? Of gaan ze eerst zitten?
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 6:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Hoi hoi,

Ik wil je mijn ervaringen met jardines wel vertellen. Wink

Ik heb nu alleen Dinky nog, maar ik had ook Bobbie. Nu heb ik er 2 meyers bij.

Bobbie en Dinky zijn totaal verschillende jardines. Bobbie was heeeeeel dominant (man) en Dinky heeft een heel zachtaardig karakter. Die zal mij nooit bijten. Soms wil ze zich wel eens oppoffen als de kleinkinderen hier zijn en ze ze nogal druk vindt, maar ze zal ze niets doen. Ik lette een keer niet goed op en mijn kleindochter stond tegen Dinky haar kooi aangeleund, maar Dinky deed helemaal niets.

Bobbie was een heel ander verhaal. Bobbie is ondertussen overleden, maar die had wat vogels betreft hier de broek aan. Het is zelfs zo erg geweest dat wij de poten onder de kooi hebben uitgezaagd zodat wij ons bij zo'n bui van hem over hem heen konden buigen. Als ik dat deed, zonder iets te zeggen, dan bond ie helemaal in en begon de clown weer uit te hangen, terwijl ie vlak daarvoor nog probeerde in mijn vingers te bijten.

Bobbie was ook gek op Dinky en het is bekend dat de man dan erg agressief kan worden naar anderen, zijn wijfie wil verdedigen als het ware.

Heeft Nico een favoriet? Jou misschien? Geeft ie eten voor je op en doet ie voor zijn favo de baltsdans? Als dat zo is moet je dit totaal negeren, wegzetten en je eigen ding gaan doen. Dit gedrag accepteren maakt het alleen maar erger.

Ik kan nog hele verhalen schrijven. Ondanks dat Bobbie flink dominant was, was het een lieverd. Hij kletste behoorlijk, kroelde heel graag, speelde op zijn rug etc etc.

Als hij gefrustreerd raakte als er iemand bij Dinky in de buurt kwam en hij kon diegene niet aanvallen, dan viel hij Dinky aan. Dit is een bekend verschijnsel in de papegaaienwereld. Het is dan als het ware plaatsvervangend aanvallen.

Een doek over de kooi gooien bij een bepaald geluidje ben ik zelf niet zo voor. Als je dat geluidje totaal negeert, er dus helemaal niet op reageert, niet eens met je ogen knipperen, dat zal eerder helpen dan een doek over de kooi. Hij krijgt namelijk op dat moment aandacht, al is het negatieve aandacht.

Ik zou van te voren aan je visite vragen Nico niet aan te kijken en hem totaal te negeren. Het liefst met jullie ruggen naar hem toe zitten, dan weet ie zeker dat jullie geen kwaad in zin hebben. Het kan makkelijk zijn dat hij de visite aanvalt vanuit de kooi om jou te beschermen.

Wat betreft de kooi: je kan een kleine reiskooi kopen. Als ie het dan echt te gek maakt kan je hem daarin doen, in een andere kamer en hem enkele minuten alleen laten. Nooit te lang.

Ik hoop dat ik zo wat antwoorden heb gegeven. Als je nog vragen hebt horen we het wel.
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 7:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
boompie
Eitje

Reageer met quote  

Zijn kooi is vrij hoog, als ik hem wil pakken dan maakt ie er altijd een spelletje van om weg te lopen, zodat ik om de kooi moet lopen (maar dat is opgelost met pijnboom pitjes).

Bij visite maakt Nico dat gillende geluidje erg hard.. De visite zit eerst gewoon op de bank en benaderd daarna nico. Nico begint dan te tikken met z'n snavel tegen de tralies en het lijkt erop dat ie aan wil vallen, terwijl er maar één persoon voor de kooi staat.
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 7:23 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Heeft ie dan ook "gepofte" veren? Zo noem ik dat altijd. Laughing Want dat geeft agressie aan.

Het tikken met de snavel geeft ook opgewondenheid aan trouwens.

Als Dinky iets niet zint klimt ze altijd naar haar bel en gaat die luiden. Dat is wat humaner natuurlijk. Wink

Je kan visite ook leuk maken voor Nico. Laat een persoon eens half me zijn rug naar Nico gaan staan en zijn handen dichtvouwen met een nootje of zo iets erin. Gaaien zijn erg nieuwsgierig. Laat de persoon "praten"tegen die gesloten handen vlak bij zijn mond en ze zachtjes openen: ooooo, kijk eens, wat zit hier nou in, dat is even lekker, is dat voor Nico? Ooooo, wat een feest, Nico nootje?

Kijken hoe hij reageert. En dan ook het nootje geven natuurlijk, en precies op het goede moment. Niet bij agressie maar als hij nieuwsgierig kijkt wa er uit de hand komt.

het zijn af en toe net kinderen. Wink Laughing
Bericht Donderdag 5 Februari 2009 7:31 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm misschien is het een idee om de eerste keren een krukje te pakken terwijl je de pijnboompitjes al in je hand hebt? Dan hoef je niet weg te lopen. (Dan heeft 'ie een klein beetje 'gewonnen')

Kan je de visite iets laten doen voor de kooi van Nico terwijl ze hem niet aankijken? (Een boek laten lezen??) Of staat zijn kooi ver van het zitgedeelte af? (Op zich doet de visite het verder goed: Er wordt niet meteen op Nico afgestormd als ik het zo lees)
Bericht Vrijdag 6 Februari 2009 7:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
boompie
Eitje

Reageer met quote  

Nico wordt niet bol en gaat ook niet grommen wanneer er iemand voor de kooi staat. Net weer een voorbeeld, mijn schoonmoeder kwam binnen en nico begon spontaan weer te gillen. Mijn schoonmoeder stond pak weg 10meter van de kooi. Ik vraag me echt af waardoor dit komt.. Zover ik weet is er nooit wat gebeurd tussen visite en nico.
Bericht Vrijdag 6 Februari 2009 1:54 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ongewenst gedrag...ook dat geluidje moet je echt proberen te negeren. Een doek is inderdaad al aandacht. Als je t ECHT gaat negeren wordt t eerst erger...dat is GOED! daarna gaat het pas over., dus volhouden

Tsja en kwa opstappen zou ik inderdaad een kruk bij de kooi laten staan. Iedere keer dat t hem lukt uit te stellen geeft hem dat meer moed door te gaan met dit succesvolle spel Smile

Hoe reageert hij op visite als hij uit zn kooi is. Bv op een lage speelplek?
Bericht Vrijdag 6 Februari 2009 2:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
boompie
Eitje

Reageer met quote  

Als nico uit de kooi is, gilt hij nog steeds..

Over het negeren, nico zit meestal boven in de computerkamer samen met mij en gilt soms als mijn vriendin met papier loopt te rommelen. Voorheen pakte ik nico op en zette hem terug in z'n kooi in de woonkamer. Moet ik dit blijven doen of moet ik dit negeren ook al zit ie boven?
Bericht Vrijdag 6 Februari 2009 2:32 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm als je hem oppakt zou Nico dat kunnen zien als beloning. Hij krijgt immers meteen aandacht. Wink (Waarschijnlijk van een geïrriteerde Boompie maar dat maakt niet zoveel uit)
Bericht Zaterdag 7 Februari 2009 8:12 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Weet je wat ik zou doen als ik jou was? Ik zou het internet afzoeken op artikelen over papegaaiengedrag en 'opvoeding' Smile d'r zijn zo enorm veel goede en handige artikelen geschreven (vooral in het Engels)...

www.realmacaw.com/pages/wild.html
www.parrothouse.com/behavior.html
www.realmacaw.com/pages/parrbehav.html
www.parrotislandinc.com/articles/articles.htm(onder Behavioral information)
www.birdsnways.com/wisdom/ww1.htm

Probleem met kromsnavels (of vogels in het algemeen) is - let op - dat het vogels zijn. Geen zoogdieren. Wij kunnen ons relatief makkelijk indenken in een hond of een kat omdat die op dergelijke principes werken als de mens. Vogels zijn iets totaal anders, naast het feit dat ze niet gedomesticeerd zijn en dat ook nog een belangrijke factor daar bovenop is. Je moet lezen, lezen, lezen wat er geschreven is zodat je een beetje een 'gevoel' krijgt voor hoe vogels in elkaar zitten; dan komt de juiste benadering min of meer vanzelf.

Ik heb dit topic een paar keer geopend met de beste intenties om advies te geven, want het is duidelijk dat je het nodig hebt (en heel goed dat je het zoekt! Veertje) maar eerlijk, ik heb gewoon geen idee waar ik zou moeten beginnen. Het is niet zo simpel als vraag 1, 2 en 3 beantwoorden, want als je het wil laten werken, moet je in de eerste instantie vooral begrijpen en 'aanvoelen' hoe vogels in elkaar zitten, en dat leg je gewoon niet 123 uit, daarvoor moet je imho vaak die bergen leesvoer doorgewerkt hebben.

(Daarnaast kom ik van de andere kant dan veel anderen; over zogenaamde dominantie heb ik sterke bedenkingen, in de pubertijd zoals het vaak gebruikt wordt geloof ik ook niet echt... etc. dus het zou nog veel meer uitleg nodig hebben om duidelijk te maken hoe ik tot die aangeraden oplossingen kom - en op zo'n ellelange reactie zit je waarschijnlijk niet te wachten Laughing)

Sorry voor een antwoord waar jewaarschijnlijk niet zo veel mee kan, maar ik kan niet beter; en weet dat ik oprecht de bedoeling had te helpen Smile
Bericht Zaterdag 7 Februari 2009 10:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
boompie
Eitje

Reageer met quote  

Ik heb al aardig wat gelezen (zelfs boeken gekocht).. Het enige is dat iedereen een andere methode gebruikt om zijn/haar vogel stil te krijgen. De één zet zijn vogel in een time-out kooi (negatieve aandacht want je pakt hem op) en de ander negeert hem (positieve aandacht als hij/zij weer stil is). Dit is juist het punt waar ik tegen aan loop. Ik weet dat iedere vogel een eigen karakter heeft en de ene methode werkt beter dan de ander.

Na nog wat gelezen te hebben, komt het denk ik bij nico neer op dominantie. Als ik alleen met nico ben maakt het geluid niet en als er iemand anders bij komt maakt hij het geluid wel.

Shi-NaYne nog bedankt voor de links.. www.parrotislandinc.com.....ticles.htm (onder Behavioral information) deze was erg interresant om te lezen Smile
Bericht Zaterdag 7 Februari 2009 12:40 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:20 pm
  Berichten van afgelopen: