|
|
|
Myrthe
Net uit het ei
| Nieuw en meteen een heleboel vragen. |
|
|
In mijn voorsteltopic
http://www.fluffies.org/nl/ste.....-vf23.html
vertelde ik dat ik op zoek ben naar een nieuwe huisgenoot. Nu ben ik bij een aantal beruchte dierenwinkels geweest (ik was toevallig een dagje in Den Haag en wou het toch eens met eigen ogen zien maar ben geenszins van plan daar een vogel aan te schaffen hoor!) en ik ben hier toch gevallen voor het Bonte Boertje. Maaarrrr voor ik bij die dierenwinkels was geweest, had ik al enige research gedaan en leek een Pyrrhura mij ook een hele leuke vogel.
Nu dus mijn dilemma ; wat moet ik kiezen?!
Ik woon in een rijtjeshuis met een woonkamer van zo'n 45m2, heb een kooi van 2 meter hoog, 1,5 meter breed en 1 meter diep. Dat lijkt me groot genoeg voor beide soorten toch?
In ieder geval : wat zijn jullie ervaringen met het Bonte Boertje? Is het een leuke huisgenoot? (en voor de mensen die toevallig een Pyrrhura hebben ; willen jullie daar ook wat over vertellen?) |
Woensdag 29 Juli 2009 7:21 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik denk zeker dat je de ruimte hebt voor beide.
Ppfff, kiezen tussen een bonte boer en een pyrrhura...lastig.
Ik heb ze allebei en ze hebben allebei wel hun leuke dingetjes. Ze zijn allebei super slim [zie filmpjes in mijn dagboek]. Ze maken allebei vind ik geen lawaai. Ze zijn allebei speels...ja, lastig vind ik het om hier verschil in te maken.
Een bonte boer is groter dan een pyrrhura. Een pyrrhura is drukker in de weer in zijn kooi dan een bonte boer.
En er is natuurlijk een behoorlijk prijsverschil. Bij een pyrrhura moet je denk ik denken tussen de 50 en 100 euro en voor een bonte boer moet je op 250 euro rekenen.
Ik vind ze beide erg leuk. Bij beide heb je kans dat ze wat woordjes gaan zeggen, maar dit kunnen ze evengoed ook niet gaan doen. Die garantie heb je niet.
Zijn er specifieke dingen die je van je vogeltje verwacht? |
Woensdag 29 Juli 2009 7:50 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Sue hier op het forum heeft beide, dus die kan je waarschijnlijk wat meer vertellen, ik heb
alleen
een bonte boer, Cleo genaamd. Ik denk dat elke vogel wel een eigen karakter heeft en dat het moeilijk is om algemene karaktertrekken te schetsen...
Maar goed, Cleo is in ieder geval een erg slimme en leuke vogel, ook behoorlijk ondeugend. Ze speelt en knaagt graag, maar heeft wel een consequente behandeling nodig. Als ze bijt is dat echt knoerthard, maar dat gebeurt gelukkig zelden...Ik denk eigenlijk dat je aan beide soorten een hele leuke huisgenoot zult hebben, als je er ook op de langere termijn de nodige tijd en aandacht aan kunt besteden....  |
Woensdag 29 Juli 2009 8:03 pm |
|
|
|
|
Myrthe
Net uit het ei
|
|
|
quote:
Originally posted by Egwene
Ik denk zeker dat je de ruimte hebt voor beide.
Ppfff, kiezen tussen een bonte boer en een pyrrhura...lastig.
Ik heb ze allebei en ze hebben allebei wel hun leuke dingetjes. Ze zijn allebei super slim [zie filmpjes in mijn dagboek]. Ze maken allebei vind ik geen lawaai. Ze zijn allebei speels...ja, lastig vind ik het om hier verschil in te maken.
Een bonte boer is groter dan een pyrrhura. Een pyrrhura is drukker in de weer in zijn kooi dan een bonte boer.
En er is natuurlijk een behoorlijk prijsverschil. Bij een pyrrhura moet je denk ik denken tussen de 50 en 100 euro en voor een bonte boer moet je op 250 euro rekenen.
Ik vind ze beide erg leuk. Bij beide heb je kans dat ze wat woordjes gaan zeggen, maar dit kunnen ze evengoed ook niet gaan doen. Die garantie heb je niet.
Zijn er specifieke dingen die je van je vogeltje verwacht?
Dank je voor je antwoord! De specifieke dingen die ik verwacht hebben ze eigenlijk allebei ; ik vind een slimme vogel leuk, ik wil geen "schreeuwers" want daar zit de buurvrouw niet op te wachten en ik wil een niet al te grote vogel i.v.m. de ruimte die ik hem/haar kan bieden.
Ik denk dat ik straks gewoon ienemienemutte moet doen  |
Woensdag 29 Juli 2009 8:15 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Heb je ze allebei al wel in het echt gezien?
En heb je een voorkeur voor wat voor een soort pyrrhura als je voor die soort zou gaan? Je hebt namelijk nogal wat ondersoorten e.d. |
Woensdag 29 Juli 2009 8:22 pm |
|
|
Myrthe
Net uit het ei
Ik heb ze allebei in het echt gezien maar ik heb geen flauw idee welke ondersoort van de Pyrrhura ik heb gezien.
Heb op internet gekeken naar de soorten en ik heb ook geen duidelijke voorkeur qua ondersoort. Ik denk dat ik dat gewoon moet beslissen bij een kweker zelf.
Of er moet al een duidelijk karakterverschil in de soorten zitten? |
Woensdag 29 Juli 2009 8:34 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Nee, zover ik weet zijn er geen karakterverschillen. Ik heb alleen wildkleur, dus vergelijk heb ik daarin niet.
Maar goed, ook onderling zijn ze qua karakter dan toch anders, net als mensen he?! |
Woensdag 29 Juli 2009 8:47 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ikzelf heb een BB van de soorten die je opnoemt. Een schreeuwer? Nee, zeker niet maar ik kan niet voor elke BB oordelen natuurlijk.
Hij is lief(voor mij), een echte knuffel en kan een woordje zeggen maar vraagt ook heel veel aandacht, dat wel.
Verder is het echt een schatje van een gaaitje. |
Woensdag 29 Juli 2009 9:44 pm |
|
|
esjo
Moderator

Poeh, een moeilijke keuze hoor. Ik zou zeggen - koop er een kooi bij en neem ze alletwee
zonder gekheid
Ik heb in huis een Bb-tje. Een heerlijk eigenwijs maar oh zo lief voor mij en mijn man. Voor anderen is het een pittbull. Uitzonderingen daargelaten mar de meeste anderen blieft hij niet in zijn buurt. Hij is erg speels, houdt van knaagspeeltjes en belletjes. Praat en paar woordjes, heeft af en toe een schreeuwmomentje (heeft ie geleerd van loge's )
Al met al een heerlijke huisgenoot.
In de voliere heb ik 2 pyrrhura's. Ongelooflijk speels, bijna altijd actief. 's Ochtends bij het "opstaan" en 's avonds voor het slapen gaan laten ze zich even flink horen.
Het koppel wat ik heb is niet tam, maar heb al wel jongen gehad die handvoeding hebben gehad en tam zijn. Heerlijke knuffelkontjes zijn het dan vaak. Willen het liefst de hele dag bij je in de buurt zijn.
Beidde soorten zijn ontzettend leuk. dus of ik je beslissing makkelijker heb gemaakt betwijfel ik
Veel succes met beslissen  |
Woensdag 29 Juli 2009 9:58 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by Sarah
Ikzelf heb een BB van de soorten die je opnoemt. Een schreeuwer? Nee, zeker niet maar ik kan niet voor elke BB oordelen natuurlijk.
Hij is lief(voor mij), een echte knuffel en kan een woordje zeggen maar vraagt ook heel veel aandacht, dat wel.
Verder is het echt een schatje van een gaaitje.
Hier hebben we er in totaal 4 zitten en die schreeuwen ook geen van allen.
Maar ja...de pyrrhura's dus ook niet...hihi, maakt dus geen verschil uit in dit geval.. |
Donderdag 30 Juli 2009 9:45 am |
|
|
Myrthe
Net uit het ei
Nou m'n vriend heeft de knoop doorgehakt want die vond de BB een beetje eng hahah (nu is hij sowieso niet zo van de vogels) en ik kan natuurlijk geen vogel in huis hebben die hij eng vind. Dus het wordt de Pyrrhura nu heb ik wat rondgebeld en ik kan hier redelijk in de buurt een Pyrrhura halen vanaf 80 tot 130 euro. Is dat redelijk? Ze zijn met de hand gevoed.
Moet ik trouwens een vogel nemen die met de hand is gevoed? Of kan je ook een jonge vogel uit een voiliere nemen? |
Donderdag 30 Juli 2009 4:18 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
De prijzen zitten wel goed volgens mij; ietsje aan de hoge kant, maar het hangt er ook net van af. Welke ondersoort, en handopfok papegaaitjes zijn meestal iets duurder dan natuurbroed.
Waar jij voor wil gaan is een zo jong mogelijke, maar zeker
zelfstandige
vogel. Dan heb je de grootste kans om hem goed tam te maken en naar eigen ideeen op te voeden. Eentje die al handtam is maakt het iets makkelijker, maar zo'n jonge papegaai is ook goed tam te maken als hij uit de voliere komt, alleen heb je uiteraard iets meer geduld nodig.
(Maar ja... geduld is wel het sleutelwoord, als het om papegaaien gaat )
Gefeliciteerd alvast  |
Donderdag 30 Juli 2009 4:38 pm |
|
|
|
|
Myrthe
Net uit het ei
De kweker had het over Molinea (die komt het meest voor toch?) in de kleur pineapple en een andere soort die heel zeldzaam is waarvan ik de naam ben vergeten
Ik wil ook sowieso een zelfstandige vogel hoor! Ik durf dat helemaal niet aan om zelf bij te voeden. Veel te veel risico's .
Is er hier trouwens niemand die kweekt met Pyrrhura's? Zou wel extra leuk zijn natuurlijk! |
Donderdag 30 Juli 2009 5:35 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Pascallo en Esjo kweken zelf (sorry kwekers als ik er hier nog vergeet) o ja, millie ook dacht ik hé.
Ik weet dat pascallo net terug eitjes en al 1 jonkie heeft.
http://www.fluffies.org/nl/kwe.....1-135.html |
Vrijdag 31 Juli 2009 8:40 am |
|
|
Myrthe
Net uit het ei
Dank je ! Ik heb inmiddels een topic geopend in het Pyrrhura gedeelte waar ik dezelfde tip kreeg. Zou ik misschien het emailadres van Pascallo mogen? |
Vrijdag 31 Juli 2009 8:45 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:21 pm
|
|
|
|
|