Verklaring naam Bonte Boer?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Poicephalus forum (bonte boer, meijer papegaai en Jardine)

Auteur Onderwerp
Egwene
Vliegende acrobaat

Verklaring naam Bonte Boer?  Reageer met quote  

Ik heb me nu al een aantal keren afgevraagd waar nu de benaming "bonte boer" vandaan komt. Normaal zou je als vertaling Senegal Papegaai nemen, omdat hij in het engels bijvoorbeeld ook zo genoemd wordt. Toch is de naam "bonte boer" hier in Nederland vaak bekender.
Weet iemand de verklaring waarom we ze zo noemen?
Bericht Vrijdag 1 Augustus 2008 4:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

oei, dat is een goeie vraag, voor mij toch want dat weet ik ook niet eerlijk gezegd. Embarassed
Bericht Vrijdag 1 Augustus 2008 8:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Verklaring naam Bonte Boer?  Reageer met quote  

Hele goede vraag! Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Vooral het gedeelte 'boer'.. Embarassed
Bericht Vrijdag 1 Augustus 2008 11:15 pm
ellenparrot
Ervaren vlieger

Re: Verklaring naam Bonte Boer?  Reageer met quote  

Van de site van Adri van Kooten:http://www.vogelproblemen.nl/

De Senegal papegaai (Poicephalus senegalus senegalus) is bij de meeste vogelliefhebbers beter bekend onder de naam Bont Boertje. Deze naam hebben ze ongetwijfeld te danken aan hun verenkleed die een bonte tekening van groen en geeloranje/oranjerood laat zien. Zoals de wetenschappelijke naam reeds doet vermoeden kunnen we het Bont Boertje in z'n natuurlijk leefmilieu vinden in en rond Senegal.

Bericht Zaterdag 2 Augustus 2008 12:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ellen, dank je wel voor je reactie. Ik vind alleen dan bijvoorbeeld de caique ook wel een bonte vogel...
Maar waarom dan ook "boer"? Dat bonte zou misschien inderdaad aan zijn verenkleed kunnen liggen...maar boer.. Laughing
Bericht Zaterdag 2 Augustus 2008 7:06 am
ellenparrot
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Egwene
Ellen, dank je wel voor je reactie. Ik vind alleen dan bijvoorbeeld de caique ook wel een bonte vogel...
Maar waarom dan ook "boer"? Dat bonte zou misschien inderdaad aan zijn verenkleed kunnen liggen...maar boer.. Laughing

haha. tja.. meer zou ik er niet over kunnen zeggen, omdat ik dat ook niet weet v.w.b. dat woord 'boer' LOL
Bericht Zaterdag 2 Augustus 2008 12:42 pm
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

nou kira is echt wel een boer kijk maar naar de manier waarop ze eten en zich gedragen haha Very Happy
Bericht Zaterdag 2 Augustus 2008 7:13 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik moet zeggen dat ik die van mij best netjes vind eten. Pakken een pelletje in hun pootje en dan lekker smikkelen. Daarna netjes de snavel poetsen... Ook het fruit eten ze op dezelfde manier. Ik mag niet klagen! Very Happy
Bericht Zaterdag 2 Augustus 2008 8:20 pm
ellenparrot
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Egwene
Ik moet zeggen dat ik die van mij best netjes vind eten. Pakken een pelletje in hun pootje en dan lekker smikkelen. Daarna netjes de snavel poetsen... Ook het fruit eten ze op dezelfde manier. Ik mag niet klagen! Very Happy

Mickey?? die eet SUPER NETJES!! echwel!
Bericht Zaterdag 2 Augustus 2008 10:55 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dingen die Iago lekker vindt worden heel erg netjes gegeten. Andere dingen niet. Laughing
Bericht Zondag 3 Augustus 2008 8:42 am
mariska87
Net uit het ei

Reageer met quote  

Vroeg ik me dus ook altijd al af!!
Leuk dat ik deze topic lees. Very Happy

Moest er wel om lachen hoor hihi.
Ik zeg altijd maar Senegal papegaai, vind ik persoonlijk wat leuker klinken.
Bericht Dinsdag 12 Augustus 2008 6:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, heb je gelijk in. Ik zelf vind Senegal papegaai ook mooier en leuker klinken. Zegt meteen al iets over de afkomst en zo.
Bericht Dinsdag 12 Augustus 2008 7:36 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

bestaat er niet ergens de uitdrukking boeren bont. misschien dat ze daarom bonte boertjes hebben gegeven vanwege de bonte kleuren? zou een mogelijke verklaring kunnen zijn
Bericht Woensdag 13 Augustus 2008 7:04 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
swanny
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Als men naar de eetmanieren zou kijken, zou de meyer papegaai boer moeten heten. Wat een viespeuken met eten zijn dat. Altiijd kliederen met hun eten in de drinkbak en dan lekker schudden, zodat alles onder zit.
Misschien dat het wel van boeren bont komt, maar dan omgedraait zoals Alexandraatje zegt.
Of hebben boeren een soort van zakdoek rond hun nek (in de beleving van mensen dan, kijk naar carnaval). Die zakdoek wordt dan vergeleken met hun groene befje.
Bericht Woensdag 13 Augustus 2008 8:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Hey, die beredenering van die zakdoek vind ik nog niet eens zo gek bedacht!
Bericht Woensdag 13 Augustus 2008 9:02 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:24 pm
  Berichten van afgelopen: