|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Verklaring naam Bonte Boer? |
|
|
Ik heb me nu al een aantal keren afgevraagd waar nu de benaming "bonte boer" vandaan komt. Normaal zou je als vertaling Senegal Papegaai nemen, omdat hij in het engels bijvoorbeeld ook zo genoemd wordt. Toch is de naam "bonte boer" hier in Nederland vaak bekender.
Weet iemand de verklaring waarom we ze zo noemen? |
Vrijdag 1 Augustus 2008 4:56 pm |
|
|
Sarah
Moderator

oei, dat is een goeie vraag, voor mij toch want dat weet ik ook niet eerlijk gezegd.  |
Vrijdag 1 Augustus 2008 8:33 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Verklaring naam Bonte Boer? |
|
|
Hele goede vraag! Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Vooral het gedeelte 'boer'..  |
Vrijdag 1 Augustus 2008 11:15 pm |
|
|
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
| Re: Verklaring naam Bonte Boer? |
|
|
Van de site van Adri van Kooten:http://www.vogelproblemen.nl/
De Senegal papegaai (Poicephalus senegalus senegalus) is bij de meeste vogelliefhebbers beter bekend onder de naam Bont Boertje. Deze naam hebben ze ongetwijfeld te danken aan hun verenkleed die een bonte tekening van groen en geeloranje/oranjerood laat zien. Zoals de wetenschappelijke naam reeds doet vermoeden kunnen we het Bont Boertje in z'n natuurlijk leefmilieu vinden in en rond Senegal.
|
Zaterdag 2 Augustus 2008 12:53 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ellen, dank je wel voor je reactie. Ik vind alleen dan bijvoorbeeld de caique ook wel een bonte vogel...
Maar waarom dan ook "boer"? Dat bonte zou misschien inderdaad aan zijn verenkleed kunnen liggen...maar boer..  |
Zaterdag 2 Augustus 2008 7:06 am |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Originally posted by Egwene
Ellen, dank je wel voor je reactie. Ik vind alleen dan bijvoorbeeld de caique ook wel een bonte vogel...
Maar waarom dan ook "boer"? Dat bonte zou misschien inderdaad aan zijn verenkleed kunnen liggen...maar boer..
haha. tja.. meer zou ik er niet over kunnen zeggen, omdat ik dat ook niet weet v.w.b. dat woord 'boer' LOL
|
Zaterdag 2 Augustus 2008 12:42 pm |
|
|
|
|
kira07
Beginnende vlieger
nou kira is echt wel een boer kijk maar naar de manier waarop ze eten en zich gedragen haha  |
Zaterdag 2 Augustus 2008 7:13 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik moet zeggen dat ik die van mij best netjes vind eten. Pakken een pelletje in hun pootje en dan lekker smikkelen. Daarna netjes de snavel poetsen... Ook het fruit eten ze op dezelfde manier. Ik mag niet klagen!  |
Zaterdag 2 Augustus 2008 8:20 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Originally posted by Egwene
Ik moet zeggen dat ik die van mij best netjes vind eten. Pakken een pelletje in hun pootje en dan lekker smikkelen. Daarna netjes de snavel poetsen... Ook het fruit eten ze op dezelfde manier. Ik mag niet klagen!
Mickey?? die eet SUPER NETJES!! echwel!
|
Zaterdag 2 Augustus 2008 10:55 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Dingen die Iago lekker vindt worden heel erg netjes gegeten. Andere dingen niet.  |
Zondag 3 Augustus 2008 8:42 am |
|
|
mariska87
Net uit het ei
Vroeg ik me dus ook altijd al af!!
Leuk dat ik deze topic lees.
Moest er wel om lachen hoor hihi.
Ik zeg altijd maar Senegal papegaai, vind ik persoonlijk wat leuker klinken. |
Dinsdag 12 Augustus 2008 6:33 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ja, heb je gelijk in. Ik zelf vind Senegal papegaai ook mooier en leuker klinken. Zegt meteen al iets over de afkomst en zo. |
Dinsdag 12 Augustus 2008 7:36 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
bestaat er niet ergens de uitdrukking boeren bont. misschien dat ze daarom bonte boertjes hebben gegeven vanwege de bonte kleuren? zou een mogelijke verklaring kunnen zijn |
Woensdag 13 Augustus 2008 7:04 am |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Als men naar de eetmanieren zou kijken, zou de meyer papegaai boer moeten heten. Wat een viespeuken met eten zijn dat. Altiijd kliederen met hun eten in de drinkbak en dan lekker schudden, zodat alles onder zit.
Misschien dat het wel van boeren bont komt, maar dan omgedraait zoals Alexandraatje zegt.
Of hebben boeren een soort van zakdoek rond hun nek (in de beleving van mensen dan, kijk naar carnaval). Die zakdoek wordt dan vergeleken met hun groene befje. |
Woensdag 13 Augustus 2008 8:02 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Hey, die beredenering van die zakdoek vind ik nog niet eens zo gek bedacht! |
Woensdag 13 Augustus 2008 9:02 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende