|
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
| Bijten en opvoeding |
|
|
Hoihoi!
Zazu is nu ongeveer 13 weken en op dit moment gaat het niet goed.
We weten dat het een sloper is, hij heeft in zijn kooi veel speeltjes, buiten de kooi mag hij lekker lang rondvliegen en op bepaalde plekken zitten. Als hij ergens aan ging knagen waar het niet mocht (vingers, lamp, ons eten, glazen etc) zeiden we op een normale toon "nee!"en tikten met onze vinger op zijn snavel of duwden zijn snavel met een tikje weg. We hadden het idee dat hij het leerde, maar niets is minder waar.
Ik weet niet hoe het kan, maar hij eet alles op in huis, kaarsen, planten, als we 1 seconde niet opletten hangt hij weer in een lamp te bijten en als we hem proberen te corrigeren hangt hij direct in onze vingers en bijt hard door.
Ik moet zeggen dat ik op het punt sta hem gewoon naar buiten te gooien, zo moedeloos word ik ervan.
Ik wil aan de ene kant niet opgeven, maar als elk moment dat hij uit de kooi is een strijd is, ik geen seconde rust heb en continu achter m aan aan het vangen ben, vind ik het niet leuk meer.
Help dus! Ik kan het echt niet meer aan, we hebben nog een parkiet en er komt een kleine baby aan over 8 maanden, dus stress is het laatste wat ik nu kan gebruiken.
Opstapstok heb ik geprobeerd, hij stapt erop en haalt gelijk uit naar mijn hand, dus dat werkt ook niet.
Groetjes! |
Woensdag 29 September 2010 11:11 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Een optie is om hem te kortwieken maar daar zul je zelf ook wel aangedacht hebben
Het corrigeren van gedrag door hem op de snavel te tikken hoor je meer maar uit onderzoek is gebleken dat beesten meer leren van beloning dan van straffen. Ze zullen enkel proberen de straf te ontduiken door wanneer je aankomt snel weg te vliegen of te gaan bijten. Op zich geen gewenst gedrag maar wel een heel logische reactie van Zazu.
Hebben jullie het afleiden ook al geprobeert? Wanneer je ziet dat Zazu iets gaat doen wat niet mag hem afleidden met stem of een speeltje.
op die manier kan je hem belonen voor goed gedrag.
Mocht dat niet helpen dan zou je het kortwieken kunnen overwegen Om hem nu naar buiten te doen is geen optie. Dat kan straks in het voorjaar weer maar niet nu de temperaturen al zo gezakt zijn en verder gaan zakken. althans, dat denk ik
Heel veel succes  |
Woensdag 29 September 2010 2:34 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Hoe reageer jij als zazu bijt? Trek je je vinger terug en vliegt hij dan weg? Of blijft hij zitten en probeer je het direct weer? Ik denk toch ook dat (tijdelijk) wieken je iig erg kan helpen bij de opvoeding
Cleo vliegt ook en is een enorme slopert...ik moet haar in de gaten houden, maar ze weet precies wat wel en niet mag, ookal probeert ze het natuurlijk wel eens. Zit ze ergens waar het niet mag, dan laat ik haar opstappen en zeg nee en zet haar ergens anders neer en beloon. Doet ze het weer, minuutje in de kooi en dan er weer uit...enz...enzz....Bij opstappen bijt ze nooit, maar zou ze het wel doen, dan negeer ik dat (auwww) en laat haar toch opstappen, ze krijgt nooit haar zin!! |
Woensdag 29 September 2010 6:31 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Geweldig toch: Ze reageren op alles wat ik doe. negatieve aandacht is ook aandacht.
Een kind dat aandacht wilt en dat niet krijgt, zal eerder iets slopen dan lief gaan zitten spelen in een hoekje. Als het merkt dat het werkt, zal het tot gevolg hebben dat het vaker voor komt en steeds beter uitgedacht.
Jij geeft je gaai negatieve aandacht. en vanuit natuurlijk(ongewenst) gedrag knaagt hij op alles.
je gaai trainen zolang hij kan vliegen is denk ik geen optie. Ik zou persoonlijk hem wieken en met de 5 stapjes aan de gang gaan. Dan kan je als je denk hem goed onder controlle te hebben, de veren weer laten groeien. Let wel. opvoeden gaat lang duren en zal je altijd moeten blijven doen.
Consequent gedrag van jou kant is heeel belangrijk.
je voed een kind van 4 op en die zijn erg slim, vindingrijk en manipulatief. |
Woensdag 29 September 2010 9:02 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Als het niet lukt Zazu op te laten stappen en je hebt schrik dan kan je bijvoorbeeld je opstapstok nemen en waar je hand zit een trechter eraan monteren, zo kan hij niet zomaar aan je hand en voel jij je ook veiliger en kan hij wel bijten maar heeft je hand niet vast dus jij hebt er meer vertrouwen in en Zazu zal het geen leuk spelletje meer vinden want dat is wat het voor Zazu is, een spelletje om te zien hoever hij kan gaan. Kortwieken, dat zou ik doen in jou plaats.
Consequent zijn maar zeker niet de snavel tikken, dit zou ik hier ook niet moeten doen met mijn grijze want dan heb ik oorlog met hem.
Bijten doen ze vaak om je uit te testen, ook hier hoor en zeker weten dat het bloed op dat moment. Maar, ik laat hem bijten (leer je echt hoor) en daarna laat ik hem van hand tot hand opstappen, hij merkt dat hij niet zijn gelijk heeft gehaald en pffff, dan is het ook niet leuk meer natuurlijk want door van het ene naar het andere te laten opstappen ben je positief bezig en dan kan je weer belonen dus zijn negatieve heeft geen succes maar het positieve, daar krijgt hij dan weer iets voor. |
Zaterdag 2 Oktober 2010 11:47 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Hoe gaat het nu met Zazu? Ben je nog met bovenstaande tips aan het werk geweest en is er verbetering? |
Woensdag 27 Oktober 2010 10:14 am |
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
|
|
|
Hoihoi!
Het gaat goed met Zazu, hij kan fluiten als de beste, leert een beetje praten al, af en toe lijkt t al alsof ie Hallo zegt en laatst was ik boven en hoorde ik m opeens echt praten, ik verstond het niet, maar eenmaal beneden was ie weer stil. Het is een rustige vogel, schreeuwt niet en is onwijs leergierig en heel erg slim. Hij eet goed, pellets en af en toe zaden en daarnaast elke dag een vers stukje paprika en appel. Hij bijt ons niet meer, en als hij het toch doet, krijgt ie een tik op de snavel. dan maakt ie een schattig geluidje, worden zijn oogjes kleiner en houdt ie op. Hij weet ook heel goed wat ie wel en niet mag, maar moet er af en toe gewoon nog even op gewezen worden. Het is een schat! Hij wordt af en toe een beetje hitsig op onze ringen, haha, hij vliegt met van alles en nog wat door de woonkamer en lijkt af en toe wel een bommenwerper, haha, gaat ie er weer vandoor met een pen of mijn ring en laat ie die ergens tijdens zijn vlucht neervallen.
Ik merk wel dat ie heel erg aan ons hangt,m aar dat hij heel erg moet wennen als we bezoek hebben. Na een paar uur wordt ie dan pas weer echt zichzelf. Hij is nu in zijn eerste rui en dat gaat goed, ik zie dat ie af en toe wat kriebels heeft en dan schreeuwt ie even, maar daarna is het weer koek en ei. Het is echt een aanwinst voor ons thuis!
Groetjes!
ps: foto's heb ik nog niet, zodra ik het toestel pak, zit hij erop en probeert hij overal aan te knagen namelijk, haha! |
Vrijdag 3 December 2010 1:10 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Leuk te lezen dat het zo goed gaat. Alleen, dat "tikken"op de snavel is eigenlijk niet goed. Hoe klein het tikje ook mag zijn, het is niet de oplossing. Je kan hem beter een paar minuten compleet negeren, dat zal je gaaitje meer last geven om geen aandacht te krijgen want dat tikje kan overgaan in actie-reactie en dan krijg je een ongewenst effect. |
Dinsdag 14 December 2010 4:10 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:55 pm
|
|
|
|
|
|