|
|
|
Guido
Kuikentje
| hallo |
|
|
Hoi Hoi, na een lange afwezigheid hier op het forum ben ik toch weer ff terug voor een paar vraagjes,
ten eerste heb ik besloten om de vleugels te kortwieken, dit is extreem goed bevallen, para is er een stuk rustiger en liever van geworden, dit zorgt er ook voor dat ie in een korte periode een stuk tammer is geworden, echter beginnen zijn veren aan te groeien en begint hij weer langere stukje te vliegen, kun je dan gewoon weer kortwieken?
hoe kun je het het beste bijhouden?
2e vraag ben opzoek naar gezelschap voor para, is het verstandig om er een andere vogel bij te zetten of is het beter om nog een halsbandparkiet te nemen, of zou een andere vogel beter zijn.
het moet geen vogel zijn die heel veel aandacht eist omdat er niemand meer thuis is overdag. (dat is ook de reden waarom ik vindt dat ie gezelschap moet krijgen(ook omdat ik dat zelf leuk vindt hoor)) |
Dinsdag 22 Januari 2008 5:41 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Het tweede gedeelte van je vraag is nogal ingewikkeld dus daar ga ik nu even niet op in, d'r komen vast anderen langs die het ook beter kunnen beantwoorden
Maar, wat het kortwieken betreft, dit kan je gewoon zelf bijhouden. Als ze voor het eerst gewiekt zijn door iemand die er ervaring mee heeft, kan je het daarna makkelijk zelf bijknippen hoe de pennetjes weer aangroeien. Wel moet je heel goed opletten dat ze al volgroeid zijn (zie je aan de lengte, en aan de schacht - die moet uitgedroogd zijn, doorzichtig/wittig van kleur, niet rood, zacht en dikker dan de andere pennen), want een bloedpen doorknippen is iets wat je echt niet wil doen. |
Dinsdag 22 Januari 2008 6:16 pm |
|
|
Guido
Kuikentje
nee, ik heb zelf gekortwiekt, ik kan ook niet echt ontdekken dat ze heel veel gegroeid zijn oid, maar toch kan ie steeds verder vliegen,
hoeveel moeten jullie kortwieken dan ik de laatste 8 gedaan |
Dinsdag 22 Januari 2008 6:19 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Nou ja. Hij raakt natuurlijk gewend aan de 'kapsel' die je hem geeft en wordt sterker, omdat hij het vliegen toch niet opgeeft en vliegen met geknipte vleugels vraagt meer inspanning en kracht. Dus wordt hij ook sterker, en kan hij op den duur verder vliegen, al groeien de veren (nog) niet aan.
Als je de vleugels even uitvouwt en controleert (wat je toch beter regelmatig doet, als je enigszins op het kortwieken wil vertrouwen), dan zie je meteen of je bij moet knippen.
Hoe veel zou ik niet weten, ik hou ze ongewiekt. |
Dinsdag 22 Januari 2008 6:27 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Of je er een vogel bij wilt nemen is vooral je eigen keus.. Houd er rekening mee dat een nieuwe vogel ook aandacht nodig heeft...Veel vogels stellen een maatje wel op prijs, maar de vraag of je er nog een halsband of een andere vogel bij moet nemen is lastig!!!!
Tussen twee vogels moet gewoon een klik bestaan, maar die garantie heb je nooit...(helaas) Ik zou daarom een vogel kiezen die je vooral zelf graag wilt hebben, mocht er dan geen instant klik zijn dan heb je er voor jezelf een fijn huisdier bij en hebben de vogels steun aan elkaar als er niemand thuis is...succes!!! |
Dinsdag 22 Januari 2008 6:46 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: hallo |
|
|
Welkom terug!
Wat fijn dat het knippen van de vleugels zo goed is bevallen. Heb je je gedrag verder nog veranderd? De uitstekende veertjes kan je gewoon knippen langs de lijn die al geknipt was. Knip alleen veer wat uit de schacht is gekomen, zodat je niet in bloedveer knipt.
Ik zou er sowieso niet van uit gaan dat ze in één kooi kunnen. Als ze in aparte kooien zitten hebben ze best veel aan elkaars aanwezigheid.  |
Dinsdag 22 Januari 2008 9:51 pm |
|
|
|
|
Guido
Kuikentje
ja, eerst wilde die nog wel eens niet terug in zijn kooi, en als ie daar dan zat begon ie keihard te fluiten/schreeuwen, (of hoe je dat geluid ook mag noemen), maar nu staps ie netjes van mijn hand op het stokje, hij brabbelt ook veel meer, als daarvoor,
nee dat was echt een transformatie waar ik wel een beetje van schrok in het begin was haast een andere vogel geworden.(in positieve vorm)
maar wie kortwiekt zijn hb'tje zelf en welke methode knip je dan en hoeveel kan ie dan nog vliegen.
wilde eigenlijk een grote binnen voliere maken waar ze dan ruimte zat in hebben en elkaar niet op de lip zitten, mischien kan daar in het begin dan nog een afscherming tussen zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
mocht het nou niet klikken tussen de 2 kan die afscherming er mooi tussen blijven zitten.
nu nog de vraag wat voor soort vogel, de vorige keer was best gemakkelijk zoveel over gelezen en gezien dat het wel een hb'tje moest worden maar nu heb ik geen id. |
Woensdag 23 Januari 2008 11:59 am |
|
|
Guido
Kuikentje
hmm wat ik was vergeten te zegen is dat ik precies zo gekortwiekt heb als
http://www.fluffies.org/nl/alg.....vt105.html
oip het plaatje te zien is, heb nog een keer gecontroleerd maar echter is er niet veel gegroeid, toch kan ie al gauw een 8 meter vliegen en ook redelijk omhoog, moet er dan meer gekortwiekt worden kan daar niet echt een antwoord op vinden. |
Woensdag 23 Januari 2008 6:14 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ja dan kan kun je beter 1 of twee pennen aan elke kant erbij knippen, op dezelfde lijn als de andere afgeknipte veren...en dan even kijken hoe dat gaat  |
Woensdag 23 Januari 2008 7:37 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Jeetje, dat is wat minder. Het was dus een klein terroristje geworden? Fijn dat 'ie zo veranderd is.
Hoe lang is 'ie nu geknipt?
Ik knip al m'n vogels zelf. Hoeveel je mag knippen hangt af van de vogelsoort. Sommige zijn lichter dan andere soorten. Ik knip alle primaries, geen dekveren en laat de buitenste pennen niet zitten.
Zo'n afscheiding is een heel goed idee! Het staat ook rustiger en zo kunnen ze inderdaad eventjes kennis maken. Wat voor soort zou jij graag willen? |
Donderdag 24 Januari 2008 11:34 pm |
|
|
Guido
Kuikentje
ja, het enige wat ie nu nog wel eens probeert is via je schouder bij je mond te komen en bijt dan soms zachtjes in je lip, dit deed ie voorheen ook al, geen id waar dat vandaan komt, probeer altijd weg te draaien met mijn gezicht en em lager dan miijn schouder te zetten, maar blijft het proberen.
ik geloof dat ie nu ongeveer een week of 4~5 geleden geknipt is in het begin kon ie niet veel, niet eens op de salon tafel komen.
het soort dat ik wil poe das een goeie, heb veel zitten lezen, en ben er nog niet uit, mag best wel een eigenwijs beestje zijn, hou alleen niet van schreeuwers en heb ook niet de tijd om er 12 uur per dag mee bezig te zijn, nen moet natuurlijk met een HB overweg kunnen (ik weet tis geen garantie, maar als het al niet in de aard van de vogel zit houdt het op).
suggesties zijn welkom  |
Zaterdag 26 Januari 2008 10:35 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Fijn dat het bij proberen blijft. Dat zullen ze toch wel blijven doen.. Kleine deugnietjes!
Wat denk je van een pyrrhura? Dat zijn vrij stille vogeltjes met een flink karakter. Ze zijn niet te groot, superslim en heel erg grappig & actief. |
Zondag 3 Februari 2008 10:08 pm |
|
|
|
|
SLC
Fladderaar
Hee fluffy kunnen halsbanden samen met pyrrhura's? |
Maandag 4 Februari 2008 1:32 pm |
|
|
Guido
Kuikentje
ja een pyrrhura is inderdaad een optie (zijn geloof ik niet zo heel groot) wat ik ook wil weten is ofdat een edel ook een mogelijkheid zou kunnen zijn, wat ik ervan lees voldoen ze wel redelijk aan mijn eisen, voor dat ik para kocht zat ik al te twijfelen om een edel te kopen, maar iets in die HBtjes heeft me toch besloten om daarvoor te gaan (noem het maar de klik).
(zoals je ziet is mijn gebruikersnaam verandert van para naar guido vondt het gemakkelijker om mijn eigen naam te gebruiken (nog bedankt hiervoor)) |
Maandag 4 Februari 2008 9:20 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by SLC
Hee fluffy kunnen halsbanden samen met pyrrhura's?
Dat weet ik niet. Pyrrhura's hebben flink wat karakter. Ik zou zeggen: Waarschijnlijk wel samen op de klimboom maar niet samen in één kooi. (En mocht het wel gaan, dan is dat mooi meegenomen. ) |
Maandag 4 Februari 2008 10:29 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:56 pm
|
|
|
|
|