handopfok alexanderparkiet

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Psittacula forum (Halsbandparkiet en Alexanderparkiet)

Auteur Onderwerp
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by stoner68
nou ben benieuwt wat dit nu weer voor negatievie tijd brengt of is er toch iemand die net zoveel van zn birdies houd als ik? Hartje Hartje Hartje

Dus wanneer je geen handopfok doet, hou je niet net zoveel van je vogels als dat jij doet Shocked

Het feit dat de reacties op jou kwamen zoals ze kwamen, is omdat je alleen maar het positieve( hoe positief dat is is nog de vraag, volgens onderzoek zijn er nogal wat vogels die juist door handopfok problematisch gedrag kunnen (dus niet per definitie) ontwikkelen.
Maar goed, dat terzijde. Handopfok is niet alleen maar leuk.
We hebben hier al veel mensen op het forum gehad die met de handen in het haar zaten omdat de vogel niet goed wilde eten, of dat zelfs de vogel dood ging. En dan moet je jezelf nog een keer de vraag stellen hoe leuk handopfok is door iemand die niet ervaren is. Zelfs bij mensen die ervaring hebben gaat het nog wel eens mis.

Dat het bij jou goed is gegaan is helemaal super, dat je zó'n fantastische leuke band hebt met je vogels is ook echt fantastisch...maar dit geeft geen garantie voor anderen Wink
En handopfok - tuurlijk is voor alles een eerste keer, maar handopfok is niet voor iedereen weggelegt. De zorg, ongerustheid en de grote kans dat het niet goed gaat.
Zonder uitermate goede begeleiding is mijn advies hier beslist niet zomaar in te stappen.
Bericht Dinsdag 30 Maart 2010 3:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik houd zoveel van mijn vogel dat ik m niet met de hand heb gevoerd, maar dat heb over gelaten aan een ervaren iemand...en nadat gaailief lekker nog zes a zeven weken bij de ouders heeft doorgebracht, zodat ze nog enigszins gaaiengedrag kon aanleren...
En heb je er wel eens bij stilgestaan dat een gaai nog steeds schreeuw/bijt/plukgedrag kan ontwikkelen, juist als ze zo vroeg bij de ouders weggehaald worden?? Van je hele reactie straalt zo'n naiviteit uit dat ik er de kriebels van krijg....
Bericht Dinsdag 30 Maart 2010 8:37 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Dierenliefde begint mijn inziens bij verantwoordelijkheid, en handopfok door amateurs staat in mijn woordenboek niet gelijk aan het verantwoordelijk houden van papegaaien, sorry.

Het kan absoluut een fantastische ervaring zijn, en het KAN ook goed gaan. Maar gelukkig is dat fabeltje al lang de wereld uit dat zelf met de hand groot brengen nodig is voor een goede band of tammaken. Sommige soorten staan er zelfs juist bekend om afstand te nemen van degene die ze voor 'ouders' aanzien - lijkt me niet dat dat is wat je wil.

Als het niet goed gaat (en dat faal je helaas in je reactie te benadrukken), zijn de gevolgen niet te overzien: van groeiachterstand, allerlei voedingstekorten, misvormde botten, misvormde snavels, via infecties, kropverzuring tot aan brandwonden (leuk; je spuit het er boven in en het loopt er weer net zo hard uit via een gat in de krop), verslikken en dood. En ik kan je verzekeren dat dat gebeurt! Ik heb ze gezien toen ik een tijdje bij de dierenarts liep als hulp; babies te verzwakt en ziek om nog te eten, babies met brandwonden, te miserabel om te beschrijven. Als je zo iets meemaakt, bedenk je ook of je dat risico... niet alleen vrijwillig op jezelf neemt, maar nog toejuicht en aanmoedigt.

Shi (de dierenbeul die haar vogels NIET zelf met de hand heeft grootgebracht, en er inmiddels een 7-jarige en twee driejarigen heeft van de meest problematische soorten. Ha, hoe kan dat, geen enkele die wegzakt onder de neuroses en pluk- en ander probleemgedrag als gevolg van de verschrikking van grootgebracht zijn door iemand die er ervaring mee heeft Rolling Eyes)
Bericht Dinsdag 30 Maart 2010 9:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Ik heb ook op de reactie van Stoner68 gereageerd (en die is recent). Om het even hoe oud de rest van het topic is; als er zo'n reactie verschijnt, dan moet er op gereageerd worden.

(Voor jou ben ik trouwens ook niet zo bang; jij bent niet zo heel snel beledigd Klappen)

Bedoel je mij dan? Denken
Bericht Dinsdag 6 April 2010 2:35 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:59 pm
  Berichten van afgelopen: