|
|
|
Guido
Kuikentje
| handopfok |
|
|
hallo iedereen, na een tijdje zijn weg geweest heeft para nu een vriendje gekregen,
de hb is nu 5 weken oud, maar weigert voldoende te eten.
hij/zij krijgt pap (kaytee exact) wat para wel at, weigert het kleine beestje.
ook kleine stukje fruit wordt wel een keer aan geproeft maar opeten niet.
weet eigenlijk niet goed of ik het beestje nu moet gaan dwingen,
over bijna 3 dagen gezien heeft ie nu met moeite 20ml op. en dat is wel erg weinig.
iemand ideën? |
Woensdag 15 Juli 2009 7:50 pm |
|
|
irene
Vlieger
Dat is wel heel erg weinig lijkt me! Heb je de kweker al gebeld? En anders lijkt me het om naar een vogelarts te gaan!
|
Woensdag 15 Juli 2009 8:11 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ik zou inderdaad ff contact opnemen met een arts denk ik toch hoor, ik weet niet precies hoeveel hij normaal moet hebben maar als het moeizaam gaat is het misschien beter ff te laten onderzoeken. Is er niets aan de hand, ok, dan is dat zo maar het diertje is nog te jong om echt af te wachten. Probeer ook het gewicht goed in de gaten te houden en de poepjes, die zijn ook belangrijk. |
Woensdag 15 Juli 2009 8:59 pm |
|
|
|
|
Guido
Kuikentje
bij de kweker at ie goed werd gezegt. die deed trouwens nutribird p19 malen en daar pap van maken,
hij moet ongeveer 10/12ml per voeding hebben
dat heb ik ook gedaan zelfde effect.
niet lang geleden heeft ie appel gegeten, okgeveer 2 suikerklontjes groot,
dat gaat erg kangzaam omdat ie niet eraf kan bijten ook niet als het hele kleine stukjjes zijn, ik maak dit dan zo klein dat ie het in zijn bek kan krijgen en dan gaat het wel,
tevens eet ie niet als ie wordt vast gehouden.
zal kijken of er verbetering inzit bij de eerst volgende voeding, mocht dat niet het geval zijn zullen we de da eens bezoeken.
-----------
een ander iets mijn andere hb, liep er op af en ging met zijn snavel over die van de kleine dus kon er zo in bijten, dit gebeurde niet omdat ik para weghaalde, mijn vraag is is dit normaal en doet ie dat om af te tasten en moet ik hem zijn gang laten gaan , of gelijk weghalen? |
Woensdag 15 Juli 2009 9:11 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Het is volgens mij proberen kennis te maken maar het is goed dat je in de buurt bent om in te grijpen. Ik zou het voorzichtig ff bekijken maar zie wel dat je snel kan ingrijpen indien nodig, je kleintje is nog heel broos maar het contact maken is ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Pap, is de pap niet te warm geweest? Dat de krop verbrand is of zo? Of te koud, dan krijg je verzuring? |
Woensdag 15 Juli 2009 9:25 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Naar welke arts ga je trouwens? Ik woon niet ver van je af, ben ook nog in leopoldsburg geweest naar een arts, die heeft toen mijn BB zijn spreidpootjes behandeld. Luc Wellens heet die arts, veel ervaring in vogels en gaaitjes, goede arts. |
Woensdag 15 Juli 2009 9:28 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Dat klinkt niet echt goed. Ik heb trouwens laatst gelezen (geen idee meer waar) dat van pap / smaak te verwisselen tijdens de handopfok niet goed is. Misschien kun je beter de handopfok van nutribird halen anders. Of had je dat nu ook geprobeerd, "dat heb ik ook gedaan, zelfde effect" bedoelde je daar die nutri bird mee?
20 ml. op drie dagen is echt te weinig. hoe is zijn gewicht? En hoe is zijn ontlasting? Is de pap niet te dun of juist te dik, te warm of te koud? Is de krob goed leeg en zit er geen verzuring?
Wanneer ze langere tijd te weinig binnen krijgen zijn ze ook te moe om te eten wanneer ze wel zouden willen.
Ik zou zeker een va raadplegen want dit klinkt echt niet goed helaas. |
Woensdag 15 Juli 2009 10:22 pm |
|
|
margreet
Fladderaar
Misschien kun je eens vragen op welke wijze de fokker de pap toegediend heeft. Als daar een groot verschil in zit, dan vinden kleintjes het wellicht te vreemd om te accepteren, inclusief de stress van het verhuizen. |
Woensdag 15 Juli 2009 10:32 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het is goed mogelijk dat er iets in de krop niet goed is. ga even langs de va om zeker te zijn. misschien kan het beesjte daardoor helemaal niet eten. handopfok is niet altijd goed hoor, juist omdat dit soort dingen fout kunnen gaan. en omdat je al drie dagen aan het tobben bent is het zeker raadzaam niet te lang te wachten. dat wordt hem dan fataal. laat het even nakijken dan ben je zeker.
succes |
Donderdag 16 Juli 2009 7:34 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoe is het vandaag met het vogeltje? Ben je nog langs de vogelarts geweest?  |
Vrijdag 17 Juli 2009 10:05 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ben ook wel erg benieuwd. Hoop dat alles goed is met jullie, met jullie gaaitje  |
Vrijdag 17 Juli 2009 10:06 am |
|
|
Guido
Kuikentje
ja sorry, had even geen tijd meer gehad om te reageren.
gaat al wel beter, at gisteren net zoveel als 3 dagen samen daarvoor,
duurt alleen wat langer.
ze slaapt nu ook beter, dus mischien was het stress.
ik bekijk het van dag tot dag zolang er progressie is.
ik zal morgen wel weer even wat laten weten.
het gewicht blijft ongveer het zelfde de afgelopen dagen,
maar ze beweegt ook meer,
uhmm tevens vloog ze gisteren al, raar vindt dat erg vroeg maar goed. |
Vrijdag 17 Juli 2009 12:59 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
zo vroeg is dat nog niet hoor, maar ik ben blij dat ze weer eet zoals het hoort. ze is over de berg heen en kan nu weer verder. hou ons op de hoogte |
Vrijdag 17 Juli 2009 1:03 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hou er wel rekening mee dat het gewicht ietsje kan zakken eens ze beginnen te vliegen maar het mag natuurlijk niet drastisch gaan worden en de eetlust moet goed blijven. Dan zit je wel ok maar het gewicht zegt veel over een gaaitje dus probeer dat toch goed in het oog te houden.
Fijn dat je ons op de hoogte houdt.  |
Vrijdag 17 Juli 2009 3:41 pm |
|
|
esjo
Moderator

Fijn dat het beter gaat.
Nu ze meer beweegt kan het goed zijn dat ze wat afvalt.
Dat vasten wat ze deed, dat hoor je wel meer. Vlak voordat ze gaan vliegen dat ze voedsel weigeren. Waarschijnlijk heeft het daar dan mee te maken gehad. Gelukkig niets ernstigs  |
Vrijdag 17 Juli 2009 9:46 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:00 pm
|
|
|
|
|