|
|
|
mispatty
Kuikentje
| Lolo halsbandparkiet |
|
|
Vraagje, mijn man heeft een aantal dagen geleden een halsbandparkiet gered. Deze kon niet meer vliegen, en collega's hadden het beestje in een doos gedaan.
Hij heeft haar mee naar huis genomen en ze is inmiddels aardig gewend. Ze is helemaal tam en vindt het heerlijk om op je schouder te zitten.
Mijn vragen zijn, kan een wilde halsbandparkiet zo tam zijn?
Hoe oud denken jullie dat ze is? Foto's staan op mijn gebruikerspagina.
En alle tips zijn welkom om ons verder te helpen.
En tevens zal ik me ook voorstellen, ik ben patty, moeder van 4 kinderen waarvan er nog 2 thuis wonen. Getrouwd met Sando. Wij zijn echte dieren vrienden. We hebben hier thuis nog 5 honden rond wandelen. |
Donderdag 5 Juni 2008 3:01 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
HAllo ik had al gereageerd op je gebruikerspagina.
ik denk dat lolo nog jong is. waat is ze gevonden? ik denk dat ze niet wild was maar waarschijnlijk bij mensen hoorde.
Heeft Lolo een ring om daar kan ze zien hoe oud ze is.
Bij een halsbandparkiet is na 2 a 3 jaar zichtbaar of het een man of pop is. |
Donderdag 5 Juni 2008 3:05 pm |
|
|
mispatty
Kuikentje
Ja ze heeft een lichte groene ring om haar nekje. En we hadden al gezocht op internet vandaar dat we ook sterk het vermoeden hebben dat het een dametje is. |
Donderdag 5 Juni 2008 3:46 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
Ik bedoelde eigelijk een ring om haar pootje hihhhihiih.
Als ze een ring(kleur) om haar nek heeft is het een hij hihih.
Waar hebben jullie haar gevonden> waarschijnlijk zijn mensen haar kwijt en kon ze neit meer vliegen door vermoeiheid.
Heeft ze een ring zoja daar staat het jaartal op wanneer die geboren is. kijk eens op MP of andere site bij vermist. |
Donderdag 5 Juni 2008 3:52 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
maar ik zie nog geen duidelijke ring hoor om haar hals is denk nog jong als het een man is komt er een zwarte met roode ring om haar nek |
Donderdag 5 Juni 2008 3:53 pm |
|
|
mispatty
Kuikentje
Oke , nee ze heeft geen ring om haar pootje. Mijn man had al geinformeerd in de buurt, maar niemand wist iets. Ze is nu drie dagen hier en kan nog steeds niet vliegen. De vleugels zien er goed uit, ze is niet gewond ergens. |
Donderdag 5 Juni 2008 4:00 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
hmmm vreemd zeg |
Donderdag 5 Juni 2008 5:12 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
de ring om haar nek lichtgroen zegt niks, pas als deze anders van kleur wordt dan de rest van lijf (rood of zwart) dan is het een man, maar dat weet je pas als ze 3 jaar zijn. Als die lichtgroen blijft is het een pop.
Ze heeft wel de kleur van de wilde halsbanden die hier rondvliegen |
Donderdag 5 Juni 2008 7:53 pm |
|
|
mispatty
Kuikentje
Dan is het nog afwachten wat het zal worden, maar verlopig houden wij het even bij Lola. Een vraagje, kan een wilde halsbandparkiet zo tam zijn. Ze geeft kusjes, althans daar lijkt het op. Ze zit dus gewoon op je schouder, en als je haar aait dan geniet ze daar echt van. Ik snap dat niet echt, zal het toch eerder een onsnapte tamme vogel zijn?
Ik heb geen idee hoe het gedrag zou zijn van een jonge wilde halsbandparkiet die niet echt mensen kent? Krijgen alle vogels een ringetje om het pootje?
Is er een manier om erachter te komen hoe oud ze ongeveer zou kunnen zijn? Aan de grote, de veren, ze heeft geen lange staart. |
Donderdag 5 Juni 2008 10:20 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
Ik vind het op zich wel vreemd dat ze zo sn el zo tam is. Als ik daravan uit ga lijkt het me geen wilde halsband. Amivedi al gebeld? En de asiels/vogelaopvangs? Misschien hebben die melding gehad van een vermissing
van de andere helft van je vraag heb ik geen verstand, Misschien een vogelarts?? |
Vrijdag 6 Juni 2008 5:39 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
de lange staart kan ze tijdens haar buiten zijn verloren hebben. die grioeit wel weer aan. het is moeilijk in te schatten hoe oud hij/zij is dan. wel leuk dat zij bij jullie mag blijven. geef haar maar wat eivoer om op krachten te komen en geniet er maar lekker van. misschien is het wel een wilde, maar nog zo jong dat ze gewoon bij jullie zich veilig voelt. als niemand haar als vermist op heeft gegeven, kun je haar gewoon houden. je kunt haar leuke trukjes lerenmaar dat komt mettertijd wel. laat haar eerst op kracht komen. misschien is ze oververmoeid. hou er wel rekening mee dat ze misschien van de een op de andere dag weer kan vliegen. als er dan ramen of deuren open staan kan ze ontsnappen.
misschien kun je bij een vogelarts even langs om haar na te laten kijken? is nooit verkeerd |
Vrijdag 6 Juni 2008 7:27 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Lolo halsbandparkiet |
|
|
Hoi Mispatty, ik vind haar een jong koppie hebben.. (Ik ben niet bekend met halsbanden dus kan het ook goed mis hebben)
Misschien kan ze uit een nest gevallen zijn? Of is ze net uitgevlogen? Volgens mij worden de meeste vogeltjes geringd. |
Vrijdag 6 Juni 2008 7:41 am |
|
|
|
|
mispatty
Kuikentje
Asiel en vogelopvang al gebeld, en daar was geen melding van weggevlogen halsband. Mijn man dacht precies hetzelfde, dat ze toch wild is, maar dat ze zich veilig voelt.
We houden de ramen en deuren in de gaten.
En het eivoer heeft ze ook al, want dat was ons aangeraden door de dierenwinkel.
We hopen nu eigelijk dat niemand zich meld, want we zijn hier helemaal verliefd op haar/hij. Volgende week gaan we even langs de dierenarts, weet iemand of er in Leiden nog eentje zit die verstand heeft van vogels? |
Vrijdag 6 Juni 2008 8:06 am |
|
|
mispatty
Kuikentje
Ik maak me nog steeds een beetje zorgen, wat nou als het nog echt een jonge vogel is, en het moet nog worden bijgevoerd?
Ik zie het niet veel eten uit het bakje, maar wel drinkt het water.
Ik bied het van alles aan, en dan neemt het een hapje ervan, bijvoorbeeld peer, en kiwi, en dan daarna begint het enorm te smikkelen ervan en doet ze het zelf.
Mijn man heeft een soort van boom gebouwd en daar staat het best nog wiebelig op, ook als ze bij ons zit, dat ze veel de vleugels erbij gebruikt, en natuurlijk de snavel, om in evenwicht te blijven.
Het gewicht is 120 gram, misschien kan dat vergelijkt worden? |
Zaterdag 7 Juni 2008 10:40 am |
|
|
esjo
Moderator

Je zou eventueel wat trosgierst kunnen geven. De meeste vogels vinden dat lekker en jonge vogels beginnen vaak met trosgierst als eerste te eten. Doordat ze wat met de streng spelen, snoepen ze er al vlot van.
Volgens mij is dat een heel mooi gewicht. op deze site: http://www.avianweb.com/AverageBirdWeights.htm staan gemiddelde gewichten en voor de halsband staat 115 gram. Dus het gewicht lijkt goed |
Zaterdag 7 Juni 2008 8:23 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:01 pm
|
|
|
|
|