|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
| losvliegende halsbandparkieten |
|
|
In een dagboek van Sue had iemand geschreven dat er rond Zoetermeer halsband parkieten rondvliegen.
Kunnen die in de winter overleven? Is het dan niet veel te koud voor ze? En weet iemand wat ze eten als ze in het wild rondvliegen?
Ben benieuwd, niet dat ik nou een groep parkieten ga kopen en los ga laten of zo, maar ik ben verbaasd dat ze het in Nederland kunnen redden. |
Vrijdag 26 Oktober 2007 2:20 pm |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
wel dit klopt, ze leven in groepen van 14-15 en ze zijn zeer goed aangepast aan het winterweer en kunnen het gemakkelijk redden in onze omgeving (moeten wel oppassen voor vorst aangezien ze vleespoten hebben).
ze leven in de omgeving van de grote steden zoals brussel en amsterdam in parken en bossen die grenzen aan voedselrijke gebieden (dit wil zeggen dat sommige zoals duiven restjes eten, maar zo zijn er maar een paar, maar de meeste eten voedsel wat andere vogels eten zoals wormkes en de meesten eten gewoon bij mensen die bijten eten zetten voor de vogels (gelukkig zijn er zo nog mensen) maar in de tijd dat de oogst klaar is eten ze granen en peulen, wild fruit en boomgaardfruit, kastanjes beukenootjes en nog veel meer.
ik hoop dat je hier iets mee bent.
groetjes jefke |
Vrijdag 26 Oktober 2007 6:12 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: losvliegende halsbandparkieten |
|
|
Ja hoor, die kunnen hier gewoon overleven. Ik weet niet wat ze eten maar ik denk dat ze zich ook te goed doen aan het voer wat mensen voor wilde vogels neerleggen en ophangen.  |
Vrijdag 26 Oktober 2007 8:01 pm |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Lijkt me prachtig om te zien, bedankt oor de gedeailleerde uileg!  |
Zaterdag 27 Oktober 2007 12:20 pm |
|
|
Marloes-Anna-Onno
Vlieger
|
Hoi
Amsterdam zit er werkelijk vol mee.
Ik was een keertje bij een vriendin in amsterdam, en het werd bijna donker en toen vlogen ze in grote getallen constant over en weer. Ik zei tegen me vriendin: "mooi he" en keek constant omhoog, me vriendin houdt alleen niet van vogels dus was niet zo geinterreseert.
Ik heb ze zelfs een keertje bij mij achter in het park gezien, ik was alleen en stond echt : ooooo wat mooi zeg!" |
Zaterdag 27 Oktober 2007 6:59 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Jaaa er zitten veel halsbanden in Amsterdam he? Je haalt ze er echt tussen uit als ze roepen! |
Zaterdag 27 Oktober 2007 9:38 pm |
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Er zijn toch ook alexanders en muisparkieten ook daar in de buurt?
Zou ze zo graag willen zien in het wild |
Zondag 28 Oktober 2007 9:39 am |
|
|
Laura B
Moderator

Die heb ik nog niet eerder gezien Ziya, helaas!!!
De halsbanden zorgen voor hun eigen eten, ze eten in het voorjaar graag de knoppen van kastanjebomen hier in het dorp verder komen ze wel eens van de appels eten die ik voor ze op het balkon hang en zo gaan ze vast ook bij andere tuinen langs  |
Zondag 28 Oktober 2007 3:44 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Alexanders heb ik nog nooit gezien! Evenals bonte boertjes niet!
Ik had trouwens iets op tv gezien.. Op BBC was een programma en daarin was te zien dat halsbanden in de onderste regionen v/d Himalaya voorkomen. Ze kunnen prima tegen kou.. |
Zondag 28 Oktober 2007 10:43 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Op zoek naar een foto voor Daantjuh kwam ik een oude foto van de halsbandjes tegen, hij is wat onduidelijk, maar als je goed kijkt: http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=3157
De himalaya...jeetje!! dan is NL een makkie voor ze!! |
Maandag 29 Oktober 2007 4:00 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat een gave foto is dat Laura! Schitterend dat jij ze zo dicht bij je hebt. *kijkt jaloers* |
Maandag 29 Oktober 2007 9:17 pm |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Echt super, die foto. Vergeleken met de Himalaya is Nederland een makkie inderdaad. |
Dinsdag 30 Oktober 2007 6:13 pm |
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Leuke foto Laura!
Ik weet zeker dat ik een foto zag van een alexander in het wild, |
Donderdag 1 November 2007 11:40 am |
|
|
|
|