|
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
| Nieuwe halsband! |
|
|
Hoi allemaal,
Ik weet niet of het erg druk is op dit forum, maar ik heb me toch maar even geregistreerd.
Ik krijg over 2 weken een halsbandje, een groene, we noemen 'r/'m Zazu. Hij/zij zit nu in de handopfok bij een collega van me die op een kleine schaal papegaaien en halsbandjes kweekt. Paps is geel, mams is blauw, beide rustige ouders. Zazu houdt al lekker van kroelen en kan zelfs al op de rug liggen en raakt dan niet in paniek, dus tam wordt hij/zij hopelijk wel. We gaan met Nutribird nog een paar weken verder met de handopfok en stappen langzaam over op "normaal" voer.
Ik heb echter geen ervaring met halsbanden, ik heb zelf wel een erg tamme Engelse grasparkiet van 9 jaar oud, maar daar blijft mijn kennis dan ook bij.
Heeft iemand tips voor mij wat betreft:
1) Soort kooi (liefst wat concrete voorbeelden)
2) Wat moet er allemaal niet ontbreken in de kooi (zitstokken, speeltjes, eten, mineralen/vitamines etc).
Ik hoop dat jullie me willen helpen, ik heb best wat fouten gemaakt met mijn parkiet, dus ik wil het deze keer gewoon heel erg graag helemaal goed doen!
Groetjes, Evelien! |
Maandag 2 Augustus 2010 3:36 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoihoi,
Van harte welkom op het forum.
Op dit moment is het niet zo druk maar er zijn dan ook veel mensen op vakantie dus dat zal wel weer beter gaan worden. Ik zou, als ik jou was even kijken via volgende link http://www.fluffies.org/nl/pro.....rkiet.html
Daar kan je dan zien naar de andere halsbandjes en kan je altijd bij iemand in hun dagboek of zo een reactie plaatsen, wat hun ervaringen zijn, welke kooi, wat de goede voeding is, ...
Ik heb een grijsje en een Bonte Boer maar durf niet met zekerheid zeggen wat je het best aan je halsbandje geeft. Met verse groenten en fruit zit je altijd goed maar welke zaadvoeding ze krijgen weet ik niet. Pellets is ook altijd goed, bij elke gaai trouwens.
De ruimte van de kooi, tja, de regel is vaak hoe groter hoe beter maar bij die mensen kan je dan eens kijken wat zij zeggen en ook over het gedrag en zo van deze lieverd kan je bij hun vast veel te weten komen. |
Maandag 2 Augustus 2010 5:04 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoi, welkom hier. wow, wat een mooie leeftijd al voor je parkiet
Belangrijk bij een kooi is dat deze NIET rond is - horizontale spijlen heeft op tenminste twee kanten. Voor maten etc kijk dan inderdaad even bij de link die Sarah heeft gegeven. In de dagboeken van anderen kun je zien wat ze hebben.
Ik zou als hoofdvoer pellets gaan voeren en daarnaast wat zaad, groente en fruit.
Een slijtstok in de kooi is ook wel handig zodat de nageltjes niet snel te lang worden. |
Dinsdag 3 Augustus 2010 9:20 pm |
|
|
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
Hoihoi!
Ja, de parkiet is echt een oud mannetje aan het worden, wel een schatje, maar nu erg rustig i.p.v. de hitsige vogel die hij altijd was. Gelukkig hebben we nu wat logeetjes die hem weer wat actiever maken.
Ik ben flink aan het shoppen voor Zazu, maar ik kan nog steeds geen besluit nemen over de kooi. Ik heb een beperkt budget (200 euro) en zit te twijfelen tussen de RHR Lady, Montana havana, Strong Andrea of de RHR Royal Kingdom.
Heeft iemand hier tips/advies?
Groetjes! |
Maandag 9 Augustus 2010 2:39 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Over de kooi kan ik helaas geen mening geven. Ik wil hier nooit geen gepoedercoate kooi meer, heb een rvs kooi gespaard voor beide. Moet wel zeggen dat beide hier serieuze knagers waren met een poedercoat.
Ik zou zeggen, hoe groter hoe beter, enkel zien dat de spijlen niet TE ver uiteen staan voor jouw schatje en verder zou ik een kooi kiezen waar niet zo van die afgeronde stukken inzitten waar de tralies TE dicht bij elkaar komt want daar geraken ze te makkelijk klem met hun pootje, nagel met alle gevolgen vandien.  |
Woensdag 11 Augustus 2010 10:48 am |
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
|
|
|
Hoi allemaal,
Nou, de kooi is binnen en aangekleed, en Zazu is ook sinds maandag bij ons. Hij is nu 7,5 week oud en krijgt nog 2 x daags een papje. Dit schrokt hij heerlijk naar binnen en ik probeer hem ook van een lepel te laten eten, wat af en toe voor een heerlijke zooi zorgt (kleren gelijk in de was enzo). Hij is nog erg aan het bedelen (met zijn hoofd schudden) en aan het roepen om eten. We hebben wat grote parkietenzaad in zijn etensbakje gedaan en hij pakt heel voorzichtig af en toe een zaadje om er leuk mee te spelen. We geven het hem ook vaak gelijk na het eten, bieden veel zaadjes aan. Hij krijgt het nog niet echt open. Hij is al wel lekker overal op aan het kauwen. Gisteren heb ik m een stukje paprika gegeven en daar kreeg hij wel wat stukjes van af.
Al met al een snoesje , maar heb wel hoofdpijn van het geschreeuw. Maar gisteravond was hij heerlijk in de zon aan het snoezen en hebben we heel vaak lekker zitten kroelen, hij is zo tam als wat en laat zich gewoon vastpakken en aaien en kroelen.
Maar, nu mijn vraag: ik wil het pap geven afbouwen, heeft iemand tips, want ik zie dat hij het zadenmengsel nog niet goed kan eten. Ik weet niet tot hoeveel weken ik pap mag/kan geven, ik wil m niet te verwend maken, hij moet natuurlijk wel over op gewoon voedsel. Ik heb het voeden van pellets besproken met mijn vriend,maar die vindt het belachelijk en zegt dat zaden ook prima moeten kunnen... . Hebben jullie tips/advies?
Groetjes! |
Donderdag 19 Augustus 2010 2:55 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
op een gegeven moment gaat hij zelf de pap afwijzen. wat je nu doet is prima. zaden aanbieden naast de pap en dan over een week of 2 zou ik alleen in de avond nog een papje geven. je kan ook de pap minder dun maken. draai en dan bolletjes van zodat hij ook went aan wat harder voedsel.
de meningen zijn een beetje verdeeld over het geven van pellets of zaden.
ik geen die van mij zaadvoer. af en toe doe ik er wat pellets doorheen maar die worden niet echt gegeten. ik heb een zeer grote variatie aan zaden en geef daarnaast ook vers fruit en groenten.
als je besluit om alleen zaden te geven, koop dan een goed merk met een grote variatie aan zaden. niet teveeel pinda's er in. vanwege de schimmels die er in kunnen zitten in de schil. |
Vrijdag 20 Augustus 2010 2:32 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Pinda's? GEEN pinda's als het kan want je hebt variatie genoeg in voeding, waarom dan een risico nemen. Ze hebben totaal geen pinda nodig en het risico is gewoon te groot.
Enkel zaadvoer zou ik niet geven, je kan zaadvoeding vergelijken met junkfood. Hier krijgen ze per dag een klein klein beetje zaadvoer 's avonds en verder door de dag hun pellets, vers fruit of groenten en kiemzaad in de namiddag. Daarna is het enkele uren dat ze enkel hun pellets krijgen en dan wachten ze maar met snoepen tot 's avonds.
Variatie, dat is de truc van het gezondhouden van je vogel. Enkel zaadjes is echt niet goed maar hé, je kan niemand verplichten natuurlijk, alleen jammer als je elke dag hetzelfde moet eten. Zo vroeg mogelijk beginnen met het aanbieden van vanalles is het beste, hiermee krijg je een minder kieskeurige gaai. |
Vrijdag 20 Augustus 2010 2:37 pm |
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
Bedankt voor de reacties, ik zal niet aan pinda's beginnen en zal nu nog 2x daags een papje geven, maar het afbouwen zodra ik merk dat hij veel zaden eet (of pellets als ik die nu ga kopen). Ik voer m nu inderdaad stukjes zaad, maar wat als ik pellets wil gaan geven? Ten eerste, welke pellets zijn goed? Ik neem aan niet de grote brokjes. Moet ik dan nu Harrison's High Potency fine geven en als hij volwassen is Harrison's Life Time Fine? En hoe ga ik die overstap doen? Ga ik die kleine brokjes vermalen en kan ik die bijvoorbeeld al als poeder door de pap doen?
Verder: ik geef al mijn vogels altijd vers fruit of verse groente elke dag, vooral paprika zijn ze dol op en daar zitten veel vitamines in. Verder hebben ze natuurlijk de mineralen en calcium roest en maagkiezel. Hoe kan ik dat laatste het beste aanpakken of doe ik dat gewoon in een bakje en wacht ik totdat hij er zelf uit gaat happen?
Bedankt voor jullie reacties alvast!
Groetjes! |
Vrijdag 20 Augustus 2010 3:20 pm |
|
|
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
Nog een extra vraag:
Zazu begint sinds gisteren erg naar mijn vriend te trekken, hij heeft ook al 3 x naar mij uitgehaald en gromt zelfs een beetje, terwijl ik niks raars heb gedaan . Ik voer hem nog 2x per dag zijn papje en geef hem zaadjes aan, maar zodra ik wil dat hij opstapt op mijn hand of zodra ik hem wil kroelen, haalt ie uit. Is hij nu al eenkennig aan het worden? En hebben jullie tips voor mij, want ik wil niet dat ik straks voor niks een vogel heb genomen die niks van me wil weten, het is mijn vogel, mijn vriend heeft er niet echt wat mee.  |
Maandag 23 Augustus 2010 9:05 am |
|
|
Sarah
Moderator

Positieve dingen belonen en negatief gedrag negeren is heel belangrijk, ook bij een baby want ook deze zijn op die leeftijd aan het uittesten.
Neem hem eens alleen mee naar een andere kamer, waar enkel jij en hij trainen, ff je vriend buitensluiten op dat moment zodat Zazu leert beide te accepteren. Niet wanhopen hoor, hier kon mijn man niet voorbij onze grijze roodstaart (ook al hadden we hem beide gevoederd toen hij baby was) en dit heeft een jaar geduurd. Ineens zette mijn man door en zijn schrik opzij en nu is het al zover dat hij er nog meer mee kan als ikzelf, blijven werken en zeker nu nog niet opgeven, het is nog een baby en kan nog langs alle kanten bijleren. |
Maandag 23 Augustus 2010 10:50 am |
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
Even een andere vraag:
Kunnen hondenvlooien overspringen op papegaaien/parkieten?
Groetjes! |
Zondag 29 Augustus 2010 2:04 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by EvelienM
Even een andere vraag:
Kunnen hondenvlooien overspringen op papegaaien/parkieten?
Groetjes!
nee kunnen ze niet. |
Maandag 30 Augustus 2010 6:35 am |
|
|
EvelienM
Net uit het ei
|
Zooo, Zazu zit sinds gisteren volledig aan de pellets, het is me gelukt! Het is echt een doerakje, begint alles te ontdekken en soms moet ie nog leren dat ie mamma en pappa niet mag bijten .
Helemaal blij! Dat wilde ik ff melden
groetjes! |
Maandag 6 September 2010 7:30 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Mooi hoor, die pellets zijn echt goed voor ze. Klinkt als een heerlijke lieverd wat je daar hebt.  |
Dinsdag 7 September 2010 8:50 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 1:04 pm
|
|
|
|
|