|
|
|
ines
Eitje
| tweede vogel erbij nemen, hoe moet je dat aanpakken? |
|
|
Hallo,
ik ben nieuw hier op dit forum, wij hebben een halsbandparkiet pico, ik denk dat hij nu ongeveer 3 jaar bij ons is. De vogel was een keuze van mijn broer, maar hij hangt zeer erg aan mij. Ik zit echter op kot en ben dus vaak langere tijd weg van huis, ik heb echter de indruk dat hij een beetje eenzaam is, daar mijn ouders niet altijd voldoende tijd voor pico hebben.
Ik loop al een tijdje met het idee om er een tweede vogel bij te nemen, maar aangezien ze thuis dol worden van zijn geluid, vroeg ik mij af of het misschien beter is om een andere vogelsoort te kiezen. Ik zou gewoon graag hebben dat Pico niet eenzaam is. Voor mij hoeven ze niet in dezelfde kooi ofzo, maar als de vogels in elk apart zitten hebben ze dan nog iets aan elkaar? Of is dat alleen maar zo als ze dan samen eruit mogen en dan met elkaar kunnen spelen ofzo?
Kan je ook je vogel meenemen naar een kweker om te kijken of het klikt? of kan dit niet?
groetjes ines |
Zondag 13 Maart 2011 3:03 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het geven van een vriendje is altijd leuker en beter voor de vogel. ook al zitten ze niet samen in een kooi, het met elkaar communiceren is al heel wat. je zou desnoods de kooien samen kunnen zetten zodat ze elkaar kunnen zien en door de tralies elkaar kunnen voelen.
misschien mettertijd dat ze ook samen in 1 kooi kunnen.
het is zeker aan te bevelen om samen naar een kweker te gaan om te kijken of er een klik tussen beide vogels is. wel uitkijken met niet geteste vogels op ziekten,. ik weet niet of die van jou getest is, maar in het geval dat dat neit zo is, zou ik eerst even een test laten doen om ziekten uit te sluiten. als je naar de kweker wilt gaan met je vogel, vraag dan of zijn vogels getest zijn. zo niet, neem dan jou vogel niet mee. gewoon uit veiligheid. |
Maandag 14 Maart 2011 8:25 am |
|
|
ines
Eitje
|
|
|
ik weet niet of onze vogel getest is of niet. Wij hebben in elk geval geen papieren gekregen bij de aankoop van pico. Maar ik weet niet veel van dit alles.
Tot mijn grote schande moet ik toegeven dat Pico nog nooit bij een VA geweest is, ik had geen idee dat er testen bestaan die je best laat uitvoeren.
Ik weet ook niet goed hoe ik dat moet doen, met de vogel naar de VA gaan, hoe moet ik zorgen dat hij niet flipt, want dat gebeurt als hij ergens komt dat hij niet goed kent, ik probeer hem steeds met nieuwe situaties te leren omgaan maar dit lukt niet altijd zo goed.
De vogelarts bij ons in de buurt is ook wel een half uur rijden, kan dit dan kwaad voor Pico? stress enzo? en is heeft het dan nog wel nut om Pico te onderzoeken, zal die zich niet anders gedragen dan hij normaal is, en een verkeerd beeld geven? of weet de VA daar rekening enzo mee te houden?
ik zal dan eens kijken om een afspraak te maken bij de VA, kan je daar ook gewoon op bepaalde uren naartoe gaan? Of moet je een afspraak maken? ik denk dat ik naar die VA in Ieper ga gaan, heeft iemand enig idee of dit een beetje een goede is? G Werquin dacht ik, hij is het dichtsbij, vanwege de afstand enzo dacht ik dat het het beste was voor Pico om eerst eens naar hem te gaan, en dan zien of het goed gaat of niet.
alvast bedankt voor de reactie!
groetjes Ines & Pico |
Maandag 14 Maart 2011 8:48 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
als je het durft, trek dan een paar borstveertjes uit. die doe je in een plastic zakje en geef je aan de VA. dan kunnen ze daar ook testen mee doen. en een teennagel knippen. een beetje te ver knippen zodat dat gaat bloeden en dat opvangen. doet geen pijn. maar als je het niet aandurft, dan even in een reiskooi doen en mee naar de VA gaan. de stress zal denk ik wel meevallen. vertel onderweg wat je gaat doen en waar je heen gaat etc. dan kan het wel meevallen.
bel even van te voren om een afspraak te maken, dan zit je altijd goed.
ik denk niet dat je gaai ziek is, maar zo sluit je het uit en kun je met hem naar een kweker, mits die zijn gaaien getest heeft.
nogmaals, je bent het niet verplicht het te doen. je kan ook zo bij een kweker gaan kijken zonder je gaai mee te nemen. dan kan je altijd nog proberen of de klik er is. je zou dan een garantie kunnen vragen om het te ruilen als de klik er niet is tussen beiden |
Maandag 14 Maart 2011 9:31 am |
|
|
Assie
Vlieger
Stukje teennagel knippen voor het bloed doet geen pijn???
Dan knip je in het leven,doet bij een mens ook pijn als je in je teen knipt
Sorry vind dit niet normaal om aan te raden  |
Maandag 14 Maart 2011 10:41 am |
|
|
Laura B
Moderator

met de borstveertjes kunnen ze enkel het geslacht bepalen.... Daar heb je niet zo veel aan in dit geval. Ik zou gewoon zonder vogel gaan kijken of je ergens een leuk maatje kan vinden, dan loopt je eigen vogel geen risico en ook die van de kweker niet....Mocht je een aanschaf doen, dan is het wellicht handig om de nieuwkomer wel te laten testen, zodat die Pico niet kan besmetten.
@Assie, ik heb op die manier Cleo haar bloed laten testen. En geloof het of niet, ze gaf geen krimp! Je moet wel weten wat je doet, dus ik raad het niet aan, maar het is met kennis wel mogelijk. Bloed prikken bij een VA is ook een beetje pijnlijk....Overigens is de zenuwopbouw van een mensenteen heel anders dan een papegaaiennagel.... |
Maandag 14 Maart 2011 12:11 pm |
|
|
|
|
Assie
Vlieger
Ik heb toch twijfels Laura
Toen Bengel z'n nagels werden geknipt( de laatste nagel trok ze weg en er werd geknipt in het leven,bloedde hevig)
NOu die heeft gegilt,dus ik kan me niet voorstellen dat het geen pijn doet,maar das ieder z'n mening |
Maandag 14 Maart 2011 12:24 pm |
|
|
ines
Eitje
|
|
|
Ja ik weet al dat Pico een mannetje is want hij heeft zijn halsbandje al.
Ik weet niet of ik het zelf wil doen, mss is het dan beter om het iemand anders te laten doen, zo in zijn teentje of bloed trekken, want dan associeert hij dat niet met mij denk ik.
Stel dat je dan opzettelijk in zijn 'leven' knipt, (ik zou het eerlijk gezegd al erg vinden als het per ongeluk gebeurt) maar ja het hoeft maar 1 keer. Wat moet ik dan doen met het wondje? om het bloeden te stoppen? En hoe vang je dan een beetje van dat bloed op?
Ik heb laatst nog zijn nageltjes geknipt, en dat was wel weer een hele klus, papa heeft hem moeten vasthouden want hij wriemelde verschrikkelijk. Hij was dat ook helemaal niet gewend, ook hem wieken is hij nooit echt gewend geraakt (hij was eens bijna weggevlogen, en aangezien hij veel uit zijn kooi mag, vond ik het toch veiliger om Pico te wieken), we mochten zelf eerst niet aan zijn rug enzo komen, gelukkig is dat verbeterd, maar kan het dan niet als ik expres in zijn nagel knip, dat het weer moeilijker wordt om hem aan te raken enzo? |
Dinsdag 15 Maart 2011 11:00 am |
|
|
|
|
ines
Eitje
Ah en nog ivm een tweede vogel,
is het dan beter om een vogel van dezelfde soort erbij te nemen? ik had liever een andere gehad, omdat ik vrees dat 2 halsbanden wel zeer veel lawaai kunnen maken, en als Pico van zich laat horen, laat ik je zeggen dat het een betere waakhond is dan de hond zelf
En is het best als ze een beetje dezelfde grootte hebben? of maakt dit helemaal niets uit? |
Dinsdag 15 Maart 2011 11:04 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:52 pm
|
|
|
|
|
|