vriendje voor Ice?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, ht papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Psittacula forum (Halsbandparkiet en Alexanderparkiet)

Auteur Onderwerp
mel
Beginnende vlieger

vriendje voor Ice?  Reageer met quote  

Hallo,
Ik begin nu al aardig vogelgek te worden en zou er ( over een tijdje) graag een tamme vogel bij willen.
Maar het moet wel een vogel zijn die samen met Ice in 1 kooi kan zitten, want onze woonkamer is niet groot genoeg om twee kooien te plaatsen.
Ook wil ik het graag doen voor Ice, zodat ikwat geruster ben dat hij zich niet eenzaam voelt. Op een dag dat we allebei moeten werken zit Ice ongeveer 4 uurtjes alleen, dat valt volgens mij wel mee, maar toch...
Als ik weg moet of wat langer weg ben dan normaal, voel ik me altijd behoorlijk schuldig naar Ice toen...

Maar nu is mijn vraag:
Welke soort vogel zou goed samen gaan met Ice?? ( Ice is een halsbandparkiet)
Ik heb al zitten denken aan een halsbandparkiet erbij, maar ik weet nog niet welk geslacht Ice heeft ( zelf denk ik een mannetje) maar ik ben bang dat het dan een koppeltje wordt en ik wil geen kleintjes! En aangezien Ice ongeveer een half jaar is, duur het nog wel even voordat ik weet of Ice een hij of een zij is, omdat je dit pas weet als ze ongeveer 3 jaar zijn, zeggen ze.
Ook heb ik gehoord dat twee mannetjes ook niet samen gaan.
En als ik dan een tamme vogel erbij neem, dan wil ik weer graag een jonge vogel, zodat ik het zelf kan opvoeden.

Zelf zat ik te denken om er bijvoorbeeld een valkparkiet erbij te nemen, maar ik heb niet zo heel veel verstand van vogels en ik weet echt niet welke andere soort vogel met een halsbandparkiet samen kan...

Hebben jullie tips of advies voor mij?

Groetjes Melanie
Bericht Maandag 17 November 2008 6:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hoi

wat leuk dat je er over een tijdje een vogel bij wilt, het lastige is dat je er niet van uit kan gaan dat 2 vogels samen in 1 kooi kunnen dit weet je namelijk nooit van te voren ook niet als het dezelfde soort is je moet ze eerst rustig de tijd geven om aan elkaar te wennen en dan zul je toch echt 2 kooien nodig hebben en als het niet goed gaat natuurlijk ook.
heb je er al aan gedacht om een kleiner vogeltje te nemen die niet een hele grote kooi nodig heeft misschien is dat een optie dat je ze dan wel apart kan houden?

in ieder geval veel succes met je besluit!!!
groetjes valerie
Bericht Maandag 17 November 2008 6:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: vriendje voor Ice?  Reageer met quote  

Hoi Mel, ik denk dat het niet verstandig is om een tweede vogel erbij te nemen omdat ze echt bij elkaar in de kooi moeten kunnen: deze garantie is nooit echt te geven. De kans is groot dat ze elkaar niet uit kunnen staan (in de kooi) en dat ze alsnog gescheiden moeten worden.
Vaak wordt voor de eerste periode een tweede kooi gebruikt en als het klikt kunnen ze bij elkaar in de kooi, echter er is geen garantie..

Valkparkieten zijn vrij pacifistisch terwijl halsbandjes flink wat pit hebben. Ik denk dat de kans groot is dat Ice je valkje zal terroriseren, zeker omdat hij er eerder was. Embarassed
Bericht Maandag 17 November 2008 11:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Hallo Mel,

wij hebben een grote alexander parkiet samen met een timney. in het begin ging het niet echt, waren bang voor elkaar maar nu zijn ze helemaal verliefd op elkaar en zoen en vrijen wat af samen. ze wonen samen in een kooi en het gaat geweldig. zodra mijn timney van de kooi is en door de kamer banjert roept max vertwijfeld naar haar om terug te komen. heellief om te zien.
ze zijn vanaf het begin in 1 kooi gezet omdat de andere gaaien hen niet accepteerden en toen bleef er dus niks anders over dan deze twee samen te zetten. er heeft nooit bloed gevloeid hoor. en nu gaat het reuze geweldig.
Bericht Dinsdag 18 November 2008 8:14 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hallo,
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik kan er inderdaad niet zomaar van uitgaan dat 2 vogels goed samen kunnen opschieten, en eerlijk gezegd had ik daar nog helemaal niet over nagedacht Embarassed ...

Als ik er eentje bij neem, moet er soiezo een grotere kooi komen, dus dan kan ik die andere kooi bewaren om de eerste tijd ze aan elkaar te laten wennen, of als het niet samen gaat, ze dan apart te zetten.

Maar welk soort vogel kan ik er dan bij doen? Om te proberen? Is bijvoorbeeld een swiftparkiet dan beter? Want bij een dwergpapegaai heb ik helemaal het idee dat het niet samen kan... Hoewel ik een dwergpapegaai ook erg leuk vind. Kan je deze ook goed tam maken?

En stel als ze niet goed met elkaar overweg kunnen, moeten ze dan ook apart uit de uit de kooi?

Groetjes mel
Bericht Dinsdag 18 November 2008 3:42 pm
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Oh, ja,

Toen we Ice kochten zat hij samen met een Derbyan parkiet...
Misschien ook belangrijk om te weten??
Bericht Dinsdag 18 November 2008 8:09 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je kan ook niet overal aan denken. Wink Het was al ok dat je aan Ice dacht. Wil je er zelf wel een vogel bij? Of is het alleen maar voor Ice? Ik zou er alleen een vogel bij nemen als je het zelf ook wilt. Als het niet klikt heb je er nl wel een vogel bij. Wink

Ik denk dat het vooral aan het individu ligt. Pyrrhura's vind ik zelf ook wel vrij gemakkelijk. Ze zoeken overal aansluiting: Bij kaketoes, kraagjes, bonte boertjes. (Dat is hier iig zo)

Ik denk dat er een verschil zit tussen 'niet overweg kunnen met elkaar in de kooi' en 'overweg met elkaar kunnen buiten de kooi'. Zazu en Wheezy kunnen goed bij elkaar buiten de kooi maar in de kooi is een ander verhaal. Ik heb het geprobeerd (onder toezicht uiteraard!!!!) maar het gaat toch echt niet goed genoeg. (Ik zou het trouwens niet aandurven om Wheezy zonder toezicht bij Zazu te laten)
Bericht Dinsdag 18 November 2008 9:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik wil er zelf ook graag een vogel bij, want sinds Ice vind ik vogels echt fantastisch!
Eigenlijk doe ik het meer voor mezelf om er een vogel bij te nemen dan voor Ice ( hoewel het me heel leuk lijkt dat het samen goed zou gaan)
Alleen hoop ik niet dat Ice zich dan achtergesteld gaat voelen, want zelf vind ik dat we het echt hebben getroffen met Ice...
Als ik andere verhalen van halsbandjes hoor of lees, is daarmee vergeleken een ontzettende kroelkont Hartje .
Laatst kwam het te praten over halsbandparkieten en er was een man van mening dat je halsbandjes niet tam kon maken, jammer eigelijk, want als ik hier de verhalen lees en naar Ice kijk, die zijn toch echt wel goed tam.

Als ik er dan een bij neem, zal ik het aanzien of het goed gaat in 1 kooi, en anders apart.
Klinkt misschien heel stom hoor, maar kunnen vogels elkaar ook pesten ookal zitten ze apart in een kooi?
Ik moet er nog eens goed over nadenken, maar zelf zou ik niks liever willen dan er een vogel bij nemen!
Bericht Woensdag 19 November 2008 12:31 pm
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

De beslissing is onverwachts gevallen Smile .
We hebben er sinds vandaag een valkparkiet erbij, maar wel in een aparte kooi, om problemen te voorkomen Wink
Het was zo snel nog niet de bedoeling, maar we waren direct verkocht Embarassed
Ice reageerde normaal, en deed niet anders dan anders gelukkig Very Happy

Groetjes Melanie
Bericht Zondag 23 November 2008 6:59 pm
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hey
gefeliciteerd wat leuk en gelukkig reageerd ice normaal hoe heet ie ben wel benieuwd en ja als j eenmaal verkocht bent he dan kan je moeilijk nog terug veel plezier met je nieuwe valkje.

groetjes valerie
Bericht Maandag 24 November 2008 8:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hoi valerie,
Ons nieuwe valkje heet Funky Very Happy
Ik ben erg benieuwd hoe het over een tijdje met hun 2tjes gaat!
Ik ga er snel foto's van plaatsen!

Groetjes Mel
Bericht Maandag 24 November 2008 10:06 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Donderdag 17 April 2014 8:06 pm
  Berichten van afgelopen: