Handvoeren: Hoe aanwennen zelfstandig te eten? Gewicht o.k?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Valkparkieten forum, voor de valkparkiet

Auteur Onderwerp
nemi
Kuikentje

Handvoeren: Hoe aanwennen zelfstandig te eten? Gewicht o.k?  Reageer met quote  

Sinds vrijdag heb ik een jong valkje, Andy genaamd Very Happy Hij is nu precies 7 weken.
Hij werd bij zijn vorige baasjes met de hand gevoerd en in overleg heb ik hem gekregen toen hij op 2 voedingen per dag zat. Op aanraden van hun heb ik de eerste dagen toch weer 3 keer gevoerd omdat hij door de stress van het verhuizen misschien niet goed zelf zou eten.
De eerste dagen zag ik hem inderdaad niet of nauwelijks zelf eten.
Sinds gister voer ik nog 2 keer per dag 7ml, 's ochtends rond 8 uur en 's avonds rond 19:30 Ik durfde hiermee te beginnen omdat ik hem zelf af en toe zag eten, en telkens wanneer hij bij me zit geef ik trosgierst of zaad, vooral de trosgierst eet hij nu goed van.

Nu las ik op *tekst verwijderd* een voedingsschema welke zegt dat je per keer niet meer dan 7ml mag voeren. Op een andere site las ik dat het tussen de 11 en 15 ml moet liggen. Dat scheelt nogal! Bij de vorige eigenaars kreeg hij ook 7ml en volgens mij weten zij wel wat ze doen, dus ik ga er vanuit dat ik het goed doe. Maar ik begin nu te twijfelen. Volgens het schema van *tekst verwijderd* zouden ze ook dagelijks aan moeten komen en met deze leeftijd (7 weken dus) zou het gewicht tussen de 80 en 110 gram moeten liggen. Andy weegt zo'n 80/misschien 90 gram. Heb niet het idee dat hij is aangekomen sinds ik hem heb. Moet ik me daar zorgen over maken of zou dit kunnen komen doordat hij de eerste dagen iets minder goed at en stress had door het verhuizen?
Ik zal morgen in elk geval even een goede weegschaal kopen die per gram weegt, is wat nauwkeuriger...

Hij ziet er verder prima uit hoor, gedraagt zich prima en zit veel aan de trosgierst. Dus dat is geen reden om me zorgen te maken. Maar ik wilde toch even dubbelchecken wat jullie hier van vinden, of jullie nog tips hebben ofzo? Engeltje Heb geen ervaring met handvoeren en wil het graag zo goed mogelijk doen voor Andy Hartje

Is 7ml per dag o.k?
Is zijn gewicht (80 gram ongeveer, misschien iets meer) bij 7 weken o.k?

Hoe zouden jullie het aanpakken straks om naar 1x pap voeren per dag toe te werken en daarna helemaal te stoppen met pap?

Bedankt vast!

Groetjes, Ellen
Bericht Woensdag 14 Oktober 2009 7:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:21 pm
  Berichten van afgelopen: