Help!! een tweede valk erbij of toch niet???!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Valkparkieten forum, voor de valkparkiet

Auteur Onderwerp
Melissa
Eitje

Help!! een tweede valk erbij of toch niet???!  Reageer met quote  

Heyy,,

Ik had een paar vraagjes!

Ik heb een super leuke wildkleur valkparkiet genaamd Nikki bijna 1 jaar oud, we dachten eerst dat het een popje was maar na z'n eerste rui is het toch echt een mannetje!
Ook qua gedrag is het precies een man, haha! Nikki kwam uit het blok en is tot nu toe best tam, alleen als het niet naar z'n zin is blaast of bijt hij wel eens, maar gelukkig voel je er bijna niks van.

Nu willen wij graag een tweede valkje erbij, omdat Nikki best veel gilt als wij de kamer uit lopen! Hij stopt pas als we weer terug komen. en ik vind het gewoon zelf ook leuker als hij niet zo alleen is! Ik weet dat hij dan wat minder tam word, maar wil ook dat hij het naar z'n zin heeft.

Nu had ik een paar vraagjes.
1. kan ik bij een 1 jarige man valk er beter een jong of ouder valkje erbij zetten?

2. Als ik een jong popje (zegmaar die net uit het blok komt) erbij zetten of is dat echt te jong? (voor legnood ofzo?) en blijft ze broeden?

3. misschien tegen alle meningen in van jullie, is een vogel uit het blok of een papvogel beter om erbij te zetten?

4. zal mijn valkje nog wat herinneren van z'n tijd met valkjes? of is hij echt alles vergeten om met andere valkjes om te gaan (hij komt ook uit t blok)

5. Zal mijn oudere valkje nog wel een beetje tam blijven, of is het dan echt helemaal over met de mensen??

Ik zou zo graag voor Nikki een leuk vriendje/vriendinnetje willen zoeken! Nestjes zou ik ook erg leuk vinden, ik heb nog geen ervaring ermee, maar ik doe de opleiding Dierverzorging en er zijn veel leerlingen uit de klas die met vogels kweken, dus die gaan me goed helpen als het toevallig een popje word en er een nestje komt, wie weet word het dan wel mijn hobby & kan het vaker voorkomen! (ben al van plan om een kamervoliere aan te schaffen).

Alvast bedankt voor de reacties!
Bericht Dinsdag 27 September 2011 9:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zou er een tweede bij zetten. dat is gezelliger voor Nikki. als je genoeg aandacht aan hem blijft geven zal hij ook wel tam blijven. je kan dan met beiden oefenen.
het maakt niet zoveel uit of je er een hele jonge pop bij zet of een wat oudere. bij mijn ervaring thuis, zijn valkjes heel verdraagzaam naar elkaar toe en zal het ook wel goed gaan.
ik zou gaan voor een tweede. maakt niet uit of het met de hand is groot gebracht of niet, tam maken krijg je haar door er veel mee te oefenen.
succes
Bericht Woensdag 28 September 2011 8:05 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Bowie & Limbo
Fladderaar

Reageer met quote  

Ikzelf heb met het zelfde dilemma gezeten.
Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen, dat je het voor de vogel zelf niet hoeft te doen. Als jij je vogel gewoon genoeg aandacht geeft, dan komt het niets te kort!

Maar als jij graag een tweede vogel erbij wilt, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik zou, een ander soort vogel nemen. Dat heb ik namenlijk ook gedaan.
Dan zullen ze minder naar elkaar toe trekken.
Ook zullen ze dan geen ongewenst parnter gedrag gaan vertonen.
(als je ermee wil kweken is dit hele verhaal hierboven niet van toepassing.)

Ik raad ook aan om de vogels (mits je er niet mee gaat kweken) in een aparte kooi te houden.

Mag ik jou vragen wat jij op deze dierenverzorgings opleiding allemaal leert over het houden van vogels? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Bericht Woensdag 28 September 2011 6:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
carco
Kuikentje

Reageer met quote  

Sorry, maar met bovenstaand antwoord ben ik het totaal niet eens!

Een ander soort vogel erbij nemen heeft helemaal geen zin: dit kan het maatje van een valkje niet vervangen omdat ze elkaars taal niet spreken.
Je moet dus voor hetzelfde soort gaan.

Beide vogels kunnen heel goed tam blijven, mits je ze beide voldoende aandacht blijft geven is dit geen enkel probleem. ik heb inmiddels 26 valken ( 24 buiten) waarvan het meerendeel tam binnen gezeten heeft. Deze zijn dit nog steeds!

In een aparte kooi is helemaal vreemd: hiermee wek je het gilgedrag alleen maar op. Ze willen toch naar elkaar toe en waarom zou je ze in vredesnaam apart houden?? Dan heeft het valkje nog geen gezelschap.

Maar om op de vragen van Melissa terug te komen:
1.Je kan best een jong valkje erbij zetten hoor, enige nadeel is inderdaad dat de man eerder broeds kan zijn dan zij is, maar ze zal toch niet eerder aan eitjes gaan beginnen voor zij er echt aan toe is. ( ik heb zelf bij een 9 jarig mannetje een jonge pop gezet van een week of 6 omdat ik geen ouder tam popje kon vinden .Zij begonnen al met treden toen zij 2 maanden was, maar nu ze een jaar is hebben ze pas een blok en er zijn nog geen eitjes geweest.)

3.Ik zou er in ieder geval wel een tamme vogel bij zetten. Of dat nu een valkje is dat binnen geboren is en daar tam gemaakt of een papvogel dat maakt niet zo uit. Een volièrevogel is gewoon een stuk moeilijker tam te krijgen.

4.Een valkje is een sociaal dier, ze leven dus in groepen. Over het algemeen gaat het altijd goed als je er een soortgenootje bijzet. Of jou valkje moet zo vermenselijkt zijn, maar dan heeft hij ook geen gezelschap nodig.

5. Zolang jij beide valkjes even veel aandacht geeft, blijft de jouwe echt wel tam hoor.

Succes!

Groetjes: Caroline.
Bericht Donderdag 13 Oktober 2011 11:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Bowie & Limbo
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik denk dat mijn bericht verkeerd begrepen is.
Ik kweek niet met vogels en heb daar ook geen verstand van.

Maar mijn vogels, spreken wel degelijk 'dezelfde taal'.
Ook al heb ik een zuid - amerikaantje en een australiaan, ze hebben wel degelijk gezelschap van elkaar. Ze gaan samen eten, ze gaan samen slapen, ze gaan samen poetsen, ze gaan samen spelen, etc. Ook zitten ze samen op de speeltak. Maar s'avonds gaan ze wel in aparte kooien.

Maar ik zeg ook zeker niet dat je geen twee van de zelfde soort zou kunnen nemen. Dat is ook mogelijk, maar dan heb je de kans dat ze eventueel (ongewenst) broedgedrag gaan vertonen.
Dit kan voor veel mensen lastig zijn, als je ze gewoon als huiskamer dier wilt houden en er niet mee wilt kweken.

Maar als je met de valken kweekt, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Bericht Donderdag 13 Oktober 2011 3:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:21 pm
  Berichten van afgelopen: