|
|
|
Miranda en Tiki
Eitje
| Ik ben teneinde raad, ik weet het niet meer...... |
|
|
Ik weet het niet meer.....
Ik heb alles al geprobeerd, ben echt uren en uren met Tiki bezig geweest nu nog maar wat ik ook doe of probeer Tiki wordt niet tam.
Ze is doodsbang voor een hand,als de hand buiten de kooi is is het geen probleem maar zodra de hand in de kooi komt gaat het fout. Ze blaast, gilt noem het maar op....
Ook als ik de hand gewoon in de opening heb van de kooi is ze doodsbang.
Nu heeft ze ook de periode dat ze enorm gilt, heb ook al alle tips uitgeprobeerd om het af te leren maar niks helpt.
Ik ben echt ten einde raad.
Ik ben al zover dat ik loop met de gedachte om Tiki weg te doen naar iemand met een voillere zodat ze daar met soortgenootjes oud kan worden.
Ze is van juni van dit jaar en we hebben Tiki gekregen toen ze/hij 9 weken oud was....
Wie heeft nog een tip of idee want ik weet het echt niet meer...... |
Zaterdag 17 Oktober 2009 12:51 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hebben jullie haar al gewiekt? |
Zaterdag 17 Oktober 2009 4:24 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
hand in kooi. Je zegt het zelf al.
Moet je je voorstellen dat jij in die kooi zit en er komt een giga grote hand op je af.
Ik zou het in mijn broek doen.
Doe de deur van het kooitje open en ga naast de kooi zitten op een stoel. Ga haar niet aan zitten staren.
Jouw lichaam is nu van haar afgekeerd en je kijkt haar ook niet recht aan.
Ga met een leuk gekleurd speeltje spelen. Een knuffeltje bijvoorbeeld of een babyspeeltje met kleurtjes. Probeer haar aandacht trekken
Zodra je haar aandacht hebt zeg je haar vrolijk gedag. Dit is een beloning dmv je stem
Ga haar wat vertellen over het speeltje wat je in je hand hebt. De kleur de vorm wat het is etc etc. Gebruik haar intelligentie.
Vraag haar op het te proeven/ aan te raken.
Zodra ze dit doet, of een poging tot beloon je haar weer met goed zo, knapperd etc etc. evt met een pijnboompitje.
Vervang het speeltje door een pollepel en begin weer van vooren af aan en als laatste vraag je of zij op op wilt stappen op de pollepel
Heel langzaam kan je dan daarna als ze gewend is aan de pollepel vragen of ze over wilt stappen op je vinger.
Houd de pollepel op borst hoogte zijwaards een beetje van je af. Haal je andere hand voorzichtige onder haar borst zodat ze rustig kan over stappen. Vraag haar stap over en beloon haar dan.
Houd er altijd rekening mee dat papegaaien prooidieren zijn en wij roofdieren. Als je ene papegaai benaderd doe je dat nooit door recht op ze af te lopen. Je loopt altijd langs de kooi en probeerd zoveel mogelijk je lichaamshouding van ze af te houden. Door zijwaards te gaan staan ben je namelijk geen bedreiging.
Stop nooit zomaar je hand in ee kooi. Dit wordt dor hen gezien als een aanval en wordt vaak beloond met een tegenaanval en dat doet pijn en zal alleen maar zorgen voor wantrouwen van beide kanten |
Zaterdag 17 Oktober 2009 9:03 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hou er rekening mee dat er vogels zijn die gewoon niet tam willen worden. dat wil dan niet zeggen dat ze niet gelukkig zijn bij jou.
de tips die Marieke je gaf zijn heel goed en daar moet je echt heel veel geduld voor hebben en tijd in steken. maar mocht er na 3 maanden nog geen verbetering zijn, leg je er dan bij neer dat jou Tiki niet tam wil worden. maar dat heet niet dat zij ongeliukkig is bij jou. je kan haar dan een kameraadje er bij geven waar ze samen lekker mee kan kroelen.
ik heb ook valkjes waar ik helemaal niks mee kan doen, hoe ik ook probeer, ik laat ze dan ook in hun waarde en zie hoe ze samen wel ontzettend genieten. voel je er niet schuldig bij, dat heoft niet, jou vogel kan heel goed genieten zonder contact met mensenhanden.
neem er dan een ander bij waar je wel meer mee kunt doen, maar die ook gezelschap aan tiki kan geven. kan heel goed dat ze dan ziet dat het leuk is om bij mensen te zitten en dat het dan ineens vanzelf gaat. |
Maandag 19 Oktober 2009 6:58 am |
|
|
Miranda en Tiki
Eitje
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Wat Marieke geschreven heeft dat hebben we allemaal geprobeerd.
En het is gewoon zo dat ze indien de hand al ziet ze in paniek raakt.
Wij denken echt dat de fokker met haar uit haar kooi te pakken haar pijn heeft gedaan met zijn hand en daarom zo bang is voor de hand.
Ik heb het met mijn man overlegd om er dan evt een tam valkje bij te nemen, en hij vindt dat nog geen goed plan.
Dus ja ik weet het nu ook even niet maar we geven de moed niet op hoor, ik zei wel dan zoek ik een plekje voor haar maar ja ze hoort er gewoon bij..... |
Maandag 19 Oktober 2009 11:46 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Heb je een opstapstok al geprobeerd? Dan ziet Tiki je hand niet IN de kooi komen maar enkel de opstapstok. Aangezien buiten de kooi geen probleem is zou dat waarschijnlijk wel eens kunnen lukken. Die drempel is dan voorbij en je hand is niet in Tiki's buurt geweest dan. |
Maandag 19 Oktober 2009 11:48 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
probeer voorlopig helemaal geen hand meer naar haar uit te steken. geef haar gewoon haar voer en water en praat met haar. naast de kooi. gezellig gaan zitten en dan leuk vertellen of alleen maar lekker zitten, boekje voor jezelf lezen. doe een dutje zodat ze je ook eens kan observeren, maar laat je hand gewoon even bij je. een trauma kunnen ze heel snel oplopen en daar moeilijk vanaf komen. zet wel de deur van de kooi open zodat ze zelf kan bepalen als ze er uit wil komen of niet. je hoeft haar niet ergens anders onder te brengen. zij kan er niks aan doen dat ze bang voor handen is. je zal gewoon heel veel engelengeduld moeten hebben |
Maandag 19 Oktober 2009 11:58 am |
|
|
|
|
Miranda en Tiki
Eitje
Engelengeduld heb ik in overvloed, want ik weet dat zij er niks aan kan doen.
Maar ik dacht dat het voor haar mss beter zou zijn als ze onder soortgenootjes was.
Het is wel zo dat ze naast me in de kooi gaat zitten op haar voerbakje en dan in slaap valt.
Ze staat nl naast de bank in de woonkamer en ze kan alles zien wat we doen en ik weet ook dat ze zich zo heel goed amuseerd....
En ze probeert al dingen na te fluiten enzo dus ja we komen er wel.....
En is het zo dat ze idd een van de valkjes is die niet hand tam wordt dan is het gewoon zo dan kunnen we nog altijd kijken of we er een valkje bij plaatsen.
Het is dan alleen even kijken of Tiki nu een pop of een mannetje is en wat we dan erbij plaatsen maar dat is een zorg voor later. |
Maandag 19 Oktober 2009 12:05 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het is al een heel goed teken dat ze toch naast je op de voerbak in slaap valt en ook deuntjes nadoet. dat is geweldig. dat is meer dan ik had durven hopen. ze is niet ongelukkig anders zou ze heel stil zijn. dus dit is al heel fijn.
mettertijd kun je er dan een ander bijzetten zodat ze elkaar hebben. geniet lekker samen zo van elkaar en mischien dat je ooit eens wat lekkers door de tralie aan mag bieden, wat zij dan uit je vingers komt pakken. |
Maandag 19 Oktober 2009 12:28 pm |
|
|
Miranda en Tiki
Eitje
Ze pakt ook al dingetjes uit de hand hoor door de trailies, zonnepitjes en koekjes allemaal geen probleem.
Het is alleen in de kooi dat vindt ze super eng, dus ik denk niet dat het ooit zover komt dat ze op durft te stappen op de hand maar alle kleine stapjes helpen he...... |
Maandag 19 Oktober 2009 12:35 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
jullie zijn veel verder dan ik dacht. als ze ook al dingen aanpakt is heel goed. dan is het een kwestie van tijd. heel veel tijd mag ik wel zeggen. ga gewoon zo door met aanbieden op een dag komt het vanzelf wel. je kan ook telkens wat meer richting de deur aanbieden zodat ze op een gegeven moment toch vanuit het open deurtje wat aanpakt uit je hand. |
Maandag 19 Oktober 2009 12:45 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Laat het opstappen op die hand gewoon even voor wat het is.
Jojo (40+ jaar oud) stapt pas sinds 2 jaar op de hand. Verder gebruiken wij gewoon een opstapring of een opstapstok
Probeer die stapjes en dan met de pollepel. Dan kan je dat als opstapstok gebruiken en dan hoeft ze niet op die hand. Dan kan later wil.
Je wilt te veel.
En nogmaals geen hand die kooi in. Dat maakt het alleen maar erger. |
Dinsdag 20 Oktober 2009 2:51 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:22 pm
|
|
|
|