Iyho: vragen over valkparkiet

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Valkparkieten forum, voor de valkparkiet

Auteur Onderwerp
Iyho
Eitje

Iyho: vragen over valkparkiet  Reageer met quote  

Gisteren heb ik Iyho opgehaald. Hoe oud hij precies is weet ik niet, maar ze is nog wel erg jong, en eet zelfstandig..

Gisteren hadden we wel wat moeite met het uithalen van Iyho uit het doosje, maar toen ze er eenmaal uit was, klo ze de tralies al in.

Gister avond kon ik de kuif, en het puntje van de veren al aanraken zonder enig probleem.
Ook kreeg ik ook al een beetje trosgierst naar binnen.

Nu vind ze het nog heel eng om trosgierst te eten, maar gewoon aaien kan wel.
De pootjes mag ik ook al aanraken, maar het buikje niet.
Ik heb geen ervaring met valkparkieten, en weet nu neit wat ik moet doen.
als ik goede concentratie met haar heb, gaat het al wel goed, maar weg klimmen doet ze ook veel.

zal ik nu gewoon kijken of ze al echt begint te genieten van aaien, en dan gaan kroelen, of kan ik beter verder proberen te gaan, met trosgierst?
Bericht Dinsdag 11 November 2008 3:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hallo, van harte gefeliciteerd met jullie valkje

Ik zou om eerlijk te zijn niet te snel willen gaan. Sommige gaaien houden van kroelen, anderen houden er nooit van. Onze BB is er gek van, ons grijsje is geen kroeler en dan ga ik dat ook niet "dwingen", hij leert dan weer liever dingen, zo hebben ze allemaal wel een eigen karaktertje. Ik zou vooral de eerste dagen proberen zoveel mogelijk kennis te maken met je valkje zonder "dwingend" over te komen, samen spelen, samen zijn, dat schept een band en zo leer je je gaaitje om vertrouwen te hebben in je. Geef het wat tijd maar wil niet teveel kroelen ook niet, veel spelen samen schept ook een hele positieve band en automatisch komt er een aanraking. Wink
Bericht Dinsdag 11 November 2008 9:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Plunk
Eitje

Reageer met quote  

Gefeliciteerd met je nieuwe vogeltje! Even wat vraagjes:

Eet je vogeltje ook al gewone zaadjes? dus niet alleen trosgierst. Want als hij echt nog zo jong is, dan moet je heeeel goed op z'n voeding letten!
Heb je geen enkel idee hoe oud hij kan zijn? Want misschien moet 'ie ook nog wel pap bijgevoerd krijgen.... Dit is namelijk wel erg belangrijk om te weten.

Qua tam maken zou ik het rustig aan doen, je valkje moet eerst even rustig wennen aan de nieuwe omgeving, zijn kooi, de mensen om 'm heen etc. Daarna kun je rustig aan beginnen met tam maken...

Succes ermee!
Bericht Dinsdag 11 November 2008 9:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Iyho: vragen over valkparkiet  Reageer met quote  

Ik sluit me aan bij wat Sarah heeft gezegd: Ik zou niet meteen gaan aaien. Aaien is echt iets wat je het beste later kan doen. Ik zou ook niet door iedereen geaaid willen worden --> Dat is meer voor mensen die ik al wat beter ken! Mr. Green

Probeer ook niet te veel trosgierst te (willen) geven. In trosgierst zitten niet zoveel voedingsstoffen. Een bolletje als beloning is wel prima. (Als hij dat wil aanpakken)
Bericht Woensdag 12 November 2008 9:12 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Iyho
Eitje

Reageer met quote  

Iyho eet al gewone zaadjes. Dat heb ik al nagevraag. Nu zit ze ook lekker te eten.
Iyho gaf zelf aan, dat ze lichamelijk contact wilde.
Ik legde mijn hand in de kooi (zonder verdere bedoelingen), en heel voorzichtig kroop ze naar mij toe.
ik heb wel een kwartier gezeten zo, en toen zat ze tegen mij aan.

Ik weet het niet zeker, maar de leeftijd schat ik zo rond de 7-8 weken.
trosgierst geef ik niet al te veel..

Ps: vanmorgen heeft Iyho heerlijk op men vinger gezeten. Geheel vrijwillig..
Bericht Woensdag 12 November 2008 5:02 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Kijk eens aan, dat klinkt heel positief.
Lekker rustig aan doen dan komt het helemaal goed Very Happy
Bericht Woensdag 12 November 2008 7:26 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wow dat klinkt hartstikke goed: Al op je vinger gezeten! Veertje Heb je haar uitgebreid beloond? (misschien niet te uitbundig? Soms vinden ze dat nog net wat te spannend?)
Lust ze noten? Je kan eerst proberen of ze noten lust en als je weet dat ze ze lekker vindt kan je ze gebruiken. Very Happy
Bericht Woensdag 12 November 2008 7:45 pm
Iyho
Eitje

Reageer met quote  

ik had haar eerst heel uitbundig beloond..
toen vloog ze de hele kooi door..

Weet ik veel, het is mijn eerste valkje..

Daarna deed ze het weer, en toen heb ik haar maar wat trosgierst gegeven.
en dat was vertrouwder voor haar.

of ze noten lust weet ik niet. of ze het uit mijn hand eet ook niet, maar denk ik wel. Zal ik eens proberen.. hebben we nog in huis geloof ik.

Jullie horen zo, hoe ze erop reageerde!
Bericht Woensdag 12 November 2008 8:05 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pas wel op met noten die je nog in huis hebt voor eigen "gebruik" dat ze niet gezouten zijn Wink
Bericht Woensdag 12 November 2008 8:44 pm
Iyho
Eitje

Reageer met quote  

De noten die ik heb, zijn ook voor de vogels bijten.
het zijn doppinda's. Ogezouten
Bericht Zaterdag 22 November 2008 1:44 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:22 pm
  Berichten van afgelopen: