|
|
|
Annika
Kuikentje
|
| nieuwe valkje : bedelgedrag |
|
|
Hoi allemaal, wegens vakantie ben ik hier even niet geweest, maar nu kan ik melden dat we sinds eergisteren een nieuw jong valkje hebben. Bobbie zit terug in de voliere bij Kuifje en de andere grasparkieten, omdat ie ineens helemaal in paniek raakte als ik in de kooi kwam (of er bij)
Met trosgierst tam maken kan hier niet omdat joey dat niet mag hebben en iets anders wilde hij niet.
Het nieuwe valkje is 7 weken oud en met de hand gevoerd. Ze krijgt nog 1 spuit per dag 's avonds volgens de kweker, dus dat is geen probleem.
Echter zit ze, als je haar bij je hebt, aan de lopende band te krijsen, bedelgedrag, kopje schuddend.
Ook gisteravond toen ze net gegeten had, dus honger kon ze toen niet meer hebben.
Vanmorgen was de krop leeg en ik heb haar nog totaal niet uit de bakjes zien eten. Ik had wat voor op mijn hand waar ze wel wat van at, maar het gaat nog erg moeizaam. Geruld eivoer at ze ook, maar ik heb toch maar (gisteren de kweker gebeld) vanmorgen nog een spuit gegeven.
Ik had de hoop dat een volle krop haar rustiger zou maken, maar nu zit ze alweer een kwartier aan de lopende band te krijsen/bedelen.
Ik doe alsof ik gek ben, om het niet te stimuleren, maar het is wel erg heftig voor de oren.
Heeft iemand toevallig nog tips wat ik hier het beste mee kan doen ???
GRoetjes Annika |
Vrijdag 15 Augustus 2008 11:36 am |
|
|
Sarah
Moderator

Sommige gaaitjes kunnen er een spelletje van maken om je uit te testen en te proberen nog bij te krijgen. Het is ook nog een baby, is niet abnormaal volgens mij en gaat er denk ik eerder vanzelf uit bij het zelfstandig worden. Ik denk wel dat je valkje zaadjes gewoon aangeboden krijgt gedurende de dag?
Dan denk ik dat je ff op je tanden zal moeten bijten. Hou vooral het gewicht in de gaten. Sommige gaaitjes blijven bedelen ook al hebben ze juist hun papje gekregen, maar dat is niet altijd omdat ze nog honger hebben hoor. Daarom, vooral het gewicht in de gaten houden, eens je valkje echt goed zelf begint te eten dan gaat ze zelf eten wanneer nodig, dan gaat dat bedelgedrag volgens mij er ook vanzelf uit (was in elk geval toch zo bij ons grijsje)
Maar het is goed dat je bij twijfel de kweker opbelt, hij kent de gaaitjes die hij heeft opgevoed nog altijd het beste.  |
Vrijdag 15 Augustus 2008 2:03 pm |
|
|
|
|
Annika
Kuikentje
|
bedankt voor je reactie. Altijd fijn om even wat meer zekerheid te krijgen. We zullen even doorbijten (in de kooi wordt ze rustig dus dat komt goed) en houden het goed in de gaten.
De weegschaal staat op tafel, alleen is dit helaas geen digitale, wat dus lastig is.
Vanmiddag heb ik haar naar de voerbakjes gelokt en daar ging ze uit eten (gewoon zaadjes en het andere bakje geruld eivoer) |
Vrijdag 15 Augustus 2008 2:22 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ga je ook pellets voeren? Anders kan je die eigenlijk ook al aanbieden hoor. Die kan je dan in wat water laten weken zodat ze wat zachter worden en aanbieden. Hoe vroeger je verschillende dingen gaat aanbieden, ook al smossen ze nog, maakt niet uit, hoe beter ze verschillende dingen leren eten. Maar komt vast goed en aangezien je bij twijfel ook bij je kweker terecht kunt, zit je niet slecht, het is altijd goed om iemand te kunnen bellen bij een probleem.  |
Vrijdag 15 Augustus 2008 2:26 pm |
|
|
|
|
Annika
Kuikentje
|
nee de bedoeling is gewoon zaden met extra eivoer, dat krijgt mijn grasparkiet ook. Verder natuurlijk aanvulling van groente en fruit. Ze heeft wel al wat gegeten van komkommer, sla en ei, dus ze proeft het wel allemaal al  |
Vrijdag 15 Augustus 2008 6:45 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Oh baby's kunnen soms blijven bedelen. Als haar kropje vol is zou ze toch na een tijdje stil moeten zijn? (een half uurtje, dan is het 'gezakt')
Vertrouw je het niet, ga dan aub even langs de vogelarts of bel iig eventjes.  |
Zaterdag 16 Augustus 2008 9:23 am |
|
|
|
|
Annika
Kuikentje
|
als ze bij me zit bedelt ze gewoon door ... Ze zo toch doodop moeten raken (en wij ook )
In de kooi wordt ze weer stil.
Gisteren heeft ze hier echter het vliegen goed ontdekt en als ze dan 'bezig' is is ook veel rustiger, wel gewoon fluiten en geluiden maken Ze vliegt al prima door de kamer naar de kooi en op de kast en is ook al een paar keer bij mij gelandt  |
Zaterdag 16 Augustus 2008 9:44 am |
|
|
Annika
Kuikentje
|
Het gaat inmiddels de goede kant op, al kan ze er nog steeds wat van, ook met volle krop.
Gisteravond weer een spuit gegegeven en 's ochtends zet ik een bakje eivoer pap in de kooi zodat ze zelf haar eigen krop kan vullen.
Zaden eet ze echter nauwelijks, het duurt ook een eeuwigheid voor ze wat gepeld heeft ... Ik denk ook dat ze iets teveel gewend is aan pap, want eivoer gewoon zie ik haar ook niet echt eten.
Gisteravond lag ik op de bank, had ik haar bij me genomen. Ze zat op mijn linker hand, naast mijn hoofd en mijn rechterhand had ik over haar heen om zo heerlijk in haar nekje te kroelen. Ze zat nu zachter geluidjes te maken en de oogjes gingen regelmatig dicht. Echt zooooo lief
Ze komt ook af en toe uit zichzelf naar ons toe gevlogen en verder vermaakt ze zich op de kast en lampjes die daarop zitten, samen met Joey die het ook allemaal steeds interessanter lijkt te gaan vinden  |
Dinsdag 19 Augustus 2008 10:59 am |
|
|
|
|
carco
Kuikentje
Hoi
Bij handopfokvalkjes is dit bedelgeluid heel normaal.
Zodra ze een mens zien associeren ze dit met eten. Dit kunnen ze heel lang volhouden hoor.
Maar het gaat ooit over
Alleen gaat het geluid door merg en been.
Groetjes: Caroline. |
Woensdag 20 Augustus 2008 8:19 am |
|
|
Annika
Kuikentje
|
inmiddels een maand later is het nog niet heel veel beter.
Ze krijgt inmiddels geen pap meer en kan goed zonnebloempitten kraken, maar toch krijst ze met de regelmatig van de klok, voornamelijk als ik binnenkom.
Kan ze tijden leuk fluiten, zodra ik binnenkom begint het. Het gaat nog steeds heel hard, aanhoudend en als ze los is vliegt ze naar me toe om het op mijn hand te gaan volhouden ...
Ik heb zelf de indruk dat ze niet veel anders uit het voer pikt dan zonnebloempitten. Misschien vergis ik me, maar ik maak me daar een beetje zorgen om.
Ze krijgen ook dagelijks een bakje eivoer, de ene keer geef ik het zo, de andere keer maak ik het iets vochtig (dan eet ze er veel meer van in 1 keer, lijkt natuurlijk het meeste op pap)
Eerlijk gezegd zijn we een beetje ten einde raad met dit gedrag. Weet iemand hoelang zoiets gemiddeld aanhoudt? Ze zal nu een week of 11-12 zijn, als ik tenminste uit ga van wat de kweker zei over haar leeftijd toen we haar ophaalden ... |
Dinsdag 16 September 2008 10:57 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:24 pm
|
|
|
|
|
|