|
|
|
abi&tico
Eitje
| voor het eerst een valkje!! ik hoop op tips!! |
|
|
hai vogelvrienden!!
volgende week komt mijn tico thuis!! het is mijn eerste valk, direct uit het nest. de fokker heeft tico al flink tam gekregen,, zo blijft hij in je nek zitten, knabbelt aan je oorlel,, heeft ook geen moeite met ''stap op'', en gaat mee onder de douche. nou is uiteraard mijn bedoeling om tico ook zo tam te houden en er een beetje ''mijn eigen twist'' aan te geven..
dus echt een specifieke vraag heb ik niet.. tips en ideeen zijn echt van harte welkom!! want ik ben wel errugg nerveus!
zijn nieuwe hokje staat al klaar,,, dus hij is van harte welkom,, nu ik de hersens en de tips nog en dan komt het helemaaal goed denk ik
wat kan ik als tussendoortjes geven?? kan het mee-douchen met mij geen kwaad??
alvast megaaa bedankt !!!
liefss aby&tico!!  |
Woensdag 20 Januari 2010 12:11 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hallo en welkom
ht meedouchen is helemaal niet erg. zelfs heel goed om zo de veren mooi te houden en vrij van stof.
kan je niet bij de kweker langs om al met je valkje te spelen en vast te houden en zo? dan zijn jullie goed aan elkaar gewend.
zo niet, dan zou ik de eerste dag dat hij bij je is, heel rustig eens kijken wat je er allemaal mee kan doen. hij zal even moeten wennen en kan ook al blazen naar je omdat je vreemd bent. in dat geval zou ik hem lekker effe een dagje rustig laten, wat lekkers door de tralies aanbieden zodat hij uit je hand eet. de dag erna, zou ik toch voorzichtig proberen hem op mijn hand te laten zitten. maar vraag maar eens of je een paar keer bij de kweker langs mag komen om zelf met je valkje kennis te maken. dan gaat het een stuk makkelijker |
Woensdag 20 Januari 2010 12:36 pm |
|
|
|
|
abi&tico
Eitje
hai en dankjewel!!
fijn zo'n snelle reactie!
het langsgaan word wat lastig omdat het 2.5 uur rijden is, ben er nu 1 keer geweest en dat ging hartstikke goed, hij bleef leuk zitten bij me.. wel wat schrikkelijker,, maar dat lijkt me wel logisch hahaha zo'n wildvreemde en nog niet weg kunnen vliegen lijkt mij ook wel spannend
zou het fijn zijn om overdag gewoon hele dagen vrij rond te kunnen huppelen? ik heb voorheen 2 grasparkieten gehad die ook goed tam waren,, en die traden in en uit de kooi wanneer het hun uitkwam, zou dat voor tico ook wat zijn??
en dan de laatste vraag ( ik weet het... schandaliggg ) : ik heb een grote spiegelwant waar nu zn huisje voor staat,, hij zou zichzelf dus van top tot teen kunnen bekijken... is dat nadelig voor het tam-maak-ritueel? je leest er zoooveel verschillende meningen over tijdens het googlen nou weet ik het helemaaaaal niet meer
sorry dat ik zoveel vraag hoor,, probeer gewoon goed voorbereid te zijn hahaha
alvast bedankt weer!!
Abby&tico |
Woensdag 20 Januari 2010 12:47 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
het is goed dat je vraagt. hoe meer hoe beter hoor.
jammer dat je zo ver weg moet voor de kweker, maar als hij al bi je heeft gezeten dan gaat het straks ook goed meevallen hoor. dat hij wat schrikachtig is, is ook heel normaal, dat heb je zelf ook in de gaten.
je kan hem uit de kooi laten de hele dag, maar dan wel onder toezicht. ze kunnen zoveel dingen kapot maken of zelfs aan planten knabbelen en als die giftig zijn, is hij dood. dat begrijp je.
ik zou zelf niet de hele dag de kooi open zetten maar gewoon een aantal uren van de dag. dan is er ook geen probleem als jij er niet bent. dan weet hij dat hij er uit mag als jij thuis bent. dan komt dat wel goed.
een spiegel is neit erg hoor om hem tam te maken. je bent de meeste tijd met hem bezig, en als je het niet helemaal zeker bent, doe je een doek over de spiegel zodat hij zichzelf niet kan zien. eerlijk gezegd hebben mijn valkjes daar nooit last van gehad. met of zonder spiegel, ze waren altijd makkelijk tam te krijgen. maar dit is mijn eigen ervaring. elk vogeltje is natuurlijk weer iets anders van karakter.
maak je niet ongerust. geniet lekker van elkaar, het komt heus wel goed hoor |
Woensdag 20 Januari 2010 1:18 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoi, welkom hier
Die spiegelwand lijkt me nog afgezien van wel of niet tam blijven niet echt fijn voor je nieuwe huisgenoot.
Er wordt altijd geadviseert de kooi aan minimaal 1 wand te zetten. Wanneer hij de spiegel achter zich heeft zal hij nooit echt rust hebben. Als je in de kamer loopt spiegelt dat op die wand en zodoende zal er constant beweging vlak bij hem zijn. Een klein spiegeltje zal geen kwaad kunnen hoor
Wanneer je thuis bent kan je Tico inderdaad lekker uit de kooi laten. Wanneer er niemand in de buurt is zou ik hem uit veiligheid wel in de kooi doen. |
Woensdag 20 Januari 2010 1:22 pm |
|
|
|
|
abi&tico
Eitje
oke geweldig!!
hoevaak mogen ze douche ?? errug he,,, de vragen blijven komen hahahahaa
probeer al zoveel mogelijk op te zoeken maar er zijn zoveel verschillende meningen en manieren.. en mijn mening is toch ook wel degelijk dat zeker een valkparkiet een leer vogel is en niet een vogel in een kooitje die je alleen maar vrolijK begroet
als je op youtube gaat kijken zie je ook zoveeeeel verschillende dingen die ze kunnen,,, ik vraag me echt af hoe ze dat allemaal voor elkaar krijgen?! hoop maar dat het mij ook gaat lukke om tico bv the a-team na te fluiten enzo,, staan echt leuke filmpjes op
mn grasparkieten kreeg ik al onwijs tam, dus dat koste niet zoveel moeite... Tico leert bij de fokker meer en deels de basis dingen.. dus aan mij de rest hahaha nou maar hopen dat dat goed gaat komen 
Laatst aangepast door abi&tico op Woensdag 20 Januari 2010 1:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
Woensdag 20 Januari 2010 1:33 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
is niet erg, verontschuldig je niet voor het stellen van vragen. hoe meer en vaker je vraagt, hoe beter je straks met je valkje om kunt gaan. het is pas erg als je helemaal geen vragen stelt en denkt dat je het allemaal wel weet, en dat het dan verkeerd gaat.,
ik douche mijn vogels minstens 1 keer in de week, maar je kan er gerust elke dag mee onder de douche hoor. als ze daarna maar lekker goed op kunnen drogen en niet op de tocht staan, dan is alles prima |
Woensdag 20 Januari 2010 1:35 pm |
|
|
abi&tico
Eitje
quote:
Originally posted by alexandraatje
is niet erg, verontschuldig je niet voor het stellen van vragen. hoe meer en vaker je vraagt, hoe beter je straks met je valkje om kunt gaan. het is pas erg als je helemaal geen vragen stelt en denkt dat je het allemaal wel weet, en dat het dan verkeerd gaat.,
ik douche mijn vogels minstens 1 keer in de week, maar je kan er gerust elke dag mee onder de douche hoor. als ze daarna maar lekker goed op kunnen drogen en niet op de tocht staan, dan is alles prima
oooh nog zo n domme vraag denk ik : hoe droog ik ze??? handdoeken worden afgeraden.. en de fohn lijkt me ook errruggg onlogisch ???  |
Woensdag 20 Januari 2010 1:41 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
domme vragen bestaan niehieeet het is dom om niet te vragen.
je hoeft ze neit af te drogen. ze drogen vanzelf. laat ze daarom lekker zitten waar het warm is, desnoods waar het zonnetje schijnt. zolang er maar geen tocht staat is alles ok. drogen doen ze vanzelf en dan beginnen ze zich lekker te poetsen. en als alles klaar is, gaat het snaveltje knarsen. teken van tevredenheid, oogjes dicht en een dutje doen. |
Woensdag 20 Januari 2010 2:30 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoihoi,
Van harte welkom hier op het forum. Wat leuk dat je binnenkort je valkje mag halen. Je bent duidelijk helemaal gelukkig al en goed is dat. En wat nog beter is is dat je je vragen stelt, echt waar, niet voor schamen hoor, gewoon vragen.
Ik zie dat alles zowat beantwoord is en ik ben het er tot hiertoe ook helemaal mee eens. Hier gaat mijn BB zichzelf wassen, in zijn drinkbak, hihihi maar hij gaat ook in de douche. Mijn grijsje was ik met de plantenspuit. Joske (grijsje) wil enkel koud water (gekke kip) en fluf, tja, als hij zich was in zijn drinkbak dan is het koud water, gaat hij in de douche dan is het lauw water.
Vooral zien dat je geen te warm water neemt he in de douche
Drogen doet mijn grijsje zo, mijn BB ook als hij zich in zijn bakje heeft gewassen, heeft hij zich in de douche gewassen, dan maak ik er een worstje van met de handdoek, whahahhaa, moet je dan dat kopje er ineens uit zien komen, zo lief maar echt afdrogen doe ik niet hoor, hem er gewoon ff inhouden, paar minuutjes zodat het meeste weg is maar verder niets, de temperatuur is warm genoeg in de woonkamer en tocht is er niet. |
Woensdag 20 Januari 2010 3:33 pm |
|
|
abi&tico
Eitje
cute cute nou heb er idd al helemaal zin in,, goed wel goedd
iiemand nog tips over snel melodie'tjes na laten fluiten???  |
Woensdag 20 Januari 2010 5:46 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
jij wilt alles te snel. heb geduld. je kan telkens als je de kamer in komt of thuis komt een melodietje fluiten dat herkenbaar voor je valkje wordt. op een gegeven moment zal hij dat na gaan fluiten. het zal wel even duren. maar op een dag zal hij dat ook na doen. ga eerst genieten van hem. leer elkaar kennen en vertrouwen, dan komt de rest vanzelf. niet te hard van stapel lopen. heus alles komt, maar je moet hem ook de tijd gunnen en geven. |
Donderdag 21 Januari 2010 7:49 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:27 pm
|
|
|
|
|
|