Vraagjes over Tiki

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Valkparkieten forum, voor de valkparkiet

Auteur Onderwerp
Miranda en Tiki
Eitje

Vraagjes over Tiki  Reageer met quote  

Ik heb een paar vraagjes aan jullie.
Tiki is erg bang nog voor ons, we hebben haar as zondag pas twee weekjes dus ja ze moet natuurlijk nog wennen aan ons en haar nieuwe omgeving.
Ze komt uit een voilere, en heeft volgens ons niet van kleins af aan mensen handen gezien.
We hebben daarom het idee dat ze zo bang is.
We zijn bezig met haar tam te maken op verschillende manieren, gewoon heel veel tegen haar praten op een rustige toon, af en toe met de hand in de kooi zonder haar op te jagen zodat ze daar aan kan wennen.
Met trostgierst in de hand proberen haar aan de hand te laten wennen maar ze vindt het dood eng....... Ze blaast zelfs erna maar soms ook nog naar ons.
Hebben jullie tips over hoe jullie jullie valkje tam hebben gekregen?

En dan heb ik nog een vraagje.
In het foto album staan foto's van Tiki, welke kleurslag is zij volgens jullie?
Ik twijfel nl tussen kleurslagen.
En de fokker zei dat het een vrouwtje is ivm het feit dat de oranje kleur op de wang niet zo fel is, maar kan ik er dan zeker van zijn dat het ook zo is????

Een hoop vragen he maar ja ik ben ook nog maar een leek hihihihi.
Heb wel gewone parkietjes gehad, kanaries en agaponisen maar nog nooit een valkje, mijn man wel vroeger.

Liefs Tiki en Miranda
xxx
Bericht Donderdag 27 Augustus 2009 10:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk dat jullie iets te snel gaan met de hand in de kooi. zoals je zegt is ze er pas 2 weken en ze heeft gewoon meer tijd nodig om aan jullie te wennen.
ik zou eerst beginnen met haar te laten wennen aan jullie door gewoon naast de kooi te gaan zitten en een boek hardop voor te lezen. na een weekje of zo, door de tralies war lekkers aanbieden. je hand is erg groot en zeer eng. voral volierevogels hebben hier heel veel last van en hebben gewoon meer tijd nodig er aan te wennen. pas als ze de zaadjes aan durft te nemen door de tralies, kun je het deurtje openen en dan voor het open deurtje de zaadjes of trosgierst aanbieden. als ook dat gepakt wordt kun je proberen een vinger voor haar buikje te houden zodat ze daar op kan stappen.
heb er veel geduld mee want dit kost gewoon veel tijd en geef de moed niet op. dan gaat het lukken.
je hebt overigens een meisje hoor. Very Happy
Bericht Donderdag 27 Augustus 2009 10:37 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Miranda en Tiki
Eitje

Reageer met quote  

Dank je wel voor je reactie alexandraatje.
We hebben alle tijd van de wereld voor Tiki, dus we gaan het rustig aan opbouwen.
Mag ik je vragen of je weet wat voor een mutatie (zoals dat zo netjes heet) Tiki is?
Ik weet dat haar moeder volledig Cinnamon is, maar bij Tiki weet ik het niet.
De fokker heb ik gevraagd maar die kwam met wild of bont dus ja dan weet ik het nog niet echt he.......
Het is een scheetje en dat is het belangrijkste toch!
Bericht Donderdag 27 Augustus 2009 10:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik heb geen idee wat voor mutatie het is. maakt ook niet zo veel uit denk ik. als je er van houdt maakt de kleur niet uit. ik heb ook van alles en dit is voor mij het minst belangrijkste. geniet lekker van je kleine rakker. over een tijdje is het blazen ook voorbij. dat doen ze altijd als iets vreemd of eng is.
Bericht Donderdag 27 Augustus 2009 11:42 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ook hier nog wat tips om je valkje tam te maken.
http://www.fluffies.org/nl/pap.....t4149.html

Maar dat lezen (wat alexandraatje schrijft) is een heel goede tip om mee te beginnen. Zo leren ze je stem kennen, ze zien je zitten en worden vaak nieuwgierig.
Bericht Woensdag 2 September 2009 11:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Miranda en Tiki
Eitje

Reageer met quote  

Het gaat gelukkig al een heel stuk beter, ze durft al aan een biskwietje te knabbelen als ik die in mijn hand heb.
Eerst buiten de kooi maar vandaag ook in de kooi, ze zette ook heel voorzichtig een pootje op mijn vinger waar ik het koekje mee vast hield.
Dus we boeken vooruitgang.

O ja en waarom een koekje en geen trost gierst..... dat lust ze nl niet hihihih hoezo rare vogel onze Tiki.
En ik heb navraag gedaan bij de DA en een klein stukje thee biskwie kon geen kwaad.....
Bericht Donderdag 3 September 2009 2:13 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

he wat goed zeg. in theebiskwiet zit heel weinig suiker dus mag dat idd gegeven worden. ik doe hetzelfde bij onzze gaaien. ik maak daar in de ochtend altijd een papje van met wat heet water. gaat er ook in als pap. ze zijn er dol op. ga zo verder, binnenkort is hij helemaal tam en kan je er meer mee. dan kan je overwegen of wieken wat is, om zo te voorjkomen dat ze wegvliegen door open ramen of zo en je kan er dan ook meer mee ondernemen. Very Happy
Bericht Donderdag 3 September 2009 2:50 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zoek me een hoedje naar een foto van Tiki, misschien kan ik je vertellen wat voor een mutatie het is.

In ieder geval kan je niet aan de kleur van de wangen zien of het een pop of een man is. Ooit had ik een pop met knalrode wangen, ik bedoel maar Fluiten
Bericht Donderdag 3 September 2009 5:57 pm
Miranda en Tiki
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Nel
Ik zoek me een hoedje naar een foto van Tiki, misschien kan ik je vertellen wat voor een mutatie het is.

In ieder geval kan je niet aan de kleur van de wangen zien of het een pop of een man is. Ooit had ik een pop met knalrode wangen, ik bedoel maar Fluiten

Foto staat in het foto album......
Bericht Donderdag 3 September 2009 6:19 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Gevonden! Ja

Tiki is een bonte valkparkiet. Volgens mij cinnamon maar foto's kunnen nogal bedriegen qua kleuren.

De foto waarop je het geparelde jonkie ziet kan Tiki niet zijn.

Je weet voorlopig niet of het een pop of een man is.
Normaal gesproken verdwijnen de poppentekenen (spots onder de vleugels, streepjes op de staart) na de eerste rui, maar ............ bij een bonte valkparkiet kan dit tot 4 jaar duren. Tijd Het verdwijnt dus als het een man is he, als het een pop is blijven de spots en streepjes altijd.

Je zal dus op het gedrag moeten gaan letten.
Mannen zijn wat macho, tikken tegen de tralies, houden bij uitsloven de vleugels iets wijd van het lichaam, en ze fluiten een bepaald riedeltje. Fluiten
Bericht Donderdag 3 September 2009 7:07 pm
Miranda en Tiki
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Nel

Tiki is een bonte valkparkiet. Volgens mij cinnamon maar foto's kunnen nogal bedriegen qua kleuren.

De foto waarop je het geparelde jonkie ziet kan Tiki niet zijn.

Hoi Nel,

Dus dan is die foto waar "Tiki" klein dan opstaat volgens de fokker is Tiki niet.....
Want dit is de foto die ik van de fokker zelf heb gekregen.
Tja en hun hebben me gezegd dat het een meisje is dat wisten ze 100% zeker.
Nu is het dus niet meer zeker dan?????
En moet ik afwachten.

Ik weet dat de moeder van Tiki een Cinamon (als ik het zo goed schrijf Wink ) valkje is, papa is een grijze witkop.

Dus ja nu zeg ik altijd mama's meisje en dadelijk is het toch een mannetje.
Ach ja, ik wil er geen andere bij dus dan maakt het niet uit wat Tiki is maar vond het wel leuk om te weten.

En ja de fokker weet zelf dus schijnbaar niet alles........ Nee! Nee!
Bericht Vrijdag 4 September 2009 3:26 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Als Tiki cinnamon is, dan is paps split cinnamon want alleen de vaders geven cinnamon door aan hun kinderen.

Het kan best dat de kwekers weten wat een pop is en wat een man, maar dan moeten ze wel alle splits van ouders weten.

Hoe dan ook, geniet lekker van Tiki. Veertje
Bericht Vrijdag 4 September 2009 3:39 pm
carco
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoi

Als ik de foto's zo bekijk is Tiki niet cinnamon hoor, maar een gewoon bontje.
Het is wel een knapperd Smile

En het geparelde valkje wat er tussenstaat kan inderdaad Tiki niet wezen:moet een vergissing zijn geweest met het versturen van de foto's denk ik.

Groetjes: Caroline.
Bericht Vrijdag 11 September 2009 8:29 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Miranda en Tiki
Eitje

Reageer met quote  

Op zich gaat het nu heel goed met Tiki, ze is heel hard aan het oefenen met fluiten.
Af en toe brabbelt ze wat echt heel lief, het klinkt nog naar niks maar ze blijft wel oefenen en dat is grappig.
We zijn er wel al achter dat ze voor het gezicht absoluut niet bang is.
Ze doet ons zelfs kusjes geven op de mond als ze in de kooi zit.
Ook mijn neusringetje vindt ze heel interessant.
Ze eet wel al koekje uit de hand maar wel alleen als de hand buiten de kooi is en zij erin.
Af en toe ook wel eens uit de hand in de kooi maar ze is nog vrij bang voor de hand.
Nou hebben mijn man en ik het idee dat de fokker haar mss pijn heeft gedaan met uit de kooi pakken toen we haar zijn gaan halen en dat ze de hand ziet als iets wat pijn doet.
Want voor ons gezicht is ze absoluut niet bang wel voor de hand.
En ik heb gelezen dat ze dingen die ze niet leuk vinden onthouden.....
Weten jullie of ze dan over die angst heen kan komen?????
Bericht Dinsdag 15 September 2009 1:25 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmm, het zou best kunnen dat ze ooit ergens pijn heeft van gehad of best is van geschrokken of zo maar zolang je echt heel rustig opbouwd en haar aanvoelt wanneer ze klaar is voor de volgende stap, dus geen druk zet dan komt dat volgens mij best wel goed hoor. Véél geduld lijkt me de boodschap hier en dan krijg je waarschijnlijk haar vertrouwen wel
Bericht Dinsdag 15 September 2009 1:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Donderdag 24 April 2014 9:14 pm
  Berichten van afgelopen: