Blij verrast

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Verhalen van onze papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
esjo
Moderator
Moderator

Blij verrast  Reageer met quote  

Ik ben blij verrast en vol verwachting wacht ik het af............................

Jacko, onze Edel is een plukkertje. Hij is inmiddels 11 jaar en wij hebben hem ruim een jaar. Hij plukt sowieso al ruim twee jaar. Hij wisselt periodes van plukken af met niet plukken. Het plukken leek gerelateerd aan Aurora, de pop. Elke keer wanneer zij broeds werd, deed Jacko zijn groene jasje uit en werd hij een grijze groenstaart.

Maar... wat schetst onze verbazing. Aurora werd een paar weken terug broeds en we hebben het blok weer aan de voliére gehangen.
"Normaal" gesproken is dat voor Jacko het start sein om weer te gaan plukken maar.......hij plukt bijna niet. Ongelooflijk.
Zou hij zich inmiddels dan zo zelfverzekerd voelen dat de noodzaak tot veel plukken is verdwenen?

Als we een jaar terug kijken, en nu zit er erg veel verschil in zijn gedrag.
Eerder wanneer Aurora naar hem keek vluchtte hij al weg. In de loop van de tijd ging hij zichzelf verdedigen maar met nog wel het respect naar haar toe.
Dat leverde ook voor Aurora een gedragsverandering op.
Waar zij hem eerder met 1 blik hem kon verjagen gaat dat niet meer op.
Ik zie sinds een paar weken zelfs dat Aurora ook Jacko kroelt.
Eerder moest Jacko wanneer het mevrouw bliefte aan haar wensen voldoen.
Om eens iets voor Jacko te doen kwam niet in haar op. Stond waarschijnlijk niet in haar woordenboek.
Maar nu.....het is een echt stel geworden. Een leuk stel, wat elkaar af en toe jent maar ook lief en leed met elkaar deelt.

En ach, mocht Jacko morgen of volgende week of wanneer ook maar toch besluiten zijn jasje weer uit te doen - hij blijft er even lief om. Gelukkig is het niets lichamelijks en geestelijk is hij er een stuk beter aan toe.
En wie weet wordt hij toch ooit ook nog eens papa. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vooralsnog gaan we gewoon weer uit van 2 onbevruchte eieren die vol enthousiasme bebroed worden door Aurora. En Jacko als echtgenoot zorgt goed voor zijn vrouwtje.

En wij - wij proberen zo goed mogelijk aan hun wensen te voldoen.
Bericht Donderdag 3 Juni 2010 6:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Ik hoop zo mee dat het een groene edel blijft. Ze blijven sowieso mooi Hartje
De onbevruchte eitjes zijn een goed begin voor het echte werk Mr. Green
Bericht Donderdag 3 Juni 2010 6:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Leuk Esjo, echt waar maar weet je wat bij mij opkomt? Zou het feit dat ze nu een binnenvolière hebben er misschien ook iets mee kunnen te maken hebben?
Bericht Donderdag 3 Juni 2010 9:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zal duimen dat het deze keer ook zo blijft gaan. geweldig Klappen
Bericht Vrijdag 4 Juni 2010 6:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Thanks Very Happy

In december was ze ook broeds en heeft ze het blok gehad. Toen zaten ze ook binnen - toen plukte hij zich wel weer helemaal kaal.
Maar nu je het zo zegt denk ik zeker dat ook de verhuizing naar de huiskamer een goede zet is geweest daarin.
Bericht Vrijdag 4 Juni 2010 8:01 am
pascallo
Waarschuwingen: 1

Reageer met quote  

Ik hoop met je mee Esjo.

Ik heb zelf 2 plukkertjes en uit ervaring heb ik geleerd dat plukken gedrag is wat ze niet meer af zullen leren.

Het is heel moeilijk te triggeren wat de oorzaak van het plukken is. Hierdoor zien wij zaken over het hoofd.

Er hoeft maar weer iets te gebeuren en ze gaan weer. Sad

Maaaaaaar, laten we het positief blijven bekijken. Ik hoop dus echt met je mee dat hij het plukken laat voor wat het is.
Bericht Maandag 7 Juni 2010 5:13 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is inderdaad gewoon afwachten. Maar omdat de broedsheid van Aurora in ieder geval een trigger voor hem was, is het heel apart dat hij nu dus niet plukt. Inmiddels heeft ze een eitje gelegt gisteren en hij zit rustig en relaxed op wacht voor het blok. Met veren Mr. Green

Maar ik ben het helemaal met je eens. Hij kan zomaar weer beginnen. Althans voor ons is het zomaar - voor hem is er wel daadwerkelijk een reden. En kon hij die mij maar eens vertellen Ja
Bericht Maandag 7 Juni 2010 6:49 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik hoop voor je dat je een groene edel behoudt. Mijn ervaring met Joris is dat plukken wel degelijk kan stoppen. Het is alleen altijd erg zoeken naar wat de gaai nodig heeft qua eten, plaats, omgeving, situatie en alles bij elkaar.
Ik heb Joris op ander eten gezet, beneden in de kamer samen met Suzy en sinds die tijd is het elke dag weer dikke pret en heeft hij geen enkel veertje meer geplukt. Dus het is zeker mogelijk om een plukker van het plukken af te krijgen.
Nu hopen dat dit bij Jacko ook zo blijft! Ik duim voor je mee!
Bericht Dinsdag 8 Juni 2010 7:43 am
pascallo
Waarschuwingen: 1

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Egwene
Mijn ervaring met Joris is dat plukken wel degelijk kan stoppen. Het is alleen altijd erg zoeken naar wat de gaai nodig heeft qua eten, plaats, omgeving, situatie en alles bij elkaar.

Super dat Joris niet meer plukt Veertje

Ik blijf er echter bij dat het "stoppen" met plukken niet definitief stoppen is. Als ze het eenmaal hebben gedaan, dan hoeft er maar iets te gebeuren en ze gaan weer. En dit kan best na een aantal jaar pas weer zijn.

Ik wil geen doemdenker lijken, maar zo is het zoals ik het zie. En ik hoop natuurlijk van harte dat alle plukkertjes die op dit moment niet meer plukken nog heel lang hun veren met rust laten.
Bericht Dinsdag 8 Juni 2010 9:53 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hier plukt ons grijsje Jos ook maar die plukt echt tijdens de rui een bepaalde plek op zijn rug. 2de jaar op een rij nu. Hij is de ergste rui nu voorbij en lijkt alsof hij het plukken ook weer gestopt is nu, echt tijdens de rui hier. Hopelijk blijft het daarbij en verder het hele jaar niets.
Bericht Dinsdag 8 Juni 2010 10:59 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat super dat Joris is gestopt Veertje
Voeding, huisvesting etc heeft zeker te maken met plukken. En wat voor de één een positief effect heeft kan voor de ander een trigger zijn om te gaan plukken. Dat maakt het allemaal ook zo verschrikkelijk moeilijk en gecompliceerd.
Maar net als bij mensen is de geestelijke impact van bepaalde dingen die gebeuren erg groot. En de één is meer zeker van zich zelf dan de andere gaai. En ook het feit dat ik niet weet hoelang Jacko plukt maakt het niet makkelijker. Kijk ik weet dat hij sowieso ruim twee jaar plukt maar misschien plukt hij al wel 8 jaar ofzo Confused En krijg het er dan nog maar weer uit. Want dan is het zeker zodra er ook maar ietsie pietsie gebeurd wat hij niet verwacht is het bingo.
Vooralsnog gaat het nog steeds erg goed. Hij plukt wel iets, maar (nog) niet zoveel dat de nieuwe veren er niet tegenaan kunnen groeien.
Bericht Dinsdag 8 Juni 2010 9:35 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Jacko zit nog steeds grotendeels in de veren. Moet wel zegen dat hij weer iets meer geplukt heeft maar beslist niet zo radicaal als anders. Dan zou hij nu weer kaal zijn geweest en dat is hij niet.
Nog meer blijheid hier, van de twee eitjes die Aurora gelegt heeft, is er 1tje bevrucht Yeah!
Afhankelijk of dat het het eerst gelegde of tweede gelegde ei is, verwachten we de kleine 4 of 6 juli.
Het blijft natuurlijk afwachten hoe het gaat lopen maar zo langzaam maar zeker komen we elke keer een stapje verder met het stel Ja
Bericht Vrijdag 18 Juni 2010 1:27 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Yeah! Yeah! Yeah! Yeah! van harte gefeliciteerd Esjo. Whoohoooo, mooi hoor. Spannend, spannend, spannend. Yeah! Yeah! Yeah!
Bericht Vrijdag 18 Juni 2010 1:36 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Super Esjo Veertje
van harte gefeliciteerd Feestje
Bericht Vrijdag 18 Juni 2010 1:42 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dank jullie Very Happy Echt spannend nu. Ben heel erg benieuwd Very Happy
Bericht Vrijdag 18 Juni 2010 2:22 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 6:32 pm
  Berichten van afgelopen: