Eitjes !

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Verhalen van onze papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Ann
Kuikentje

Eitjes !  Reageer met quote  

De edels hebben op dit moment 2 eitjes. Ik verwachtte het al een paar weken. Ze vertoonden alle tekenen van broeds gedrag die er maar zijn. Zij, Rhea, zat heel veel in de nestkast, kwam er soms niet eens uit om te ontbijten. Ik 'betrapte' hen ook een paar keer bij het binnenkomen in het tuinhuis terwijl hij haar door het invlieggat zat te voeren. Ze deden gewoon verder terwijl ik er bij stond.

En vorige zaterdag dan, de 17de, lag het eerste ei er. En de 20ste het tweede.

Afwachten nu of ze bevrucht zijn. Ik heb hen nooit zien paren wat natuurlijk niet betekent dat ze het niet doen, maar ik twijfel er wel hard aan, ondanks het kroelen en voeren. Rhea broed wel heel goed, en beiden zijn heel alert en beschermend als ik in de nestkast loer Cool

De grijsjes heb ik de voorbije maanden wel een paar keer zien paren, voeren ook. Yatta zit ook veel in de nestkast, maar dat betekent weinig want dat doet ze altijd al. Geduld hebben is de boodschap; grijsjes staan er om bekend wel eens enkele jaren nix te doen op gebied van kweken na een verhuis. Mijn vader maakt binnenkort een tweede nestkast voor hen, wie weet zal dat het verschil uitmaken.

En intussen is het spannend bij mijn rode meiske en groene jongen Hartje
Bericht Zaterdag 24 Mei 2008 12:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Oh ik hoop zo voor je dat het deze keer lukt!

Weet je nog dat ik het eerste kindje zou krijgen Twisted Evil
Bericht Zaterdag 24 Mei 2008 2:46 pm
Ann
Kuikentje

Reageer met quote  

Ah ik zie het, je hoopt niet alleen voor mij, maar ook voor jezelf Razz

Hoe zou ik dat trouwens kunnen vergeten, je herinnert er mij regelmatig aan Rolling Eyes
Bericht Zaterdag 24 Mei 2008 3:51 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Eitjes !  Reageer met quote  

Hey Ann, gefeliciteerd met de eitjes van Rhea en partner! Very Happy Hopelijk zijn ze bevrucht en heb je binnenkort piepende mini-Rhea's. Cool
Heb je van de grijsjes al eens een nestje gehad?
Bericht Zondag 25 Mei 2008 7:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ann
Kuikentje

Reageer met quote  

Dank je Sue. Nee, een nestje van de grijsjes hebben we nog niet gehad. Er is voor hen ook wel heel veel verandert toen ze hierheen kwamen. Van 8 jaar in een kooi van 1 x 1m met alleen maar een eenvoudige zitstok en een broedblok, naar een ruime voliere. Heel ander eten ook, veel gezonder en gevarieerder.
Je ziet, en hoort - Dayo kan goed naar de meisjes fluiten Cool - echt wel dat ze het naar hun zin hebben (weet je hoe veel voldoening het me geeft hen enthousiast een palmnoot te zien eten. Of hen bv aan een speeltje te zien hangen Hartje ; dat is wat anders dan altijd voor nageslacht te moeten zorgen en dag in dag op dezelfde stok te moeten zitten en direct het broedblok in te duiken als mensen je hok binnenkomen), daar ligt het zeker niet aan. Ik weet ook niet of het aan al die veranderingen ligt en hoewel ik naar een nestje van hen verlang, gun ik hen alle tijd die ze nodig hebben.
Bericht Zondag 25 Mei 2008 8:11 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ah fijn dat ze bij jou zo heerlijk ruim zijn gaan wonen. Ze zijn eerst aan het genieten van hun ruimte zo te horen. Very Happy
Schitterend dat ze bij jou zo lekker bezig kunnen zijn, ook met speeltjes. Waar spelen ze graag mee?
Bericht Maandag 26 Mei 2008 8:48 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ann
Kuikentje

Reageer met quote  

Ze krijgen regelmatig rieten mandjes en onderzetters om kapot te knagen. En ander speelgoed, meestal zelfgemaakt.
Een ring in touw vonden ze ook geweldig maar dat touw begon uit te rafelen en dat kwam te gevaarlijk, hun pootjes konder er in verstrikt raken.
Bericht Dinsdag 27 Mei 2008 7:57 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Tja, touw.. Sad Als je het bijknipt is het toch niet zo'n probleem? Of rafelen ze het touw heel snel?
Die rieten onderzetters zijn inderdaad super! Veertje
Bericht Vrijdag 13 Juni 2008 10:19 am
Ann
Kuikentje

Reageer met quote  

Ja, ze rafelen het te snel naar mijn idee; ik ben er niet gerust meer op.

De eitjes zijn trouwens niet bevrucht. Voorlopig komen er geen jonkies.
Bericht Zondag 15 Juni 2008 12:21 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

He wat jammer zeg.. Crying or Very sad Hopelijk zijn ze de volgende keer wel bevrucht..

Jammer dat het touw zo snel gaat. Kan je evt ander touw gebruiken? (Hennep? Sisal?)
Bericht Zondag 15 Juni 2008 8:51 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey Ann, zo te horen hebben je grijsjes het super naar het zin en hebben ze bij jou een 2de leven gekregen waar ze absoluut dankbaar voor zullen zijn op hun manier. Het kan niet anders als voldoening geven als je weet uit welke situatie je ze gehaald hebt en je ze ziet genieten en dat nestje komt vast wel. Wink

Wat spijtig dat de eitjes niet bevrucht zijn van je edels vermoed ik dat je wil zeggen. Maar hopelijk de volgende wel. Wink
Bericht Maandag 16 Juni 2008 9:42 am

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 5 September 2008 7:18 pm
  Berichten van afgelopen: