Aiko eet na 12 weken nog steeds pap

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Tommy07
Beginnende vlieger

Aiko eet na 12 weken nog steeds pap  Reageer met quote  

We beginnen ons een beetje zorgen te maken om Aiko. Toen we hem kregen (9 weken) tot en met vandaag (13 weken) eet hij nog steeds pap uit een spuitje.

In de dierenzaak zeiden ze ons dat we 's morgens een pap uit spuit moesten geven, 's middags een papje met pallets en 's avonds weer een papje uit spuit.
In een andere winkel werd ons verteld dat we juist alleen pap uit het spuitje moesten geven zodat ze eerder daarmee stoppen. want een papje met pallets voldoet en zullen dat dan voor altijd blijven eten.
Er werd geadviseerd het papje te geven in zijn kooi, terwijl de ander zei dat dat niks uitmaakt.

Wat wij nu standaard doen is:
's morgens, 's middags en 's avonds een papje uit de spuit.
Dit geven wij uit zijn kooi.
Tevens staan er bakjes met (gepelde) zaadjes is zijn kooi, en een bakje met eivoer en pallets. Wij vermoeden dat hij hier een heel klein beetje van eet doordat hij er mee aan het spelen is.
Maar als het tijd voor zijn papje is schreeuwt hij het uit en weet hij niet hoe snel hij het spuitje leeg moet krijgen. (erg grappig om te zien, zijn kop gaat als een wasmachine op en neer).

Ondertussen maken wij ons dus zorgen over het feit dat hij nog steeds pap eet. Maken wij ons zorgen om niks of is het nu wel tijd om een opvoedhulp er bij te halen? (papagaaienfluisteraar)

Sjoerd en Nancy
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 11:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pff, moeilijk. Als je gewoon een beetje pap in een bakje doet, eet hij dat dan zelf? Of alleen maar uit de spuit?
De gedachte hierachter is, dat als hij zelfstandig pap eet, hij misschien ook eerder andere dingetjes gaat eten zonder dat het hem gevoerd wordt.

Er komen vast nog meer reacties. Succes in ieder geval!!!!
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 12:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Aiko eet na 12 weken nog steeds pap  Reageer met quote  

Ik weet niet wanneer zonparkieten precies zelfstandig worden. Geef je ook zachte voeding? Fruit, groente etc? Daar leren ze vaak mee eten. Very Happy
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 12:48 pm
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hij kan zelfstandig uit een bakje eten. Dat hebben we in het begin gedaan met pap, pallets en eivoer. Maar toen we hoorden dat dat niet zo slim was zijn we daar mee gesopt. Misschien toch slim om dat weer op te pakken en Aiko dan alleen in zijn kooi te laten eten.
Het idee dat hij zelf eet zonder onze hulp lijkt mij wel een goede.

En ja, Aiko eet af en toe wat appel. Dit gaat zonder problemen. Alleen nog niet geprobeerd hoe het gaat als hij in zijn kooi zit.

Bedankt voor de tips. We gaan ze eens goed op een rijtje zetten.

Meer ideeen zijn altijd welkom..
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 1:18 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou idd gewoon weer een bakje met zacht voer aanbieden aan Aiko, bijv. geweekt zaad (ca. 24 uur weken en regelmatig tussendoor schoon spoelen) zacht fruit en groenten en wat fijn gemaakte pellets... Hopelijk wordt dan de vraag om pap minder...Ik weet niet of je de pap al wat kunt verminderen om het zelf eten te stimuleren, hopelijk weet iemand anders dit! Wink
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 1:33 pm
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wanneer we zijn pellets mengen met een beetje pap, schud hij met zijn kop om de pellets eruit te krijgen. hij duwt ze weer uit zijn snavel en eet alleen zijn pap.
Alles zit dan onder.

Appel eet hij wel goed. Maar dat is eigenlijk het enige.

Zijn zaadjes kan hij zelf (mooeizaam) openen, maar hij speelt er alleen maar mee.

De geweekte zaadjes hebben wij ook enige tijd geprobeerd, maar dit konden we steeds weggooien omdat hij er niets mee deed.
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 2:03 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou de pellets ook niet mengen met de pap, dat lijkt me zelf ook niet lekker, pap met klonten!! Oudere vogels maken de pellets fijn in hun snavel en eten dus ook geen brokjes, het slikt vast niet fijn....Of je moet ze echt tot poeder malen Laughing Gewoon apart aanbieden. Een vogel moet leren eten, dus gewoon blijven aanbieden ook al wordt het niet meteen gegeten. Ook het zaden pellen moet geleerd worden, daarom vinden veel jonge vogels geweekte zaden ook lekkerder want die zijn niet zo hard. Ook trosgierst vinden jonge vogels vaak lekker..Blijf afwisselen, uitproberen en aanbieden, zat vogels hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig om zelfstandig te worden... Wink
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 2:32 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zou me ook niet zo ongerust maken hoor. hij is nog jong, probeer nu de spuit wat minder te geven. in de ochtend een portie en in de avond voor het slapen gaan, tussendoor zacht voer aanbieden. misschien dat je de pellets kunt weken in roosvice of zo zodat ze zacht zijn en dit in de kooi hangen. zo beginnen ze vaak. wat wij deden met onze ara was de pap steeds dikker maken en er op een gegeven moment balletjes van maken die hij moest eten. zo was het vloeibare weg en werd het steviger voedsel. langzaamaan is hij toen ook overgegaan op eigen voedsel. dit kunnen jullie ook proberen. minder vloeistof op de pap geven en er bolletjes van draaien. moet toch lukken denk ik. Very Happy
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 3:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou mij in elk geval niet blindstaren op een termijn van zelfstandigheid. Ons grijsje was in den tijd een paar weken later als zijn zusje zelfstandig. Niet dwingen. Wel andere dingen blijven aanbieden. Het eerste wat wij langzaamaan zijn beginnen afbouwen was zijn ochtenpap maar echt niet te snel want dan dwing je hem. Dan krijgen ze de kans om toch nog even pap te krijgen en toch niet volledig voldaan te zijn en moeten ze wel zoeken naar voedsel. Aangezien fruit al wat lukt moet dit wel lukken. Maar het is echt belangrijk om je tijd te nemen hiervoor. Trosgierst is inderdaad ook iets wat de zelfstandigheid stimuleert maar qua voedzaamheid is dit niks. Zaadjes kan je ook blijven aanbieden. Ik zou gewoon met 1 papje tegelijk afbouwen, niet te snel want dwang is niet goed. Het ene gaaitje is nu éénmaal sneller als het ander maar zorgen zou ik mij daar niet in maken. Gewoon rustig begeleiden en niks forceren. Ook het gewicht in de gaten houden naar de zelfstandigheid toe. Wat afvallen is normaal maar het mag niet drastisch worden. Wegen is een goede barometer om te zien of alles goed gaat als je ze zelfstandig maakt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Maar laat je hoofd niet hangen met wat ze in de winkel zeggen van " hij moest al zelfstandig zijn", nee, dat vind ik fout. Als hij er klaar voor is, zal hij onder jou begeleiding perfect zelfstandig worden. Wink
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 4:25 pm
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Bedankt voor al jullie tips.
Hij eet nu pap met zijn pellets er door en als 'toetje' een stuk appel.
De pellets zijn wel wat zacht geworden door de pap.
Ook heb ik er eivoer door gedaan en gemalen en gepelde zonnebloem pitten.

Balletjes maken van de pap is ook een erg goed idee.

Wij wegen Aiko elke dag en hij is telkens rond de 94 gram. Dus dat zit wel goed. Het aanbieden van eten doen wij ook zeker. Er hangen 3 bakjes met verschillend eten in zijn kooi en een bakje water.

Ik merk trouwens wel dat hij water drinkt als hij uit zijn kooi is, maar heb hem nog nooit water zien drinken terwijl hij in zijn kooi zat. En dit is precies het geval met zijn zaadjes. Buiten de kooi speelt en pelt hij ze wel maar in zijn kooi heeft hij er totaal geen aandacht voor.

Ik hoop dat dit ook goed komt.

Bedankt voor al jullie reacties!!!
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 5:51 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Tommy, je maakt je druk om niks. hij eet nu liever buiten zijn kooi dan in zijn kooi. is geen probleem, op de dag dat jullie een hele dag weg moeten zijn voor iets zal hij ook in zijn kooi eten. honger dwingt hem daar toe. hij eet dus wel en kan het ook, maar vindt het buiten gewoon veel gezelliger. jouw gaaitje doet het prima en heeft gewoon een eigen willetje. komt allemaal echt wel goed. bied gewoon het voer aan zoals altijd en volg de raad van ons op. jullie doen het prima.
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 8:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Aiko eet nu pellets + eivoer + gemalen zonnenbloempitten met water. Hij eet dit zelfstandig, soms in zijn kooi en vaak buiten zijn kooi.
Hij gaat wonderbaarlijk vooruit ineens.

Pas wanneer je je echt druk gaat maken, laten ze zien dat het eigenlijk niet nodig is. Heb liever dat ze dat van te voren doen, hoeven wij ons niet druk te maken!

Bedankt voor al jullie tips.
Bericht Zondag 17 Februari 2008 1:16 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wow zeg! Wat goed dat hij ineens zo vooruit gaat! Misschien had hij gewoon eventjes tijd nodig. Vaak gaat het 'ineens'.
Bericht Zondag 17 Februari 2008 3:05 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is leuk nieuws. Zo zie je maar, gaat automatisch als ze er klaar voor zijn. Wink Laughing
Bericht Zondag 17 Februari 2008 5:22 pm
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Nu is het wachten op het moment dat hij echt 'droog' zijn eten gaat eten. Maar we maken ons in ieder geval niet meer zo ongerust!
Hij kan de zaadjes pellen maar hij eet het nog niet... we wachten het gewoon af.
Bericht Zondag 17 Februari 2008 7:19 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:29 pm
  Berichten van afgelopen: