|
|
|
keanudp
Eitje
|
| australische parkiet |
|
|
hoi, wat mag een australische parkiet allemaal eten |
Zaterdag 16 Augustus 2008 5:53 pm |
|
|
kira07
Beginnende vlieger
hoi welkom
ee parkiet mag van alles eten groente en fruit maar geen advocado dat is zeer giftig en zaadje of pellets |
Zaterdag 16 Augustus 2008 7:19 pm |
|
|
keanudp
Eitje
|
wat precies van groente,fruit en zaden |
Zaterdag 16 Augustus 2008 7:23 pm |
|
|
|
|
kira07
Beginnende vlieger
je kan appel peer banaan druif kiwi ananas manderijn vanalles net wat je vogeltje lekker vind.
van groente eigelijk ook van alles als het maar zoutloos is ze kunnen in pincipe met je mee eten dus bevoorbeeld spercieboon bloemkool brocolie
prei andijvie en zulk soort dingen
als zaadje kun je valkparkieten zaad geven walnoot(kijk wel uit voor de schimmels) macademia en nog wel meer maar dat weet ik eigenlijk oko niet precies
groetjes valerie |
Zaterdag 16 Augustus 2008 7:27 pm |
|
|
keanudp
Eitje
|
bedankt en hoe grote kooi moeten ze hebben welk soort bodembedekking,vogelbadje,speeltjes? |
Zaterdag 16 Augustus 2008 7:30 pm |
|
|
kira07
Beginnende vlieger
de groote van een kooi weet ik eigenlijk niet want ik het zelf geen australische parkiet maar qua speeltjes kan je vanaales in de kooi hangen speeltjes van hout of van aqriel of je kan zelf speeltjes maken als je een beetje creatief bent je kan een vogelbadje in de kooi hangen maar het hoeft niet perse je kan je vogeltje ook mee onder de douche nemen of met de plantenspuit sproeien net wat je vogeltje lekker vind en als bodumbedekking kan je houtsnippers gebruiken dat is beter dan schelpenzand want dat stuift hier vinden de vogeltjes het ook leuk om met de snippers te spelen maar je moet wel uitkijken dat de bodum dan schoon is ik hoop dat je hier wat aan hebt
groetjes valerie |
Zaterdag 16 Augustus 2008 8:13 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Bodembedekking: zand is vaak stoffig, je kunt beter voor houtsnipper gaan. Dat heeft ook als voordeel dat je er snoepjes (pitjes etc) doorheen kunt strooien, dan kan je parkiet ze zoeken (is leuk voor ze).
Vogelbadje: Zou ik wel doen, de meeste vogels houden van badderen en dan kunnen ze zelf kiezen wanneer ze erin gaan. Let wel op dat je het badje niet te vol maakt als je er niet bij bent. Als ze een pootje o.i.d. verzwikken en niet uit het badje kunnen, moeten ze niet kunnen verdrinken.
Speeltjes: Veel . Het beste kun je naar de dierenwinkel gaan en verschillende soorten speeltjes kopen (spiegeltjes, iets met bellen, iets wat goed te slopen is, etc). Dan kom je er vanzelf achter wat je vogel het leukste vindt. Over het algemeen vinden ze herrie maken (belletjes!) en dingen slopen erg leuk. Wat je ook kunt doen is wat snoepjes in keukenpapier of een wcrolletje stoppen (doe het er in waar je vogel bij is, dan weet hij dat er iets lekker inzit) en in de kooi leggen. Dan kunnen ze eten (het snoepje) en slopen (het keukenpapier/wcrolletje): een geweldige combinatie voor vogels!
De kooi: Wat voor parkiet wil je precies, hoe groot worden ze? En hoeveel tijd besteed je vogel in de kooi (mogen ze er overdag uit)? |
Zaterdag 16 Augustus 2008 8:14 pm |
|
|
keanudp
Eitje
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Whisper
Bodembedekking: zand is vaak stoffig, je kunt beter voor houtsnipper gaan. Dat heeft ook als voordeel dat je er snoepjes (pitjes etc) doorheen kunt strooien, dan kan je parkiet ze zoeken (is leuk voor ze).
Vogelbadje: Zou ik wel doen, de meeste vogels houden van badderen en dan kunnen ze zelf kiezen wanneer ze erin gaan. Let wel op dat je het badje niet te vol maakt als je er niet bij bent. Als ze een pootje o.i.d. verzwikken en niet uit het badje kunnen, moeten ze niet kunnen verdrinken.
Speeltjes: Veel . Het beste kun je naar de dierenwinkel gaan en verschillende soorten speeltjes kopen (spiegeltjes, iets met bellen, iets wat goed te slopen is, etc). Dan kom je er vanzelf achter wat je vogel het leukste vindt. Over het algemeen vinden ze herrie maken (belletjes!) en dingen slopen erg leuk. Wat je ook kunt doen is wat snoepjes in keukenpapier of een wcrolletje stoppen (doe het er in waar je vogel bij is, dan weet hij dat er iets lekker inzit) en in de kooi leggen. Dan kunnen ze eten (het snoepje) en slopen (het keukenpapier/wcrolletje): een geweldige combinatie voor vogels!
De kooi: Wat voor parkiet wil je precies, hoe groot worden ze? En hoeveel tijd besteed je vogel in de kooi (mogen ze er overdag uit)?
ze worden een slagje groter dan een grasparkiet en ze mogen overdag er soms uit maar eerst zou ik hem tam willen maken bedankt |
Zondag 17 Augustus 2008 7:22 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hallo, van harte welkom hier en zo te zien krijg je al veel raad, voorlopig weet ik niet echt iets bij te vullen. Enkel, pas bij je definitieve keuze van de precieze gaai kan je echt een kooi gaan kopen, eerder is moeilijk.  |
Zondag 17 Augustus 2008 1:42 pm |
|
|
keanudp
Eitje
|
hoeveel eten moeten ze per dag hebben |
Maandag 18 Augustus 2008 12:02 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Je kunt het beste zorgen dat ze de hele dag (en nacht) voer (zaadvoer of pellets) tot hun beschikking hebben. Dus een bakje in de kooi hangen en dat regelmatig bijvullen (en af en toe schoonmaken natuurlijk ).
Tussendoortjes (pitjes, fruit, groente) hoeven ze niet de hele dag te hebben. Dat kun je gewoon geven (uit de hand of in een ander bakje) wanneer je dat wilt.
Maar ben je er nu al uit welke parkiet je wilt?  |
Maandag 18 Augustus 2008 1:01 pm |
|
|
|
|
keanudp
Eitje
|
ja een grasparkiet mogen zij dezelfde voeding bodembedekking speeltjes vogelbadje |
Maandag 18 Augustus 2008 8:47 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
quote:
Originally posted by keanudp
ja een grasparkiet mogen zij dezelfde voeding bodembedekking speeltjes vogelbadje
Je hebt pellets en zaden voor grasparkieten. Ik zou voor pellets gaan, bij zaadvoer pikken ze vaak de lekkere dingen eruit en laten ze de rest liggen.
Speeltjes en een badje mogen ze ook, maar het moet natuurlijk wel voor hun formaat zijn . En let bij het badje op dat je er niet teveel water in doet als je er niet bent. Je kunt natuurlijk ook het badje alleen erin hangen als je thuis bent.
Wc-rolletjes met snoepjes erin verstopt zijn waarschijnlijk te lastig voor een grasje. Je kunt wel snoepjes in keukenpapier rollen. Hou het de eerste paar keer even in de gaten, dat ze niet iets ongelofelijk onhandigs ermee doen en zichzelf vastdraaien. Maar ik ben er sowieso voor om alle nieuwe dingen (speeltjes, etc) eerst uit te proberen als je erbij bent.
Houtsnippers zijn ook voor grasjes beter dan zand. Je kunt experimenteren met de grootte van de snippers. Niet zo klein dat ze splinters kunnen krijgen, maar wel klein genoeg dat ze ermee kunnen spelen als ze dat willen.
Ik moet even nadenken over de grootte van de kooi. Ik ken eigenlijk niemand met grasjes, dus ik heb daar geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier je kan helpen. |
Dinsdag 19 Augustus 2008 8:34 am |
|
|
keanudp
Eitje
|
houtsnippers wat zijn dat eigenlijk is dat wat je ook bij cavia's en konijnen doet? |
Dinsdag 19 Augustus 2008 8:38 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:33 pm
|
|
|
|
|