|
|
|
Brenda
Kuikentje
| Behalve die pellets |
|
|
is er nog ander voer dat goed is?
Wij hebben nu Prestige exotic Fruit mix en het ziet er best lekker uit maar er zitten pinda's in (gepelt dus ook nog niet eens zo makkelijk eruit te vissen) en toch ook wel redelijk wat zonnebloempitten.
Tot nu toe is er echt moeilijk goed voer te vinden. Of het bestaat enkel uit zonnebloempitten en er zitten ook bijna altijd pinda's is  |
Zondag 27 Maart 2005 8:57 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Helaas is er weinig ander goed voedsel.Harrisson pellets zijn echt de enige die goed uit de onderzoeken is gekomen.Je ziet het zelf aan de ontlasting en aan de verbetering die optreed aan het verenpak.Pinda's zijn uit den boze omdat daat schimmels in zitten die schadelijk zijn voor je gaai, zonnepitten zijn vet en omdat dat hetgene is wat ze het eerste eruit pikken krijgen ze teveel aan vet binnen en te weinig aan goede voedingsstoffenVerder komt het zaad veelal uit derde wereld landen en zit vol met pesticieden.Vandaar de pellets, die zijn biologisch en er zit precies in wat een papegaai nodig heeft.Er is ooit een runtgenonderzoek gedaan tussen vogels op zaad en vogels op harrisson pellets.Het verschil was goed te zien, de vogels op zaad hadden een verkleinde lever wat op den duur enorme problemen oplevert.Er zijn ook andere merken pellets maar die zijn bijna net zo slecht als zaad.De ontlasting is dun en waterig dus de voedings stoffen worden niet goed verwerkt. |
Zondag 27 Maart 2005 9:33 pm |
|
|
Brenda
Kuikentje
|
|
|
Ja van de pinda's weet ik, die heb ik er nu ook uit gevist.
Waarom bestaat heel veel papegaaienvoer bijna alleen maar uit zonnebloempitten en waarom zit er in zoveel papegaaienvoer pinda's? Okay, voerfabrikanten willen voor weinig geld voer maken dat de mensen toch wel kopen en waar ze dus makkelijk op verdienen. Toch snap ik niet dat alle merken dan slecht voer maken
De ontlasting van mijn gaai is overigens niet dun en waterig.
Hoe kan het eigenlijk dat er zoveel papegaaien toch nog oud kunnen worden met toch dat slechte voer? Okay, papegaaien die ziek binnen worden gebracht dat komt haast altijd door verkeerd voer, dat wil ik best geloven, maar toch? Die schimmels op pinda's zijn al in kleine hoeveelheden schadelijk, maar als de papegaaien dood neervallen om het zo maar te zeggen na het eten van voer met pinda's dan zou dat op een gegeven moment wel zodanig opvallen dat pinda's verwijdert worden uit voer. Ik denk dat die schimmel op lang niet alle pinda's zit? Niet dat ik het risico zou willen lopen hoor, maar geldt dat dan eigenlijk voor zowel gepelde pinda's als gedopte pinda's? En is dat dan alleen schadelijk voor gaaien?
Gewoon dingen die ik me afvraag  |
Maandag 28 Maart 2005 11:26 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik denk dat de aanwezigheid van zonnebloempitten inderdaad vooral economische redenen heeft, het is namelijk best goedkoop om een mengsel helemaal vol te stoppen met zonnebloempitten.
Pinda's hebben meer een 'stereotype' eigenschap denk ik: Mensen denken toch vaak dat papegaaien pinda's nodig hebben..
De reden dat sommige gaaien toch best oud worden met oud voer is denk ik dezelfde reden dat sommige mensen ook oud worden met roken: Sommige mensen kunnen daar gewoon beter tegen dan andere.
En je hoort alleen maar dat gaaien oud worden met slecht voer. De sterfgevallen hoor je niet zo vaak.
Vaak hoor je dat gaaien vroeg overlijden.. Zonder enige reden..
In Harrison zitten ook pinda's, maar ik denk dat die verhit zijn waardoor de schimmels onschadelijk gemaakt worden?
Ik weet niet of de schimmels ook in gepelde pinda's zitten..
Ik denk ook niet dat gaaien meteen dood neervallen na het eten van pinda's, het is meer een geleidelijk proces.. |
Maandag 28 Maart 2005 11:34 am |
|
|
Brenda
Kuikentje
|
|
|
quote:
In Harrison zitten ook pinda's, maar ik denk dat die verhit zijn waardoor de schimmels onschadelijk gemaakt worden?
Ik weet niet of de schimmels ook in gepelde pinda's zitten..
Ik denk ook niet dat gaaien meteen dood neervallen na het eten van pinda's, het is meer een geleidelijk proces..
Maar Harrison's dat zijn alleen pellets toch? Dan vraag ik me af, waarom wordt dat ook niet als gemengd voer gemaakt? Een gaai is toch niet gemaakt om zulke brokken te eten.
Okay ze vallen niet gelijk dood neer, maar ik heb wel gelezen dat het al in kleine hoeveelheden toxisch is en bij wat grotere hoeveelheden dodelijk...
Onze vorige gaai kreeg wel pinda's in het voer, wisten wij veel, maar de dierenarts heeft ons toen ook verteld over de pinda's.
Toch vraag ik me nu dan helemaal af hoe het zit, geldt het alleen voor gepelde, of juist ongepelde of ondergaan pinda's misschien wel vaak een behandeling waardoor ze helemaal niet meer schadelijk zijn? Als het ook in harrison's zit (wat toch gemaakt is door een deskundige)? |
Maandag 28 Maart 2005 11:38 am |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
|
|
|
Dat er nog steeds zaad met pinda's en teveel zonnepitten wordt verkocht komt eigenlijk gewoon doordat die voedselbranch een beetje achterloopt.
Wat bv hondenvoer betreft heeft het ook jaren geduurt voordat er een totale brok kwam.Ook bij hondenvoer zie je verschillende merken met zeer slechte kwaliteit, denk aan kleurstoffen waar veel honden huidproblemen van krijgen.Toch blijft het verkocht worden.Papegaaien zijn veeeel gevoeliger voor slechte kwaliteit.Mail maar eens naar Jan Hooimeijer en vraag hem naar dat onderzoek.Er is een proefschrift van.Je zult schrikken van de uitkomsten.Ik heb pas ergens op een forum gelezen over een papegaai die in zeer slechte conditie was door langdurig gebruik van nutribird, er zat totaal geen fut meer in.Haar dierenarts vertelde haar dat ze over moest stappen op harrisson bird food en binnen enkele weken was de vogel in een veel beter conditie.Kijk eens naar een vogel die al jaren op zaad staat,zijn veren zijn niet grijs meer maar een beetje bruinig, als ze dan overgaan op Harrisson dan zie je na enige tijd duidelijk de oude bruinige veren en de nieuwe veren worden weer mooi grijs.Heel toevallig heb ik dat gisteren gezien bij een oude papegaai die nu een half jaar op harrisson zit. |
Maandag 28 Maart 2005 11:44 am |
|
|
|
|
Brenda
Kuikentje
Met grijze veren die bruin zijn geworden bedoel je de donsveren denk ik?
Mijn amazone is niet grijs verder namelijk en ook niet bruin
Van die pinda's ben ik nou wel benieuwd hoe dat nou echt zit, wat mag wel wat mag niet of door welke behandeling kan het wel....
Ko net alleen niets vinden op de biebsite van school, maar misschien gebruik ik gewoon verkeerde zoektermen
Als het bij dierenartsen algemeen bekend is (naja vogeldierenartsen dan) dat pinda's slecht zijn dan zou er toch ook onderzoek naar moeten zijn gedaan waarin de details te vinden moeten zijn (want dan zou het ook niet in goede pellets moeten zitten anders lijkt mij). |
Maandag 28 Maart 2005 12:35 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
De pinda's die gebruikt worden in harrisson zijn 100% schimmelvrij en is een minimale hoeveelheid.
De pinda's die in het zaad zitten die in de winkel verkrijgbaar is worden regelmatig schimmels in gevonden.Dat heeft onderandere te maken met versheid. |
Maandag 28 Maart 2005 12:47 pm |
|
|
Brenda
Kuikentje
Dus die pinda's worden erop gecheckt, maar dat gebeurd dus niet bij andere merken, of misschien wel maar dat ze na verpakken alsnog ontstaan? |
Maandag 28 Maart 2005 12:53 pm |
|
|
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Yep  |
Maandag 28 Maart 2005 1:00 pm |
|
|
Brenda
Kuikentje
Heb je daar ook een onderzoek van  |
Maandag 28 Maart 2005 1:00 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Ik niet maar een of andere amerikaanse heeft er een proefschrift van gemaakt, je zou het echt aan Hooi moeten vragen, die weet echt alles over die onderzoeken en heeft ook bewijzen. |
Maandag 28 Maart 2005 1:04 pm |
|
|
|
|
Brenda
Kuikentje
OKay |
Maandag 28 Maart 2005 2:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Brenda
Maar Harrison's dat zijn alleen pellets toch? Dan vraag ik me af, waarom wordt dat ook niet als gemengd voer gemaakt? Een gaai is toch niet gemaakt om zulke brokken te eten.
He Brenda!
Het zijn inderdaad pellets..
Bedenk dit eventjes: Een papegaai is ook niet 'gemaakt' om in een kooitje te zitten.. Niet om hiermee de pellets te promoten, maar om je eventjes te laten zien dat de papegaai zich al in een zeer onnatuurlijke situatie bevindt bij ons.
Dan moeten we d'r toch maar 't beste van proberen te maken, toch?
Ik wist eerst ook niets van pinda's hoor.. En van gedrag enzo.. Ik heb zelfs bijna mijn vogeltje 'vermoord' door onkunde! |
Maandag 28 Maart 2005 4:34 pm |
|
|
Brenda
Kuikentje
quote:
He Brenda!
Het zijn inderdaad pellets..
Bedenk dit eventjes: Een papegaai is ook niet 'gemaakt' om in een kooitje te zitten.. Niet om hiermee de pellets te promoten, maar om je eventjes te laten zien dat de papegaai zich al in een zeer onnatuurlijke situatie bevindt bij ons.
Dan moeten we d'r toch maar 't beste van proberen te maken, toch?
Ik wist eerst ook niets van pinda's hoor.. En van gedrag enzo.. Ik heb zelfs bijna mijn vogeltje 'vermoord' door onkunde!
Dat snap ik wel, het zijn natuurlijk geen natuurlijke vogels meer, maar ze zijn niet gebouwd op het eten van pellets, hun digestiestelsel is daar niet op gemaakt, dus waarom dan toch in pellets? Alleen voor het gemak van de mens? |
Maandag 28 Maart 2005 5:23 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:34 pm
|
|
|
|
|