|
|
|
rijkie
Eitje
|
| Beste voeding voor Forpus? |
|
|
Ik vroeg me af wat de beste voeding is voor Forpussen. Van de kweker hoorden we al dat we beter geen (of niet te veel) zonnebloempitten konden geven en de grote zaden/pitten uit het voer moeten halen. Hij gaf ons een zakje met voer mee (daarin zitten allemaal kleine zaden en pitjes), maar ik ben de naam vergeten .
Waar moeten we nog meer opletten bij het kopen en geven van voer? O ja: ik weet dat ik ze 1 keer in de week een eetlepel (met zijn 2en) eivoer moet geven en dat ze 1 keer in de twee weken ongeveer een stukje trosgierst mogen.
Groetjes, Marijke |
Maandag 6 Augustus 2007 8:32 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Die dikke pitten en zonnebloempitten zijn inderdaad niet zo goed, daar worden ze nogal dik van. Bovendien vinden ze die meestal zo lekker dat ze die eruit vissen en de rest laten staan . Mijn vogel krijgt ze wel pitten, maar alleen als tussendoortje (met name als beloning).
Bedoelde hij 1 keer in de 2 weken een hele stengel trosgierst? Dan zou ik namelijk eerder de stengel in stukjes knippen en verdeeld over die 2 weken geven. Die kleine stukjes gierst zijn namelijk ideaal om in keukenpapier of lege wcrolletjes te stoppen (wel even duidelijk aan je vogels laten zien "trosgierst + wc rol = gierst in wcrol", anders snappen ze het niet) en dat is erg leuk voor ze om eruit te vissen.
Mijn vogel krijgt trouwens pellets i.p.v. zaadvoer omdat hij uit zijn zaadvoer teveel liet staan en niet alle benodigde voedingsstoffen binnen kreeg. Goede pellets zijn nutribird (lust die van mij niet ), scenic en harrisons (duur!). Er zijn vast meer goede, maar die 3 zijn redelijk bekend. Als je je forpussen op pellets zou willen zetten moet je ze even rustig omwennen (langzaam steeds meer pellets door het zaadvoer mengen tot ze alleen nog maar pellets krijgen), dan gaat het meestal wel goed. Bij het kiezen van pellets raad ik je aan te kijken naar de grootte van de pellet (forpussen zijn maar klein) en de eetgewoontes van je vogels (die van mij liet de Nutribird staan omdat er geen kleurtjes inzaten).
Verder zou ik ze regelmatig stukjes vers fruit en groente geven voor wat extra vitamines. Die kun je in hun normale voerbakje of apart doen. Ik geef die van mij apart omdat anders de pellets sompig worden (mijn vogel houdt van fruit/groente met veel vocht en weinig smaak).
Je kunt met appelazijn (biologisch zodat er geen conserveringsmiddelen etc inzitten) hun water aanzuren, dat schijnt goed te zijn tegen o.a. schimmelinfecties. De verhouding die ik daarvoor op het internet gevonden heb is 1 op 100, ik geef mijn vogel 1 op 200.
Eivoer hebben ze in principe niet nodig als ze verder goed eten en alle voedingsstoffen binnen krijgen. Ik geef het mijn vogel wel als hij in de rui is, als hij minder goed eet en soms gewoon omdat hij het erg lekker vindt. |
Maandag 6 Augustus 2007 1:01 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Beste voeding voor Forpus? |
|
|
Hoi Rijkie, ik geef hier geen zaadjes aan mijn vogels maar pellets. Dat is een soort kant en klaar maaltijd zeg maar. Daarbij kan je nog groenten geven en andere dingen, maar ze krijgen dan iig dagelijks hun vitaminen binnen.
Ik zou niet te veel trosgierst geven. Gewoon een paar bolletjes per keer. Dan kan je het ook misschien iets vaker geven? Misschien één bolletje (zo'n kleine) per twee dagen? Dan blijft het leuk en ook lekker. Bovendien hebben ze niet zoveel nodig van trosgierst: Het zijn vrij kleine vogeltjes en zo'n grote stengel is al snel te veel. |
Maandag 6 Augustus 2007 5:47 pm |
|
|
rijkie
Eitje
|
Bedankt voor jullie tips! We mogen ze inderdaad maar een stukje van de stengel trosgierst geven per twee weken. Dat had ik niet helemaal duidelijk neer gezet Ik denk dat we wel gewoon zaadvoer blijven geven, maar dan dus regelmatig wat groente en fruit! En dan zal ik de grotere pitten er tussenuit halen en die gebruiken als beloning
Vanaf morgen ga ik hard aan de slag met oefenen!! Heb er nu al zin in. Vandaag waren ze behoorlijk moe en hadden ze zelf af en toe wat klimbuien en zaten ze gezellig tegen elkaar te keuvelen! Is ook wel erg nieuw allemaal. Nieuwe ruimte, nieuwe baasjes en ze moeten elkaar leren kennen  |
Maandag 6 Augustus 2007 5:57 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ah oké.. Dacht dat je een hele stengel mocht geven. Ik dacht: Da's eten voor een hele week hahaha!
Succes morgen! |
Maandag 6 Augustus 2007 10:40 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:34 pm
|
|
|
|
|