Doppinda's giftig?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Diiana
Beginnende vlieger

Doppinda's giftig?  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Ik was vandaag bij een kweker en toen vertelde ik dat ik vaak doppinda's gaf als beloning. Hij zei dat de schil van de doppinda giftig was, en je dus zelf de pinda moet pellen en alleen de noot moest geven, zonder schil. Maar mijn vogels vinden dat pellen juist leuk en die pinda eten ze bijna nooit op. Maar klopt het dat de 'dop' van de pinda giftig is, in ieder geval dat stof wat er altijd vrij komt als je de pinda openbreekt?? Weet iemand dit?
Bericht Zondag 11 November 2007 8:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

doppinda's kan je beter niet geven de schil niet en de pinda niet.
omdat hier vaak schimmels in kunne zitten,
ik geef hier voor in de plaats een walnoot miss is dat een ideetje voor jou gaaitjes?dan kunnen ze ook de dop slopen Very Happy
Bericht Zondag 11 November 2007 9:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Cosch
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

De pinda is erg vet en aan de schil zit idd vaak schimmel. Dit is echt slecht voor je gaai.

Er zijn genoeg alternatieven zoals walnoot, hazelnoot, amandel, macademia's enzovoorts!
Bericht Zondag 11 November 2007 9:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij zijn pinda's minder vet dan macadamia's.. Tenminste, volgens mij waren de macadamia's het vetste van alle noten.
Bericht Zondag 11 November 2007 10:45 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij ook Sue...dacht ook dat macadamia de vetste waren. Very Happy

Dat is op zich nog niet zo heel erg hoor Diinana, vette noten zijn met mate best goed voor je gaaien, er zitten ook een hoop vitaminen en mineralen in, het slechte van pinda's zit m idd in het gevaar van de schimmels...
goed alternatief zijn ook cedarnootjes, die vinden ze ook erg lekker Very Happy
Bericht Maandag 12 November 2007 10:14 am
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Die cedarnootjes heb ik gekocht ja! Even afwachten wat Savanna er van vind.
Bericht Maandag 12 November 2007 6:01 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Iago vond ze eerst te hard? Terwijl hij hout wel kapot knaagt. Raar?
Bericht Maandag 12 November 2007 7:33 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Cleo krijgt ze niet allemaal open hoor....ik geef haar er een paar, diegene die niet open willen houd ik apart en die maak ik stuk in de notenkraker Laughing
Bericht Dinsdag 13 November 2007 10:22 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah oké.. Iago is dus niet de enige.. Maar Cleo kan toch ook wel lekker hout slopen? Smile
Bericht Dinsdag 13 November 2007 9:07 pm
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Savanna heeft het geprobeert..het wilde het niet lukken.. en probeert het niet eens meer de luilak... Rolling Eyes
Bericht Woensdag 14 November 2007 8:42 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Cleo kan idd ook lekker hout slopen, maar gek genoeg knaagt ze het liefst in touw en stof...het hout van de klimboom doet haar niet zoveel Very Happy

Diiana, heb je dr wel eentje open gemaakt voor je ze gaf?? als ze weten dat er iets lekkers in zit dan doen ze vaak beter hun best Wink
Bericht Woensdag 14 November 2007 9:08 am
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Toby en Utah vinden ze wel heel lekker, die hebben alles op gegeten wat ik ze gisteren heb gegeven. Very Happy

Maar ik probeer nu eentje aan Savanna te voeren, maar hij is erg druk met zn bal..dus dat gaat nog wel even duren Rolling Eyes
Bericht Woensdag 14 November 2007 10:19 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Diiana
Savanna heeft het geprobeert..het wilde het niet lukken.. en probeert het niet eens meer de luilak... Rolling Eyes

Misschien moet je ze voorkraken? Dan ziet ze wat erin zit!
Bericht Donderdag 15 November 2007 11:56 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Laura B
Cleo kan idd ook lekker hout slopen, maar gek genoeg knaagt ze het liefst in touw en stof...het hout van de klimboom doet haar niet zoveel Very Happy

Hmmm touw en stof.. Dat zijn inderdaad geliefde knaagmaterialen! Knaagt ze ook echt flinke gaten in stof? Is haar tentje nog heel?

Zie net dat jij dezelfde tip al had gegeven aan Diiana.
Bericht Donderdag 15 November 2007 11:57 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Haar tentje is redelijk heel, maar veel van mn truien hebben dr extra luchtgaten bij Sad Sad Laughing
Ik had ook een mooie touwladder van sisal met schroefdoppen bevestiging...alle vier de uiteindes heeft ze kapotgeknaagd...ach, ze doet maar! Laughing
Bericht Vrijdag 16 November 2007 9:45 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:40 pm
  Berichten van afgelopen: